Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: 1 2 [3]  Alle
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Batteribank vs forbruk  (Lest 3371 ganger)
Amorine
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 53



« Svar #50 på: September 04, 2021, 15:12:05 »

Takk for innspill. Jeg tenker det samme, at vi ønsker det som vi opprinnelig bestilte, en batteripakke med større kapasitet. Det var jo det vi trodde vi fikk.
Selv om blykarbonbatteriene skal være bra, så skulle jo også våre gamle deep cycle agm batterier også være det. De kunne sikkert holdt litt til, men da med oftere aggregatlading enn ønskelig.
Våre nye solceller er jo 2 x 360 grid paneler, mot våre gamle 2 x 180. Dvs at de nye er 4 x så store, med bedre plassering og med bedre utnyttelse iflg elektriker. Og det vil vel neppe hjelpe med to nye paneler på taket, spesielt ikke når det er den mørke tida som blir størst utfordring. Da vil jo snøen dekke panelene uansett, og da gjør de ingen nytte.
Tror nok derfor vi bør ha like stor batteribank som tidligere, men heller gå over til lithium. Da får vi vel bedre utnyttelse av kapasiteten, og de er vel heller ikke så sårbare mtp spenningsfall, om jeg har forstått dette riktig...?
Er det andre ting vi bør være oppmerksomme på?  Leser litt om at litium er brannfarlig? Noen formening om det?

Loggført
fossfor@hotmail.com
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 31



« Svar #51 på: September 05, 2021, 11:28:34 »

Lithium batteri er nok ikke mere brannfarlig en andre batterityper.
Forskjellen ligger i att om de starter å brenne,ja da brenner de til de er ferdige,nytteløst å stå med en hageslange etc , og det er en brann med veldig mye energi/varme.

Har innen jobben bruket Lithium batterier.
Runde pakker ca 30cm lange med en diameter på 4cm.Hadde mange 10 tals tusen ombord på skipet jeg var på.

Disse ble brukt i undersjøiske opperasjoner,har på 13 år kun opplevd brann/kjemisk reaksjon på 3 stk. Og alle 3 hadde hatt vanninntregning i batteriet.

Men,disse brannene taes med stor respekt,de er lagret i egne konteinere som i mange tilfeller står på ett skinnesystem,eller en hydraulisk-rampe,om det blir brann i lageret,dumpes hele konteineren på sjøen,om ikke vil varmen smelte seg igjennom alle dekk og til slutt gå gjennom bunnen på skipen,noe utrivelig kan jeg tenke meg.

Har selv en Lithium pakke fra El-bil på hytta,og den ble montert i uthuset,dette ble ikke montert der med tanke på brannfare,men om uhellet er ute så brenne bare uthuset opp.
Men er ikke spessielt urolig med tanke på brann,er mere skeptisk når blybatterier står til lading (Knaillgass).

Og såvidt jeg vet,finnest det ikke noe form for guide/regelverk med tanke på lagring/montering av Lithium batteri pakker i hus/hytte.
Tenk på de som har hele hustaket dekt med solceller,er noen Kwt i kjelleren der,og ikke mist på El-bilen som står på lading i garasjen.
Loggført
Sæters
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 271



« Svar #52 på: September 06, 2021, 17:51:23 »

Lithium hadde jeg hatt på en temperert plass. Best å hurtiglade et oppvarmet  lithiumbatteri. Ved kuldegrader kan det ikke hurtiglades uten varmefolie, som igjen stjeler av kapasiteten. Hadde ikke bekymret meg for å ha slikt inne i hytta.
Loggført
Jutulhaugen
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 89



« Svar #53 på: September 08, 2021, 07:34:58 »

Lithium hadde jeg hatt på en temperert plass. Best å hurtiglade et oppvarmet  lithiumbatteri. Ved kuldegrader kan det ikke hurtiglades uten varmefolie, som igjen stjeler av kapasiteten. Hadde ikke bekymret meg for å ha slikt inne i hytta.

Men i hvilken grad er hurtiglading relevant i et solcelleanlegg?
Har lest fra batterileverandører at vanlig lading fra solcelle ikke er noe problem selv lavere temperaturer. Skal man lade med aggregat, har man vel gjerne brukt batteriene en stund og således opparbeidet driftstemperatur i batteribanken.
Loggført

4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 10420AN
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS
Sæters
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 271



« Svar #54 på: September 08, 2021, 09:08:48 »

Et batteri som brukes om vinteren, stående i en bod med 20 kalde? Så skal man reise i løpet av dagen, sola er som knapt over horisonten, man skal kanskje lade et lithiumbatteri som er nede på 20% av kapasitet, dvs hurtiglading med aggregat og kraftig lader. Tror ikke det er favoritten for lithiumbatteriet.

Stående i en hytte hvor omgivelsene er 20+, derimot, da kan man pøse på med så mange A som man har mulighet til, uten å bekymre seg.

Ser forøvrig det er en annen tråd om bruk av Lithium, hvor det er lagt inn varmekabel, sikkert verdt å ta en titt.
Loggført
Knerten
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 114



« Svar #55 på: September 08, 2021, 10:18:20 »

Hva anser dere som hurtiglading av batteriene?
Og hvilken type ladere opereres det med?
Vår SMA 4.4M og REC-BMS kompenserer for temperatur i henhold til innstillingene som er satt.
Har testet med kalde batterier og ladingen stiger ettersom temperaturen stiger, så problem med hurtiglading med max. 48V/70A ser jeg ikke.
Eller tar jeg helt feil her?
Loggført

Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)
Ygnastølen
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 343



« Svar #56 på: September 08, 2021, 11:24:00 »

Hei

Jeg har også REC Q BMS, og den tror jeg tar hensyn til temperatur også, da det er en av alle verdier som blir lagt inn i oppsettet.
Loggført

Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron CCGX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Sæters
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 271



« Svar #57 på: September 08, 2021, 13:38:04 »

Har man begrenser på ladingen i kulde  i forhold til hurtiglading, vil det vel ikke foregå en hurtiglading? Da tar det vel den tiden det tar og man må enten bli på hytta til batteriene er ladet, eller forlate hytta før fulladet? Mulig det ikke er så galt, men det er mine tanker omkring lithium.

Hvor lang tid tar det i sterk kulde å lade batteriene fra godt nedtappet til greit oppladet? Bør jo opplyse om batteribankens størrelse også.
Loggført
Hyttesol
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Bergen
Innlegg: 312


Profesjonell amatør.


« Svar #58 på: September 08, 2021, 15:56:10 »

I en tidligere tråd hvor det sto mellom AGM og lithium med varmefolie, så viste databladet at batteriet tålte inntil noe slikt som 5A med lading ved minusgrader. Men det varierer nok fra batteri til batteri og på størrelse og spenning på batteriene. Hvis ladingen overskred dette, ville ladingen kobles ut og varmefolien kobles inn til batteriet hadde oppnådd høy nok temperatur til å tåle raskere lading.

Men akkurat hvordan dette fungerer i praksis, hvordan batteriets BMS kommuniserer med laderen og hva som skjer med lastene på batteriet og eventuell seriekobling av flere slike batterier når varmefolien kobles inn, er jeg usikker på. Det høres for meg ut som noe som kan være komplisert å få til å fungere optimalt, og holde i balanse.

Mens andre batterier uten varmefolie vil vel også ha en BMS med temperaturføler og som sikkert kan kommunisere med ladekontrolleren for å fortelle hva maksimal ladestrøm skal være.

Jeg har bare noen helt enkle AGM batterier uten BMS. Såvidt jeg vet så har ladekontrolleren innebygget termometer, og bruker denne til å kompensere ladespenning. Den lader blybatterier ved høyere absorption og float spenningernår det er kaldt, lavere når det er varmt. Det er sikkert innstillinger for lithium også som kan brukes til å avgjøre ladestrøm.
Loggført

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm
Sider: 1 2 [3]  Alle
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
September 21, 2021, 10:25:52

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc