Tja, det er vanskelig å si. Det kan være at ikke alle aggregat samspiller like bra med multiplus. Kanskje noen andre med Yamaha-aggregat kan kommentere.
Det som er saken, er at Multiplus
ikke er en todelt enhet som består av "en lader", og "en inverter" hver for seg i samme boks. Men inverteren og laderen er "samme" enhet som er bygget for å tillate strøm å flyte begge veier. Det multiplusen gjør når den kobles til aggregat/annen strøm, er at den legger sin egen spenning på toppen av/parallelt med aggregatets spenning.
Da jeg skulle kjøpe min multiplus kommenterte jeg i en annen tråd en skepsis til å kjøre den med aggregat:
Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til de der powerboostgreiene sammen med aggregat. Det jeg antar at multiplusen gjør, er vel å koble AC fra aggregatet med passthrough gjennom til lastene, og selv fase seg inn med sinusen som aggregatet leverer.
Mens aggregatet bare spiller "dumt" og lever sitt eget liv uten å vite om at multiplusen er der.
Jeg er litt bekymret for at hvis inverteren feilberegner noe, så vil de to begynne å krangle med hverandre slik at inverteren mater strøm tilbake til aggregatet eller omvendt, og at aggregatet blir ødelagt. F.eks. ved at multiplusen prøver å få spenningen opp, mens aggregatet prøver å få spenningen ned.
Det jeg mener er at vanligvis skal jo spenningen ligge ideelt på 230V. Men det er alltid variasjoner, og noen steder har man gjerne bare 215V, mens andre steder har man 250V. Mitt aggregat har pleid å gi ut noe slikt som 236V.
Multiplus prøver å følge det samme som den får inn fra aggregatet, men min mistanke er at hvis ikke MP og aggregatet er "enige" om hva spenningen skal være, så kan den ene prøve å dra spenningen ned, mens den andre prøver å øke den opp (tenker at en plutselig endring i last, kan "trigge" dette). En inverter er nødt til å kunne "ta imot" en viss mengde strøm tilbake fra lasten sin for at den skal kunne fungere med faseforskjøvet last, og det er dermed ikke utenkelig at to invertere kan "krangle" med hverandre der det blir en drakamp om spenning, som gjør at enten aggregat eller multiplus slår ut.
Victron sier selv at hvis man planlegger å skaffe et aggregat til bruk med MP, så bør man forhøre seg med Victron-forhandlere som gjerne er kjent med hvilke aggregat som har vist seg å fungere bra, og hvilke som fungerer mindre bra.
Røiler'n sier:
Det er ingen grunn til å være skeptisk til dette.
Power assist fungerer helt sømløst og problemfritt. Det er velprøvd teknologi som har mange år på baken. Victron, som jeg kjenner best, har sin basis i Yacht markedet (les: båt på norsk) og der er behovet spesielt stort fordi landstrøm ofte er begrenset til 10A eller enda mindre. Da er man helt avhengig av Power Assist for å kunne gjøre selv de minste ting.
Hvis du vil diskutere hvordan det er mulgi anbefales
https://community.victronenergy.com/index.html der vil du få (kanskje allerede finne) forklaringen på hvorfor dette fungerer så bra.
Han baserer vel det mer på praktisk erfaring om at det pleier å gå bra, jeg baserer mitt mer på "teori" om hva som kan gå galt. Jeg har bare hatt min MP noen knappe måneder, og bruker den sammen med Honda EU20i som er kjent for å fungere bra sammen med MP.