Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: 1 [2]  Alle
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Autostart av Dometic TEC 29 aggregat vha Victron inverter/lader  (Lest 41376 ganger)
rox
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #25 på: Januar 30, 2018, 06:20:27 »

Da har jeg omsider fått i orden den autonome starten av Tec 29 agregatet. Fungerer nå utmerket. Både når batterispenningen faller under et vist forhåndsdefinert nivå, og om du trenger mere watt enn det batteribanken klarer å levere.

MEN, man må ikke bruke schrack relèet som Sundwind beskriver i sin katalog, eller som jeg fikk levert fra Sunwindforhandler. Bruk et "vanlig" biltema-lysrelè. Legger ved et koblingsskjema som viser hvordan det skal kobles.

I tillegg må man naturligvis ha styringspanelet til Tec som er forberedt på autostart. De "gamle" hadde ikke det.

Heisann! Vet at denne tråden er 5 år gammel, men kanskje du enda er her og kan svare på noen kjappe spørsmål ang emnet ig tegningen din? Glad
Loggført
Doof
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #26 på: Januar 30, 2018, 16:41:29 »

Har akkurat koblet opp tec 29 med biltema rele.  Fungerte fint meget fint.
Loggført
rox
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #27 på: Januar 30, 2018, 17:07:59 »

Høres veldig bra ut, hvor stort relé bruker du? Har du også mulighet for å starte aggregatet via det medfølgende startpanelet eller faller denne muligheten bort dersom man bruker det pot.frie signalet på inverteren for autonom start? Ihht til manual og også logisk tankegang så bør aggregat gå uten belastning noen minutter etter det har ladet opp batteribank før det slår seg av, hvordan har du løst dette? Jeg tenker å montere et tidsrele på utkoblingsdelen, hva tror du?
Loggført
rox
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #28 på: Januar 30, 2018, 20:34:09 »

Høres veldig bra ut, hvor stort relé bruker du? Har du også mulighet for å starte aggregatet via det medfølgende startpanelet eller faller denne muligheten bort dersom man bruker det pot.frie signalet på inverteren for autonom start? Ihht til manual og også logisk tankegang så bør aggregat gå uten belastning noen minutter etter det har ladet opp batteribank før det slår seg av, hvordan har du løst dette? Jeg tenker å montere et tidsrele på utkoblingsdelen, hva tror du?

En ting til, når reléet får signal om å starte aggregat, vil det selv gi signal til tenningsmodul om at det har blitt startet og kobler denne ut? Dersom man bruker det medfølgende kontrollpanelet så startes det ved og trykke på grønn knapp, og slippe denne etter et par sekunder..  Øyerulling
Loggført
Doof
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #29 på: Januar 31, 2018, 01:25:24 »

Jeg brukte Enkeltrelé med sikring, lukket, 40 A. Biltema Art nr 42305  byttet ut sikringen med 5 amp sikring.
Du kan forsatt starte aggregatet på kontrollpanelet.
Når kretsen for autostart er koblet inn starter aggregatet selv, og omstart viss den ikke starter på første forsøk. Hvor mange ganger den forsøker er jeg ikke sikker på.

Tidsutkobling har jeg også tenkt på, helst på innkobling av strøm. Er størst strømtrekk ved oppstart av lading.
Jeg tenkte tidsur på innkobling mot kontaktor på 230v siden. Har kontaktor og jordfeilbryter på 230v fra aggregatet i dag men ikke tidsforsinkelse. Skal prøves ut i løpet av våren.

Jeg har koblet opp mot Victron Color Control GX, her kan jeg starte aggregatet manuelt fra victron panelet.

Loggført
rox
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #30 på: Januar 31, 2018, 06:21:33 »

Jeg brukte Enkeltrelé med sikring, lukket, 40 A. Biltema Art nr 42305  byttet ut sikringen med 5 amp sikring.
Du kan forsatt starte aggregatet på kontrollpanelet.
Når kretsen for autostart er koblet inn starter aggregatet selv, og omstart viss den ikke starter på første forsøk. Hvor mange ganger den forsøker er jeg ikke sikker på.

Tidsutkobling har jeg også tenkt på, helst på innkobling av strøm. Er størst strømtrekk ved oppstart av lading.
Jeg tenkte tidsur på innkobling mot kontaktor på 230v siden. Har kontaktor og jordfeilbryter på 230v fra aggregatet i dag men ikke tidsforsinkelse. Skal prøves ut i løpet av våren.

Jeg har koblet opp mot Victron Color Control GX, her kan jeg starte aggregatet manuelt fra victron panelet.

http://efobasen.efo.no/ProductResources/242/ProductSheet/04_07_HKN2006_Tidsreleer.pdf
Kan denne hjelpe deg? Vurdere en slik selv, EZ 006  Glad
Loggført
Doof
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #31 på: Januar 31, 2018, 07:56:51 »

Den vil nok fungere.
 Har deler på vei, så skal prøves ut. Nesten tilsvarende. Skal styre kontaktoren som er montert.
Ligger en del mer funksjoner i victron color control gx en bare fra inverter.
Der kan du legge inn stilletid med høyere verdier for start.

Utnytter bare ca 75% av normal effekt av tec 29 aggregatet.  Dette etter anbefaling i bruksanvisningen.
Bytt oljen etter første gangs testing så etter 10 timer. Er ikke filter på motorene. Så bytte av olje er viktig.
Loggført
Jgytterdal@gmail.com
Veteran
Innlogget Innlogget

« Svar #32 på: Februar 01, 2018, 08:27:40 »

Jeg har også Dometic Tec29 og har satt opp dette med fjernstyring i flere år nå.
Bruker en CBW for remote start og stop , samt at jeg har en bryter enkelt tilgjengelig på hytta for start stop.
I tillegg har jeg i vinter hatt et eksperiment med autonom drift ved at Multiplus automatisk starter og stopper aggregatet basert forutsetninger jeg setter opp i Multiplus assistant.

Ser ut til å virke forholdsvis greit.

Jeg bare lurer på hva dere bruker reelet til? , da jeg kjørt dette oppsettet i flere år men har aldri brukt rele.
Loggført

Tristar Mppt60
Multiplus 24/3000/70/16
Dometic Tec29
3 x 260w IBC polysol
24V batteribank (8 x 600ah 6v Rolls)
Victron Bmv702, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, vaffeljern
ThomasR
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #33 på: April 23, 2018, 08:04:17 »

Jeg har også Dometic Tec29 og har satt opp dette med fjernstyring i flere år nå.
Bruker en CBW for remote start og stop , samt at jeg har en bryter enkelt tilgjengelig på hytta for start stop.
I tillegg har jeg i vinter hatt et eksperiment med autonom drift ved at Multiplus automatisk starter og stopper aggregatet basert forutsetninger jeg setter opp i Multiplus assistant.

Ser ut til å virke forholdsvis greit.

Jeg bare lurer på hva dere bruker reelet til? , da jeg kjørt dette oppsettet i flere år men har aldri brukt rele.

Vet ikke om du fikk noe svar på det spørsmålet ditt?
Årsaken er iallfall at Victron (rettere sagt Sunwind ved salg av Victron Multiplus) anbefaler å bruke et hjelperelé. Altså at det innebygde releet i Multiplus ikke styrer kontrollpanelet til Tec29 direkte, men i stedet lukker et hjelperele som i sin tur slutter kabelen som gir startsignalet til Tec29s panel.

Hensikten skal være å skåne releet i Multiplus mot (for) stor belastning.

Hvorvidt det praktisk har betydning, er jeg usikker på. Det er uansett en rimelig begrenset strøm som går gjennom for å gi driftssignalet.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Jgytterdal@gmail.com
Veteran
Innlogget Innlogget

« Svar #34 på: April 24, 2018, 18:48:46 »

tusen takk for svar,
Dette tror jeg beror på liten kunnskap fra Sundwind sin side, da dette kun er styresignaler som går over detter releet . (mao. milliampere).

Jeg kan ihvertfall trygt fastslå at dette ikke er nødvendig.
Mitt aggregat er plassert i boden og styrekabelen er ca 25 m.
for å gjøre det billigere og smidigere , skjøtet jeg denne med kat 5 kabel beregnet for fast installasjon (0,5mm2 , tror jeg) . Måtte ha 2 stk da det totalt er 10 ledere i styre kabelen til Domentic.
De 6 lederne som er til over i "kabel 2" bruker jeg diverse andre ting.

Loggført

Tristar Mppt60
Multiplus 24/3000/70/16
Dometic Tec29
3 x 260w IBC polysol
Victron Bmv702, Venus GX
ThomasR
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #35 på: April 25, 2018, 07:38:08 »

Jeg tror du har 100% rett!
Dessuten går det sikkert like mange milliampere strøm gjennom Multiplusreleet for å styre det sekundære releet som det ville gjort ved å la styrestrømmen gå gjennom direkte  Gliser Blunker Osteaktig Osteaktig

Tror iallfall trygt vi kan slå fast at andre som skal koble opp autonom drift av et TEC29 sammen med Victron Multiplus uten problem kan sløyfe dette ekstra releet!
Loggført

Hytta (offgrid):
ThomasR
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #36 på: Juli 13, 2018, 17:14:30 »

Henter frem denne tråden:

I forbindelse med at jeg nå går over til 24V, må jeg egentlig bytte "hjelpereleet" mellom Multiplus og kontrollpanelet til Tec29. til et relé som er beregnet for 24V på styrespolen.

Men vi har jo tidligere diskutert nytteverdien av dette hjelpereleet. Det var vel så at Ytterdal kjørte uten dette..? Og selv kan jeg ikke på noen måte se hva hensikten er. Det er jo kun snakk om et styresignal på noen milliampere, så begriper ikke hvorfor ikke dette kan gå direkte gjennom det potensialfrie "normally open" releet i Multiplus...

Synspunkter?
Loggført

Hytta (offgrid):
Jgytterdal@gmail.com
Veteran
Innlogget Innlogget

« Svar #37 på: Juli 14, 2018, 16:41:57 »

Dropp releet og koble dette direkte.
Kun et styre signal uten nevneverdig belastning.

Jeg som tidligere nevnt, kjørt på den måten i årevis uten problemer!
Loggført

Tristar Mppt60
Multiplus 24/3000/70/16
Dometic Tec29
3 x 260w IBC polysol
Victron Bmv702, Venus GX
Sider: 1 [2]  Alle
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
November 21, 2018, 02:45:06

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Eksosløsning for aggregat i bod etsvends
Trenger nytt strømaggregat - GEBE PM 6500 DCS/RS? Ygnastølen
Kraftpakke til salgs. Tec 29, Multipluss, etc 2re
Lading av elbil Jgytterdal@gmail.com
Honda EU30is og autonom drift Jgytterdal@gmail.com
Victron Multiplus og Venus GX problemer PerMarius
Kipor IG3000 sluttet å starte etter 4 år Røilern
Overspenning / vern mot lyn offgrid rolfm
Varmematte til frostsikring under f.eks. oppvaskmaskin Slyboy
Tips til "Ring Hytta varm" produkt (Uten Wifi) andy
Hva er reglene for utkjøp at festet hyttetomt? stroller
Nytt tak, alternativer til skifer platt84
UPS batterier PowerSafe 2V275 Fjellhytteeier
GSM 12A fjernstyring av inverter rox
Honda EU22i til salgs jkirkebo
Bygge under eller noe over 50 kvm? Jgytterdal@gmail.com
Tomtekjøp, avtalebrudd fra selger Henrikhes
Kan 15ah lader lade 700ah batteri? hytteskallen
Hva er den riktige Ah betegnelsen på et batteri? Røilern
Tristar MPPT 60 ivarw
Vera gassvannvarmer elektrikern
Solcelleanlegg på en ødegård - trenger hjelp før jeg går til innkjøp etsvends
Victron Venus og REC BMS MortenF
Trådløst utstyr for DC ivarw
Plassering av Wallas etsvends
Drifte radioamatørsett, fryse og kjøleskap med solcellepanel? ivarw
Victron Bmv700 - unøyaktig etsvends
Batterier - lading og tilstand Henrikhes
Innstillinger MPPT regulator Helgeland
Fjernstarter Honda Tarjei
Ønske om overvåking av temp og og strøm på hytta. kristianh
fjernstyre Wallas 40cc med CBW enheten OS
Lead Crystal batterier - Noe å se opp for! Jgytterdal@gmail.com
Overgang mellom vegg og gulvplate Eggedal
Vedovn med vannkappe Gussi
Standard dip switch instillinger Victron 12-3000-120-16, alle står til off Terjefa
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Pal.ah
Varme på eller av jkirkebo
300W helsorte paneler - Solgt Røilern
Tristar MPPT 60 modul til Color Control GX OS