Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VTC - Yes!  (Lest 1339 ganger)
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.567


WW


« på: Desember 05, 2020, 09:02:32 »

VTC - Vehicle To Cabin - Ja det lar seg gjøre

I sommer ladet vi El-bilen ganske ofte fra hytta, nå er det mørketid og pay back time. 

Ved hjelp av en ren 2000W Victron Inverter så lager bilen 230V som jeg frakter 60m bort til hytta og som Multiplussen tror er en generator.

Vips så lader bilen hytta.

Dette kan man selvfølgelig også gjøre med en bensin eller dieselbil. Man må bare tilpasse belastningen til dynamoen i bilen. (yes - jeg vet det heter alternator, men jeg liker ikke ordet)








* VTC (1).jpg (72.91 KB, 831x1040 - vist 70 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Hyttesol
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Bergen
Innlegg: 203


Profesjonell amatør.


« Svar #1 på: Desember 05, 2020, 14:18:52 »

Det er et artig konsept dette. Det kan gi mye mer verdi til en strømløs hytte uten store investeringen og kanskje uten å trenge noe solcelleanlegg i det heletatt. Kun ved å ta i bruk elbilens batterikapasitet til et ekstra formål. "Synergieffekter"! som konsernledere og andre så fint liker å kalle det.

Har du funnet en måte å kanskje tvinge bilens 400VDC-12VDC omformer til å være i gang, selv om bilen er "helt skrudd av og låst"? Eller må den gå på "tomgang" for å lage 12V?

Evt om det finnes invertere som kan kobles rett på 400VDC pakken og dermed eliminere dette steget. Ikke at vi vanlige folk skal tukle med 400VDC (dette er faktisk farlige saker! Og roter nok også til garantien på bil og batteripakke). Men hvis det hadde gått an å få det profesjonelt montert så ville det blitt en ganske så elegant løsning
Loggført

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 738



« Svar #2 på: Desember 05, 2020, 15:21:50 »

Hvor klarer du å ta ut 1kw fra bilen?
Via klemmer på 12v batteriet?

Forstår bilen at batteriet blir tappet ned, og sørger for å vedlikeholde?
Loggført

Victron Smartsolar 250/100 +150/35
Multiplus 24/5000/120/100
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
6x350w + 3x270w
20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap,
Hyttesol
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Bergen
Innlegg: 203


Profesjonell amatør.


« Svar #3 på: Desember 05, 2020, 15:41:13 »

Det ble såvidt diskutert litt i denne tråden: http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2857.0

Sålenge elbilen er "igang", så er det en DC-DC omformer som lader 12V batteriet fra hovedbatteripakken. Sålenge man ikke tapper mer strøm enn denne kan levere, vedlikeholdslades 12V batteriet og man kan tappe greie mengder strøm, gjerne over en 1kW. Problemet er bare at bilen må være "i gang" da denne omformeren kobles ut når bilen parkeres.

Hadde man funnet en god løsning for å lure denne til å være i gang når bilen er av så hadde det vært veldig greit.
Loggført

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.567


WW


« Svar #4 på: Desember 05, 2020, 17:30:31 »

Har du funnet en måte å kanskje tvinge bilens 400VDC-12VDC omformer til å være i gang, selv om bilen er "helt skrudd av og låst"? Eller må den gå på "tomgang" for å lage 12V?

Det har vært litt leting etter denne løsningen - Første runde forsøkte jeg "Camper Mode". Dette er ikke en Tesla, men en ivrig bruker har laget en App som holder ACC igang, og følgelig også DC DC omformeren. Men dette gav mye tap fordi det ikke var mulig å stille inn temp under 16°.

Litt google og lesing av instruksjonsbok på bil avslørte at den slår seg av hvis:

- Dør er åpen, setebelte tas av og man ikke trår på en av pedalene. Løsningen var dermed å sette på setebeltet - Sammen med å skru av varmeapparat og lys, så er energi tapet betydelig redusert - jeg må regne litt på hvor mye.
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.567


WW


« Svar #5 på: Desember 06, 2020, 05:55:24 »

Hvor klarer du å ta ut 1kw fra bilen?
Via klemmer på 12v batteriet?

Forstår bilen at batteriet blir tappet ned, og sørger for å vedlikeholde?


Permanente kabelsko rett på batteriet, 70mm2 kabel, 175A sikring og Anderson kobling har gjort susen.

Jeg startet litt forsiktig på 8-900W, men idag har jeg hentet 1400W fra bilen i timevis.

"Webben" hevder at bilen kan levere så mye som 250A fra denne omformeren, men så høyt har jeg ikke tenkt til å gå.
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
April 22, 2021, 11:57:18

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
App til CLSF FC 300 Ring Hytta Varm GSM? andy
Historien om ditt solcelleanlegg? Hyttesol
Wallas fjernstyring wifi Jgytterdal@gmail.com
Salg av Dropin lifepo4-batterier ivarw
Gressklipper til en liten plen på hytta Ygnastølen
Oppvaskmaskin på hytte uten strøm - frostsikring ksae
OPPTATERING AV NY SOFTWAR MULTIPLUS Karlole
Autostart av Honda EU30is, auto choke og arduino. Kvittern
Victron GX-enheter. Trenger man dem egentlig til off-grid? Skillenes
Luftvarmer og varmtvann Røilern
God festeanordning for solcellepanel på tak av bølgeblikk Hyttesol
Ny kledning på gammel? rolf_odd
Dårlig utvalg og kvalitet på DC koblingsmateriell og sikringsmateriell Hyttesol
Lading av lithiumceller i kulde jjotun
Solfanger Slyboy
Wallas - lukt av parafin utenom normalen HEL
Drypp fra blandeventil fra varmtvanbsbereder. KjellG
Hvor mye solcellelading får dere under dårlige lysforhold? ThomasR
Kraftpakke til salgs: 24v Lithium-batterier, Multiplus 24/3000/70-16, Outback FM Terjev
Nissan Leaf 24 KWH batteri for salg Terjev
Blybatterier vs brukte og nye lithiumbatterier til hyttebruk. Hva er gunstigst? Jgytterdal@gmail.com
Hvordan få koblet oppvaskmaskin til dette opplegget her? Hyttesol
Victron VRM - kan den skru multiplus av og på? Røilern
Utendørs 4g/5g antenne med modem jkirkebo
Søker hjelp til off-grid system med lading av elbil Hyttesol
6kvadrat kabel, antall amp? kjetil_kj
Liten innbyggings oppvaskmaskin med varmtvannstilkobling Røilern
Whale vs Hyttetorget PEX Vannsystem ivarw
Wallas tank EG
Miniovn/bordovn til enkel ovnsteking på strømløs hytte Hyttesol
Grønning som lurer på solcelletips Hyttesol
Hvem avmonterer biologisk toalett? Jutulhaugen
Krav ventilasjon i maskin laft / tømmerhytte/hus Morten-Lavenergisystemer
Grave brønn ved siden av bekk Jgytterdal@gmail.com
Heftig ladning i vårsolen Hyttesol
Stille inn Multiplus med Cerbo GX ivarw
Wallas 40CC i fjernkontrollmodus, romtermostat? Jutulhaugen
Grundfos scala 2 og frostsikring OS
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc