Hovedside
Kontakt oss
Logg inn
Registrer nytt medlem
www.ByggeHytte.no
>
Diskusjonsforum
>
Elektro & Belysning
> Emne:
Plassering av batteribank -14kw elbilbatterier
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Plassering av batteribank -14kw elbilbatterier (Lest 1250 ganger)
kjekve
Fersking
Utlogget
Kjønn:
Innlegg: 9
Plassering av batteribank -14kw elbilbatterier
«
på:
November 19, 2020, 11:14:29 »
Holder på med planlegging av ny hytte (off-grid), og har investert i 2*7kw elbilbatterier, og victron 48v 5000w- samt dieselaggregat (autonom) på 6kw. Aggregathuset blir ventilert med vifter,- ca. 4m2.
Legger 230v i hele hytta.
Mitt utgangspunkt var victron og batterier i teknisk rom i hytta, med aggregat i eget støyisolert hus.
Får ulike anbefalinger om plassering av batterier/victron,- da noen pga. brannfare mener jeg skal putte alt i i aggregathus. Dog tenker jeg det er lettere å ha batterier i teknisk rom i hytta for lettere temeraturkontroll?! Hva er mest fornuftig?
Og en annen ting... Victron "wiring-unlimited" sier sikring på 50A på 48v. Jeg har sikringer på 200A. Bør byttes til 50A, eller er 200A greit mht. øvrig sikkerhet i Victron?!
Loggført
StefanPal
Senior
Innlogget
Kjønn:
Bosted: Bergen
Innlegg: 141
Sv: Plassering av batteribank -14kw elbilbatterier
«
Svar #1 på:
November 19, 2020, 15:36:59 »
Lithium batterier som brenner er vanskelige å slukke.
Ser man på antall El-biler som brenner så er det ikke så mange, men det kan skje.
Så ut ifra det, får man brann i batteriene så vil hytten mest sannsynlig brenne ned hvis batteriene er inne i hytten. Hvis du har dem i en ekstern bygging så minskes risikoen for at hele hytten brenner ned.
Så spørs det om det spiller noen rolle, med brannvarsling så skal alle komme seg ut av hytten og man får bare materielle tap som forhåpentligvis vil bli dekket av forsikringen (hvis det skulle skje).
Så får man se på ev. fordel med å ha batteriene inne i varmen mht effektivitet etc. å gjøre en vurdering.
Jeg har mine i love utenfor hytten, men har hytten i lavlandet hvor det ikke blir så kalt på vinteren.
Loggført
1530W Solcellepaneler (2x255W i serie x 3)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 Batterimonitor
Kipor IG3000 a
Hyttesol
Senior
Innlogget
Kjønn:
Innlegg: 128
Sv: Plassering av batteribank -14kw elbilbatterier
«
Svar #2 på:
November 19, 2020, 17:14:10 »
Angående 50A sikring, så tror jeg kanskje du blander sammen det som er anbefalt på DC-siden og AC-siden.
Når du ser på betegnelsen på multiplus "48/5000/70-50" så står dette for:
48V DC innspenning
5000VA størrelse på inverteren
70A DC-ladestrøm under lading av batterier
50A AC overføringskapasitet. Det vil si at utgangene på AC kan levere 50A i en kombinasjon av inverterens egen strøm, sammen med AC inn fra f.eks. aggregat/landstrøm.
Og det er nok fra det siste at 50A kommer inn i bildet, på AC-siden.
Inverteren vil kunne trekke langt over 50A DC fra batteribanken. 5000VA-versjonen kan levere en peak på 10000W om jeg ikke husker feil, som vil si 10000W / 48V = 208A. Under lavere batterispenning enn 48V vil den også trekke mer. Det er mulig du bør vurdere en større sikring enn 200A om det lar seg gjøre (alt etter hva batteribanken og kablingen tåler). Ikke beregne det til å "akkurat" være innafor.
Loggført
Solcellepanel: 4x60W poly. Batteri: 28x 12V/40Ah + 12x 12V/86Ah AGM (25kWh)
Strøm: Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
230V kjøleskap, gasskomfyr, Qlima gassvannvarmer, 5kW dieselbrenner.
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Innlogget
Kjønn:
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.492
WW
Sv: Plassering av batteribank -14kw elbilbatterier
«
Svar #3 på:
November 19, 2020, 20:29:24 »
enig, men
Sitat fra: Hyttesol på November 19, 2020, 17:14:10
5000VA-versjonen kan levere en peak på 10000W om jeg ikke husker feil, som vil si 10000W / 48V = 208A.
Jeg tror disse inverterne henter "peak power" fra de innebygde kondensatorene, og i praksis aldri belaster batteribanken med max Amp.
Sier ikke Multiplus bruksanvisningen noe om dette?
Loggført
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
kjekve
Fersking
Utlogget
Kjønn:
Innlegg: 9
Sv: Plassering av batteribank -14kw elbilbatterier
«
Svar #4 på:
November 19, 2020, 21:35:19 »
Tenkte kanskje sikringen burde vært noe større. Vedlagt "bilde" fra victron, der de har oppgitt 50A sikring fra batteriet på 48v, -men de har da notert 2400w. Som det blir sagt over her, så kan jo multiplusen gi ut 10 000w kort,- men jeg er ikke kjent med at den bruker kondensatorer el.lign. for å gi dette "peaket".
sikring.JPG
(49.51 KB, 1267x536 - vist 34 ganger.)
Loggført
Hyttesol
Senior
Innlogget
Kjønn:
Innlegg: 128
Sv: Plassering av batteribank -14kw elbilbatterier
«
Svar #5 på:
November 19, 2020, 22:11:03 »
Sitat fra: Røilern på November 19, 2020, 20:29:24
enig, men
Jeg tror disse inverterne henter "peak power" fra de innebygde kondensatorene, og i praksis aldri belaster batteribanken med max Amp.
Sier ikke Multiplus bruksanvisningen noe om dette?
Victron forklarer det greit i denne videoen:
https://youtu.be/4SXtGIx0x5w?t=643
(se fra 10:45)
5000VA versjonen kan altså levere ut 10kW i ca 2 minutter, sålenge inverteren klarer å holde spenning på 230V ut.
Ved en enda større belastning, vil den forsøke i 30 sinuser (0.6 sek), før den kutter momentant. Da er det ingen teoretisk øvre begrensning på hvor mye den kan trekke i disse 0.6 sekundene.
Angående det med kondensatorene så er jeg usikker på det, men ut fra topologien som victron bygger elektronikken i inverterne sine på, så vil jeg tro at kondensatorene står mer eller mindre i parallell med batteribanken (kun med noen filtre mellom) og at strømmen derfor flyter der den kan komme lettest fra.
Det jeg mener med det er:
"Billige kinainvertere" (med ren sinus) fungerer vanligvis ved å steppe opp fra 12/24/48V DC til ca 350V DC som lagres i en kondensator i et første steg. Det kan gjøres med en høyfrekvent transformator som er billig og lettere i vekt (det er derfor disse kinainverterne er så lett.)
I neste steg choppes denne 350VDC spenningen opp til en PWM-bølge med varierende pulsbredde i takt med en sinusbølge, som deretter filtreres i et LC-filter for å gi ut en ren 230V AC sinus. I en slik inverter vil det være veldig opp til den 350V DC kondensatoren mellom steg 1 og 2 å opprettholde den "energilageret" som den kan "ta av" samt hvor mye energi DC-DC steget klarer å "pumpe gjennom". Så ved en total kortslutning på utgangen vil egentlig ikke batteribanken "se" dette direkte på noe vis, annet enn at DC-DC steget i første trinn begynner å arbeide på maks kapasitet for å heve opp igjen den interne spenningen til 350VDC.
Men Victron gjør dette annerledes. De har snudd disse to stegene. De tar 12/24/48VDC som den er fra batteriet, og chopper denne opp med PWM (uten å steppe opp først), og filtrerer dette via et LC-filter til en lavspent 50Hz AC spenning (12-48V p-p AC). Deretter er det en stor, TUNG (og dyr), lavfrekvent transformator som transformerer denne spenningen opp til 230V AC. (Derfor er victron sine invertere mye tyngre enn billiginvertere)
Det vil si at "energilageret" som victron sine invertere har å ta av, faktisk er batteribanken i seg selv, sammen med kondensatorene som står i parallell på inngangen. Det er ingen DC-DC steg som i kinainverteren og derfor ingen annet sted enn på inngangen at det er behov for store kondensatorer i victron sin invertertopologi. De som står der, er nok mest for å filtrere og ta unna veldig plutselige endringer i strømtrekket. Men som nevnt, en multiplus kan trekke dobbelt av oppgitt VA, i W, i 2 minutter. Og enda mer ved kortslutning.
Loggført
Solcellepanel: 4x60W poly. Batteri: 28x 12V/40Ah + 12x 12V/86Ah AGM (25kWh)
Strøm: Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
230V kjøleskap, gasskomfyr, Qlima gassvannvarmer, 5kW dieselbrenner.
etsvends
Veteran
Utlogget
Kjønn:
Innlegg: 267
Sv: Plassering av batteribank -14kw elbilbatterier
«
Svar #6 på:
November 20, 2020, 13:09:13 »
Sitat fra: Røilern på November 19, 2020, 20:29:24
enig, men
Sitat fra: Hyttesol på November 19, 2020, 17:14:10
5000VA-versjonen kan levere en peak på 10000W om jeg ikke husker feil, som vil si 10000W / 48V = 208A.
Jeg tror disse inverterne henter "peak power" fra de innebygde kondensatorene, og i praksis aldri belaster batteribanken med max Amp.
Sier ikke Multiplus bruksanvisningen noe om dette?
Jeg tror heller ikke MP henter all denne ekstra energien fra kondensatorer, men som sagt dette er bare min selvopplesete tro.
Jeg har opplevd at min MP 12/2000-80 som skal kunne gi 1600w kontinuelig klarer å forskyne sirkelsag som går tungt med (ifg BMV) 2300w i nærmere et minutt. 200A DC sikringen gikk lenge før dette.
Jeg ville forøvrig plassert batterier inne i et eget teknisk rom for bedre kontoll på temperatur og satt opp en egen seriekoblet røykvarler der inne. Kankje også sjekket ut med forsikringsselvskap hvordan de forholder seg
Loggført
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Innlogget
Kjønn:
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.492
WW
Sv: Plassering av batteribank -14kw elbilbatterier
«
Svar #7 på:
November 20, 2020, 18:29:43 »
Sitat fra: Hyttesol på November 19, 2020, 22:11:03
"Billige kinainvertere" (med ren sinus) fungerer vanligvis ved å steppe opp fra 12/24/48V DC til ca 350V DC .....................
Men Victron gjør dette annerledes. De har snudd disse to stegene. De tar 12/24/48VDC som den er fra batteriet, og chopper denne opp med PWM (uten å steppe opp først), og filtrerer dette via et LC-filter til en lavspent 50Hz AC spenning (12-48V p-p AC). Deretter er det en stor, TUNG (og dyr), lavfrekvent transformator som transformerer denne spenningen opp til 230V AC. (Derfor er victron sine invertere mye tyngre enn billiginvertere)...................
Takk, endelig har noen forklart dette for meg slik at jeg forstår det.
---
Hva angår DC sikringen så står det følgende i brukermanualen til Multiplus 5000W. Jeg tenker at det er all grunn til å følge slike råd.
Midlertidig3 (1).jpg
(40.83 KB, 689x302 - vist 39 ganger.)
Loggført
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Hyttesol
Senior
Innlogget
Kjønn:
Innlegg: 128
Sv: Plassering av batteribank -14kw elbilbatterier
«
Svar #8 på:
November 20, 2020, 22:02:33 »
Ja, og jeg så forresten at 48/5000 er oppgitt til å ha 9000W peak, ikke akkurat det dobbelte (10000W) som han sa i videoen. Så da snakker vi 9000W / 48V = 187A.
Loggført
Solcellepanel: 4x60W poly. Batteri: 28x 12V/40Ah + 12x 12V/86Ah AGM (25kWh)
Strøm: Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
230V kjøleskap, gasskomfyr, Qlima gassvannvarmer, 5kW dieselbrenner.
Sider: [
1
]
Skriv ut
www.ByggeHytte.no
>
Diskusjonsforum
>
Elektro & Belysning
> Emne:
Plassering av batteribank -14kw elbilbatterier
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Diskusjonsforum
-----------------------------
=> Generell diskusjon om å bygge nytt og pusse opp hytte
=> Økonomi, jus og byggesøknad
=> Kjøp, Salg, Utleie & Eiendomsinvestering
=> Hytteprodusenter og hyttemodeller
=> Grunnarbeider, mur og betong
=> Trearbeider, Konstruksjoner & Isolering
=> Byggeperioden - Før og Under
=> Byggeperioden - Etter
=> Arkitektur, Planløsning og Fasade
=> Energi & Varme
=> Elektro & Belysning
=> Ventilasjon & Inneklima
=> Bad, Våtrom og Rørlegger
=> Kjøkken & Hvitevarer
=> Interiør, Møbler og Trapp
=> Farge, tapet og maling (Inne)
=> Dør & vindu
=> Gulv
=> Eksteriør, Tak, Ytterkledning og maling (Ute)
=> Garasje, anneks og uthus
=> Hage & Uterom
=> Byggevarer, verktøy, maskiner og annet teknisk utstyr
=> Lyd & Bilde
=> Gamle hytter & Gamle møbler - Restaurering & Vedlikehold
-----------------------------
Medlemmenes prosjekter
-----------------------------
=> Bygge ny hytte
=> Tilbygg & Påbygg
=> Oppgraderinger & Oppussing
=> Garasje, anneks og småhus
=> Hage & Uterom
=> Tekniske løsninger
=> Møbler & Interiør
-----------------------------
Markedsplassen
-----------------------------
=> Til salgs
=> Ønskes kjøpt
=> Gis bort & Byttehandel
=> Tjenester ønskes utført
=> Tjenester tilbys
=> Supertilbud & Kampanjer
-----------------------------
Informasjon & Brukerveiledninger
-----------------------------
=> Informasjon & Forumreglement
=> Brukerveiledning & FAQ
-----------------------------
Tilbakemeldinger & Off-Topic ChitChat
-----------------------------
=> ByggeHytte.no's Humorhjørne
=> Off-Topic ChitChat
Medlemsinformasjon
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
Januar 23, 2021, 19:09:53
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Batterilader
Nordielanger
Autostart av Honda aggregat
Røilern
Ladeinnstillinger for ‘drop-in’ LiFePO4
ivarw
Kjøpt hytte, nybegynner skal oppgradere solcelleanlegget, har div spm? :)
jkirkebo
Honda EU30 is fs trøbbel
Tstens
Trenger Anbefaling 4G modem router og antenne
Skillenes
Cinderella comfort og urinal. Erfaringer?
Zappa
Noen som har en Leaf batterimodul til salgs?
Zappa
Honda EU20i , problem
Røilern
Victron VRM - kan den skru multiplus av og på?
johnlovas
Gass eller dieselvarmer for glykol VBV
fanten
Bygge anneks først
Bidda
Vannsystem, hva bør jeg velge?
Tstens
Feil på remote console. Victron VRM
Cornelius
Lithiumbank og vindkraft.
Slyboy
Gjenvinne varme fra aggregat
Røilern
Lekkasje fra 1/2" kobling bak dusjkabinett
Cornelius
Brønnvann som lukter (E.coli?) renseteknologi?
Cornelius
Liten dieselvarmer for bad/gang
Cornelius
Utendørs 4g/5g antenne med modem
steinis
JaSolar 325W Mono Half Cut All Black
Knatten
Hei!
Røilern
Strømaggregat - IT eller TN nett?
ThomasR
Oljeløfter/dagtank for 12VDC drift
Leivestad
Råte i stubbloft og gulv
Sæters
Koble jordkabel i sikringskap
Hyttesol
Champion aggregat
Ygnastølen
Paralellkobling av batterier - Trenger litt hjelp
Ygnastølen
Loncin 3500i - Erfaringer
Jelan1a
BAUMAX BSX50 - Bensindrevet bormaskin
Slyboy
Gassvannvarmer
Nordielanger
Loading...