Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: diesel/bensin aggregat?  (Lest 33434 ganger)
garin
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 13



« på: Januar 29, 2011, 22:50:18 »

Bygger ny hytte uten strøm,men skal ha aggregat m/batterier. Har kommet i diskusjon om bensin eller diesel aggregat er best. Har tenkt på ett større Honda aggregat,som kan  fjernstartes.Noen som har noe kjennskap til dette? Hvor mye bensin kan man oppbevare i separat bod?
Loggført
kurtkaare
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 2



« Svar #1 på: Januar 29, 2011, 23:55:42 »


En kompis av meg har hatt endel diesel aggregater på hytta som jeg har hjulpet ham med. Og  reparert for ham etter hvert som feilene kom.

Han har slitt ut flere diesel Kina-aggregater. Dette var billige 5 kW Kina aggregater som kostet mellom 10 og 15.000,-. Og de holdt ikke mål, gikk i stykker etter en stund. Alle så nesten helt like ut, gønne eller beige, tunge beist, men med forskjellige navn, avhengig av hvem som importerer dem. Tydeligvis samme kasse på alle. Kun små forskjeller på motor og generator.

Den første gikk 10 timer og sluttet å lade. Etter rep av dette gikk det et års tid på hytta og så ble det kast i veiva. Neste aggregat var et annet merke men samme type. Underveis ble startmotor og dieselpumpe byttet.  Etter et års tid smalt det noe sinnsykt en dag og stempelstanga tittet ut gjennom blokka.
Det tredje og siste var litt dyrere (men så helt likt ut) og kjøpt hos en anerkjent aggregatleverandør. De mente de at deres Kina-type var av bedre kvalitet enn de andre billige Kina aggregatene. Dette ble markedsført som et hytte-aggregat, ikke proff. Kostet rett under 20.000. Det første han fikk derfra hadde for lav ladespenning og han måte bytte det. Det andre han fikk gikk greit.

Alle aggregatene ga hele 5kW. Brukte det til TV, parabol, viftovn, verktøy etc. Funket bra strømmessig, men holdt ikke lenge. De er VELDIG tunge og et slit å dra opp på hytta, (og ned igjen for rep)

Han fikk strøm etter noen mnd etter det siste  og solgte dette.

Jeg har også diskutert dette med et par hyttesnekkere og de hadde gitt opp de billige dieselaggregatene og gått over til bensin. De holdt. Tror du må gi veldig mye for et godt diesel aggregat som holder.
Kjøp et anerkjent merke også for bensin!!.

Men velger du diesel så kan du oppbevare mye drivstoff og slippe å fylle så ofte. Kjøp et nytt og rent 200 liters fat, sett på en kran og kjøp et billig stativ der du kjøper fatet (Shell etc) Legg det på hengeren og fyll det opp med avgiftsfri diesel. Kjøp slanger og koble det til inngangen på pumpa på aggregatet (ta av slangen som kommer fra tanken på aggregatet og koble fatet til der denne slangen tas av). Husk litt fall fra fatet og ned til aggregatet, men det får du hvis du setter stativet på noen Lecablokker eller en pall.

Da har du strøm døgnet rundt i 2 uker med et stort 5kW aggregat. Bruker du strøm bare innimellom så har du strøm hele sommeren uten å fylle. OBS:  Fatet må stå UTE. Se under.

Trenger du ikke 5kW så kjøp et på bensin er vår anbefaling.

Fjernstarter får du som tilleggsutsyr på mange aggregater. Lag et lite støyisolert hus for aggregatet et stykke fra hytta. (se meget god byggeomtale i HytteLiv for et par år siden) og strekk eller grav ned en kabel for fjernstartbryter inni hytta.

Vedr regler for lagring av bensin: "Man kan ikke lagre mer enn totalt 10 liter lettantennelige væsker (bensin, rødsprit og lynol) innendørs. I garasjen kan man derimot lagre opptil 50 liter av den samme væsken".
Jeg regner med at uthus på hytta går for det samme som garasje.


Håper dette ga deg svaret du lurte på.
 
Lykke til.

Kurt


Loggført
garin
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 13



« Svar #2 på: Januar 30, 2011, 00:18:58 »

Takk for ett langt svar,så nå har jeg noe å gå ut ifra.
Loggført
kurtkaare
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 2



« Svar #3 på: Januar 30, 2011, 00:37:48 »


Et kjapt tips til:

Går du for et godt diesel aggregat og bruker et 200 liters fat så kan fatet bli tungt å handtere. Diesel har en egenvekt på 0,84kg/liter. Så 200 liter veier 168 kg pluss selve fatet. Man bør være to sterke karer for å håndtere dette.

Men kjøp 2 fat og la det ene stå fast. Sett kran på det andre også og fyll det tomme ved aggregatet opp fra fat nr. 2 som du tar med hjemmefra på hengeren ved behov. Du trenger litt fall mellom fatet på hengeren og fatet ved aggregatet men det har du som regel ved at fatet står oppe på hengeren.

Hytte-aggregat går som regel tomme for drivstoff når det snør eller regner, eller under fotballkampen. Med fat koblet til aggregatet gjør du dette et par ganger i året.

Kurt
Loggført
garin
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 13



« Svar #4 på: Januar 30, 2011, 21:35:33 »

Dette får jeg diskutere videre med sønner,sikkert ingen dum løsning .

Hilsen Garin
Loggført
H.L.S.
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 10



« Svar #5 på: Februar 01, 2011, 10:49:08 »

Dometic TEC kommer nå med automatikk for lading av batterier. Dvs., dette er et kontrollpanel som registrerer spenningen på batteripakken din og vil automatisk starte aggregatet ved lav spenning og stoppe når batteripakken er full.
Kombiner dette med en kraftpakke og du har mye strøm til ett hvert behov.
Kontrollpanelet kan kjøpes separat og er kompatibelt med gamle TEC aggregater også. For de som ikke kjenner Dometic TEC29 så har disse Honda motor (GX160).
Loggført
garin
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 13



« Svar #6 på: Februar 01, 2011, 11:33:14 »

Takk for tips,men er dette bensin eller diesel ?

Hilsen Garin
Loggført
H.L.S.
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 10



« Svar #7 på: Februar 01, 2011, 11:42:00 »

Takk for tips,men er dette bensin eller diesel ?

Hilsen Garin

TEC29 er bensin, men kan leveres som TEC30 diesel med Hatz motor. Ganske stor prisforskjell. Diesel ligger ca. 10.000 dyrere.
Loggført
garin
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 13



« Svar #8 på: Februar 01, 2011, 11:50:22 »

Det at vi vurderer diesel er at vi kan oppbevare mer diesel enn bensin,men prisforskjellen er jo stor.

Garin
Loggført
H.L.S.
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 10



« Svar #9 på: Februar 01, 2011, 12:21:40 »

Når det gjelder lagring av diesel og bensin så kan det jo være greit å estimere et forbruk.

Det er heller ikke sikkert det er mer lønnsomt å bruke diesel dersom aggregatet skal brukes til korte start/stopp intervaller. På vinteren vil også diesel være mer utsatt enn bensin.
Dette gjelder også ved lagring av de forskjellige drivstoffene.

les mer om lagring av drivstoff her: http://www.dinside.no/854483/hvor-lenge-kan-du-oppbevare-bensin-og-diesel
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Oktober 16, 2019, 06:00:27

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Tilbakekaller slange til gassgrill Amatøren
Brannvegg bak stålpipe Eggedal
Wallas brenselslange selges Ygnastølen
Ild til Strøm Gussi
Home assistant på hytta (tech.) fanten
SIM kort og abn til styring av Wallas ivanJensen
Hvordan få eBox-WIFI-01 til å virke på iPhone Pungen
Styring av Wallas 40 EA til frostsikring fanten
generator instilinger i colorcontroll gx OS
Sunpower 327W paneler. Offpist
Hvilken type kabel bør / kan man bruke fra regulator rundt om i hytten? Wim_Runar
Hvilken ladespenning til aggregatbatteri? StefanPal
Ring hytta varm - plasseringsvennlig dieselbrenner OS
Oppgradering av El-anlegg på "Strømløs" hytte. Fjellgeita
Vedovn med vannkappe Tottoa
Trykkvannspumpe uten akkumulator Jgytterdal@gmail.com
Aht på batteripakke etsvends
Gasspeis i ny hytte dagern
Jets toalett Endeli
Frostsikring av Jetstoalett Endeli
Nissan Leaf 24 KWH batteri for salg Offpist
4g-modem/router: Ønsker tips ThomasR
Vaskemaskin? Henrikhes
VVS - avløpssil til oppvaskkum Henrikhes
Styring av strøm med gsm remote Amundw99
Jula trykkpumpe MortenF
Hvor kan vi få tak i parafin etter fyringsforbudet inntrer. etsvends
Spenningsfall under belastning ThomasR
Montering av solcellepaneler på torvtak fatso83
Seriekoble batterier (24V, 48V, etc): hvordan brukes det med 12V-utstyr? fatso83
Isolasjon rundt eksosrør til TEC-29 aggregat jkirkebo
Endelig batteri-til-batteri ladere fra Victron jkirkebo
Elektrisk jerrykanne ik@guard.no
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Avtrekksvifte toalett Jutulhaugen
Vindvifte på gassvannvarmer ThomasR
Nødvendig å avbryte lading? ThomasR
Beregning av kabeltykkelse Tstens
Bolte bjelke til terrasse på Jackon rsb Tstens
Tilbygg, fuktsperre/isolasjon mellom nytt og gammelt bygg Ygnastølen
Sammenheng mellom maksimal effekt og batteristørrelse ThomasR
AGM SOLAR batterier fra Sparelys - Floatspenning Arctic1827
Stålpipe gjennom torvtak. torn
"Low battery" på Multiplus 48/5000 ThomasR
Turisthytte må fjerne vindmølle Jgytterdal@gmail.com
Ubehandet kledning og jernvitriol Jgytterdal@gmail.com
Forbruk fra paneler ved Float? ThomasR
Hvordan utnytte Color Control GX uten nett? kristianh
Litiumbatterier i kulda ThomasR
Endelig, Victron! ThomasR
48V batteribank tom? rox
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc