Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vurderer Wallas 40. Tips og råd mottas med glede.  (Lest 866 ganger)
Vagle
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: Desember 30, 2019, 13:15:48 »

Vurderer altså en Wallas 40 på hytta. Må bli montert med utløp gjennom vegg. Hva anbefaler folket vedr tank? Ser at den kan fås med en sokkel med 33 liters tank som da står inne i hytta, eller en 175 liters tank som monteres under hytta. Antar at innvendig tank er enklest, men da vil ovnen bygge høyere opp. Mange her som har montert tank under hytte? ER det en ok jobb å gjøre selv?

Har lest litt her på tidligere poster og forstår det slik at noen bruker luften inne fra hytten som inn luft mens andre henter utenfra. Hva er best?

Veldig takknemlig for alle tips.
Hilsen veldig fersk hytteeier. Glad
Loggført
Jgytterdal@gmail.com
Legende
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Desember 30, 2019, 14:00:06 »

Hvis du har mulighet til ekstern tank, vil jeg sterkt anbefale det. som du sier tar det jo mindre plass inne i hytta. Det viktigste er kanskje at man slipper diesel/parafin søl ved påfylling inne. Mange har vel erfart at selv noen få dråper på gulvet lukter lenge.
Personlig har jeg en utvendig tank på 127l , og har aldri angret på det.
Man skal være oppmerksom på kondens selvfølgelig. sørg for å ikke ha mye sommerdiesel på tanken når kulda setter inn. den har mye dårligere vinteregenskaper og kan skape trøbbel ved lave temperaturer.
Jeg har ved et par anledininger brukt westfrost ed mistanke om kondens og det hjelper umiddelbart-

Enn annen viktig ting å være oppmerksom på ift Wallas er batterispenning. Når den starter trekker den litt over 100w og sørg for å ha robust kabeltversnitt. (Det er mye tap ved 12v!!)
Anbefaler egentilg å ha en spennings-stabilisator som gir riktig spenning ut uansett.
De koster en drøy tusenlapp og er vært hver eneste krone, da det sikrer start av Wallas uansett batteritilstand.

Har ikke tatt tilluft utenfra i mitt tilelle men opplever ikke dette som et problem.
har man mulighet til å gjøre dette er det selvfølgelig greit, og sikkert en fordel.

Ved 12v anlegg: 12v-12v dc omformer
Ved 24v anlegg: 24v-12v dc omformer.

Victron sin Orion serie er et alternativ.
https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2289&category_id=218&option=com_virtuemart&Itemid=39
Loggført

2x Victron Smartsolar 150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
1800w solpaneler
10kwt lithium miev 8p7s, Rec Q
Victron Bmv702, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøl
Jutulhaugen
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Desember 30, 2019, 21:20:12 »

Anbefaler også ekstern tank selv om det er nesten like viktig å unngå søl ute. Fordelen er at du kan ha en mye større tank, som gjør det mulig med kontinuerlig drift i lange perioder. Jeg har en 175L tank og regner med å ha Wallas gående uavbrutt gjennom vinteren. Har 5 stk 20L kanner som jeg tar med hjem og fyller på tur til hytta.

Største problemet med den store tanken de selger på Sunwind/Sparelys er at den er utformet utrolig klønete, med den store åpningen på et nedsenket punkt det vann/is/snø/rusk&rask samler seg. Stedet der åpningen er burde være hevet. Jeg fyller via skrukorken på enden med en radiatorslange som passer perfekt på kannene. Tilsetter 2 flasker frostvæske når jeg fyller 100L (1 flaske koster 27,- på Shell).

* IMG_1305.jpg (757.21 KB, 1920x1440 - vist 34 ganger.)
Loggført
eisvin
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Januar 01, 2020, 18:49:32 »

Jeg har tank inne, jeg har Wallas sin egen sokkel for tank. Som alle andre syntes jeg det å tømme fra kanner var noe drit, så jeg bruker bare to 25 liter båt-tanker som jeg veksler på. Den ene står under Wallasen, og den andre tar jeg med meg å fyller på stasjonen. Kjekt og sølefritt.

Loggført
Vagle
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Januar 05, 2020, 14:25:56 »

Hvis du har mulighet til ekstern tank, vil jeg sterkt anbefale det. som du sier tar det jo mindre plass inne i hytta. Det viktigste er kanskje at man slipper diesel/parafin søl ved påfylling inne. Mange har vel erfart at selv noen få dråper på gulvet lukter lenge.
Personlig har jeg en utvendig tank på 127l , og har aldri angret på det.
Man skal være oppmerksom på kondens selvfølgelig. sørg for å ikke ha mye sommerdiesel på tanken når kulda setter inn. den har mye dårligere vinteregenskaper og kan skape trøbbel ved lave temperaturer.
Jeg har ved et par anledininger brukt westfrost ed mistanke om kondens og det hjelper umiddelbart-

Enn annen viktig ting å være oppmerksom på ift Wallas er batterispenning. Når den starter trekker den litt over 100w og sørg for å ha robust kabeltversnitt. (Det er mye tap ved 12v!!)
Anbefaler egentilg å ha en spennings-stabilisator som gir riktig spenning ut uansett.
De koster en drøy tusenlapp og er vært hver eneste krone, da det sikrer start av Wallas uansett batteritilstand.

Har ikke tatt tilluft utenfra i mitt tilelle men opplever ikke dette som et problem.
har man mulighet til å gjøre dette er det selvfølgelig greit, og sikkert en fordel.

Ved 12v anlegg: 12v-12v dc omformer
Ved 24v anlegg: 24v-12v dc omformer.

Victron sin Orion serie er et alternativ.
https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2289&category_id=218&option=com_virtuemart&Itemid=39

Takk for godt og utfyllende svar. Glad Jeg har mulighet til å plassere tank under hytta like under der jeg planlegger å plassere Wallasen. Er vel kanskje en fordel at den ikke står for langt unna også?

Tanken er å oppgradere solelleanlegget til Lithium, så da skal vel spenning ikke være et problem tror jeg.

Loggført
Vagle
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Januar 05, 2020, 14:28:14 »

Anbefaler også ekstern tank selv om det er nesten like viktig å unngå søl ute. Fordelen er at du kan ha en mye større tank, som gjør det mulig med kontinuerlig drift i lange perioder. Jeg har en 175L tank og regner med å ha Wallas gående uavbrutt gjennom vinteren. Har 5 stk 20L kanner som jeg tar med hjem og fyller på tur til hytta.

Største problemet med den store tanken de selger på Sunwind/Sparelys er at den er utformet utrolig klønete, med den store åpningen på et nedsenket punkt det vann/is/snø/rusk&rask samler seg. Stedet der åpningen er burde være hevet. Jeg fyller via skrukorken på enden med en radiatorslange som passer perfekt på kannene. Tilsetter 2 flasker frostvæske når jeg fyller 100L (1 flaske koster 27,- på Shell).

Takk for godt svar. Kjekt med bilde for å se løsninger. Glad Jeg kan plassere tanken under hytta, så for min del blir det ikke store problemer med snø på toppen.

Fyller du frostvæske på tanken eller mener du kondensfjerner nå?
Loggført
Vagle
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Januar 05, 2020, 14:30:11 »

Jeg har tank inne, jeg har Wallas sin egen sokkel for tank. Som alle andre syntes jeg det å tømme fra kanner var noe drit, så jeg bruker bare to 25 liter båt-tanker som jeg veksler på. Den ene står under Wallasen, og den andre tar jeg med meg å fyller på stasjonen. Kjekt og sølefritt.

Høres ut som en genial løsning. Nå har ikke jeg noen båt-tanker, men disse koster kanskje ikke så mye?
Ulempen for min del med sokkel er at da bygger den høyere enn jeg kunne tenke meg.... Men ser at det blir mindre jobb da.
Loggført
Jutulhaugen
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Januar 05, 2020, 16:50:18 »

Fyller du frostvæske på tanken eller mener du kondensfjerner nå?

Mener selvsagt kondensfjerner!
Loggført
eisvin
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Januar 05, 2020, 19:46:12 »

Høres ut som en genial løsning. Nå har ikke jeg noen båt-tanker, men disse koster kanskje ikke så mye?
[/quote]

369.- på BT. Jeg har blendet slangetilkoblingen, og legger bare hele wallas-klunken oppi hullet fra skrukorken. Dette er selvfølgelig ikke samme dimensjon som Wallas-tanken, men det funker helt greit at den bare ligger løst.

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/drivstoff-tilbehor/drivstofftank/drivstofftank-2000041522
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Februar 25, 2020, 03:27:20

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Noen som bruker AES på Victron Phoenix inverter? Røilern
Koble Venus gx til wifi MortenF
Ovn med futt Sæters
Parallellkoble panelstrenger med ulikt antall celler ThomasR
Modifisere 220v lamper til 12v jallien
Hvor mye input går på en 20A laderegulator etsvends
Honda EU30FS is - koblingsskjema ivarw
Erfaring med nevnte hvitevarer fra Ikea Marianne 75
Foreløpige erfaringer med Victron Connect Beta app ThomasR