Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Prosjekt Lithium batterier  (Lest 5472 ganger)
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 635



« på: Desember 09, 2019, 21:34:16 »

Har nå startet byggingen av min batteripakke basert miev lithium ion batteier. Dette er 3,7v nom. celler som skal kobles 8p7s. i et 24v oppsett.
Dette gir tot 400ah og ca 10kwt
Disse modulene er satt sammen i et plast chassis og er veldig fine å stacke sammen.
Skal settes opp med Rec Q bms og kommunisere med Venus GX via can bus.

Jeg funderer på å bygge de inn i et isolert kabinett og ev varme med varmevifte som starter når jeg kjører aggregatet for å oppnå en generelt høyere driftstemperatur på vinteren.
Ser eksempelvis at aggregathuset holder varmegrader i flere dager etter å ha gått et par timer pga godt isolert.

Legger med et par bilder.
Valgte skinner i alu pga hadde det tilgjengelig.
De er 4x25mm og holder i massevis håper jeg. Skinnene er kappet i riktig lengde etter bildene ble tatt.

Skal prøve å poste noen bilder, hvis av interesse. Antar noen funderer på å gjøre det samne i disse dager!

Innspill!?



* IMG_20191209_182840.jpg (3267.89 KB, 2736x3648 - vist 147 ganger.)

* IMG_20191208_134152.jpg (2644.41 KB, 2736x3648 - vist 148 ganger.)

* IMG_20191208_134209.jpg (2311.37 KB, 2736x3648 - vist 124 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar 250/100 +150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
6x350w + 3x270w
15kwt lithium miev 12p7s, Rec Q, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, el
ThomasR
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 218



« Svar #1 på: Desember 10, 2019, 08:09:50 »

Dette blir veldig bra :-)

Samme typer celler jeg har i min pakke, også det celler fra iMiev koblet i 7s 8p konfigurasjon.

Du får et mer avansert BMS-system. Det er det en del fordeler med (flere muligheter for individuelle innstillinger)

Jeg støtter ideen med isolert kabinett og varmevifte som kan startes ved behov. Særlig hvis batteriet blir stående et sted det kan være kuldegrader også mens hytta er i bruk.

Blir interessant å følge, gøy hvis du legger ut videre bilder :-)
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s fra iMiev elbil
ThomasR
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 218



« Svar #2 på: Desember 10, 2019, 15:20:53 »

Et par spørsmål vedrørende kommunikasjonen mellom REC BMS og Victron Venus GX:

Blir det med denne oppkoblingen slik at BMS regulerer MPPT solcelleladeregulatoren direkte? Altså kobler ut lading basert på parametre avlest og sendt fra BMS? Eller må man fortsatt sette inn et rele/kontaktor som kan kutte lading som ekstra sikkerhet (slik man hadde gjort uten Victronutstyr som snakker med REC)?


Vil denne løsningen også sørge for at Multiplus (forbruk) slår seg av basert på signal fra BMS? (f eks hvis en battericelle får lav spenning selv om total spenning fortsatt er høyere en Multiens "shut down" spenning)


En vanlig metode å designe disse litiumpakkene på har jo vært at BMS utgjør en slags "siste sikkerhetsnett". Man bruker altså i utgangspunktet MPPT regulatorens og inverterens egen avlesning av spenning som grense for når lading stopper og når forbruk kobles ut. Mens BMS-en ugjør en sikkerhetsport etter dette, der (ett eller flere) releer fysisk kobler bort lading hvis cellespenningen blir for høy og fysisk kobler bort inverteren hvis cellespenning blir for lav.

- Innebærer din løsning at alt dermed "slås sammen" og styres direkte fra BMS?
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s fra iMiev elbil
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 635



« Svar #3 på: Desember 10, 2019, 16:51:26 »

I utgangspunktet er din beskrivelse riktig.
BMS vil regulere ladenivået basert på batterispenning.
I praksis vil BMS sense på alle modulene og hvis en av modulene når øvre terskel , eksempelvis 4,05v, vil den redusere ladingen slik at spenning ikke overstiges (den vil ikke kutte lading helt ,pga forbruk som er innkoblet).
Multiplus har eget program for lithum batterier som regulerer dette, samtidig som også denne vil bli omfattet av dvcc oppsettet Venus/CCGX.

I praksis er dette en meget trygg og robust måte å kontrollere både høy spenning og ikke minst cut off ved lav spenning. Mao er det ikke direkte nødvendig med et shut down rele på ladespenning og forbruk.

For de som har BMV700 , kan denne shunten brukes direkte mot REC bms.
Dermed vil Rec BMS ta over rollen som batteri monitor.

for de som også har en 24/12 eller 48/12 DC-DC spennings-omformer for 12 v bruk , Eksempelvis Orion, er det viktig at denne også kutter strømmen ved lav spenning, for å unngå å ødelegge batteriene. Dette kan enkelt gjøres ved å bruke rele-styringen på BMS.

Den kan også i teorien starte et aggregat.
Jeg kommer ikke til å gjøre det, men i stedet benytte rele på Venus GX

Med forbehold om at jeg har oppfattet alt riktig !
De som har erfaringer fra før må gjerne kommentere eller korrigere:-)

Loggført

Victron Smartsolar 250/100 +150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
6x350w + 3x270w
15kwt lithium miev 12p7s, Rec Q, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, el
Knerten
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 106



« Svar #4 på: Desember 16, 2019, 19:11:55 »

Jeg har samme type batterier i 14S6P, SMA SI4.4M max 4.05V min 3.1V

REC BMS SI med 2 kraft relé, et direkte på batteri pakke og et fra solcelle panelene inn på regulator.
Grunnen for det andre releet er å kutte lading ifra panelene om BMS kutter ved grense verdier, som da også vil spare Morningstar Tristar MPPT regulator.
Regulator skal helst ha batteriene tilkoblet ved lading fra panelene.
Releenes styring er parallell koblet til en REC Pre Charge Unit. Skulke vært en liten sekvens, men virker fint da det er en hvis forsinkelse både i BMS og regulator.
Sjekket dette med Tine hos REC, og han var enig i ideen.

Bildet er ifra prøvemontering i kjelleren


* 5571A811-5FA8-48C4-8354-20F3E4B3CECB.jpeg (805.9 KB, 2048x1536 - vist 136 ganger.)
Loggført

Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 635



« Svar #5 på: Desember 17, 2019, 17:09:17 »

Har nå kommet litt lengre på prosjektet. Er i ferd med å lage et '' rack'' som blir isolert med 10-15 cm rockwool.
Har med vilje laget litt space rundt på alle kanter.
Skal sette inn et lite varmeelement beregnet for dataskap, alternativ en 150w kupevarmer.

Har stablet de i høyden men er montert slik at det nederste batteriet ille bærer mere vekt en batteriet over.
Tsnken er å lage som et rack hvor man skrur fast alle batteriene hver for seg.


* IMG_20191217_155352.jpg (2556.32 KB, 2736x3648 - vist 148 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar 250/100 +150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
6x350w + 3x270w
15kwt lithium miev 12p7s, Rec Q, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, el
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 635



« Svar #6 på: Desember 30, 2019, 14:08:23 »

ER det noen som har gode anbefalinger til et kraftrele?
Dette skal stå i et 24 volt system og trenger ca 300a kapasitet.
Det skal styres via Rec Q BMS

Loggført

Victron Smartsolar 250/100 +150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
6x350w + 3x270w
15kwt lithium miev 12p7s, Rec Q, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, el
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.376


WW


« Svar #7 på: Desember 31, 2019, 17:41:08 »

https://www.farco.no/batterier/selvbygg/bms-batteri-kontroll-systemer/power-relay-tyco-ev200aaana-12-24v

Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 635



« Svar #8 på: Januar 03, 2020, 16:15:52 »

Har i dag fått satt opp BMS og det ser ut til å virke strålende!
REC Bms dukker opp i Venus GX, og kan da ta rollen som batteri monitor.
BmS kobles til Victron Shunt, og måler da strøm in/ut på samme måte som BMV700.



* Screenshot_20200103_161255.jpg (136.24 KB, 1966x874 - vist 114 ganger.)

* IMG_20200103_160639.jpg (805.81 KB, 2736x1263 - vist 125 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar 250/100 +150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
6x350w + 3x270w
15kwt lithium miev 12p7s, Rec Q, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, el
ThomasR
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 218



« Svar #9 på: Januar 04, 2020, 10:11:31 »

Veldig bra oversikt med REC-BMS. Ser supert ut!

Men jeg stusser litt på en ting... Du ligger på en cellespenning på rundt 3,94V og totalt 27,61V. Men SOC viser da bare 50%. Min erfaring er at batteriene ganske fort faller til rundt 3,9V/celle, iallfall før man er nede i 50% på monitoren. Enten har vi konfigurert litt ulikt hva som er 100% og hvor mange amperetimer batteripakken er på, eller så faller mine battericeller fortere i spenning enn dine. (Vi har samme typer celler, men mulig mine er noe eldre og kanskje faller noe fortere).
Hvor mange volt har du ved 100% ? (Jeg lader normalt til 28,28V, altså 4,04V/celle. Dette er da 100% hos meg)
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s fra iMiev elbil
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 635



« Svar #10 på: Januar 04, 2020, 14:46:57 »

Jeg skjønner hva du mener, soc er default satt til 50% automatisk av bms ved første gang oppstart.
Den er dermed ikke relevant, etter første lade cycle til 100%, vil den være riktig.
Loggført

Victron Smartsolar 250/100 +150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
6x350w + 3x270w
15kwt lithium miev 12p7s, Rec Q, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, el
ThomasR
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 218



« Svar #11 på: Januar 04, 2020, 15:59:06 »

Jeg skjønner hva du mener, soc er default satt til 50% automatisk av bms ved første gang oppstart.
Den er dermed ikke relevant, etter første lade cycle til 100%, vil den være riktig.

Aha! Takk, det var oppklarende!
Skjønte som sagt lite av at SOC var helt nede i 50% ved den spenningen🤪👍

Tipper kanskje målingen av indre resistans heller ikke er særlig til å stole på før batteriet har vært utsatt for både belastning og lading. Ser alle celler viser 0,75mOhm i øyeblikket på bildet ditt.

Gøy hvis du legger ut et tilsvarende bilde etter anlegget har vært i drift noen uker. Har som nevnt samme battericeller som deg i samme konfigurasjon, men med en mye enklere BMS som ikke gir de samme overvåkningsmuligheter.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s fra iMiev elbil
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 635



« Svar #12 på: Januar 04, 2020, 17:22:19 »

Det skal jeg gjøre, batterier er enda ikke koblet opp til forbruk, så ulike verdier her og der er indikative og ikke til å stole på.
Målet var egentlig å verifisert at all kommunikasjon virker som det skal!

Må gi kudos til Farco as for god service og for deling av kompetanse!
Loggført

Victron Smartsolar 250/100 +150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
6x350w + 3x270w
15kwt lithium miev 12p7s, Rec Q, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, el
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 635



« Svar #13 på: Januar 08, 2020, 11:55:26 »

Har nå koblet opp batteriene mot forbruk og alt ser ut til å fungere bra!
satt BMS til å lade batterier opp til 4.1v pr celle , og balansering fra 4.0-4.1 volt
minimum cellespenning er satt til 3.2V
Jeg har som tidligere nevnt valgt å kjøre et oppsett uten et power rele som styres av BMS.
Jeg føler at løsningen er godt nok sikret både mot nedtapping av batterier ,samt overlading.

Beskyttelse mot utladning:
-Hvis BMS mister kontakten med VenusGX vil Multiplus skru seg av. Dette er logisk og på den måten vil man unngå at Multiplus tapper batteriene helt ned
- Sette terskelverdi for DC utkoblings-spenning på MP til 23,8 (tilsv. celleverdi 3,4V)
- Generator autostart i VenusGX  Conditions:
1-SOC: 30%
2-batterispenning 23,8

Overlading:
-BMS med End of Charge cellespenning 4,1 samt max voltage 4,2V
-Sette MPPT regulator til samme oppsett , (MPPT vil falle tilbake på sitt eget oppsett hvis BMS faller ut)

BMS balanserer cellene som forventet og gjør en bra jobb der.





* BMS skjermbilde1.jpg (129.92 KB, 1244x614 - vist 131 ganger.)

* BMS skjermbilde2.jpg (136.62 KB, 1246x614 - vist 134 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar 250/100 +150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
6x350w + 3x270w
15kwt lithium miev 12p7s, Rec Q, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, el
ThomasR
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 218



« Svar #14 på: Januar 08, 2020, 15:02:00 »

Super oppdatering, Ytterdal :-)

Misunnelig på REC-BMSen, den gir både veldig god oversikt og gode justeringsmuligheter!

Jeg legger merke til at indre resistans er ganske ulik mellom de 7 cellemodulene. Litt i overkant av hva som virker sannsynlig. Men jeg mistenker at verdiene må tas litt med en klype salt siden anlegget har vært i drift så kort tid, og at de vil utjevne seg noe etter hvert. Uansett klarer jo BMSen tydelig å balansere cellene fint, lite spenningsdifferanse :-)

Hvordan kom du fram til de verdiene du har satt for "hysteresis" for høy og lav spenning? Er det noe Farco har gitt tips om? (Har aldri helt fått tak på hva denne verdien egentlig regulerer)
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s fra iMiev elbil
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 635



« Svar #15 på: Januar 08, 2020, 19:15:41 »

Tror også disse impedans verdiene er litt "all over the place" akkurat nå.
Tror allikevel det viktigste er at batteriene er godt balanserte.
Har fått noen tips vedr. noe av oppsettet ja.

Jeg kjørte en test hvor jeg skrudde på komfyr i dag (2600w) , og spenningen sank fra 28,4v til 28,1v, noe jeg er meget godt fornøyd med. Det forteller meg at de kan levere enormt med strøm uten mye spenningsfall. i dette tilfellet ca 93 A

Når det gjelder verdien på hysteresis, handler dette om at man ønsker å ha en liten avstand mellom der lading stopper og hvor lading begynner igjen. Dette for å unngå at lading går av og på av og på osv....
Mulig noen andre kloke hoder på forumet har mere utfyllende informasjon om dette.

Det siste jeg skal gjøre er å legge en frostsikringskabel på +- 60w inne i kabinettet.
Dette for å øke tempr på batteriene på svært kalde dager.
Denne kobler seg ut på 10gr c. automatisk.
Hele kabinettet er isolert med 15CM rockwool og håper på at dette skal gi stabil tempr.

Tenker i første omgang å skru på varmekabel når jeg lader med aggregatet. skal også koble den til en wifi strømplug (biltema) slik at jeg også kan skru den på ellers.
Loggført

Victron Smartsolar 250/100 +150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
6x350w + 3x270w
15kwt lithium miev 12p7s, Rec Q, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, el
OS
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 1.062



« Svar #16 på: Januar 08, 2020, 20:36:27 »

Dette ser meget bra ut!

Blir nok Lithium på meg også etter hvert :-)
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 635



« Svar #17 på: Januar 10, 2020, 15:39:19 »

Temperaturer:

Hjelper å isolere og legge inn litt varme

Med en 40w varmekabel og tett kabinett oppnår man varmegrader selv ved ganske lave temperaturer!
Varmekabel har statt på ca 30 min


* Screenshot_20200110_153502_com.netatmo.netatmo~2.jpg (57.83 KB, 1080x837 - vist 102 ganger.)

* Screenshot_20200110_153438_com.android.chrome~2.jpg (56.82 KB, 1058x644 - vist 108 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar 250/100 +150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
6x350w + 3x270w
15kwt lithium miev 12p7s, Rec Q, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, el
ThomasR
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 218



« Svar #18 på: Januar 10, 2020, 16:00:22 »

Så bra, tipper du koser deg 😊
Gøy å se at isolering og kabel fungerer greit. Har planer om noe tilsvarende.
Er det en slik varmekabel med ferdig påmontert støpsel du har lagt inn i kassen?

Lurte også på hvordan du gjør «enkel» avlesning av SOC og spenning nå... Bruker du pc for all avlesning du gjør? Eller kan du ha shunten koblet til både REC og den gamle BMV monitoren samtidig? (Vet også at eksterne display kan kobles direkte til REC)
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s fra iMiev elbil
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 635



« Svar #19 på: Januar 10, 2020, 16:43:32 »

Egentlig på akkurat samme måte som før!
Gjennom remote kontroll på Victron, og Venus GX

Dette er bildet med BMS. Jeg velger da rec som batteri monitor i stedet for bnv702



* Screenshot_20200110_164024~2.jpg (90.26 KB, 1080x724 - vist 114 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar 250/100 +150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
6x350w + 3x270w
15kwt lithium miev 12p7s, Rec Q, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, el
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
September 20, 2020, 16:12:34

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt rogers
Inverteren sa stopp - kjøpe ny. Finne fram i Ebay-jungelen? OS
Frigg Ranahytta axelme
Easysolar-II GX Slyboy
Kraftpakke til salgs: 24v Lithium-batterier, Multiplus 24/3000/70-16, Outback FM Nooben
Victron CCGX- wifi adapter hel1017
Strømforbruk på victron cerbo Skillenes
Multiplus II 48/3000/35-32 til salgs Ponsseman
Problem med oppstart av nytt solcelle anlegg multiplus, rec mm palhr
Behandle furugulV før legging Ygnastølen
Garasjeport til garasje med villmarkspanel Ygnastølen
Varmekabel på bad , hytte uten innlagt strøm Tstens
Lufteventiler i hytte Sæters
CBW til autonom drift av Honda EU30is fs Terjev
Tilkobling av CBW X-410-I - fjernrelemodul for aggregatkontrol med victron ivarw
Til salgs: 220V Inverter Victron Phoenix 24/375 VE.Direct StefanPal
Hente ut overskuddsenergi fra solcelleanlegget Skillenes
Autostart av Honda aggregat Røilern
Victron MPPT 100/30 og forbrukskurs HytteNoob
Lader til balanselading av Nissan Leaf celler jijohans
Ekstra batterilader i tillegg til Multiplus Jgytterdal@gmail.com
Wallas 4000 2re
Oppgradering av Solcelleanlegg. Røilern
Solceller på torvtak ved å feste i armering fatso83
Fylle gass Jutulhaugen
Isolere sperretak, rom for rom? Ygnastølen
vakuumtoalett vs forbrenningstoalett ( vs wc) Jutulhaugen
Hyundai aggregat og Victron Multiplus Jgytterdal@gmail.com
Bråkete Multiplus - hvor har dere plassert boksen? Røilern
Bakkestativ fra Sparelys Røilern
Diodebruk 2 forskjellige panel Jgytterdal@gmail.com
Victron for dummies Ygnastølen
Lekkasje fra 1/2" kobling bak dusjkabinett Hyttesol
Tilkobling trykkluft Slyboy
Kaffemaskin i kuldegrader Ygnastølen
Tømming av snurredo trenger tips Nordielanger
Elektrosveis av PE rør steinis
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc