Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Gjenvinne varme fra aggregat  (Lest 1125 ganger)
Hyttesol
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 158



« på: Januar 16, 2021, 00:45:54 »

Det sies vel at et gjennomsnittsaggregat har en effektivitet på alt mellom 10-15%, mens bensin og diesel inneholder ca 10kWh per liter (for å gjøre tallene enkle) Så per liter drivstoff får man 1-1.5kWh strøm. De resterende 8.5-9kWh forsvinner til omgivelsene som varme.

Det jeg lurer på er om det kan være mulig å gjenvinne denne varmen ved å ha en varmeveksler på eksosen og kjølingen på selve aggregatet.

Det er sikkert ikke noe man bør gjøre uten videre med tanke på at en slik varmeveksler lett kan redusere luftgjennomstrømmingen eller tette seg med partikler fra eksosen. Det kan jo føre til overoppheting eller ufullstendig forbrenning av drivstoffet. Honda EU20i manualen sier blant annet at man ikke skal forlenge eksosrøret. En annen fare er at lekkasjer via en luft varmeveksler kan gjøre at man får giftig eksos inn i hytten. Men gitt at ting er gjort riktig og på en trygg måte så burde jo dette kunne erstatte annen oppvarming hvis man f.eks. trenger å lade batteriene.

Er det noen som har erfaring med dette?
Loggført

6x300W mono, 28x 12V/40Ah + 12x 12V/86Ah AGM (25kWh)
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
230V kjøleskap, gasskomfyr, Qlima gassvannvarmer, 5kW dieselbrenner.
Cornelius
Fersking
*
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: 4870 Agder, Norge
Innlegg: 13



« Svar #1 på: Januar 16, 2021, 05:52:36 »

Ikke helt den samme erfaringen, men i mitt tidligere liv var jeg med på å utvikle en eksosveksler som var beregnet brukt på en 30kW Eberspächer dieselvarmer, som vi solgte for oppvarming av svømmebasseng. Denne eksosveksleren fikk vi opp i ca. 10kW, men det var da en luft-vann veksler.

Skal man gjøre noe tilsvarende på et aggregat, så sér jeg for meg at man må lage et nytt eksosanlegg, hvor veksleren er en del av eksospotta, avstemt til motoren. Og hvis du tenker på en luft-luft veksling, så blir det vel fort mye tap i luftkanaler før man får den vekslede luften dit hvor man trenger den...

Man kan nok lettere få noe ekstra ut av eksosen med en enkel luft-vann veksler; et rakt kort rør med større i.d., slik at man struper eksosen minimalt, men effektiviteten blir jo ikke stor... Øyerulling
Loggført
Jutulhaugen
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 59



« Svar #2 på: Januar 16, 2021, 22:08:57 »

Eller du kan bruke en termoelektrisk generator i eksos/kjøleluftutblåsningen. Men jeg ser ikke poenget pris/nytteverdi på et aggregat.

Finnes til Wallas https://www.sunwind.no/product/show/?id=2651&Wallas-termoelektrisk-generator
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.528


WW


« Svar #3 på: Januar 17, 2021, 08:05:10 »

Det sies vel at et gjennomsnittsaggregat har en effektivitet på alt mellom 10-15%, mens bensin og diesel inneholder ca 10kWh per liter (for å gjøre tallene enkle) Så per liter drivstoff får man 1-1.5kWh strøm. De resterende 8.5-9kWh forsvinner til omgivelsene som varme.

Ja det gjør de.

Jeg tror desverre det er slik at det er vanskelig å få til dette med et standard lite aggregat med luftavkjølt motor.

Jeg har mitt Honda aggregat montert i et lite og god isolert aggregathus, det fanger opp mye av overskuddsenergien, og jeg må lufte kraftig for å sikre at det ikke blir for varmt.

Denne varme luften kunne teoretisk vært utnyttet, men jeg har aggregathuset 10m unna og da blir det vanskelig. I tillegg er det jo en bensinmotor og det er vanskelig å unngå lukt fra bensin og avgassing fra varm motorolje.

Min løsning på problemet er å kjøre aggregatet minimalt - det er kun en nødløsning for meg. Med 15,- literen for bensin er det all rgunn til å se på alternative energi kilder.

Jeg tror fremtiden i miljøvennlige nødstrømsløsinger ligger i brenselceller.
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Slyboy
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 157



« Svar #4 på: Februar 01, 2021, 22:14:35 »

Noen som har erfaring med dette elementet som Wallas leverer?

Eller du kan bruke en termoelektrisk generator i eksos/kjøleluftutblåsningen. Men jeg ser ikke poenget pris/nytteverdi på et aggregat.

Finnes til Wallas https://www.sunwind.no/product/show/?id=2651&Wallas-termoelektrisk-generator
Loggført
Hyttesol
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 158



« Svar #5 på: Februar 03, 2021, 14:15:00 »

Jeg tenkte på noe slikt som dette, med en typisk varmeveksler som gjenvinner varme fra utluft. Vet ikke hva ventilasjonsfolk kaller det, men øverste skisse viser hvordan det "vanligvis" brukes.

Mens nederste viser hvordan samme type varmeveksler i prinsippet kunne blitt brukt for å gjenvinne varme fra avgass og luftavkjøling fra aggregat. Da kan man skru av andre varmekilder og heller bruke varmen fra aggregatet til oppvarming, og vipps så er ikke aggregatlading på vinterstid så uøkonomisk og klimafiendtlig fordi man får benyttet varmen som aggregatet skaper.

I praksis er nok ikke dette noe jeg ville gjort uten videre, da en eventuell lekkasje kan gjøre at man slipper giftig eksos inn i hytten. Mulig dette heller kunne vært gjort ved å ha en radiator/luft-vann varmeveksler i hver ende, og sirkulere vannet. TEG er jo også en mulighet på årstider hvor man ikke trenger oppvarming. Men jeg ser for meg at det er mer å spare på å bruke overskuddsvarmen til oppvarming av hytten.


* varmeveksler.jpg (192.47 KB, 1005x948 - vist 16 ganger.)
Loggført

6x300W mono, 28x 12V/40Ah + 12x 12V/86Ah AGM (25kWh)
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
230V kjøleskap, gasskomfyr, Qlima gassvannvarmer, 5kW dieselbrenner.
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 707



« Svar #6 på: Februar 06, 2021, 07:53:57 »

En annen mulighet for å utnytte denne varmen, er å varme opp Batteri banken.
Med sprengkulde som har vært de siste ukene, blir batteriene veldig kalde og mister mye ytelse.
Hva med å finne en måte å benytte denne varmen til å varme opp batteriene.

I mitt oppsett har jeg en 45w varmekabel i det isolerte batteri skapet Denne er satt på kontinuerlig,
Det er merkbart bedre ytelse når batteriene holder - 1 i stedet for - 12 grader.
Det Hadde vært fint å kunne brukt denne varmen på denne måten.
Da blir det jo heller ingen avgass problemer.

REC BMS disable ladingen hvis det blir under - 10
Loggført

Victron Smartsolar 250/100 +150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
6x350w + 3x270w
15kwt lithium miev 12p7s, Rec Q, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, el
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Februar 25, 2021, 22:40:51

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
GX - Poeng å aktivere «Has DC-system» ? ThomasR
12V Kjøleskap med kompressor evt 230V + inverter? HEL
Wifi forsterker 12v Nordielanger
Energiforbruk (strøm) forskjellige ovner basert fossilt brennstoff Nordielanger
Gummitetting rundt stålpipe har revnet TomVanRostad
gråvann - hindre mus å komme inn via rør Jutulhaugen
Portabel aircondition til å kjøre på overskuddsenergi? Hyttesol
Offgrid hytte med aggregat og liten inverter - Jording? HEL
VRM - utseende Remote control pages ThomasR
MPPT max watt lars42
Grønning som lurer på solcelletips Hyttesol
Øke ladning kapasitet på batteri. Jutulhaugen
Høiax micro vs Oso nano varmtvannsbereder HK
Fjerne victron Digital Multicontrol fra installasjonen. torn
Bygge hytte i Leca Isoblokk - fordeler/ulemper? Røilern
Dugg på vinduer ved oppvarming KjellG
Oppvaskmaskin med vann levert fra vanndunk Knerten
Tec 29- fjernstyring ThomasR
Touch panel GX 50 til Victron Cerbo - brukervennlighet Røilern
Bestilt 48V battery balancer av type HA12, til eldre batteribank Hyttesol
How to Find Happiness With LiFePO4 (Lithium-Ion) Batteries Røilern
Victron MultiPlus og Venus: Skru av/på med bryter ThomasR
Dieselkvalitet eisvin
Varmematte til frostsikring under f.eks. oppvaskmaskin Homer S
Valg av strømaggregat Hyttesol
Feil på remote console. Victron VRM torn
Oppvaskmaskin på hytte uten strøm - frostsikring Homer S
Peisinnsats i gammel åpen gruepeis. kjelslaa
Honda EU30 is fs trøbbel Tstens
Heia Wallas! StefanPal
Erfaring med HYUNDAI HY6500SEi Slyboy
Autostart av Honda aggregat steinis
Stille inn 4g antenne EG
Vanntank ute - frostsikring Røilern
Isolering av bjelkelag mot det fri jkirkebo
Gjenvinne varme fra aggregat Jgytterdal@gmail.com
Dumplast for testing av Lithium batterier Røilern
Paralellkobling av batterier - Trenger litt hjelp Hyttesol
Cinderella comfort og urinal. Erfaringer? erstokke
Thermoelektriske ladere. Hyttesol
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc