Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ubehandet kledning og jernvitriol  (Lest 51721 ganger)
Vibeke
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 47



WWW
« på: Februar 22, 2008, 09:26:02 »

Har vurdert å la utvendig kledning av villmarkspanel være ubehandlet. Eventuelt behandle det med jernvitriol for å fortere få en grå farge. Hytten skal bygges i høyfjellet ca 1100 moh.

Noen som har erfaringer eller råd omkring dette?

Så har jeg hørt at jernvitriol får spiker og beslag til å ruste.

Noen som vet hvilke spikrer og beslag man da kan benytte og som ikke vil reagere med jernvirtiolet?

 Øyerulling
Loggført

Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!
Viko
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 27



« Svar #1 på: Februar 24, 2008, 09:50:09 »

Hei!

Min erfaring er: Hold deg unna Jernvitrol hvis du har mulighet til dette....og slik jeg leser ditt innlegg har du god anledning til å styre unna.

Din vegg på høyfjellet vil få den deilige gråfargen meget raskt på naturlig måte, og den er den beste. Spiker og beslag ruster ikke da  Blunker

Slik jeg ser det er Jernvitrol best egnet nå man bygger på en gammel hytte eller bytter ut enkelte bord som er anngrepet av råte. Da kan det være fint å få old-look på de nye materialene raskt og enkelt.
Loggført

Ja, vi tar det til Viko...
snikkern
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Innlegg: 10



« Svar #2 på: Mars 09, 2008, 11:01:51 »

Jeg hadde veldig lyst på det samme selv, men ble frarådet dette hos den lokale fargehandleren. Dermed ble det Tyrilin.
Loggført
Vibeke
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 47



WWW
« Svar #3 på: Mars 19, 2008, 19:28:48 »

Ikke rart at fargehandlerne fraråder deg dette. Dersom mange lar være å behandle kledningen, trenger jo ikke folk å kjøpe maling og beis
...og så kan de bruke tiden til noe annet enn å male og beise om sommeren  Gliser

Har forsøkt å finne ut mer om ubehandlet kledning på nettet. Det virker som om det er hovedskelig det estetiske som gjør at mange ikke ønsker ubehandlet kledning.
Se f.eks. denne artikkelen.

Når det gjelder råtesopp må visst denne ha fuktighet og riktig temperatur(5-40 grader) over lang tid for å utvikle seg. Mer informasjon her.

Jeg heller fortsatt mot å ha kledningen ubehandlet, men kutter jervitriol. Kanskje man på sikt kan erstatte den nederse delen av veggen, som er mest utsatt for fuktighet, med natursteinsmurer... Øyerulling
Loggført

Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!
Selvgjort
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Innlegg: 4



« Svar #4 på: Mars 30, 2008, 14:59:19 »

Har selv behandlet mitt hus og garasje med jernvitrol for ca 4 år siden. Det har nå en mørkegrå farge som jeg er veldig fornøyd med.
Sprøytet den på med en trykkpumpe (til å ha på ryggen), og behandlet hele huset og garasjen på ca en dag.
Huset og garasjen er bygget med vanlig liggende panel.
Kjøpte jernsulfatet på apotetket til ca kr 100.- for en kg.

Her i gjerdrum er det et stort boligfelt (Brådal), hvor alle husene er behandlet med jernvitrol.

Så min annbefaling er helt klar.
Hvis du ønsker å behandle ditt hus på en rask, enkel og billig måte som er så godt som vedlikeholdsfri så er jernvitrol tingen.

PS! Det er nok et krav at du liker fargen, da det er vanskelig å bytte til en annen.
Loggført
hyttemor
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 7



« Svar #5 på: August 11, 2008, 19:32:36 »


Leser at flere er interessert i jernviterol, jernsulfat som overflatebehandling av treverk(furu) for å få en nydelig patina på huset/hytta. dette er enkelt og billig, svært pent og relativt vedlikeholdsfritt.

Men, har denen formen for overflatebehandling noen beskyttelseseffekt overhodet? Eller er dette bare en kosmetisk effekt?

Takker for svar!
Loggført
Selvgjort
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Innlegg: 4



« Svar #6 på: August 12, 2008, 12:07:26 »

Jernvitrol (jernsulfat) får det øverste laget av tre til å "dø". Sopp trenger "levende" tre for å få næring, og vil derfor ikke vokse på tre som er behandlet med Jernvitrol.
Når det regner vil kledningen bli gjennomvåt, så det er viktig at utluftingen bak kledningen er god.
Når det gjelder "å la kledningen stå ubehandlet" for å få en naturlig patina, så er dette noe som ikke annbefales. Dette p.g.a. du kan risikere at det kommer sopp på panelet. Selv om hytten står høyt over fjellet er luften mer forurenset enn den var for noen hundre år siden.

Jernvitrol vil også få kledningen til å få en jevnere farge over hele hytta.

Når det gjelder han som forhørte seg i farvehandelen, så var det vel ikke annet å forvente.
Han tjener penger på maling, men ingenting på jernvitrol.   Blunker

Loggført
Vibeke
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 47



WWW
« Svar #7 på: August 12, 2008, 21:27:41 »

Selv om vi hadde planer om ubehandlet hytte eller bruk av jernviteriol, er vi nå blitt litt i tvil.

Tror det blir beising likevel. For oss hadde det sikkert vært bra å ha den ubehandlet, men dersom vi en gang skulle selge den, kan det jo være at en eventuell kjøper hadde vært skeptisk til dette.

Så har man bedre kontroll på hvordan hytten blir seende ut om man beiser den.
Loggført

Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!
Hans
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Kristiansand
Innlegg: 211



WWW
« Svar #8 på: August 12, 2008, 21:41:23 »

Bare i tilfelle noen skulle lure så har Jotun Trebitt Oljebeis en fargevariant som heter 9061 Jernvitrol
Loggført

Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol
Vibeke
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 47



WWW
« Svar #9 på: August 18, 2008, 19:45:32 »

Stemmer det, men den fargen synest jeg var ganske mørk og nokså brun.


Siden vi nå likevel skal beise hytta tror jeg det blir fargen 9054 Naturlig eldet  Glad


* jernviteriol.jpg (6.09 KB, 286x131 - vist 4804 ganger.)

* naturlig_eldet.jpg (4.44 KB, 252x127 - vist 4005 ganger.)
« Siste redigering: August 21, 2008, 20:26:25 av Vibeke » Loggført

Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!
Bygglos
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 1



« Svar #10 på: Mai 05, 2012, 14:12:15 »

Oppskrift på kjemiske beiser (bl.a. Jernvitrol) som gir fargen grå:

Kjemiske beiser består vanligvis av to deler som påføres hver for seg, en forbeis, og en etterbeis som vi først kan påføre etter at forbeisen har tørket. Stoffene blir solgt i pulverform eller som krystaller og løses i kokende vann.

1. forbeis: Garvesyre (tannin), stamløsning - 50 g pr. liter vann.
2. etterbeis: Jernvitrol (Ferrosulfat), konsentrasjon - 10 g pr. liter vann.

Etterbeis har samme konsentrasjon som over

1. forbeis: Pyrogallol, stamløsning - 50 g pr liter vann.
2. etterbeis: Ferrosulfat (gir blågrå farge)
alternativt:
2. etterbeis: Kobberklorid (gir gråbrun farge)

De kjemiske beisene blir mest bruk på bartre - gran og furu - og bevarer det riktige trebildet med den mørke delen av årringene mørk og den lyse delen lys, i motsetning til fargebeisene som snur dette forholdet. Det kommer av at den lyse delen av årringene suger til seg mer beis enn den mørke. Dermed blir den mørke delen lys og den lyse delen mørk. På tre med brede årringer kan det virke sjenerende eller stygt.

Rene kjemiske beiser trenger ingen beskyttelse i form av lakk eller andre stoffer.

Kilde: Overflatebehandling av tre, Johannesen og Vien, 3. utgave

AB
Loggført
erstokke
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 328



« Svar #11 på: Mai 05, 2012, 21:58:42 »

På 1100 m trenger vel kledningen egentlig ikke noen behandling. Hvis du skal ha liggende villmarkskledning, så bør den monteres med skråsidene slik at det blir dryppnese på alle bord (motsatt av det som er vanlig, triks lært av Kurt Oddekalv).

Så vidt jeg vet har ikke jernvitriol noen beskyttende egenskap, det er bare det estetiske.

En ubehandlet hytte ser ikke hyggelig ut i fjell-landskapet. Det tar flere år før den får den riktige patinaen.

Som jeg har nevnt i andre tråder her, synes jeg tjære ser finest ut.
Loggført
nidelven_skyline
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 11



« Svar #12 på: September 10, 2012, 17:49:29 »

Jeg holder på å bygge tømmerhytte og har "slitt" i hele sommer med å bestemme meg for hva jeg skal påføre på ytterveggene.

Alternativene er:
Maling: Relativt lite aktuelt siden dette er en fjellhytte. Tømmer og maling synes ikke jeg passer sammen, uansett farge. 
Dekkbeis: Mye den samme argumentasjonen som for maling.
Tjæredekkbeis: Er så vidt jeg har fortstått en diplomatisk blanding av tjære (lukt) og dekkbeis, men påført forsvinner mye av strukturen til treverket.
Tjærebeis:
Også en diplomatisk blanding av beis og tjære hvor lukta og delvis litt av uttrykket til tjæren blir tatt vare på, samtidig som egenskapene til beisen blir med i form av beskyttelse mot vanninntregning. Men også her er det et stykke unna å få den typiske "tjære"-looken. Fordelen er at tørketid er mye kortere enn rein tjære og at beisen beskytter mot vanninntrening. Påføring er også omtrent som for maling - relativt enkelt.
Tretjære: God gammeldags tretjære evt utblandet med terpentin er den gamle måten å impregnere tømmerhus. Fordelen er "riktig" lukt og "riktig" utseende. Tjæren er ikke vannavstøtende, dvs at tømmerstokkene blir våte ved nedbør, men tørker igjen når det er oppholdsvær. Tjæren er dog såpass giftig at sopp og alger stort sett ikke vil vokse og dermed er ikke det nødvendigvis noe problem at stokkene periodevis blir våte, de vil få muligheten til å tørke siden det ikke er noe som hindrer at trevirket puster. Påføring er derimot noe herk - tjæren må enten blandes med terpentin eller varmes på vannbad til ca 60C for å bli flytende nok til påføring. Et annet problem med at tjæren renner mer enn om en bruker maling og beis. Det betyr at vinduer og andre detaljer bør maskeres godt så de ikke blir tilgriset med tjære. Det gjelder forsåvidt også den som skal påføre tjæren... Påføring på nytt trevirke betyr 3-4 somre med påføring inntil trevirket er mettet med tilstrekkelig tjære. Men deretter kan veggen stå inntil 20 år før neste runde, avhengig av værpåvirkning selvsagt. En sol-, regn- og vindutsatt vegg tørker ut raskere enn en vegg i le. Derfor vil normalt sør- og østveggen bli raskere uttrøket (og lysere) enn øst og nordveggen. Har en først begynt med tretjære på veggene må en fortsette, evt skifte ut veggene (noe som er vanskelig om det er tømmer...)
Jernviterol: Hvis en ønsker et grått, patinert utseende kan en påføre jernviterol. Da får veggen et grågrønt utseende som senere blir grått, slik at det ser ut som om bygget har stått ubehandlet i mange mange år. Jernviterol vil drepe det ytterste laget på trevirke slik at jernviterol er en måte å beskytte bygget mot sopp og alger som behøver friskt trevirke for å vokse. Begynner en først å bruke jernviterol på veggene må en fortsette med dette, evt børste veggene inntil en kommer inn til friskt trevirke. Dette kalles også kjemisk beis og det finnes så vidt jeg vet flere stoffer som kan benyttes. Jernviterol gir på sikt et grått til gråblått skjær, mens kobberholdige stoffer gir mer grått til brungrått skjær over tid.
Ubehandlet: Det går også an å la være å behandle trevirket. Men dersom bygget står i omgivelser som er utsatt for fukt, så risikerer man sopp- og algeangrep. En hytte som står høyt til fjells kan "overleve" uten utvendig behandling, men en må være oppmerksom på at det tar mange år før bygget ser gammelt og patinert ut. I denne perioden trenger ikke hytta se spesielt delikat ut. Også bygg som står ute ved saltvann kan stå ubehandlet, siden salt fra havet kan motvirke sopp- og algeangrep. Men husk i slike tilfeller kan vegger som står i le få for dårlig salttilførsel og er dermed utsatt for soppangrep.
Loggført
Even
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 1



« Svar #13 på: Juni 08, 2019, 10:42:16 »

Har fått byttet kledning på mitt hus og benyttet jernvitrol. Har fått skjolder på vinduene som en følge av at jernvitrolen har rent/sprutetet. Forsøkt å vaske med zalo og salmiakk, men lykkes ikke med det. Noen som har erfaring med å fjerne dette fra vinduene?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Juni 25, 2019, 06:34:51

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Solcelle panel på tak Røilern
Utvidelse av solcelleanlegg Goosewater
Kjøpe brukt Victron Multiplus - risiko? jkirkebo
Kjøleskap med myk startstrøm som fungerer på 300W inverter? Jgytterdal@gmail.com
Utvide solcelleanlegget Skillenes
Hvordan finne beste løsning for hytte uten strøm? Ygnastølen
Overvåkningskamera og batteriløsning Offgrid
Utnytte overskuddsenergi i sollcelle løsningen på hytta Fyker
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Ladning med aggregat 12V 30ampere ivanJensen
Dimensjonering av 12V anlegg for weekenbruk Gjaevert
Victron BVM 700 oppsett hjelp ivanJensen
Tine frossen vanntank med propan? jkirkebo
E-Golf batteri David
Wallas-instalasjon Ygnastølen
Gode og dårlige vannpumper jkirkebo
Ubehandet kledning og jernvitriol Even
Batteri BMv 700 å colorkontroll gx OS
Anneks på Slettefjell ved Beitostølen eisvin
Kombinert gass- og induksjonplatetopp Mska
Diesel varmer for bil i offgrid hytte? movering
FLYTTET: Dimensjonering av 12V anlegg for weekenbruk Røilern
Innspill på solcelle anlegg med Lithium pakke Mska
50 A sikring mellom batteri og regulator går ved høyt forbruk på inverter ivanJensen
Gress på fjellet rogers
Inverter - Batteriforbruk 12v / 230v SvaBirk
A123 Ombygging av 1.3Kwh LiFePO4 moduler Amatøren
Diffusjonsåpen duk - overgang fra tak til vegg? Eggedal
Wallas M40 stopper Fjellgeita
Vannbåren varme med gasskjele og gasstank Jgytterdal@gmail.com
Victron MultiPlus og Venus: Skru av/på med bryter PerMarius
Dimensjonering av takbjelker carport Are123
Paralellkoble 12v . 8 stykk batteri oddm
Kontinuerlig inverterdtift fanten
Vannbåren varme, hytte uten innlagt strøm (splittet emne) jkirkebo
Røropplegg til gassinstallasjon Slyboy
Victron inverter i IT nett? StefanPal
Kompostbeholder for do avfall (Separett) ivanJensen
Understøtte drager i vegg Eggedal
Victron Color Control GX OS
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc