Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Valg av strømaggregat  (Lest 1070 ganger)
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

WW

« på: Desember 31, 2019, 17:53:17 »

Midt i julestria tok min 7 år gamle Honda aggregat kvelden. Det står bom fast og er midlertidig erstattet av et x-russebuss aggregat,

Det fikk meg imidlertid til å søke litt på valg av aggregat og da kom jeg over denne teksten skrevet av en Victron tekniker. https://www.victronenergy.com/live/multiplus_faq

Spesielt fattet jeg interesse for dette avsnittet om dimensjonering:

Generator Sizing
It is possible to overload generators with the power demanded by the Multi's charger. The following generator sizings are indicative of those sizes are appropriate for the charging potential of the various multis. It is still possible to overload these generator sizings with large loads, and flat batteries using the PowerAssist function, so they should be treated as safe minimums to eliminate this as a potential cause of issues. A bigger generator is usually better.

Inverter Charger Size   Minimum Recommended Generator Size   
240V         AC Input   Current Limit
800VA   2 kVa   5A
1200VA   2.5 kVa   7A
1600VA   3 kVa   10A
3000VA   5 kVa   16A
5000VA   8 kVa   25A

If your generator is smaller than the recommended size for your inverter/charger, you will definitely need to adjust the settings on the inverter/charger and reduce the AC input current limit, and/or a DC charge current limit to prevent overloading the generator.

If you do want an inverter based generator (eg for noise reasons under lower loading), get one that is at least 30% larger than required than an equivalent AVR based model to help prevent nuisance overloads.

[/i]

Hva tenker forummedlemmene om dette, har dere for små aggregater?
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Jgytterdal@gmail.com
Legende
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Desember 31, 2019, 19:09:13 »

Har lest akkurat det samme og har skiftet ut til et diesel aggregat som leverer 5,5kw kont og 6kw i kortere perioder.

Har kjøpt Hyundai DHY 8500, og har montert 50 l ekstern tank med tankmåler koblet til Venus GX

Ganske fornøyd, men opplever at Multiplus er litt kresen på strøm fra aggregatet.

Virker ellers veldig robust og pålitelig.
Satt opp autonom drift med Victron Venus
GX

Hadde Dometic Tec29 før og opplevde at dette geberelt ble belastet litt for mye u perioder.

Dette nye aggregatet går helt '' effortless'' selv ved 3-4 kw belastning.

Slipper også å lagre mange liter med brannfarlig bensin.
Loggført

2x Victron Smartsolar 150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
1800w solpaneler
10kwt lithium miev 8p7s, Rec Q
Victron Bmv702, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøl
OS
Legende
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Januar 08, 2020, 21:24:12 »

I følge tabellen i innlegget ditt har jeg også hatt for lite aggregat men jeg har også skrudd ned maks strøm som multi kan trekke fra aggregatet.

Jeg har de siste par årene brukt en aggregat til kr. 2500 fra Biltema som har vært utrolig bra til prisen. Det har startet på første drag selv i 10-15 minus. Sist helg tok det kvelden og jeg er nå i samme båt som deg Røilern. Det er enda garanti på aggregatet så jeg får nok reparert det men jeg tror jeg venter til snøen forsvinner så jeg kan kjøre opp med bil. Jeg tenker ha dette som reserveaggregat når det er i orden igjen.

Virderer å kjøpe noe ala det Ytterdal har. Evt er rimeligere, annet merke. F.eks Senci Silent: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=89186734
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
StefanPal
Junior
**
Utlogget Utlogget

Alder: 56

« Svar #3 på: Januar 08, 2020, 23:07:16 »

Ser at den er ennå rimeligere hos www.p-lindberg.no
Loggført

1530W Solcellepaneler (2x255W i serie x 3)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8KW Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5K/24V
BMV-700 Batterimonitor
Kipor IG3000 aggregat
ThomasR
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Januar 09, 2020, 14:32:06 »

Selv om det selvsagt ikke er intensjonen i denne tråden å forvirre noen, så syns jeg det kan være riktig å presisere følgende:

1. Så lenge man har en lader eller kombinert lader og inverter hvor man kan justere ladestrømmen og/eller maks tillatt ampere som kan trekkes fra aggregatet, så spiller det ingen rolle om aggregatet i utgangspunktet er for lite. Men det er selvsagt helt essensielt at man da stiller inn en tillatt strømstyrke som tilsvarer eller ligger litt under maks anbefalt kontinuerlig trekk fra aggregatet. Så lenge dette stilles inn korrekt, er det ingen grunn til bekymring for aggregatet sitt.

2. Hvis man ønsker å utnytte laderen sin maksimalt, må man derimot selvsagt ha et aggregat som er dimensjonert slik at det kontinuerlig kan gi den effekten laderen kan utnytte.

For de som i dag har et "for lite" aggregat blir det jo i så måte et kost/nytte spørsmål om man vil kjøpe nytt. Kan man akseptere at laderen ikke utnyttes fullt ut, så er det med andre ord ingenting i veien for å beholde det man har.

(Personlig har jeg et aggregat som utnytter hele ladepotensialet til min Multiplus 24/3000-70A, mens en kamerat av meg har et lite aggregat som kontinuerlig kan belastes med ca 900W. Hos ham har jeg bare programmert inn lavere maksimalt tillatt strømtrekk fra AC i Multiplusen)
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s fra iMiev elbil
haskibr
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Januar 09, 2020, 18:55:26 »

Jeg har et aggregat på 2,8kVA og akkurat kjøpt meg en Multiplus II 3000VA. Ikke fått satt den opp enda.

Så en video og leste et innlegg om "Small generator, big power"
https://www.victronenergy.com/blog/2016/08/29/multiplus-magic-small-generator-big-power/

Her predikeres ideen "size your generator to take care of longer term loads, which allows you to fully load the generator for efficiency." Tenkte det var smart måte å se det på.

Aggregatet lever 2500VA kontinuerlig. Multiplus lader med 35A ved 57,8volt = 2023watt. Om jeg setter strømbegrensning til 10 - 11 ampere fra aggregat så jeg har tenkt at det bør gå bra.

Lurer nå litt på hva som er negativt med litt lite aggregat. Jeg har sett for meg at det bare er at jeg mister lading ved belastning av Multiplus, og hvis jeg bruker mer enn aggregat kan levere så tappes batteriene. Dvs jeg må kjøre aggregat lenger for å få ladet batteriene.
Dette vil bare være noe å ta hensyn til i den mørkeste tiden fra oktober/november til slutten av januar. Resten av året regner jeg med solcellene lader for det meste godt nok og at aggregat kun kjøres unntaksvis når det er høyt forbruk.

Har jeg tenkt feil? eller er det noe mer jeg ikke har tenkt på?
Loggført
EG
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Januar 10, 2020, 19:31:52 »

1. Så lenge man har en lader eller kombinert lader og inverter hvor man kan justere ladestrømmen og/eller maks tillatt ampere som kan trekkes fra aggregatet, så spiller det ingen rolle om aggregatet i utgangspunktet er for lite. Men det er selvsagt helt essensielt at man da stiller inn en tillatt strømstyrke som tilsvarer eller ligger litt under maks anbefalt kontinuerlig trekk fra aggregatet. Så lenge dette stilles inn korrekt, er det ingen grunn til bekymring for aggregatet sitt.

Jeg har selv Kipor 2,6kW og Multiplus 5000/48. Vet du hvordan man stiller inn slik at en maks kan trekke f.eks 2,0 kW fra aggregatet?
Loggført

3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.
EG
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Januar 10, 2020, 19:38:22 »

Jeg kjører aggregatet (Kipor 2,6kW) kun ca. 10-15 timer i året (nov-jan), som jeg starter manuelt. Så da tenker jeg det ikke er verdt å bruke for mye penger på et større aggregat. Resten av året greier vi oss med sola!
Loggført

3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.
OS
Legende
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Januar 10, 2020, 20:08:12 »

Jeg har selv Kipor 2,6kW og Multiplus 5000/48. Vet du hvordan man stiller inn slik at en maks kan trekke f.eks 2,0 kW fra aggregatet?
Det står her:
https://www.victronenergy.com/live/multiplus_faq
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Offpist
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Januar 10, 2020, 20:19:38 »

Det kan også være lurt å aktivere "Weak AC input" i multiplus på svake generatorer.
Loggført

Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097
ThomasR
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Januar 10, 2020, 23:01:51 »

Når du er inne i VeConfig og tilkoblet Multiplus, så finner du en fane som heter "general"
Der ligger innstillingen "shore limit" Sett det maks antall ampere du ønsker trukket fra aggregatet her.
Hvis du lader, og så setter på et litt kraftig forbruk, så vil Multiplusen automatisk redusere ladingen slik at totaltrekket ikke overstiger innstillingen du har satt.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s fra iMiev elbil
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Utlogget Utlogget

WW

« Svar #11 på: Januar 11, 2020, 08:18:27 »

Selv om det selvsagt ikke er intensjonen i denne tråden å forvirre noen, så syns jeg det kan være riktig å presisere følgende:

.......Men det er selvsagt helt essensielt at man da stiller inn en tillatt strømstyrke som tilsvarer eller ligger litt under maks anbefalt kontinuerlig trekk fra aggregatet. Så lenge dette stilles inn korrekt, er det ingen grunn til bekymring for aggregatet sitt......

2. Hvis man ønsker å utnytte laderen sin maksimalt, må man derimot selvsagt ha et aggregat som er dimensjonert slik at det kontinuerlig kan gi den effekten laderen kan utnytte.

Jeg har gjort nøyaktig dette i nå 7 år - likevel tok aggregatet kvelden. Dvs jeg har belastet et aggregat som leverer 5Kw med maksimalt 4Kw kontinuerlig og dette er klart innenfor spesifikasjonene.

Min vurdering er at jeg har balansert på kanten av hva aggregatet tåler og litt mer kjøring enn "vanlig" er årsaken til overbelastningen. Nå gjenstår det å se hva som faktisk har feilet.

Noe av poenget med innlegget var å gjøre dere oppmerksom på at ifølge Victron så kan man ikke belaste strømaggregater med oppgitt kontinuerlig belastning. Det overbelaster aggregatet fordi belastningen som en avansert batterilader  gir er mye større enn en stekeovn.

Jeg må innrømme at jeg har stor tiltro til Victron's ingeniører, de har nok en bra erfaringsbase når de uttaler seg slik.
Loggført

9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Honda E
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Utlogget Utlogget

WW

« Svar #12 på: Januar 11, 2020, 08:26:02 »

Jeg kjører aggregatet (Kipor 2,6kW) kun ca. 10-15 timer i året (nov-jan), som jeg starter manuelt. Så da tenker jeg det ikke er verdt å bruke for mye penger på et større aggregat. Resten av året greier vi oss med sola!

Med slik moderat bruk hadde heller ikke jeg byttet ut aggregatet, men det er en god ide og justere Multiplus'en og følge med på aggregatet når det er i bruk. Du kan nesten høre når det overbelastes
Loggført

9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Honda E
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Utlogget Utlogget

WW

« Svar #13 på: Januar 11, 2020, 08:44:14 »

Virderer å kjøpe noe ala det Ytterdal har. Evt er rimeligere, annet merke. F.eks Senci Silent: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=89186734

Jeg må innrømme at dette ser misstenkelig likt det forrige aggregatet jeg hadde. Et Kina produsert dieselaggregat.

Det tok relativt tidlig kvelden og var ikke akkurat lettstartet i kulda. Jeg installerte glødeplugg for å avhjelpe.

* IMAGE_DF60E668-D8F4-43AB-ADA8-37284C1FE64D.JPG (288.85 KB, 1645x1425 - vist 23 ganger.)
Loggført

9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Honda E
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Februar 25, 2020, 04:35:13

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Noen som bruker AES på Victron Phoenix inverter? Røilern
Koble Venus gx til wifi MortenF
Ovn med futt Sæters
Parallellkoble panelstrenger med ulikt antall celler ThomasR
Modifisere 220v lamper til 12v jallien
Hvor mye input går på en 20A laderegulator etsvends
Honda EU30FS is - koblingsskjema ivarw
Erfaring med nevnte hvitevarer fra Ikea Marianne 75
Foreløpige erfaringer med Victron Connect Beta app ThomasR