Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Koble batterier sammen  (Lest 1441 ganger)
Nordielanger
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 26



« på: Oktober 19, 2020, 09:46:07 »

Jeg skal koble 2 stk. AGM 260At sammen. Hvor stor kabel bør jeg bruke mellom? Batterikabel til regulator er 10mm2 hvis jeg husker riktig. Det er kanskje ingen vitse å ha større mellom batteriene eller?
Loggført
StefanPal
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Bergen
Innlegg: 134



« Svar #1 på: Oktober 19, 2020, 10:53:45 »

Regner med at du skal seriekoble batteriene.
For kablene så beror det vel mer på hvor mye du skal belaste batteriene med.
Eks. med en 3kw Inverter trenger 50mm2 ved avstander på 0-5m.
Da bør og kablene mellom batteriene ha samme dimensjon
Loggført

1530W Solcellepaneler (2x255W i serie x 3)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 Batterimonitor
Kipor IG3000 a
Nordielanger
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 26



« Svar #2 på: Oktober 20, 2020, 12:35:31 »

Takk for svaret!
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.437


WW


« Svar #3 på: Oktober 21, 2020, 21:14:18 »

Her skal man være litt nøye.

Bruk Victron Tool appen, den hjelper deg å beregne riktig kabel.

Det står mye om det i denne tråden også (boka er bra)

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2837.0
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Nordielanger
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 26



« Svar #4 på: Oktober 26, 2020, 11:36:05 »

Hei. det var bra tips. Wiring Unlimited er lastet ned, nå er det bare å finne tid å lese...

Men, nå at jeg har økt fra ett batteri til to, serie koblet, så totalt 520At, tenkte jeg at jeg burde vurdere anlegget mitt på nytt.
Vi bygde ut hytte i fjør og har flere lys, vannpumpe og etterhvert en vifte på badet.

Vi har en 100W solpanel med følgende regulator https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=489&category_id=14&gclid=Cj0KCQjw59n8BRD2ARIsAAmgPmJHHVeU3ZKE0rru1ZHPI6sMweGgl5eyUWosbim2V-izRnz-7fDQihsaAkFWEALw_wcB.
Vi bruker hytte som regel fredag til søndag en gang per måned og noen ekstra dager i høst ferie og påske. Hytte er vinter stengt ellers. Batteriet har alltid vært full ladet ved ankomst, men etter 5 dagers høstferie i år gikk batteriet tøm (regulator stoppet forbruk). Derfor bestemte jeg å skaffe et batteri til. Jeg skal kjøpe en batterilader i tillegg.

Men jeg lurte på er om regulatoren min er for liten nå. Med lys, mobillading og vifte er samtidig forbruk på ca. 50W. Så er det vannpumpe som slår inn 3-4 ganger per dag (har trykktank). Den bruker ca. 150W. Regulatoren min har 10A kapasitet som er mer enn nok til forbruk uten pumpe. Men, så går pumpe kanskje 1-2 minuter om dagen. Tror dere at regulatoren er for liten eller holder det da det kun er under kapasitet i korte perioder når pumpen går?
Neste år vurderer jeg å kjøpe en Wallas ovn som trekker sikkert en del også.
Loggført
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 1.079



« Svar #5 på: Oktober 26, 2020, 12:03:32 »

Hei. det var bra tips. Wiring Unlimited er lastet ned, nå er det bare å finne tid å lese...

Men, nå at jeg har økt fra ett batteri til to, serie koblet, så totalt 520At, tenkte jeg at jeg burde vurdere anlegget mitt på nytt.
Vi bygde ut hytte i fjør og har flere lys, vannpumpe og etterhvert en vifte på badet.

Vi har en 100W solpanel med følgende regulator https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=489&category_id=14&gclid=Cj0KCQjw59n8BRD2ARIsAAmgPmJHHVeU3ZKE0rru1ZHPI6sMweGgl5eyUWosbim2V-izRnz-7fDQihsaAkFWEALw_wcB.
Vi bruker hytte som regel fredag til søndag en gang per måned og noen ekstra dager i høst ferie og påske. Hytte er vinter stengt ellers. Batteriet har alltid vært full ladet ved ankomst, men etter 5 dagers høstferie i år gikk batteriet tøm (regulator stoppet forbruk). Derfor bestemte jeg å skaffe et batteri til. Jeg skal kjøpe en batterilader i tillegg.

Men jeg lurte på er om regulatoren min er for liten nå. Med lys, mobillading og vifte er samtidig forbruk på ca. 50W. Så er det vannpumpe som slår inn 3-4 ganger per dag (har trykktank). Den bruker ca. 150W. Regulatoren min har 10A kapasitet som er mer enn nok til forbruk uten pumpe. Men, så går pumpe kanskje 1-2 minuter om dagen. Tror dere at regulatoren er for liten eller holder det da det kun er under kapasitet i korte perioder når pumpen går?
Neste år vurderer jeg å kjøpe en Wallas ovn som trekker sikkert en del også.

Du skriver at du har seriekoblet, dvs gått fra 12V til 24V. Bruker du DC/DC til å drive evt 12V enheter?
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Nordielanger
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 26



« Svar #6 på: Oktober 26, 2020, 12:24:51 »

HEi. Da skrev jeg feil. De er koblet parallelt. 12v anlegg
Loggført
Hyttesol
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 75



« Svar #7 på: Oktober 26, 2020, 18:43:23 »

Regulatoren er nok litt liten for selve lasten ja. Det står den tåler 10A, som igjen er 120W på et 12V anlegg (12V * 10A = 120W).

Men det er mulig å koble større laster som pumpen direkte på batteriet (med sikring), og kun la det andre forbruket gå via regulatoren. Da vil ikke regulatoren kutte strøm til pumpen når batteriet er utladet, men hvis du bare passer på dette selv og skrur av pumpen når regulatoren kutter de andre lastene så skal det gå bra.

Kabeldimensjon kommer an på hvor stor last, og hvor langt frem til lastene det er. Hvor store avstander er det frem til de forskjellige tingene?

Kapasiteten er kanskje litt liten på anlegget ditt. Med blybatterier skal man helst bare tappe de ned 50% som gjør at du i praksis har 260Ah brukbar kapasitet. Det blir da 3.1kWh totalt. Fordeler du det på antall døgn så ser du hvilket snittforbruk du kan ha:

1 døgn = 130W, 2 døgn = 65W, 4 døgn = 32.5W
Så vil jo selvsagt panelet lade litt det også når det er finvær, men man kan ikke alltid stole på været.

Regulatoren du har ser ut som en PWM-regulator. Med den vil du miste en del av strømmen (rundt 30%) som panelet egentlig kan gi. Biltema har fått inn en liten MPPT-kontroller på 12/24V 10A, til 649kr. Har ikke erfaring med den selv, men den skal i teorien gi deg litt ekstra lading. Den er jo litt liten den også, men sikkert den billigste MPPT-regulatoren man kan få tak i om man kan leve med at den er litt liten. Den er en billig investering som vil øke ladingen litt, og dermed også levetiden på batteriene siden de da lades fortere opp igjen.
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/solcellspaneler/solpanelregulator-2000042488
Loggført

Solcellepanel: 4x60W poly. Batteri: 28x 12V/40Ah + 12x 12V/86Ah AGM (25kWh)
Strøm: Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
230V kjøleskap, gasskomfyr, Qlima gassvannvarmer, 5kW dieselbrenner.
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.437


WW


« Svar #8 på: Oktober 26, 2020, 20:42:18 »

Men, nå at jeg har økt fra ett batteri til to, serie koblet, så totalt 520At, tenkte jeg at jeg burde vurdere anlegget mitt på nytt.
Vi bygde ut hytte i fjør og har flere lys, vannpumpe og etterhvert en vifte på badet.

Har du laget et energibudsjett?

Alle slike vurderinger begynner med en god forståelse av forbruk og ladekapasitet.

Det høres ut som om du plasserer et nytt batteri ved siden av et gammelt, det er sterkt å fraråde. Det nye batteriet blir sakte med sikkert "dratt ned" på nivået til det gamle.

Batteripakker basert på blyceller kan i praksis ikke utvides - slik er det bare
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Hyttesol
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 75



« Svar #9 på: Oktober 27, 2020, 01:04:24 »

Jeg er litt nysgjerrig på hva du baserer det på at blybatterier ikke bør parallellkobles. Jeg har prøvd å søke etter pålitelige kilder (som fra batteriprodusenter og battery university) som belyser problemstillinger med parallellkobling av blybatterier, og inntrykket jeg sitter med, er tvert imot at dette er ganske normal praksis. Ihvertfall med 2 batterier. Med mer enn to batterier blir det straks mer komplisert å gjøre det riktig, som diskutert i batteribanktråden min. Jeg ser derfor få offisielle eksempler på parallellkobling av mer enn to batterier, men heller ikke at det frarådes (forutsatt en riktig kobling)

Men generelt nevner ingen noen ulemper med parallellkobling, og sier gjerne at man også fint kan parallellkoble blybatterier av samme type (Gel med Gel, AGM med AGM osv) selv om de  har ulik kapasitet. Det største batteriet vil da på en naturlig måte ta en større del av lasten siden det tar mer last/lading å øke/senke spenningen. Samme dersom det er litt aldersforskjell der det ene yter bedre enn det andre. Parallellkobling er egentlig mer kurant enn seriekobling på sett og vis.

Jeg er enig i at det å parallellkoble et gammelt og dårlig batteri med et friskt et, kan dra ned det friske batteriet. Men ikke før ytelsen på det dårlige er slik at det selvutlades (og også tapper det gode batteriet), eller det ikke tar i mot lading ordenlig, og laderen "koker" det friske batteriet i parallell som allerede er fullt.

Jeg sier ikke det for å kverulere, eller fordi jeg mener du tar feil, men jeg er nysgjerrig på om det er noe konkret teknisk som begrunner det annet enn råd som går på folkemunne. Om det som et hypotetisk eksempel, kan begrunnes med at ladere ikke klarer å lese ladekurven på batteriene riktig, og dermed ikke gir en ideell overgang mellom ladetrinnene og slikt.
Loggført

Solcellepanel: 4x60W poly. Batteri: 28x 12V/40Ah + 12x 12V/86Ah AGM (25kWh)
Strøm: Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
230V kjøleskap, gasskomfyr, Qlima gassvannvarmer, 5kW dieselbrenner.
StefanPal
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Bergen
Innlegg: 134



« Svar #10 på: Oktober 27, 2020, 13:08:46 »

Jeg ser at den generelle rekommandasjonen for et optimalt resultat og levetid er å bruke helt like batterier fra samme produksjonsbatch.

Men så ser jeg og på andre forum at enkelte batteri leverandører sier at man kan koble sammen batterier med ulik alder og kapasitet.

Jeg forstår at det til dels kan bero på laderen som brukes og hvordan ladning skjer ut ifra følgende:
Hvis laderen tolker batteribanken som fulladet før det "dårlige" batteriet er fulladet og stopper ladning så vil det gamle batteriet trekke strøm fra det nye for å jevne ut spenningen. Alternativt vil det nye batteriet som først blir fulladet kunne stå og "gasse" til det gamle batteriet oppnår full ladning.

Jeg hadde nok ikke "ofret" et nytt batteri på å teste det ut, men hvis man har flere gamle batterier så hvorfor ikke.
Loggført

1530W Solcellepaneler (2x255W i serie x 3)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 Batterimonitor
Kipor IG3000 a
etsvends
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 260



« Svar #11 på: Oktober 27, 2020, 13:38:06 »

Jeg ser at den generelle rekommandasjonen for et optimalt resultat og levetid er å bruke helt like batterier fra samme produksjonsbatch.

Men så ser jeg og på andre forum at enkelte batteri leverandører sier at man kan koble sammen batterier med ulik alder og kapasitet.

Jeg forstår at det til dels kan bero på laderen som brukes og hvordan ladning skjer ut ifra følgende:
Hvis laderen tolker batteribanken som fulladet før det "dårlige" batteriet er fulladet og stopper ladning så vil det gamle batteriet trekke strøm fra det nye for å jevne ut spenningen. Alternativt vil det nye batteriet som først blir fulladet kunne stå og "gasse" til det gamle batteriet oppnår full ladning.

Jeg hadde nok ikke "ofret" et nytt batteri på å teste det ut, men hvis man har flere gamle batterier så hvorfor ikke.

Blir det ikke motsatt? altså Det gamle batteriet blir fort fullt som gjør at laderen slår for tidlig ut i float og fører til underlading av det nye? Det nye batteriet vil videre ta mesteparten av belastningen fordi det gamle ikke klarer å levere strøm samt.  Spenningen vil falle raskere på det gamle som fører til netto strøm fra nytt til gammelt batteri.
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
StefanPal
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Bergen
Innlegg: 134



« Svar #12 på: Oktober 27, 2020, 14:03:36 »

Hva jeg leser så vil det nye batteriet ta opp ladning lettere og derfor raskere bli fulladet (Et nytt batteri tar lettere mot ladning enn et gammelt som har større intern motstand).

Fra et annet forum: https://www.trainor.no/cms/Forum/Automasjon/Parallellkobling-av-forskjellige-batterier
"Jeg har konferert litt med Bjørn Haraldsen Exide om problemstillingen og vi var enige om følgende:
Så lenge det er snakk om parallellkopling har det ingen alvorlige konsekvenser om noen batterier er nye og noen gamle og av forskjellig fabrikat, så lenge det er snakk om samme celleantall i batteriene. Det gjør heller ingenting om batteriene har forskjellig kapasitet. Når det gjelder om de nye batteriene dras ned av de gamle avhenger av hvor langt ned batteriene blir utladet. Om utladingen er så dyp at de gamle batteriene ikke klarer å levere nok strøm lenger, vil de nye levere tilstrekkelig strøm alene til de når sin sluttsprenning. Det nye batteriet vil bli fulladet tidligere enn de gamle, men dette vil ikke påføre de nye batteriene noen nevneverdig ekstra slitasje."

Så med det i baktanken så ser jeg for meg at hvis batteribanken belastes hardt og ikke lades opp raskt så vil de gamle batteriene trekke ned de nye. Så ved solcelle ladning vinterstid hvor batteribanken blir hardt brukt og ladning kan ta tid så er det nok ikke helse samt for batteribanken å blande gamle å nye batterier.
Loggført

1530W Solcellepaneler (2x255W i serie x 3)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 Batterimonitor
Kipor IG3000 a
Nordielanger
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 26



« Svar #13 på: Oktober 27, 2020, 14:32:35 »

Regulatoren er nok litt liten for selve lasten ja. Det står den tåler 10A, som igjen er 120W på et 12V anlegg (12V * 10A = 120W).

Men det er mulig å koble større laster som pumpen direkte på batteriet (med sikring), og kun la det andre forbruket gå via regulatoren. Da vil ikke regulatoren kutte strøm til pumpen når batteriet er utladet, men hvis du bare passer på dette selv og skrur av pumpen når regulatoren kutter de andre lastene så skal det gå bra.

Kabeldimensjon kommer an på hvor stor last, og hvor langt frem til lastene det er. Hvor store avstander er det frem til de forskjellige tingene?

Kapasiteten er kanskje litt liten på anlegget ditt. Med blybatterier skal man helst bare tappe de ned 50% som gjør at du i praksis har 260Ah brukbar kapasitet. Det blir da 3.1kWh totalt. Fordeler du det på antall døgn så ser du hvilket snittforbruk du kan ha:

1 døgn = 130W, 2 døgn = 65W, 4 døgn = 32.5W
Så vil jo selvsagt panelet lade litt det også når det er finvær, men man kan ikke alltid stole på været.

Regulatoren du har ser ut som en PWM-regulator. Med den vil du miste en del av strømmen (rundt 30%) som panelet egentlig kan gi. Biltema har fått inn en liten MPPT-kontroller på 12/24V 10A, til 649kr. Har ikke erfaring med den selv, men den skal i teorien gi deg litt ekstra lading. Den er jo litt liten den også, men sikkert den billigste MPPT-regulatoren man kan få tak i om man kan leve med at den er litt liten. Den er en billig investering som vil øke ladingen litt, og dermed også levetiden på batteriene siden de da lades fortere opp igjen.
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/solcellspaneler/solpanelregulator-2000042488


Hei, det hadde jeg glemt, pumpen er koblet direkte til batteriet i dag så "belaster" ikke regulatoren. Jeg skal undersøke MPPT-regulator.
Takk for hjelpen.
Loggført
Nordielanger
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 26



« Svar #14 på: Oktober 27, 2020, 14:39:01 »

Har du laget et energibudsjett?

Alle slike vurderinger begynner med en god forståelse av forbruk og ladekapasitet.

Det høres ut som om du plasserer et nytt batteri ved siden av et gammelt, det er sterkt å fraråde. Det nye batteriet blir sakte med sikkert "dratt ned" på nivået til det gamle.

Batteripakker basert på blyceller kan i praksis ikke utvides - slik er det bare


Jeg har laget et energibudsjett. Jeg skal bruke ca. 30At per dag som stemmer noenlunde med at batteriet gikk under 50% etter ca. 5 dager.

Jeg kjøpte et nytt batteri i sommer og ett til i forrige uke så de skal være ganske like. De er samme type batteri.
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.437


WW


« Svar #15 på: Oktober 27, 2020, 22:15:15 »

Jeg er litt nysgjerrig på hva du baserer det på at blybatterier ikke bør parallellkobles.

Jeg sa ikke at batterier ikke bør parallellkobles.

Jeg sa at du ikke kan paralellkoble batterier av ulik kvalitet eller kapasitet.


Men generelt nevner ingen noen ulemper med parallellkobling, og sier gjerne at man også fint kan parallellkoble blybatterier av samme type (Gel med Gel, AGM med AGM osv) selv om de  har ulik kapasitet. Det største batteriet vil da på en naturlig måte ta en større del av lasten siden det tar mer last/lading å øke/senke spenningen. Samme dersom det er litt aldersforskjell der det ene yter bedre enn det andre. Parallellkobling er egentlig mer kurant enn seriekobling på sett og vis.

Jeg er enig i at det å parallellkoble et gammelt og dårlig batteri med et friskt et, kan dra ned det friske batteriet. Men ikke før ytelsen på det dårlige er slik at det selvutlades (og også tapper det gode batteriet), eller det ikke tar i mot lading ordenlig, og laderen "koker" det friske batteriet i parallell som allerede er fullt.


Her tar du desverre feil.

Jeg tror ikke du finner en eneste leverandør av blybatterier som vil anbefale en slik sammenkobling.  

Jeg lurer på hvor du finner råd om at sammenkobling av batterier av ulik kvalitet, kapasitet, type eller alder er en god ide?

En enkelt søk ga disse to gode  forklaringene på hvorfor man ikke skal gjøre dette:

-----------------------------------
www.solarpaneltalk.com finner du ganske sikkert 10 år med inngående diskusjoner om dette og tilsvarende temaer, der er det mye å lære
-----------------------------------


Hello Aussiemike and welcome to Solar Panel Talk

Usually adding new batteries to a system with old ones hurts the new ones. The reason is the old ones make the new ones do most of the work and soon the new ones have hurt themselves and reduced their life down the old ones. I use the "one bad apple ruins the whole bunch" story.

But basically the old batteries have built up sulfur on the plates and internal resistance. That makes them not the best path for the current to take during charging or discharging. The easy path is through the new batteries which then do most of the work and soon suffer.

Short term the system should work depending on how bad the old batteries are. But if the new batteries cost a lot of money then you have wasted it because you will soon have to replace the entire set.



-----------------------------


Re: Why should not batteries of different age be connected in parallel?

Batteries change their parameters with age/cycling/temperature/brand/model (talking here about lead acid batteries).

More or less, you get optimum performance with matched cells. This is done quite a bit with RC Models and such.

Say you have two batteries in series. If their capacity is different (unmatched due to age/cycling/condition/or even different brand/models) and you want to avoid discharging below 50% (for long life) and below 20% State of Charge (to prevent a cell from becoming reversed biased and instant cell/battery death)--You are limited to the capacity of the weakest member of the series string. So placing a "new" and "old" battery in series--It will (usually) be the old battery that limits capacity (and will probably eventually fail first).

Another issue is that old batteries have higher "self discharge" than new. When you have two batteries in series, again old vs new, the old battery will self discharge faster and become "out of balance" with the new battery. The usual method to equalize a battery bank is to "over charge" the good battery (force excess current through the good cells to get charging current into the low cells). Equalization is hard (in general) on lead acid batteries. It erodes the plates, uses water (or catalyst in AGM/Sealed batteries) and causes positive grid corrosion (oxygen forms on the positive plates during equalization). And an out of balance battery bank--The low state of charge cells will again limit the series string capacity. And equalization will cause the newer battery to age faster (equalization also increases battery temperature. 10C increase in battery temperature, 2x faster aging).

There are also problems with cells/batteries in parallel. The idea is to design your wiring such that you have equal current flow during charging/discharging. Older batteries have higher internal resistance (less charging/discharging current due to plate sulfation) and as they sulfate, lowering operating voltage (accept more charging current, supply less discharging current as battery voltage is proportional to specific gravity... Lower SG, lower battery voltage).

And since during charging, low battery may gas more (less capacity, charges "quicker", lower SG and more gassing as more sulfur is locked into lead sulfate), old batteries can heat faster than the parallel new batteries. Higher temperature, lower charging voltage, accepts more current, lower charging current--repeat)--And you can have thermal runaway issues with your parallel bank. While the new batteries get cycled deeper and get less charging.

Another issue is that you need to monitor cell/batteries in a battery bank for consistent operational voltages on each cell/battery (charging, discharging, resting), specific gravity, and use a DC Current Clamp meter to ensure that parallel strings are properly sharing current between strings. An open cell will kill the current in a string, and a shorted cell will "over charge" the other cells in the string--And discharge the other parallel strings.

So--if you have a "mix" of unmatched cells/batteries in your bank--You will have to keep a very close eye on them as you will be running "more often" with some sort of aging/failing cells (i.e., 2/4/6 year old mix of batteries--You will have a battery/cell failure every ~2 years if you assume a 6-8 year battery life). So, a mixed bank of batteries with a good chance of cell failure every 2 years to catch/diagnose/replace vs a, hopefully, uneventful 6-8 year battery bank life--And replace all batteries at the same time (when one or two start to go, there will be others not too far behind).

Not to say that people do not mix old and new batteries. There are a few people here that have large Forklift batteries. Say a 36 volt battery that they only need 24 volts from... They get a used battery, test each cell, and find 12 good cells out of the 18 in the battery bank--Rewire for 12 good cells (matching) and then get many years of extra life out of the "junk" battery. May even have a few "spare" cells that can be wired in when one cell does die.

So--Mixing old and new cells/batteries together is not (usually) going to give you a pile of melted plastic and lead, with battery acid flowing down your floors in two weeks... It is more of an issue of overall battery bank reliability and how much is your time worth to keep a mixed bank operating (and close monitoring to avoid catastrophic failures--Which can happen at anytime with old or new batteries).
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.437


WW


« Svar #16 på: Oktober 27, 2020, 22:27:50 »

Jeg har laget et energibudsjett. Jeg skal bruke ca. 30At per dag som stemmer noenlunde med at batteriet gikk under 50% etter ca. 5 dager.

Jeg kjøpte et nytt batteri i sommer og ett til i forrige uke så de skal være ganske like. De er samme type batteri.

Det tenker jeg er "innafor" - du er på rett spor
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 1.079



« Svar #17 på: Oktober 27, 2020, 22:38:39 »

Når det gjelder parallellkobling av nye og gamle batteri av samme type avhenger det av alderen. Jeg har stilt dette spørsmålet til oppfinneren av AGM to ganger.

Meg: Hi! I have two four years old Sun Xtender PVX-2580L wired in parallel. I wonder if it is safe two buy a new PVX-2580L and connect it in parallel to the two old ones?

Concorde: It would be "safe" to do this, but not recommended. The two new batteries will be cycled more heavily than the older batteries (due to lower internal resistance), and will wear out much faster than normal.


Tidligere stilte jeg samme spørsmålet når batteriene var ett år gamle og fikk dette svaret:
Yes, a new battery can be added in parallel with two (or more) older batteries. However, new batteries should never be connected in a series circuit with older batteries.
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Nordielanger
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 26



« Svar #18 på: Oktober 28, 2020, 20:51:47 »

Når det gjelder lading med aggregat holder det å koble på +/- på det ene batteriet?

Også hvor stor batterilader bør jeg kjøpe? Jeg leste ett sted at det bør være 10% av totalt batterikapasitet, dvs 50A i mitt tilfellet
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.437


WW


« Svar #19 på: Oktober 28, 2020, 21:20:41 »

Dette skal du kunne lese rett ut av spesifikasjonen på batteriene. 10% regelen gjelder egentlig batterier med flytende syre, ikke AGM. Poenget med en viss ladestyrke på flytende syre batterier er å sikre at syren "røres om".

Min erfaring er at AGM batterier fint takler lavere lading, typisk slik man har i et solcelle anlegg, hvor 10% som regel er helt uoppnålig.
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Nordielanger
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 26



« Svar #20 på: Oktober 28, 2020, 22:13:54 »

Jeg tenker det er en fordel med en 50A lader slik at aggregatet ikke er på i flere timer
Loggført
Hyttesol
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 75



« Svar #21 på: Oktober 28, 2020, 23:26:06 »

Innenfor det batteriet og aggregatet kan levere så tenker jeg "dess større, dess bedre". Det kommer vel mest an på hva lommeboken tillater. Selv prøvde jeg å finne en effektivitetskurve for aggregatet mitt, for å finne den belastningen som gav mest strøm i forhold til bensinforbruk men lykkes ikke med det. Kanskje du finner det for aggregatet ditt.

Laderen skal kobles på de samme punktene som lastene dine. Med 2 batterier i parallell bør de punktene være diagonale i forhold til hverandre. Altså plusspolen på ene batteriet, og minuspolen på det andre.
Loggført

Solcellepanel: 4x60W poly. Batteri: 28x 12V/40Ah + 12x 12V/86Ah AGM (25kWh)
Strøm: Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
230V kjøleskap, gasskomfyr, Qlima gassvannvarmer, 5kW dieselbrenner.
Nordielanger
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 26



« Svar #22 på: Oktober 29, 2020, 08:48:05 »

Takk for nyttige tilbakemeldinger!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
November 27, 2020, 21:09:00

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Honda aggregat - feste bensinkanne til tank Røilern
Autostart av Honda aggregat Røilern
Camis effektivitet Røilern
Markisolasjon Ringmur på fjell jtmath
Brønnvann som lukter (E.coli?) renseteknologi? Hyttesol
Batterilader i tillegg til Multiplus Røilern
Utendørs 4g/5g antenne med modem Fjellgeita
Hyundai aggregat og Victron Multiplus OS
Hvordan montere Diesel varmer Hyttesol
Hva trengs for å fjernstarte aggregat gjennom VRM app? SeSe
Balanserer dere batteribanken med AGM eller bly/syre batterier? Ygnastølen
Plassering av batteribank -14kw elbilbatterier Hyttesol
Frostfritt gjennom vinteren Jutulhaugen
Råte i stubbloft og gulv etsvends
Aggregathus - hvor mye luft inn? Jgytterdal@gmail.com
Spørsmål ang lufting ny hytte Rondablikk. Ygnastølen
Hvor mye solcellelading får dere under dårlige lysforhold? Ygnastølen
Honda EU20i , problem finnesand
BT på raspberry pi Skillenes
Beregne batteriets reelle kapasitet Jgytterdal@gmail.com
Utnytte overskuddsenergi - Endellg! Jgytterdal@gmail.com
Wallas brenselslange gis bort Ygnastølen
Ring hytta varm, hvilke panelovner og wifi ? Hyttesol
Erfaring med å snorstarte snøfreser i 10-20 minusgrader? finnesand
Liten dieselvarmer for bad/gang Hyttesol
Hvordan sikre DC-siden på en riktig og ryddig måte(blybatterier)? Røilern
Inverteren sa stopp - kjøpe ny. Finne fram i Ebay-jungelen? elektrikern
PCer med laft strømforbruk Røilern
Energiforbruk (strøm) forskjellige ovner basert fossilt brennstoff Jgytterdal@gmail.com
Valg av høytaler system ? Indremedisiner
Dieselvarmer (webasto-kopi)- gjennom vegg eller gulv Røilern
Drive strømløs hytte med strøm fra elbil Røilern
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc