Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Victron GX-enheter. Trenger man dem egentlig til off-grid?  (Lest 335 ganger)
Hyttesol
Senior
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann

« på: Mars 25, 2021, 17:03:49 »

Jeg ser det er mange diskusjoner rundt forskjellige GX enheter her på forumet, og vet at det er mange her som har dem. Jeg har ikke noe slikt så vet verken hva de har av funksjoner eller om det er forskjeller på dem. Kun en multiplus og en MPPT ladekontroller som to uavhengige enheter.

Men utover det at det er kult å ha et grafisk grensesnitt over anlegget og tilgang til å overvåke og fjernstyre det, gir det oss med off-grid oppsett noen nyttige funksjoner som forbedrer ytelse og fleksibilitet på anlegget? Jeg tenker da for eksempel om den kan settes opp slik at multiplusen og ladekontrolleren kommuniserer, slik at ladekontrolleren "vet" hvor mye strøm multiplusen trekker, og dermed kan levere jevn DC strøm uten å hoppe mellom float/absorption/bulk uten å vite hvilken vei strømmen tar. Det ville gitt en reell teknisk oppgradering.

Jeg har forstått det slik at et bruksområde for multiplus er hvor den brukes on-grid, og settes til å lade batteriene mens strømmen er billig, og bruke batteristrøm når strømmen er dyr. På denne måten hjelper den på strømregningen og klimaet ved å glatte ut strømforbruket i strømnettet. Da må jo anlegget kunne kommunisere med omverdenen for å vite hva priser og prognosene er, og GX-enhetene er sikkert en helt nødvendig komponent der. Men dette hjelper jo ikke oss off-grid brukere. Det er jo også dette med at GX'en må ha nettilgang, som kan være litt kronglete på en off-grid hytte.

Hvis jeg trenger å la multiplusen gjøre noe "smart" basert på forskjellige betingelser, så har den jo noen inn- og utganger som kan ta imot signaler for å endre modus og funksjon via Assistants. Videre så gir jo ladekontrolleren en grei nok overvåking over tilstanden på batteriene (om så ikke like detaljert som en BMV koblet opp mot GX). For å få tilgang til den borte fra hjemmet, kunne jeg brukt en gammel mobiltelefon som fjernstyres hjemmefra via teamviewer eller lignende, og dermed koble til ladekontroller via bluetooth appen for å se batteristatus. Enten med eget SIM-kort eller via nettet som er der. Ladekontrolleren kan jo også gi en viss grad av outputs via "virtual relay" som kan jukses til for å indikere når solen er oppe.

Så hva bruker dere GX enhetene deres til? Har de en reell nytte, eller er de mer en "ekstra luksus" som er spennende å fikle med?
Loggført

6x300W mono, 28x 12V/40Ah + 12x 12V/86Ah AGM (25kWh)
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
230V kjøleskap, gasskomfyr, Qlima gassvannvarmer, 5kW dieselbrenner.
Jgytterdal@gmail.com
Legende
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Mars 25, 2021, 20:31:23 »

For min del så er vel kanskje det viktigste dvcc.
Dette fordi den da i sammen med Rec BMS tar en aktiv I stedet for en passiv batterimonitor funksjon.

Den etablerer felles referanse for temperatur,  strømforbruk,
Samt ladespenning

Det andre viktige er at den muliggjør remote firmware upgrade.

Loggført

Victron Smartsolar 250/100 +150/35
Multiplus 24/5000/120/100
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
6x350w + 3x270w
20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap,
ThomasR
Senior
Innlogget Innlogget

« Svar #2 på: Mars 26, 2021, 13:48:52 »

Jeg har kun hatt min GX-enhet (Cerbo) i en knapp måned. Før det hadde jeg et Sikom GSM-rele jeg kunne sjekke batteriets spenning med, samt slå Multiplus AV/PÅ og aggregat AV/PÅ.

For min del er det først og fremst den vanvittig gode oversikten man får over anlegget, som er det nye. Man kan følge anleggets spenning, batteritilstand, forbruk, lading osv til en hver tid. Jeg kan f eks også enkelt se når ladepotensialet er høyere enn batteriets behov, og starte panelovn(er) hjemmefra for å utnytte solenergien maksimalt.

Deler også Ytterdals tanker om DVCC. Selv om jeg har en simplere BMS, så har det en nytteverdi for meg også at alle enheter bruker felles spennings- og temperaturmåling. Tidligere var det alltid et avvik mellom hva MPPT regulatoren rapporterte som spenning, og hva (den mer nøyaktige) BMV-monitoren rapporterte. Nå er det batterimonitorens målte spenning som styrer alt.

Jeg syns også det er nyttig å kunne endre innstillinger og oppdatere firmware hjemmefra. Det med innstillinger, blir jo enda enklere nå når den nye funksjonen med midlertidig spenningsbegrensning kommer (se annen tråd startet av Ytterdal).

Men selvfølgelig:
Man kan leve ganske godt uten GX også Blunker
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
April 10, 2021, 20:16:04

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Solfanger HEL
Wallas - lukt av parafin utenom normalen HEL
Dårlig utvalg og kvalitet på DC koblingsmateriell og sikringsmateriell Jgytterdal@gmail.com
Salg av Dropin lifepo4-batterier ivarw
Drypp fra blandeventil fra varmtvanbsbereder. KjellG
Hvor mye solcellelading får dere under dårlige lysforhold? ThomasR
Kraftpakke til salgs: 24v Lithium-batterier, Multiplus 24/3000/70-16, Outback FM Terjev
Nissan Leaf 24 KWH batteri for salg Terjev
Blybatterier vs brukte og nye lithiumbatterier til hyttebruk. Hva er gunstigst? Jgytterdal@gmail.com
Hvordan få koblet oppvaskmaskin til dette opplegget her? Hyttesol
Victron VRM - kan den skru multiplus av og på? Røilern
Utendørs 4g/5g antenne med modem jkirkebo
Søker hjelp til off-grid system med lading av elbil Hyttesol
6kvadrat kabel, antall amp? kjetil_kj
Liten innbyggings oppvaskmaskin med varmtvannstilkobling Røilern
Whale vs Hyttetorget PEX Vannsystem ivarw
Wallas tank EG
Miniovn/bordovn til enkel ovnsteking på strømløs hytte Hyttesol
Grønning som lurer på solcelletips Hyttesol
Hvem avmonterer biologisk toalett? Jutulhaugen
Krav ventilasjon i maskin laft / tømmerhytte/hus Morten-Lavenergisystemer