Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ved hvilken belastning er Honda EU20i mest drivstoffeffektiv?  (Lest 425 ganger)
Hyttesol
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 126



« på: November 01, 2020, 16:08:13 »

Jeg har prøvd å se om jeg klarer å finne noe graf over effektivitet vs belastning på Honda EU20i. Jeg tenker når det kjøres aggregat for lading av batterier, så kan det kanskje spares litt bensin på å kjøre på den belastningen som gir best utnyttelse av bensinen.
Et eller annet sted mener jeg å ha lest at den er 12% effektiv, men har ikke klart å finne igjen dette. Stort sett står det bare ting som "Kan kjøre i X antall timer på halv belastning", og ingen faktiske data.

Jeg har stilt inn multiplus til å trekke 7A fra aggregatet nå. Da går det jevnt uten at den "sliter". Den klarer kanskje 8-9A også, men da begynner den å slite litt og varsellyset for overbelastning kommer og går litt. Men om den er mest effektiv her, eller ved lavere belastning vet jeg ikke
Loggført

Solcellepanel: 4x60W poly. Batteri: 28x 12V/40Ah + 12x 12V/86Ah AGM (25kWh)
Strøm: Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
230V kjøleskap, gasskomfyr, Qlima gassvannvarmer, 5kW dieselbrenner.
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 498



WWW
« Svar #1 på: November 02, 2020, 22:54:05 »

Jeg har prøvd å se om jeg klarer å finne noe graf over effektivitet vs belastning på Honda EU20i. Jeg tenker når det kjøres aggregat for lading av batterier, så kan det kanskje spares litt bensin på å kjøre på den belastningen som gir best utnyttelse av bensinen.
Et eller annet sted mener jeg å ha lest at den er 12% effektiv, men har ikke klart å finne igjen dette. Stort sett står det bare ting som "Kan kjøre i X antall timer på halv belastning", og ingen faktiske data.

Jeg har stilt inn multiplus til å trekke 7A fra aggregatet nå. Da går det jevnt uten at den "sliter". Den klarer kanskje 8-9A også, men da begynner den å slite litt og varsellyset for overbelastning kommer og går litt. Men om den er mest effektiv her, eller ved lavere belastning vet jeg ikke

Som en tommelfigerregel kan du regne ca. 80% av maks belastning. F.eks mitt Honda EU65iS klarer 6500W kortvarig, 5500W langvarig. Jeg belaster det med ca. 5200W, da går det fint og ubesværet, samtidig som belastningen er såpass høy at det også er effektivt.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Januar 16, 2021, 08:59:11

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc