Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: 1 2 [Alle]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kjøleskap uten kompressor  (Lest 72154 ganger)
Leppa
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 2



« på: Februar 27, 2011, 09:38:09 »

Er det noen som vet om kjøleskap uten kompressor? Eller et kj.skap med mykstart? Skal brukes på sinusinverter, og for å slippe å ha så stor inv. for å ta unna startstrømmen ønsker jeg et skap som har lav startspenning.
Kunne godt tenkt meg en løs liten mykstarter gjerne med kontakt ut-inn til det skapet jeg har.
Loggført
hyby
Senior
***
Utlogget Utlogget

Innlegg: 164



« Svar #1 på: Februar 27, 2011, 12:38:19 »

Det finnes jo kjøleskap som går på gass, men det var kanskje ikke det du tenkte på..?
Loggført
Leppa
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 2



« Svar #2 på: Februar 27, 2011, 17:02:05 »

Jeg tenkte på kjøleskap på 220V som bruker extremt lite strøm.
Har et fra før, og det funker greit med sinusinverter. Det trekker veldig mye i startfasen. Når det går på 1000w aggregat, er det nesten så agg. stopper når kjøleskapet starter. Et kjøleskap uten kompressor, er heller ikke så nøye med temp i rommet. Finnes det ikke absorbsjons kjølesk på 220/12V?
Loggført
Amatøren
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Asker
Innlegg: 264



« Svar #3 på: Februar 27, 2011, 18:31:00 »

Kjøleskap på 12V: http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/productindex.asp?mc=7&sc=17

Ev. side 111 i Sunwind katalogen.
Loggført

Man lærer så lenge man lever.
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.440


WW


« Svar #4 på: Mars 26, 2012, 23:47:19 »

Undersøkte muligheten til å kjøre et propan / 220v kjøleskap over Inverteren. Ble veldig overrasket over strømforbruket på disse absopsjons skapende, 2-3 kilowattimer i døgnet. Et moderne og lite A++ skap trekker ikke mer enn 300w i døgnet.

De kjøleskapene har motor på ca 80w, det har en skikkelig inverter ikke noe problem med å takle.
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
erstokke
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 330



« Svar #5 på: Mars 27, 2012, 13:44:14 »

Kompressorkjøleskap er de mest energieffektive. At et vanlig 230v kjøleskap skulle trekke vanvittig mye startstrøm synes jeg var rart - det er ikke veldig kraftig motor. Jeg tenker å kjøpe et ikea benkekjøleskap til innbygging til å bruke på mitt Victron 2000w anlegg.

Absorbsjonsskap, peltier-element og gasskjøleskap er veldug mye mindre energieffektive.
Loggført
petter`n
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Ski
Innlegg: 218



« Svar #6 på: Mars 31, 2012, 18:13:47 »

Kjøleskapet jeg har bruker ca. 175 w. eller 400 gr. gass i døgnet, tror det er ulurt å kjøre sånnt på 230 v. Batterier tåler x ant. opp/ned så ta det i betraktning. Det å la et aggregat tusle koster vel litt også? Her koster gassen 199 spenn så det er uaktuelt for meg å drepe batteriene med omformer til slikt. Hater å plage andre  m. støy, så jeg kjørte stikksaga via omformer Gliser
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.440


WW


« Svar #7 på: April 01, 2012, 09:25:18 »

Det er ingen tvil om at et moderne 220V motor kjøleskap er veldig energieffektivt. De beste 100 liters skapene bruker nå bare 250Wt (watt timer) i døgnet uten fryser, med fryser 500Wt. Tilsvarende gass skap bruker 10 ganger så mye energi, det gjør de selvfølgelig uegnet som 220V skap i et solpanel anlegg selvom de skulle ha denne muligheten.

I tillegg til disse tallene må du legge til 10% effektivitetstap i Inverteren, og selvfølgelig selve egenforbruket til Inverteren hvis du har den på bare pga kjøleskapet. For 12-volterne blant oss betyr dette i praksis fra 25At til 50At per døgn avhengig av henging av hvordan du regnet - akseptabelt i mellomstore og større anlegg

MEN, disse 220V motorskapene tåler temperaturer under 5-10C° dårlig. Motoroljen og kjølemediet som det heter er ikke laget for dette. Skapet vil ved lave temperaturer kunne trekke mer strøm og i værste fall ikke tåle det.

En 220V kjøleskapmotor trekker typisk 80W, og selvom motorer har et høyt startforbruk så burde selv små invertere kunne dra kjøleskapet. Hvorvidt  de trenger en ren sinus kurve eller ei vet jeg ikke, kanskje noen andre kan opplyse forumet?

Selv vurderer jeg å anskaffe et nytt A++ skap fra Bosch og la det stå på hele sommersesongen.

Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
petter`n
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Ski
Innlegg: 218



« Svar #8 på: April 01, 2012, 21:31:39 »

Men, Røylern, man må vel ha en fryser eller hur ?
Loggført
erstokke
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 330



« Svar #9 på: April 02, 2012, 07:40:30 »

Jeg tenker å kjøpe dette benkeskapet fra Ikea:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80199493/

Det bruker 28Ah i døgnet v 12v. Fryser er man ikke nødt til å ha, men å ha smør og ost i fast form og kald øl er jo viktig om sommeren.

Det fine med kjøleskap på solceller, er at man trenger det mest i den årstiden det er mest sol. Om vinteren bruker jeg spiskammerset.
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.440


WW


« Svar #10 på: April 02, 2012, 23:59:23 »

Dette skapet trekker 124kwt I året, Bosch skapet trekker bare 94kwt, eller 20Ah i døgnet, men strømforbruk på kjøleskap er ikke lett å beregne. Min favoritt på området er Renout Vader,  forfatter av boken, Energy Unlimited. Kan anbefales av alle som forsøker å lage energioptimale løsninger i 12v verdenen. Mest fokus på båt, men det er de samme reglene som gjelder. Det han skriver om kjøleskap har jeg kopiert inn i neste innlegg. Konklusjon - et godt isolert skap er det aller viktigste.

Jeg tenker å kjøpe dette benkeskapet fra Ikea:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80199493/

Det bruker 28Ah i døgnet v 12v. Fryser er man ikke nødt til å ha, men å ha smør og ost i fast form og kald øl er jo viktig om sommeren.

Det fine med kjøleskap på solceller, er at man trenger det mest i den årstiden det er mest sol. Om vinteren bruker jeg spiskammerset.
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.440


WW


« Svar #11 på: April 03, 2012, 00:09:03 »

Refrigeration
6.3.1. Introduction
More often than not, refrigeration on board is a nightmare, or at least a headache.
On small yachts the refrigerator often takes more energy from the battery than all other equipment together.
On medium sized yachts it is the refrigerator plus freezer that will drain the battery.
And on larger yachts it is because of the air conditioning that a generator has to run day and night.
In order to understand why, and see whether anything can be done about it, some theoretical background is needed.
This is the subject of the next section.
6.3.2. Theory of the heat pump
Nearly all refrigeration systems are of the compressor heatpump type.
Operation is as follows:
The compressor, driven by a DC or AC electric motor compresses a gas (freon, until this was forbidden because it
destroys the ozone layer in the upper atmosphere) which is cooled down in what is called the condenser.
The condenser often is a small radiator with a fan in the cupboard under the sink, or it is a much larger naturally
ventilated radiator at the back of the refrigerator (normal household type refrigerator), or it can be water-cooled.
In the condenser the gas condenses to liquid and in that process a lot of heat is taken from it. The liquid then moves to
the evaporator, which is the cold plate in the refrigerator or freezer. There the pressure is reduced and the liquid
evaporates. To evaporate a lot of heat has to be absorbed; this heat is removed from the refrigerator or freezer.
The gas then goes to the compressor, and so on.
The amount of energy needed for drawing a certain quantity of heat from the surroundings with a heat pump may be
calculated with the formula;
CoP = nr x nc = nr x Tlow / (Thigh  Tlow)
where CoP is the Coefficient of Performance, Tlow is the temperature of the evaporator expressed in degrees Kelvin
(=∞C + 73), Thigh is the temperature of the condenser, likewise expressed in degrees Kelvin, and nr is a factor
(the efficiency, always less than 1) which gives the CoP in practice compared to the theoretical CoP nc.
(Note: the CoP formula used here is a simplification of what happens in practice, but it is nevertheless an adequate tool
to find out what measures can be taken to reduce electricity consumption)
An example for a refrigerator:
Temperature cold side: -5∞C i.e. Tlow = 68∞K (this is not the average temperature in the refrigerator but the temperature
of the evaporator or cold plate in the refrigerator).
Temperature hot side: 45∞C i.e. Thigh = 38∞K
Efficiency: 25 %
Then the CoP is:
CoP = 0.5 x 68 / (38  68) = .34
This means that for every kWh of heat that leaks in through the refrigerators insulation, or is drawn away from food or
drink put into the refrigerator while still warm,  / .34 = 0.75 kWh of electric energy is needed to pump this heat out
again.
6.3.3. The refrigerator and freezer in practice
When running, the average compressor motor of a refrigerator or freezer takes about 50 W, or 4. A from a  V
battery. The compressor motor is controlled by a thermostat that switches it on when the temperature increases to a
pre-set value, and switches it of again after the temperature has been brought down to a few degrees below the pre-set
value. The on / off ratio is called the duty cycle.
A duty cycle of 00 % results in a daily capacity drain from a battery of 4. A x 4 h = 0 Ah. A nightmare!
A duty cycle of 50% results in 50 Ah daily consumption and a duty cycle of 5 % translates to 5 Ah daily consumption.
What we want is low energy consumption. How can this be achieved?

) Improve the CoP, either by decreasing the temperature difference between the evaporator and the condenser,
or by increasing the efficiency of the compressor.
If for example the temperature of the condenser were to be reduced by outside water cooling to 0∞C (this requires a
high quality water cooled condenser), instead of the 45∞C which is not uncommon when the evaporator sits in the
cupboard under the sink, then we would have:
CoP = 0.5 x 68 / (93  68) = .68
So, now only  / .68 = 0.37 kWh is needed per kWh of heat leakage. In other words: 50 % less electricity needed!
Further improvement would be achievable by increasing the surface of the evaporator in the refrigerator so that a
temperature of a few degrees above 0 cools the fridge to the same temperature as the -5∞C in our example.
And then the efficiency of the compressor and motor could be improved. This is a difficult one, as all small compressors
have similar specifications.
) Improve insulation
Let us first look at how much energy is needed to cool down food or drinks in a refrigerator.
It is important to know here that the specific heat of water is 1.16 Wh per ∞C.
The specific heat of other drinks and food is similar. This means that to cool down 1 litre of water or other drinks, or 1 kg
of food, by ∞C, .6 Wh of heat has to be removed.
So, if you were to put 5 litres of mineral water, warmed up in the sun to 35∞C, into the refrigerator and allow it to cool to
0∞C, then 5 x (35 - 0) x .6 = 0.45 kWh of heat must be drawn from the refrigerator.
At a CoP of .34, the amount of electrical energy needed is 0.45 / .34 = 0.08 kWh, i.e. 0.08 /  = 9 Ah out of a  V
battery. Not to bad, 9 Ah, even though we have assumed a very low CoP.
Conclusion:
It is bad insulation and / or a bad CoP, and not cooling down the drinks and food that are the reason for high power
consumption of the refrigerator and freezer on board.
Therefore: insulate!
The benchmark for energy consumption is standard household equipment, which nowadays has excellent insulation:
The yearly energy consumption of a modern refrigerator is about 00 kWh, which translates to 00 / 365 = 0.7 kWh
per day, or 0.27 x 1000 / 24 = 11 W (!) average power consumption. If fitted with a 12V DC compressor, Ah consumption
would be 0.7 x 000 /  = 3 Ah per day from a  V battery.
The yearly energy consumption of a modern freezer is about twice as high, and would take 46 Ah per day from a  V
battery.
If permanent AC power from an inverter is available anyway (see chapter Kult it is certainly advisable to install a standard
household refrigerator and freezer.
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
erstokke
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 330



« Svar #12 på: April 03, 2012, 08:39:44 »

I henhold til dette er konklusjonene:

1. 220v kjøleskap med kompressor er best der man har muligheten til å ha det.
2. Isoler gjerne ekstra (ikke så enkelt i praksis kanskje?)
3. Sørg for å bli kvitt overskuddsvarmen.

Innbyggingskjøleskap til å ha under kjøkkenbenken har utlufting for overskuddsvarmen foran i sokkelen, det er en fordel (i tillegg til at det ser finere ut med innbygging på ei hytte). Frittstående skap som står inne i en kjøkkeninnredning får ofte for dårlig lufting bak.

Da står jeg for min del igjen med følgende alternativer til benkeskap:
Bosch KUR15A65         92kwh   138 L  kr 7700 hos bestbuy.no
Siemens KU15RA65     92kwh   141 L  kr 6144 hos tretti.no
Ikea  FROSTIG SC136  124kwh   136 L  kr 2950 hos Ikea

Ikea-skapet er produsert av Electrolux (som igjen kanskje er gamle Zanussi).
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.440


WW


« Svar #13 på: April 05, 2012, 15:33:33 »

Bra konklusjon det der.

Stor prisforskjell mellom skapene, nesten så det lønner seg å kjøpe et ekstra 140w Panel ;-)
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
petter`n
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Ski
Innlegg: 218



« Svar #14 på: April 06, 2012, 04:42:28 »

Forstår ikke at det å bruke solcelle er best, må jo ha en stoor batteribank, innverter som alltid må stå på og store paneler, På kort sikt fint, men et par uker u. sol må aggregat til pers. Gass kan stå på fra søn. ettermiddag til neste uke uten at det koster skjorta. Trygt er det og, og stillegående.
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.440


WW


« Svar #15 på: April 07, 2012, 07:16:37 »

Hei Petter'n

Gode argumenter dette også, det hele kommer nok an på en blanding av smak og behag, litt økonomi, om du har kapasitet nok i ditt solpanel anlegg og om inverter er tilgjengelig.

Selv synes jeg det er fasinerende å....:
- Kunne kjøpe et std 220v skap til en akseptabel pris, gass skapende er så dyre.
- Slippe å kjøpe og frakte gass - 20-30 kr kiloen koster det vel også
- Utnytte investeringen i solpanel/er og la solen jobbe "gratis"

Et kjøleskap som er godt isolert og som står lukket og urørt mellom to helger bruker nok vesentlig mindre gass eller strøm enn det som er oppgitt som std forbruk. Jeg har en liten optimistisk forventning om at forbruket er godt under 20ah på de beste 220v skapene i en slik "mellomhelg" periode.

Med en MPPT regulator og 160w solpanel så kan man produsere 20ah på en overskyet dag, jeg produserer 40ah på mine 320W på overskyede dager -  Men ikke i mørke om vinteren selvfølgelig ;-)

Jeg må nesten innrømme at det er mer fristende å kjøpe flere solpanel hvis man har plass på hytteveggen vel og merke, enn å kjøpe et dyrt gass skap. Et 140W panel koster jo nesten ikke mer enn differansen mellom et gass- og et 220V- skap. Eller tar jeg feil her?

Lykke til til alle som måtte stå forand valgets kvaler.







Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
petter`n
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Ski
Innlegg: 218



« Svar #16 på: April 07, 2012, 12:51:58 »

Gasskap er dyrt ja, men mitt gamle Sibirskap holde koken ette 20 år, helt tyst er det også... men det er vel ikke kompressorskap?

Tøffa forbi ei hytte, trodde ikke mine egne øyne...5-6-7 paneler på hytta.
Og så jeg som kun  har et 60w panel og på min andre runde m. batterier, de første holdt i 12 år !
Loggført
Karin
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Bosted: Drammen
Innlegg: 68



WWW
« Svar #17 på: April 25, 2012, 20:37:05 »

Mye interessant i denne tråden.
Vi vurdere 220V skap - ble litt bekymret med tanke på at det ikke tåler kulde?

http://www.byggehytte.com/2012/04/24/hyttestrom-flere-betraktninger/

Noen som har erfaring?
Loggført

Amatøren
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Asker
Innlegg: 264



« Svar #18 på: April 25, 2012, 21:16:52 »

Er selv litt skeptisk til kompressorkjøleskap i hytte som får minusgrader om vinteren mellom besøkene, men alle utsagn jeg har fått, er at det er kulde ved drift (under 0oC) som er problemet. Ingen har avkreftet at det går an å lagre det i minusgrader når det er avslått, men heller ikke fått det bekreftet.

Foreløpig konklusjon fra meg er at det går å lagre kompressorkjøleskap ved minusgrader, men må ikke settes på før det har blitt pluss grader i hele kjølesystemet. Spesielt viktig at kompressoren er
"gjennomvarm" - over 0oC.

Ser ut til at jeg går for noe slikt i løpet av 2-3 år. Foreløpig har jeg et strømsluk av en kjøleboks (45l. volum) som går på 12V.


Andre med erfaring med "vinterlagring" av avslått kjøleskap?
Loggført

Man lærer så lenge man lever.
Karin
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Bosted: Drammen
Innlegg: 68



WWW
« Svar #19 på: April 25, 2012, 22:03:55 »

Sjekk denne tråden http://www.byggehytte.no/index.php?topic=820.msg5442
Loggført

Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.440


WW


« Svar #20 på: April 26, 2012, 06:08:15 »

Ingen tvil om at lagring i minusgrader går bra, det er omgivelsestemperatur ved drift som er problemet. En dyktig tekniker hos Bosch forklarte at det er to årsaker. Dagens kjølemedium ikke er laget for å fungere i lave temperaturer, og oljen i motoren er ikke "vinterolje" og følgelig er den seig og motoren går tregt intill oljen har fått opp tempereturen.

Det er heller ingen tvil om at et slikt skap kan startes opp når det har nådd en temp på 5-10 grader. Noen sier 10C°, andre 5C°

Leverandørenes forsiktighet her går særlig på at kjøring av motor med kald olje reduserer levetiden på skapet (antallet timer motoren kan gå). Jeg må innrømme at det kanskje ikke er så interresant på en hytte hvor skapet uansett bare skal være i drift deler av året.

Min løsning på problemet blir å sette kjølevarene i det "iskalde" skapet ved ankomst til hytta, og vente med å starte det opp til det har nådd 5 grader. Et enkelt digitalt termometeret med sensorer festet på motoren tenkte jeg skulle hjelpe meg til å avgjøre start tidspunktet. For de mer avanserte kunne man jo tenke seg å ha en termostat på 220V kursen da er man på den sikre siden om man skulle "glemme" og fyre ;-)
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Zappa
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 60



« Svar #21 på: April 26, 2012, 08:43:32 »

Et annet råd dersom du velger kombiskap:  Velg et skap med to kompressorer - en for frys og en for kjøl.  Ved temperaturer under ca 10 grader vil kompressoren til fryseren fortsette å jobbe mens kjølen stopper/jobber sjelden.  Med kun en kompressor kan du risikere at fryseren tiner fordi sensoren gjerne styres av kjøle delen.  Når temperatur i kjøleskapet er OK vil ikke kompressor starte og følgelig får ikke fryseren tilstrekkelig kjøling.
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.440


WW


« Svar #22 på: Mai 29, 2012, 23:47:55 »

Jeg tenkte på kjøleskap på 220V som bruker extremt lite strøm.
Har et fra før, og det funker greit med sinusinverter. Det trekker veldig mye i startfasen. Når det går på 1000w aggregat, er det nesten så agg. stopper når kjøleskapet starter. Et kjøleskap uten kompressor, er heller ikke så nøye med temp i rommet. Finnes det ikke absorbsjons kjølesk på 220/12V?

Jeg har akkurat installert et Bosch under benken skap som er ganske energieffektivt. Det er et A++ skap som har et årsforbruk på 94Kwt. Inverteren belaster batteribanken med   4 - 4,5 A når motoren går (ca 55W), men ved oppstartstidspunktet så ser jeg at det kan trekke så mye som 125A fra batteriet. Jeg målte også mindre tall, men 90A er vanlig. I noen tilfeller ser jeg ingen stor "peak" i belastningen.

125A er jo mer enn 1500W og da får nok et 1000W aggregat eller 1000W inverter problemer med å levere nok startstrøm til motoren.

Utfordringen er at du på motorskap (vanlige kjøleskap) må ha en inverter som er kraftig nok til å levere startstrømmen selvom forbruket er så lavt som 55W.
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.440


WW


« Svar #23 på: September 29, 2012, 08:47:40 »

En liten oppdatering etter noen måneder med 220V kjøleskapsdrift i en solcellehytte.

Bosch underbenken skapet fungerer flott. Vi slår det på når vi kommer opp på fredagen, og iløpet av kort tid er skapet kaldt. Strømforbruket for helgen når vi forlater hytta på søndag har skjønnsmessig steget med 40-50 Ah. Som forventet. Oppstartsstrømmen er fortsatt i området 100A = 1200-1300W når motoren starter, men varer bare et sekund, Kravet til inverter er ikke ubetydelig.

Et tidligere trådinnlegg nevner støy som en mulig ulempe ved 220V motorskap. Jeg må innrømme at jeg var litt bekymret selv intill jeg traff en flink dame hos Elkjøp på Kongsberg som gjorde meg oppmerksom på at en av de store forskjellene mellom billige og dyre kjøleskap er støynivået. Bosch skapet jeg hadde funnet frem til lå langt under de billige skapene. Skapet går så stille at det nesten ikke er mulig å høre der det står under benken.

Nå gjenstår det bare å se om det overlever vinteren?


Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Karin
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Bosted: Drammen
Innlegg: 68



WWW
« Svar #24 på: September 30, 2012, 14:59:35 »

En liten oppdatering etter noen måneder med 220V kjøleskapsdrift i en solcellehytte.

Bosch underbenken skapet fungerer flott. Vi slår det på når vi kommer opp på fredagen, og iløpet av kort tid er skapet kaldt. Strømforbruket for helgen når vi forlater hytta på søndag har skjønnsmessig steget med 40-50 Ah. Som forventet. Oppstartsstrømmen er fortsatt i området 100A = 1200-1300W når motoren starter, men varer bare et sekund, Kravet til inverter er ikke ubetydelig.

Et tidligere trådinnlegg nevner støy som en mulig ulempe ved 220V motorskap. Jeg må innrømme at jeg var litt bekymret selv intill jeg traff en flink dame hos Elkjøp på Kongsberg som gjorde meg oppmerksom på at en av de store forskjellene mellom billige og dyre kjøleskap er støynivået. Bosch skapet jeg hadde funnet frem til lå langt under de billige skapene. Skapet går så stille at det nesten ikke er mulig å høre der det står under benken.

Nå gjenstår det bare å se om det overlever vinteren?




Vil bare minne om at du ikke må skru på kjøleskapet ditt før det er en ca 12 grader i rommet det står i. Hvis du skrur på kjøleskapet når det er minusgrader i hytta f.eks. risikerer du å ødelegge kjøleskapets motor. Vi har også et 220 V kjøleskap som hittil har fungert aldeles perfekt  Osteaktig
Loggført

petter`n
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Ski
Innlegg: 218



« Svar #25 på: September 30, 2012, 15:21:36 »

Dersom det er 10-15 blå ute, får du i heletatt slått på kjøleskapet før du skal hjem?
Virker som det kan være lurt å bruke varmekabel/ varmesete rundt den delen som må ha varme for å funke. Holder meg til gass jeg Gliser
Loggført
Karin
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Bosted: Drammen
Innlegg: 68



WWW
« Svar #26 på: September 30, 2012, 15:39:30 »

De dagene det er 10-15 blå ute har man da strengt tatt så stort behov for å oppbevare maten i kjøleskapet? Da kan du jo bare ha det meste ute i bod?

 Gliser
Loggført

petter`n
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Ski
Innlegg: 218



« Svar #27 på: September 30, 2012, 15:49:59 »

Som da holder 4-5 + ? Eller flyttes det ut og inn???
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.440


WW


« Svar #28 på: September 30, 2012, 20:38:13 »

Vil bare minne om at du ikke må skru på kjøleskapet ditt før det er en ca 12 grader i rommet det står i. Hvis du skrur på kjøleskapet når det er minusgrader i hytta f.eks. risikerer du å ødelegge kjøleskapets motor. Vi har også et 220 V kjøleskap som hittil har fungert aldeles perfekt  Osteaktig

Dette temaet er berørt tidligere i tråden. 12° er nok i vel forsiktigste laget for praktisk bruk.

Sitat
Ingen tvil om at lagring i minusgrader går bra, det er omgivelsestemperatur ved drift som er problemet. En dyktig tekniker hos Bosch forklarte at det er to årsaker. Dagens kjølemedium ikke er laget for å fungere i lave temperaturer, og oljen i motoren er ikke "vinterolje" og følgelig er den seig og motoren går tregt intill oljen har fått opp tempereturen.

Det er heller ingen tvil om at et slikt skap kan startes opp når det har nådd en temp på 5-10 grader. Noen sier 10C°, andre 5C°

Leverandørenes forsiktighet her går særlig på at kjøring av motor med kald olje reduserer levetiden på skapet (antallet timer motoren kan gå). Jeg må innrømme at det kanskje ikke er så interresant på en hytte hvor skapet uansett bare skal være i drift deler av året.

Jeg får se hvor tøff jeg er , et eller annet sted mellom 5° og 10° tenker jeg.
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
petter`n
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Ski
Innlegg: 218



« Svar #29 på: September 30, 2012, 21:26:58 »

Jeg får si som Jørgen Juve, gudd løkk. Tenk på at batterier forbrukes fortere med ditt forbruk og det koster. Gass gir jeg 199,- for og det holder lenge. Mine første batterier holdt 12 år, så det er et regnestykke.
Loggført
Zappa
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 60



« Svar #30 på: Oktober 03, 2012, 21:37:34 »

Røilern, har du erfaring med å la skapet stå på mens dere er borte?  Dvs. hvordan anlegget takler det over tid på sommeren?
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.440


WW


« Svar #31 på: Oktober 04, 2012, 00:45:06 »

Røilern, har du erfaring med å la skapet stå på mens dere er borte?  Dvs. hvordan anlegget takler det over tid på sommeren?

Ja, jeg gjorde en test over en to ukers periode.

Været var dessverre dårlig i hele perioden, og forbruket ble høyere enn tilgangen på strøm. Jeg bruker ca 20Ah pr døgn til å drive diverse gagets som, ICE router, temp sensorer og web kamera. Kontinuerlig drift av inverteren har et tilsvarende forbruk, og kjøleskapet noe mer 25-30Ah.  Totalt forbruk per dag 65-70Ah.

Mine paneler lader 130Ah om dagen på fine dager og 40-50 på dårlige. Med -25Ah pr dag så holdt min 400A batter bare 10 dager.

Dette er egentlig ikke så rart, jeg har en bank som er i minste laget for weekend drift og den takler ikke denne form for langvarig drift i dårlig vær.

Jeg har på ønskelisten en batteribank som takler en uke med høyt forbruk og relativt lite aggregat kjøring. Banken må da tre eller firedobles. En slik "vinterferie" bank vil på sommeren lett kunne håndtere kontinuerlig 220V drift og kjøleskap.

Større batteri kapasitet krever imidlertid mer ladekapasitet, og det vil jo også hjelpe på regnestykket. De lærde strides litt om om hvor mye lading som kreves, men mitt inntrykk er nok at norske hyttebutikker selger for store batteripakker til for små solpaneler, men mer om det i et annet innlegg jeg planlegger.
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Arne S
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 19



« Svar #32 på: Februar 11, 2013, 17:55:42 »

Takk for ein opplysende tråd.
Vurderer å bytte gass/220V skapet med 220V kompressorskap på eige panel/batteri. Hytta har 3 mnd solskygge.
Spørsmål 1. Kor stort bør panel/batteri være for å tåle ca 80 døgn i soltiden. (Nokon som har erfaring med sjølvregulerande stativ?)
Spørsmål 2. Kvifor går ikkje ein liten  elmotor på modifisert sinuskurve?
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.440


WW


« Svar #33 på: Februar 11, 2013, 18:10:28 »

2. Først
Nei si det - tror det er fordi de er konstruert for det. Et aggregat gir jo en god sinuskurva og en motor er jo i praksis en omvendt generator - makes sense - synes nå jeg

1. Litt usikker på hva du spør om.
Det er utrolig mange parametre som spiller inn
- hvor i landet
- er det noe som skygger?
- hvor mange soltimer pr dag har du i perioden du spør om?
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Arne S
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 19



« Svar #34 på: Februar 11, 2013, 20:28:09 »

He he som man spør får man svar Osteaktig.
Fra tidlig mai er det direkte sol på eksisterende 125W-panelet ca 10 timer. Fra  første halvdel av okt til første halvdel av februar er det ikkje direkte sol på panelet. Tidlig vår og haust sørger  trær for kort ladetid.. Mykje nedbør sørger vel også for låg ladespenning her i Skoddeheimen på Vestlandet.
Tenkte at  eit ekstra panel/batteri/omformer skulle drive kompressorskapet i den "varme" årstiden.
Konkret vil 80W panel og 140A batteri duge når forbruket er ca 80 døgn/100W.
Takk for svar.
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.440


WW


« Svar #35 på: Februar 12, 2013, 21:38:59 »

I et 140Ah batteri har man typisk 70 Ah tilgjengelig hvis man skal overholde 50% regelen - og det bør man hvis man ønsker å maksimere batterilevetid.

Med et antatt forbruk i området 25-30 Ah pr dag for et kjøleskap så holder et slikt batteri bare 3 dager. Det høres utstrekkelig ut i Norge. Selv et dobbelt så stort batteri holder bare en uke.

Svar 1: et 140Ah batteri er for lite

Fra et 80W panel koblet til en mppt kontroller kan du forvente 30 Ah per dag, så på soldager er det nok til å drifte kjøleskapet, men ikke til å lade opp batteriet. Selv med dobbelt så stort panel vil det ta 3 dager før 140Ah batteriet er ladet opp.

Svar 2: sorry, nei

Litt usikker på hva slags inverter du har tenkt til å bruke, mitt Borsch skap trekker 80-90Aved oppstart og det krever sin "mann"
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Arne S
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 19



« Svar #36 på: Februar 13, 2013, 18:12:22 »

Tusen takk for klart svar. Slik eg forstår det har batteriet ein "buffert"  når det er max opplada. Med eit større panel og/eller batteri kan ein forsvare ei vekes forbruk i den varme årstida
Bruksmønsteret vårt er 2-3 dager relativt ofte.
Det reklameres for 60% bedre lading med bruk av motorstativ. Nokon med erfaringer?  Mine solforhold er ikkje dei beste med 3mnd solskygge og skog i låg vår og haustsol
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.440


WW


« Svar #37 på: Februar 13, 2013, 20:09:17 »

Jeg har vurdert motorstativ men har valgt heller å montere flere paneler. Rett og slett fordi prisen på paneler er konkurransedyktig med motorstativ.

Hvis du har mye skygge fra trær nære hytta så hadde jeg vurdert å montere panelet oppe i et tre. Utfordringen er spenningstap pga lange avstander. Det løser du ved å parallellkoble to eller flere paneler. Du kan alternativt montere et motorstativ oppe i treet, men jeg tror kanskje jeg heller hadde kjørt fire paneler. Mye mer driftsikker løsning

En annen variant som jeg selv jobber litt med er et stativ som jeg kan dreie manuellt når jeg er på hytta, det er jo tross alt da behovet er størst.

Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Arne S
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 19



« Svar #38 på: Februar 14, 2013, 20:38:59 »

Kva med takmontering? Har ei stor sørvendt takflate med rikeleg  plass for fleire paneler med ein takvinkel på ca 30 grader.
(På besøk i Danmark tidlegere i vinter registrerte eg at det var montert store solcelleanlegg på mange villatak. Desse leverte direkte til strømnettet og eigarane kjøpte strømmen tilbake til same pris etter behov. Trur dei kunne levere inntil 6 kW med denne avtalen. Anlegga pynta ikkje villaene akkurat men dessto nyttige)
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.440


WW


« Svar #39 på: Februar 14, 2013, 21:06:42 »

Takmontering går bra om sommeren.

Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Bibbibo
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 37



« Svar #40 på: April 06, 2013, 20:59:23 »

Da tok kjøleskapet mitt kvelden, det var et gammalt K Pettersens sønner kjølskap, jeg hadde aldri hørt om det før jeg begynte og lese på infoen på det i dag tidlig:/
Så etter 3 min på Google, så fant jeg først en link til skrotnissen.no og nummer to var industrimuseumet, se her: www.industrimuseum.no/bedrifter/kps artig lesestoff:)

Men nå trenger jeg nytt kjølskap, på gass, 150 liter + noen som har kjøpt noen gasskjølskap her i det siste som er fornøyd eller misfornøyd?
Loggført
Sider: 1 2 [Alle]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
November 29, 2020, 11:17:29

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Parallellkoble panelstrenger med ulikt antall celler jkirkebo
Spenning vs kapasitet på elbilceller jkirkebo
Plassering av Wallas HEL
Camis effektivitet Røilern
Autostart av Honda aggregat Røilern
Multiplus II "search mode" til kun kjøleskap, og annen bruk av AC2-utgang. Hyttesol
Honda aggregat - feste bensinkanne til tank Sæters
Markisolasjon Ringmur på fjell jtmath
Brønnvann som lukter (E.coli?) renseteknologi? Hyttesol
Batterilader i tillegg til Multiplus Røilern
Utendørs 4g/5g antenne med modem Fjellgeita
Hyundai aggregat og Victron Multiplus OS
Hvordan montere Diesel varmer Hyttesol
Hva trengs for å fjernstarte aggregat gjennom VRM app? SeSe
Balanserer dere batteribanken med AGM eller bly/syre batterier? Ygnastølen
Plassering av batteribank -14kw elbilbatterier Hyttesol
Frostfritt gjennom vinteren Jutulhaugen
Råte i stubbloft og gulv etsvends
Aggregathus - hvor mye luft inn? Jgytterdal@gmail.com
Spørsmål ang lufting ny hytte Rondablikk. Ygnastølen
Hvor mye solcellelading får dere under dårlige lysforhold? Ygnastølen
Honda EU20i , problem finnesand
BT på raspberry pi Skillenes
Beregne batteriets reelle kapasitet Jgytterdal@gmail.com
Utnytte overskuddsenergi - Endellg! Jgytterdal@gmail.com
Wallas brenselslange gis bort Ygnastølen
Ring hytta varm, hvilke panelovner og wifi ? Hyttesol
Erfaring med å snorstarte snøfreser i 10-20 minusgrader? finnesand
Liten dieselvarmer for bad/gang Hyttesol
Hvordan sikre DC-siden på en riktig og ryddig måte(blybatterier)? Røilern
Inverteren sa stopp - kjøpe ny. Finne fram i Ebay-jungelen? elektrikern
PCer med laft strømforbruk Røilern
Energiforbruk (strøm) forskjellige ovner basert fossilt brennstoff Jgytterdal@gmail.com
Valg av høytaler system ? Indremedisiner
Dieselvarmer (webasto-kopi)- gjennom vegg eller gulv Røilern
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc