Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: 1 [2] 3  Alle
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Batteribank vs forbruk  (Lest 8805 ganger)
Amorine
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 55



« Svar #25 på: August 06, 2021, 12:14:47 »

Hyttesol - det har jeg jo glemt å skrive, men vi har et Honda aggregat som vi har kjørt av og til for å fylle på litt. Hadde bare håpet og trodd at det var noe vi skulle slippe å kjøre så jevnlig som vi nå må, spesielt på denne lyse årstida...

StefanPal - ja, dette er litt ergerlig. Vårt opprinnelige anlegg ble kjøpt fra Alternativ Energi, og vi var forsåvidt fornøyd med anlegget, så lenge det varte. Vi kom dessverre litt skeis ut med elektriker som installerte det, så derfor samarbeider vi nå med nytt el-firma. De har god erfaring med solceller, så jeg har derfor tillit til at de kan dette faget. De samarbeider igjen med Sunwind, som var sterkt skeptisk til tilbudet jeg hadde fått på lithium batterier fra Alternativ energi.
Det anlegget vi hadde var tydeligvis (og iflg Sunwind) ikke bygd for å takle litiumbatterier. Dersom det skal benyttes litium må vekselretter, regulator og solpaneler byttes, til noe som takler dette. Dette ville da koste kr. 80.000,- pluss batterier.
Jeg kan altfor lite om dette selv, og er derfor avhengig av å ha tillitt til de som skal installere det. Men etter erfaringen vi fikk nå med nytt anlegg, undersøker jeg derfor litt nærmere, og skjønner at anlegget ikke helt ble slik vi håpet og trodde...
Loggført
StefanPal
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Bergen
Innlegg: 199



« Svar #26 på: August 06, 2021, 12:59:30 »

Klart Elektrikeren vil selge og installere det som han tjener mest på...
At man må ha andre vekselretter, regulator og solcellepaneler for 80.000kr + batterier for lithium er totalt lurendreieri... Er skremmende hvis Sunwind kommer med slike uttalelser. Victron som AE bruker er en stor og respektert europeisk produsent av slikt utstyr og det er definitivt konstruert for lithium batterier.

Om du ser på Alternativ Energi så får du komplett pakke med brukte bilbattericeller for 24V og 7,5kwh med batteri og alt av regulatorer, invertere etc for 46.000kr. Det er da Vicron regulator og inverter som brukes.  

Så jeg tror at selv om din elektriker er bra, så har han (og Sunwind) nok misledet deg her på hva som er ville være best og mest økonomisk for deg...

Hvis det er noen som bruker en slik pakke fra Alternativ Energi så kan vel de komme med tilbakemelding på hvordan den fungerer og sine erfaringer, her?

Selv bruker jeg bare batteriene fra Alternativ Energi (2x7,5kWh 24V) og har satt sammen øvrige deler med Victron komponenter fra Sparelys. Har hatt dem i 1,5 år nå uten noen problemer.
Loggført

1530W Solcellepaneler (2x255W i serie x 3)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 Batterimonitor
Kipor IG3000 a
Hyttesol
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Bergen
Innlegg: 348


Profesjonell amatør.


« Svar #27 på: August 06, 2021, 15:48:20 »

Jeg vil tippe at anlegget egentlig leverer det det skal. Men at det rett og slett er litt for lite. Har du noe slags fornøydhetsgaranti på anlegget? At du kan forhøre deg med de om de kan endre på noe, kanskje bytte til noen andre batterier?

Jeg synes at batteriløsningen de har kommet med virker veldig dyr og lite fleksibel. For å sammenligne:
Hver av batteriene dine har 2V*800Ah = 1600Wh, og koster ifølge nettet 8000kr. Det er 5kr per Wh eller 48000kr totalt for 6 stk og 9600Wh. Og du må doble med 6 nye for å øke kapasiteten.

Til sammenligning om de for eksempel hadde installert disse 12V/350Ah batteriene fra sparelys, så ville hvert batteri gitt 12V * 350Ah = 4200Wh til en pris av 5500kr/stk. Eller 1,39kr per Wh. Med 3 slike batterier ville det havnet på 16500kr, og du ville hatt 12600Wh. I tillegg så kunne du i prinsippet økt med 1 og 1 ekstra batteri inntil du hadde vært fornøyd med kapasiteten istedenfor å doble antallet.
https://www.sparelys.no/agm-batteri-350-agm-solar-12v

Det er godt mulig at de batteriene du har nå varer lengre. Men du kunne også kjøpt nye batterier 3 ganger.
Loggført

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm
Jutulhaugen
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 93



« Svar #28 på: August 06, 2021, 16:16:39 »

Jeg tror du får mest nytte for pengene ved å montere to ekstra solcellepanel på ca 300w samt bytte ut laderegulatoren til en som takler mer strøm.

Det er essensielt at panelene er montert slik at de får minimalt med skygge.
Er det dårlig vær/skygge må du uansett regne med å lade med aggregat.

Jeg har 4x300w solcelle, 4x290A "vanlig" agm batteri samt regulator nevnt under og jeg går stort sett i balanse selv i des/jan ved klarvær.

Eks på laderegulator: https://www.sparelys.no/ep-solar-tracer-mppt-10420an-laderegulator-100a?gclid=Cj0KCQjwu7OIBhCsARIsALxCUaOj_OMMsC2NBnySq0NII-RS1LJ62Ji-xPct1LBWHL1bIhUsqep2o-4aAtKGEALw_wcB
Loggført

4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 10420AN
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS
Amorine
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 55



« Svar #29 på: August 08, 2021, 15:12:15 »

Takk for gode svar. Og jeg begynner å lure på om det her har skjedd en misforståelse. Jeg fant igjen mailen som elektriker opprinnelig sendte til Sunwind for anbefaling til hva vi burde bytte til:
"Kunde har en batteri pakke med batterier på 100At i dag. Disse er ca 4 år gamle og trengs å byttes ut. Spørsmålet er hva slags batterier anbefaler dere. Mener også at kapasiteten bør økes noe."

Jeg blir forvirret av dette med At og Ah. Er det forskjell? Han skriver her at vi hadde 100 At. Er det det samme som 1000 Ah? Og vi hadde jo seks batterier...
Elektriker skrev jo til meg at tilbudet til Sunwind ville gi oss bedre kapasitet, fra dengang dagens 6000 At til 800 At.

Det vi jo hadde var jo 6 stik Deep Cycle batterier 2v 1000Ah. Er det det samme som elektriker først forespurte Sunwind om (100 At)?
« Siste redigering: August 08, 2021, 16:40:51 av Amorine » Loggført
StefanPal
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Bergen
Innlegg: 199



« Svar #30 på: August 08, 2021, 18:57:30 »

Som jeg tolker det er At  Norsk for Amper timer og Ah engelsk for Ampere hours.

Så her er det nok en null som er blitt borte...

Normalt bruker man Ah eller kWh for å angi kapasitet.  KWh får man gjennom å multiplisere Ah med V på anlegget. Så du hadde 1000Ah * 12,5V = 12.,5 kWh.  Og fikk 800Ah * 12 5 = 10 kWh.

Så her burde du ha sjekket med forumet før du investerte.
Loggført

1530W Solcellepaneler (2x255W i serie x 3)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 Batterimonitor
Kipor IG3000 a
Amorine
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 55



« Svar #31 på: August 08, 2021, 19:05:25 »

Men finnes det batterier på 100 Ah? Og at Sunwind tok utgangspunkt i dette da de sa at anlegget vi hadde ikke var dimensjonert for lithium? Da jeg forespurte Alternativ Energi, anbefalte han å bare bytte batteriene. Og da forsto jeg det slik at alt annet utstyr kunne brukes.
Men iflg Sunwind var anlegget vårt altfor spakt til å kunne takle det, og foreslo da større solceller, men mindre batterier. Og det er dette jeg ikke forstår. At de trodde at anlegget vi nå fikk, var betraktelig større enn det gamle. Også viser det seg at vi hadde større batterikapasitet tidligere....  Og da tenker jeg at anlegget vi hadde kanskje egentlig var dimensjonert til også å takle lithium. Om dere forstår hva jeg mener?

Kan Sunwind ha basert sin anbefaling på vår elektrikers henvendelse med feil info? Og at vi derfor har fått et dårligere anlegg enn vi egentlig skulle hatt?
Loggført
Hyttesol
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Bergen
Innlegg: 348


Profesjonell amatør.


« Svar #32 på: August 08, 2021, 20:59:00 »

Jeg vet ikke hva det kommer av at de sier at lithium ikke kan brukes. Både den gamle western ladekontrolleren din og multiplus inverteren kan brukes på lithium. Man må bare endre en innstilling på enhetene så de vet batteritypen som er brukt. Den gamle ladekontrolleren din var mulig litt liten til de nye solcellepanelene dine, men det har ikke noe med lithium/bly å gjøre.

Det eneste jeg kan tenke meg, er at fordi utstyret ditt er 12V så ble det lettere å koble det med 6 store 2V blyceller istedenfor lithiumpakker som typisk er bygget for 24V eller 48V. Men det finnes 12V lithium batteripakker også, som de sikkert kunne skaffet på bestilling så det virker merkelig.

Batterier finnes i alle størrelser, også 100Ah. Men et 100Ah batteri ville sannsynligvis vært 12V, ikke 2V. (Men jeg tror også at det mangler en "0")

Som Stefan sier, så må man multiplisere Ah og Volt for å få reell kapasitet, for det er ikke amperetimer alene som avgjør. Så et 2V 800Ah batteri, har samme kapasitet som et 12V 133Ah batteri (begge har 1600Wh når du multipliserer Volt og Ah, og vil være omtrent fysisk like store).
Loggført

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm
StefanPal
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Bergen
Innlegg: 199



« Svar #33 på: August 08, 2021, 21:00:00 »

Batterier finnes i alle Ah, og 100Ah er en normal størrelse som storlekmessig tilsvarer et større bilbatteri.

Så uten tvil har Sunwind basert seg på de feilaktige opplysninger fra elektrikern...
Og ut ifra det så har de teoretisk tilbudt et 8* større anlegg.

Så ja, det er nok korrekt som Alternativ Energi foreslo, at man kun trengte å bytte batteriene...

PS, du hadde 1000Ah 2V som blir 1000Ah 12V ikke 6000Ah
Loggført

1530W Solcellepaneler (2x255W i serie x 3)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 Batterimonitor
Kipor IG3000 a
Amorine
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 55



« Svar #34 på: August 08, 2021, 22:35:17 »

Ah, her lærer jeg litt og litt mer... Tusen takk.
Så med 6 batterier, så blir det ikke 6 ganger så mange Ah, men v, om jeg nå har forstått rett? Men den gamle batteripakka vår var vel da likevel større (6 a 1000 Ah) mot de nye (6 x 800 Ah), selv om begge er 12 v?
Jeg fikk jo nytt tilbud fra Alternativ Energi i fjor på 6stk 100Ah litium batteri, som jeg forsto at vi kunne bruke på det opprinnelige anlegget vårt.
100 Ah høres jo da langt mindre ut enn våre forrige 1000 Ah, men det er kanskje annerledes med lithium vs AGM?
Målet vårt ved å bytte, var jo naturligvis å bytte til noe som er bedre enn det forrige, og det lovte elektrikeren at det ville bli.

Det ble jo også bytta til langt større solceller, men som dere ser av bildet tidligere i tråden, er jo de egentlig altfor store til den plassen i hadde til rådighet. Det gjør jo da at panelene aldri får samme mengde sol samtidig, og det gjør jo at vi ikke får full uttelling på ladingen. Da var det kanskje tross alt bedre med mindre paneler, men som fikk mer lik mengde sol samtidig...
Loggført
Hyttesol
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Bergen
Innlegg: 348


Profesjonell amatør.


« Svar #35 på: August 08, 2021, 23:12:46 »

Så med 6 batterier, så blir det ikke 6 ganger så mange Ah, men v, om jeg nå har forstått rett? Men den gamle batteripakka vår var vel da likevel større (6 a 1000 Ah) mot de nye (6 x 800 Ah), selv om begge er 12 v?

Det kommer an på om du seriekobler eller parallellkobler batteriene.
- Ved seriekobling beholder du samme antall Ah, men øker spenning (volt). (Det er det du har nå)
Siden hvert batteri du har er på 2 volt hver for seg, så de blir seriekoblet 6 stk så du får 12V, men beholder samme 800Ah totalt sett.

- Ved parallellkobling beholder du samme spenning (volt) men øker antall Ah.
Det er dette som må gjøres hvis batteriene i utgangspunktet er 12V hver for seg, men du vil øke antall Ah.
Hvis batteriene de foreslo i utgangspunktet er 12V 100Ah og du parallellkobler 6 av disse så ender du opp med 12V 600Ah.

Men uansett om batteriene seriekobles eller parallellkobles, så vil alltid antall watt-timer (Wh) bli det samme. Og det er antall Wh som forteller hvor mye energi som faktisk er lagret i batteriene.
For å sammenligne:

2V x 800Ah = 1600Wh per batteri
12V x 100Ah = 1200Wh per batteri.

Med andre ord så kan man ikke sammenligne bare amperetimer. 800Ah høres mye mer ut enn 100Ah, men i praksis har de ganske lik kapasitet når du ganger med spenningen.

Ja, de nye batteriene dine har lavere oppgitt kapasitet enn de gamle. Så derfor vil du nok oppleve at de yter omtrent likt som det gamle systemet. Men etter det jeg forstår så tåler de også å tappes mer ned enn de gamle uten å ødelegges.
Loggført

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm
Amorine
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 55



« Svar #36 på: August 09, 2021, 08:11:57 »

Tusen tusen takk for forklaring og tålmodighet!
Da begynner jeg å forstå mer.

Hele poenget vårt med å koste på et helt nytt anlegg, var jo selvfølgelig å få et mer stabilt anlegg med mer kapasitet (primært ønsket jeg lithium). Det var jo også lovnaden fra elektriker. Nå har vi endt opp med et anlegg som er tilsvarende det vi bytta ut. Og selv om det kanskje tåler mer utladninger, så mener jeg at det ikke var grunnen til at vi valgte å bruke så mange tusen kroner på dette.

Det første året vi hadde anlegget fra Alternativ Energi, så hadde vi ikke aggregat. Da var vi ofte 3-5 personer på hytta, og vi brukte den jevnlig og over flere dager. Vi brukte strøm uten å tenke over verken batteri eller spenning, og uten at noe skjedde (første gang det gikk tomt var høsten etter et år). Det var vaffeljern, wallas, lading og støvsuger, i tillegg til kjøleskap, dovifte, router og inverter. Vinter som sommer. Første sommeren satte vi også inn et ekstra lite kjøleskap med en liten fryser. Etter et drøy år satte vi inn aggregat, og brukte det den andre jula vi brukte hytta.
Med denne erfaringen ble vi derfor mildt sagt både overrasket og skuffet, da vi i sommer (2-3 personer), og med flunkende nytt anlegg, måtte starte aggregatet etter 3-4 dager på hytta.

Uansett, det virker som den aller første mailen til Sunwind, som inneholdt en 0 for lite, er blitt styrende for hva Sunwind anbefalte og deres skepsis til tilbudet fra Alternativ Energi. Dette har elektriker støttet blindt, uten å dobbeltsjekke fakta. Veldig veldig leit.
Loggført
Hyttesol
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Bergen
Innlegg: 348


Profesjonell amatør.


« Svar #37 på: August 09, 2021, 11:29:50 »

Ja, det er litt kjedelig når det skjer slikt. Du kan jo høre med elektrikeren om de har noe forslag til løsning. At du ikke egentlig fikk det du bestilte. Men spørsmålet er jo hva man får gjort med det nå, utenom å betale enda mer for å utvide anlegget.

Jeg leste litt om de batteriene, og det ser ihvertfall ut som gode batterier du har fått. De har en teoretisk levetid på 20 år, mot 12 år som er vanligere for AGM. Jeg fant ingen data spesifikke for dine batterier, men generelt om Bly-karbon, leser jeg at de skal tåle 1000 utladninger helt ned til 0%, og 4000 utladninger til 50%. Så du får trøste deg med at det ser ut som gode batterier du har fått, med lignende egenskaper som lithium. Dersom de holder det de lover.
Loggført

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm
Amorine
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 55



« Svar #38 på: August 09, 2021, 12:35:13 »

Enig. Og ja, jeg skal ta en prat med elektrikeren. Tror hans eneste løsning er å flytte solcellepanelene til en mer "ladegunstig" plassering (på stativ ute på bakken). Men jeg får høre. Jeg ønsket jo opprinnelig litiumbatterier. Ville ikke det vært det beste alternativet egentlig?
Loggført
Hyttesol
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Bergen
Innlegg: 348


Profesjonell amatør.


« Svar #39 på: August 09, 2021, 17:19:56 »

Tja, ikke nødvendigvis. Lithium er sikkert "best" om man har pengene å legge i bordet. Men blybatterier kan fortsatt være et rimeligere valg. Prismessig så ligger nye AGM og brukte lithium omtrent likt. Vi diskuterte litt her og sammenlignet priser:
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2981.msg19725#msg19725

I tillegg så har bly og lithium litt forskjellige varierende egenskaper, fordeler og ulemper.

Der blybatterier helst ikke bør stå for lenge tappet ned, så vil lithium istedet tape seg fortere av å stå for lenge fulladet. Et blybatteri er slik at om man "mishandler" det litt med feil lading og bruk, så vil det vanligvis bare si at man mister litt kapasitet, mens et lithiumbatteri i verste fall kan bli brannfarlig og må kasseres. Et blybatteri vil normalt sett aldri begynne å brenne pga feil håndtering. Skjer det noe feil med batteriet så det "går seg løpsk", vil det koke seg tørt og stoppe reaksjonen, og det består ikke av betydelige mengder brennbart materiale. Mens lithium består av mer brennbare materialer og vil brenne ut av kontroll og ta av sin egen energi til å akselerere brannen videre.
Man hører ofte at batteriene i en elbil, sparkesykkel, telefon og PC tar fyr, men aldri at det skjer med batteriet i en bensin/dieselbil.
Bly tåler bedre å lades når det er frost, enn lithium.


Her er det sikkert en del påstander uten kilde som andre sikkert vil arrestere meg på. Men poenget er at ikke "alt" bare er bra med lithium heller. Lithium er kresne batterier.
Loggført

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm
Amorine
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 55



« Svar #40 på: August 09, 2021, 19:28:03 »

Disse bly karbon batteriene koster jo også en del.

Hvis jeg sammenligner de vi nå har i bly karbonhttps://www.sunwind.no/product/show/?id=2728&Batteri-Shoto-Bly-Karbon-2V-800At
vs lithium heat https://www.sunwind.no/product/show/?id=3057&Batteri-Sunwind-Lithium-Heat-100-At , så koster jo faktisk førstnevnte 1000 mer....

Men jeg ser at på lithium står det 100 Ah mot 800 Ah på bly karbon. Måles de på ulike måte eller er lithium mye mindre...?
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.633


WW


« Svar #41 på: August 09, 2021, 22:03:59 »

Det er energi innholdet som er interessant. Da er det Ah x Volt som gjelder, det gir Watt timer.

Denne tråden forteller litt om tema: http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1704.0

Forskjellen mellom batteri teknologien avgjør hvor mye av pålydende Ah man faktisk kan hente ut uten å forringe levetiden på batteriet.

Vanlig blysyre / AGM batterier tåler typisk 50% utlading, Lithium tåler nesten 100% , 80-90% er ganske uproblematisk. Hvis bly karbon batteriet kan lades ut mer enn 50% kan de være en god deal, men jeg hadde bedt om dokumentasjon
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Cornelius
Fersking
*
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: 4870 Agder, Norge
Innlegg: 31



« Svar #42 på: August 10, 2021, 09:27:47 »

Disse bly karbon batteriene koster jo også en del.

Hvis jeg sammenligner de vi nå har i bly karbonhttps://www.sunwind.no/product/show/?id=2728&Batteri-Shoto-Bly-Karbon-2V-800At
vs lithium heat https://www.sunwind.no/product/show/?id=3057&Batteri-Sunwind-Lithium-Heat-100-At , så koster jo faktisk førstnevnte 1000 mer....

Men jeg ser at på lithium står det 100 Ah mot 800 Ah på bly karbon. Måles de på ulike måte eller er lithium mye mindre...?

De blybatteriene dine er jo på 2 Volt, 800 Ah hver, slik at 6 stk. i serie blir 12 Volt, 800 Ah. Lithium batteriene er på 12 Volt, 100 Ah hver, så må man ha 8 av de for å få 800 Ah - eller 4 stk. for å få samme brukendes mengde Ah som din bank... Glad

Ang. brukbar kapasitet i blybatterier - i rettferdighetens navn, så tåler blybatterier å tappes ned godt under 50% SoC, såfremt man får ladet de opp med en god lader så fort som mulig! (Innen noen timer.)
Loggført
Amorine
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 55



« Svar #43 på: August 10, 2021, 19:38:47 »

Takk Røilern, bra tråd - oppklarende!
Cornelius - ja, enig i at de kan tappes mer enn 50%, men bør vel iallefall ikke tappes lavere enn 30 før de må topplades. Om jeg har forstått det rett. Ser du skriver 8 litiumbatterier, - vil det si at der må man ikke ha 6 og 6, slik som på batteriene vi har?

Og en annen ting. Kabel fra solcelle til regulator. Er det slik at den tapper seg avhengig av hvor lang den er? Er det f.eks. "mer effekt" i en 4mm kabel på 5 meter vs en 6 mm kabel på 30m? dimensjonen spiller vel også en rolle?
Loggført
Hyttesol
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Bergen
Innlegg: 348


Profesjonell amatør.


« Svar #44 på: August 10, 2021, 23:05:40 »

Vet du om kablene fra hvert panel går hele veien inn til regulatoren?

Tapet i kablene fra solcellepanelene er nok ganske ubetydelig i anlegget ditt hvis det er brukt et noenlunde fornuftig tverrsnitt. Det går ikke så veldig mye strøm i de kablene, og det er vel heller ikke snakk om så veldig store avstander når de står på veggen. Ut fra bildet ditt så ser kabelen helt akseptabel ut. Så det er nok ikke stort mer å hente der og sikkert ikke noe å regne på. Men det er fullt mulig å regne dette ut ganske nøyaktig om man vet tverrsnittet (mm2) på kabelen, lengden, samt hvor mange volt og ampere solcellepanelene er oppgitt til ved full effekt.

Tverrsnitt blir mer relevant hvis du skal ha de på stativ et stykke unna og flere panel parallellkobles. Da går det både mer strøm og avstanden er større.

Man må kun ha 6 og 6 batterier hvis hvert batteri er 2V.
Hvis hvert batteri er 12V alene, så kan du i prinsippet velge akkurat så mange som du vil ha. Om det er 1, 2, 3, 7 eller 10 spiller ingen rolle. Men dess flere man har, dess mer rotete blir koblingen. Så i praksis er det er best med få store, enn mange små. Eller en ferdig sammensatt batteripakke med tilstrekkelig kapasitet.
Loggført

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm
Cornelius
Fersking
*
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: 4870 Agder, Norge
Innlegg: 31



« Svar #45 på: August 11, 2021, 08:25:53 »

Ser du skriver 8 litiumbatterier, - vil det si at der må man ikke ha 6 og 6, slik som på batteriene vi har

Kanskje på tide å definere ordet 'batteri'? Glad
For å sitere Wikipedia; "Med batteri menes i allmennhet en samling bestående av flere like enheter for en felles innsats, altså som ikke betraktes uavhengige."

De 'enhetene' det snakkes om i vårt tilfelle, kalles 'celler', og hver celle har en viss spenning (Volt) og kan lagre en viss mengde energi (Ah)

 Så, for et 12 Volt blybatteri, så har man 6 stk. 2 Volt celler koblet i serie, pakket inn i en plastboks med en plusspol og en minuspol tilgjengelig på utsiden.

I ditt tilfelle, så har du faktisk 6 stk. løse 2 Volt celler, koblet sammen til et 12 Volt 'batteri'. Det er vanlig å bruke løse celler på større blybatterier, rett og slett fordi de veier så mye. Glad

Det samme gjelder lithiubatterier, men der er hver celle som regel på 3,2 Volt, så da trenger man bare 4 stk. celler for å få et 12 Volt 'batteri' - de veier jo mindre og lithiumceller krever óg styringselektronikk så det er vanlig å putte de cellene inn i en boks.
Loggført
ivarw
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 235



« Svar #46 på: August 12, 2021, 03:47:51 »

Interessant tråd!

Legger merke til at rådene som gis i hovedsak peker på ekspansjon som løsning.
Hva med å tenke om med tiltak som reduserer forbruk.

Ikke undervurder hvor stor del av kapasiteten som trekkes ut av forbrukskildene som er på hele tiden. Før jeg oppgraderte, slo jeg nesten alltid av Multiplussen om natten og når det ikke var behov for 230V AC. Jeg benytter en kombo av 12VDC og 230 AC. Før 12V fra AGM, når fra 48V lithium-bank og dc-dc omformer fra 48V-12V.
Nå som Mulitien er på 24/7 registrerer jeg et vesentlig mye høyere døgnforbruk. Det er tap i omforming og kontinuerlig driftsforbruk. I tillegg er det installert etter hvert ganske mange elektroniske duppeditter og dimser som også står på 24/7/365.Det er micro-computere, fjernstyringer, releer, gsm-styring, Victron Cerbo, modem. You name it. Hver for seg mikrominimale strøtrekk, men det summerer seg opp. Og ikke minst viktig å ta med i beregningen at forbruket pr. last skal ganges med tid. Ikke tenk utelukkende på effekt (W) men produktet av å gange med tid = Watt-timer (Wh).

Forslag (med en vesentlig lavere kostnad):
1. Anskaff et ekstra panel og et eksternt stativ med skyggefri plassering og justerbar vinkel mot sol.

2. Bytt ut kjøleskapet med et gassdrevet. Du kan få en romslig modell og du sparer minimum 0,5kWt pr døgn, kanskje mer de varme sommermånedene. Det er 3,5 kWt i uka. Til sammenlikning trekker en oppstart av Wallas 0,014kWh (ca. 100W i ca. 7 min.). Gasskjøleskap har et ufortjent dårlig rykte. De nye modellene er enkle å bruke, driftssikre, brannsikre og du kan drive det i flere uker på en 11 kilos propantank.

3. Få hjelp til å sette Multiplus i modus for AES, som vil reduserer egenforbruket når det ikke belastes med trekk. Eller slå det av om natten og kompenser med noen 12V LED-lys på strategiske steder til bruk nattestid ved behov.
Loggført

3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40
Amorine
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Innlegg: 55



« Svar #47 på: September 04, 2021, 00:17:14 »

Vi ser ut til å komme til en enighet med el-leverandør om å bytte deler av anlegget.
Han innrømmer å ha "rotet" litt med batteristørrelsen, da han først mente å ha solgt oss en batteripakke med 30 % større kapasitet, men som i realiteten var 20 % mindre.
Hans forslag er å montere to nye solceller på taket, med egen regulator, i tillegg til de 2 stk 360 w grid solcellepaneler vi har veggmontert mot sør. Han mener vi skal beholde batteripakken, og se om bedre lading hjelper.
Hva tror dere om dette? Jeg er redd batteripakka fortsatt blir for liten, med 6stk 2v 800 ah Blykarbon. Hva med f.eks. å heller bytte ut og øke batteripakka? Til f.eks. 8 stk litium heat 100 ah? Eller 10 stk.? Kan man ha for stor batteripakke?
Hva tenker dere er viktigst? Flere solceller for hurtigere lading  eller større batteribank for bedre kapasitet?
Loggført
Hyttesol
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Bergen
Innlegg: 348


Profesjonell amatør.


« Svar #48 på: September 04, 2021, 10:44:34 »

Du får gi det et forsøk og se. Følger man tommelfingerregelen om at man bør ha store nok batterier til å rekke for hele besøket, og nok paneler til at batteriene lades opp mellom hvert besøk, så ville det ideelle og riktige egentlig vært å installere mer batterikapasitet. Man vet aldri hvor mye sol man vil få på en helg, og man har mørkere årstider. Men det er ikke sikkert at den regelen alltid gir fasitsvaret. Det skader uansett ikke å montere flere paneler. Det kan jo være nok til å hjelpe deg over kneiken.

Hvis blykarbonbatteriene holder som de lover så står det at de skal kunne vare i 20 år, tåle dyp utlading bra, og ganske mange ladesykluser. Om dette stemmer så er de ganske sammenlignbare med lithium i levetid. Det er nok gode batterier som er bra egnet til en hytte. Men jeg synes prisen på de var drøy. Men når de først er kjøpt og montert og man ser bort fra hva de kostet, så gjør de nok jobben og jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for at det ikke er lithiumbatterier du har fått.

Sånn rent teknisk så er det ingen grense for hvor stor batteripakke du kan ha, sålenge størrelsen på solcellepanelene og batteriene er noenlunde tilpasset hverandre. Dess større dess bedre. Men dyrt og unødvendig å kjøpe større enn det er behov for. Det blir som med mat: Bedre med for mye enn for lite, men det man ikke får spist, blir kastet, så man må ikke kjøpe for mye mat heller.
Loggført

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm
Sæters
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 274



« Svar #49 på: September 04, 2021, 12:44:31 »

Jeg ville ikke gitt meg på batteripakka. Om vinteren, 2-3 måneder, er det minimalt med lading, da hjelper det ikke om man mangedobler panelene. Det samme i en uke med gråvær/regn. Da hjelper det kun med en større batteripakke å "spise" av, alternativt at man må starte aggregatet for å lade ganske ofte.

Har man større batteripakke, går det lengre tid før man kommer under kritisk punkt og det er ikke like viktig om man reiser hjem uten å lade opp batteriene igjen til fullt. Har man for liten batteribank, er risikoen for at de ikke lades opp optimalt etter besøk temmelig stor. Dere har allerede knekt en kostbar batteribank grunnet for mye bruk/for liten kapasitet. Risikoen er ikke blitt mindre ved å installere en enda mindre batteribank.
Loggført
Sider: 1 [2] 3  Alle
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
November 30, 2021, 10:09:20

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Pris el-installasjon hytte Jutulhaugen
Nytt anlegg hvor elbil lading er en hovedårsak, planlegging drsteen80
Lading av lithiumceller i kulde ThomasR
Mitt Solcellesystem - har mange spørsmål og ønsker svar :) HEL
E-up El bil batteri Terjev
Briggs&Stratton P4500 inverteraggregat Jutulhaugen
Hvor mye solcellelading får dere under dårlige lysforhold? HEL
ZTE 4G router på 12v etsvends
"Kjølerom" i gulv - konstruksjon for "opptrekkbar hylle". Nordielanger
Diesel-aggregat: Noe for hyttefolk ? Røilern
Negativ strøm fra aggregat ivarw
Albino troll oppi utedassen - Advarsel, sterke bilder! HEL
Dårlig utvalg og kvalitet på DC koblingsmateriell og sikringsmateriell Cornelius
Victron GX-enheter. Trenger man dem egentlig til off-grid? ThomasR
Hytte ved sjøen tml
Aquatec 550 12v trykkvannspumpe som støyer Blåsyn
Honda 5500 CXS bensinaggregat: Noen som har brukt dette ? Røilern
Hjelp! Ygnastølen
Vy hytte fra Leve Hytter Kaja75
Hyundai vs Honda bensinaggregater Duperbrynte
Dometic Tec29 aggregat - feil Terjev
Strømforsyning til overvåking av hytta glamsland
Dugg på vinduer ved oppvarming fossfor@hotmail.com
Ladespenning litium fra elbil ThomasR
Tilkobling av PC til REC Q BMS bstein
God vifte i tak på bad. Henrikhes
Diesel-aggregat: Noe for hyttefolk ? bamsefar1
RiksTv-antenne, to typer? Shrek
Victron Color Control GX selges Ygnastølen
Detaljert prosjektplan for selvbygger? CLL
Nyhet for de som har litiumbatteri og Victron Venus/Color ThomasR
Gammel regulator og lader, men nytt Li batteri Cornelius
Blåse rør med trykkluft Slyboy
CCGX til CerboGX Ygnastølen
Batterispenning i "vintermodus" - valgets kval StefanPal
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Concorde batteri tilkobling HEL
Hvordan oppfører et kombikjøleskap seg i lav romtemperatur? Hyttesol
Solcellepanel, råd StefanPal
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc