Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VTC - Yes!  (Lest 996 ganger)
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.495


WW


« på: Desember 05, 2020, 09:02:32 »

VTC - Vehicle To Cabin - Ja det lar seg gjøre

I sommer ladet vi El-bilen ganske ofte fra hytta, nå er det mørketid og pay back time. 

Ved hjelp av en ren 2000W Victron Inverter så lager bilen 230V som jeg frakter 60m bort til hytta og som Multiplussen tror er en generator.

Vips så lader bilen hytta.

Dette kan man selvfølgelig også gjøre med en bensin eller dieselbil. Man må bare tilpasse belastningen til dynamoen i bilen. (yes - jeg vet det heter alternator, men jeg liker ikke ordet)








* VTC (1).jpg (72.91 KB, 831x1040 - vist 39 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Hyttesol
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 128



« Svar #1 på: Desember 05, 2020, 14:18:52 »

Det er et artig konsept dette. Det kan gi mye mer verdi til en strømløs hytte uten store investeringen og kanskje uten å trenge noe solcelleanlegg i det heletatt. Kun ved å ta i bruk elbilens batterikapasitet til et ekstra formål. "Synergieffekter"! som konsernledere og andre så fint liker å kalle det.

Har du funnet en måte å kanskje tvinge bilens 400VDC-12VDC omformer til å være i gang, selv om bilen er "helt skrudd av og låst"? Eller må den gå på "tomgang" for å lage 12V?

Evt om det finnes invertere som kan kobles rett på 400VDC pakken og dermed eliminere dette steget. Ikke at vi vanlige folk skal tukle med 400VDC (dette er faktisk farlige saker! Og roter nok også til garantien på bil og batteripakke). Men hvis det hadde gått an å få det profesjonelt montert så ville det blitt en ganske så elegant løsning
Loggført

Solcellepanel: 4x60W poly. Batteri: 28x 12V/40Ah + 12x 12V/86Ah AGM (25kWh)
Strøm: Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
230V kjøleskap, gasskomfyr, Qlima gassvannvarmer, 5kW dieselbrenner.
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 703



« Svar #2 på: Desember 05, 2020, 15:21:50 »

Hvor klarer du å ta ut 1kw fra bilen?
Via klemmer på 12v batteriet?

Forstår bilen at batteriet blir tappet ned, og sørger for å vedlikeholde?
Loggført

Victron Smartsolar 250/100 +150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
6x350w + 3x270w
15kwt lithium miev 12p7s, Rec Q, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, el
Hyttesol
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 128



« Svar #3 på: Desember 05, 2020, 15:41:13 »

Det ble såvidt diskutert litt i denne tråden: http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2857.0

Sålenge elbilen er "igang", så er det en DC-DC omformer som lader 12V batteriet fra hovedbatteripakken. Sålenge man ikke tapper mer strøm enn denne kan levere, vedlikeholdslades 12V batteriet og man kan tappe greie mengder strøm, gjerne over en 1kW. Problemet er bare at bilen må være "i gang" da denne omformeren kobles ut når bilen parkeres.

Hadde man funnet en god løsning for å lure denne til å være i gang når bilen er av så hadde det vært veldig greit.
Loggført

Solcellepanel: 4x60W poly. Batteri: 28x 12V/40Ah + 12x 12V/86Ah AGM (25kWh)
Strøm: Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
230V kjøleskap, gasskomfyr, Qlima gassvannvarmer, 5kW dieselbrenner.
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.495


WW


« Svar #4 på: Desember 05, 2020, 17:30:31 »

Har du funnet en måte å kanskje tvinge bilens 400VDC-12VDC omformer til å være i gang, selv om bilen er "helt skrudd av og låst"? Eller må den gå på "tomgang" for å lage 12V?

Det har vært litt leting etter denne løsningen - Første runde forsøkte jeg "Camper Mode". Dette er ikke en Tesla, men en ivrig bruker har laget en App som holder ACC igang, og følgelig også DC DC omformeren. Men dette gav mye tap fordi det ikke var mulig å stille inn temp under 16°.

Litt google og lesing av instruksjonsbok på bil avslørte at den slår seg av hvis:

- Dør er åpen, setebelte tas av og man ikke trår på en av pedalene. Løsningen var dermed å sette på setebeltet - Sammen med å skru av varmeapparat og lys, så er energi tapet betydelig redusert - jeg må regne litt på hvor mye.
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.495


WW


« Svar #5 på: Desember 06, 2020, 05:55:24 »

Hvor klarer du å ta ut 1kw fra bilen?
Via klemmer på 12v batteriet?

Forstår bilen at batteriet blir tappet ned, og sørger for å vedlikeholde?


Permanente kabelsko rett på batteriet, 70mm2 kabel, 175A sikring og Anderson kobling har gjort susen.

Jeg startet litt forsiktig på 8-900W, men idag har jeg hentet 1400W fra bilen i timevis.

"Webben" hevder at bilen kan levere så mye som 250A fra denne omformeren, men så høyt har jeg ikke tenkt til å gå.
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Januar 26, 2021, 22:52:58

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc