Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Endelig batteri-til-batteri ladere fra Victron  (Lest 484 ganger)
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 1.021



« på: September 23, 2019, 06:39:00 »

Sjekk:
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Orion-Tr-Smart-DC-DC-chargers-isolated-250-400W-EN.pdf
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Jings
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 11



« Svar #1 på: September 24, 2019, 08:50:39 »

Nice, synd det ikke er en 48/12 utgave (enda), da hadde jeg kunne Kjørt 48V batteribank, og ladet et 12V batteri til Jets toalettet. Men jeg ser at MultiPlus-II 24V /3000 er listet på Victron sine sider, og dukker sikkert opp på noen prislister. så da er jo 24V et alternativ...

Loggført
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 1.021



« Svar #2 på: September 24, 2019, 09:08:33 »

Nice, synd det ikke er en 48/12 utgave (enda), da hadde jeg kunne Kjørt 48V batteribank, og ladet et 12V batteri til Jets toalettet. Men jeg ser at MultiPlus-II 24V /3000 er listet på Victron sine sider, og dukker sikkert opp på noen prislister. så da er jo 24V et alternativ...

Du kan bruke Orion-Tr 48/12 DC/DC konverter til dette:
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Orion-Tr-DC-DC-converters-isolated-100-250-400W-EN.pdf
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
ThomasR
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 154



« Svar #3 på: September 24, 2019, 09:14:32 »

Nice, synd det ikke er en 48/12 utgave (enda), da hadde jeg kunne Kjørt 48V batteribank, og ladet et 12V batteri til Jets toalettet. Men jeg ser at MultiPlus-II 24V /3000 er listet på Victron sine sider, og dukker sikkert opp på noen prislister. så da er jo 24V et alternativ...

Du kan bruke Orion-Tr 48/12 DC/DC konverter til dette:
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Orion-Tr-DC-DC-converters-isolated-100-250-400W-EN.pdf

Når det gjelder muligheten for å LADE ET 12V-batteri, så er vel forskjellen mellom den nye DC-DC laderen og DC-DC omformeren hovedsaklig muligheten for å stille inn en ordentlig tretrinns ladealgoritme (bulk, absorpsjon og float) med den nye?
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 4x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Jings
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 11



« Svar #4 på: September 24, 2019, 17:11:14 »

Nice, synd det ikke er en 48/12 utgave (enda), da hadde jeg kunne Kjørt 48V batteribank, og ladet et 12V batteri til Jets toalettet. Men jeg ser at MultiPlus-II 24V /3000 er listet på Victron sine sider, og dukker sikkert opp på noen prislister. så da er jo 24V et alternativ...

Du kan bruke Orion-Tr 48/12 DC/DC konverter til dette:
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Orion-Tr-DC-DC-converters-isolated-100-250-400W-EN.pdf

Ja, jeg så på løsningen din(?) for noen måneder tilbake :-)
https://community.victronenergy.com/questions/4808/battery-to-battery-charging.html

Står den ladingen av en av bankene på permanent, eller er det noe du skrur av og på (og eventuelt reverserer) etter behov?
« Siste redigering: September 24, 2019, 20:02:51 av Jings » Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 424



WWW
« Svar #5 på: September 25, 2019, 16:31:30 »

Nice, synd det ikke er en 48/12 utgave (enda), da hadde jeg kunne Kjørt 48V batteribank, og ladet et 12V batteri til Jets toalettet. Men jeg ser at MultiPlus-II 24V /3000 er listet på Victron sine sider, og dukker sikkert opp på noen prislister. så da er jo 24V et alternativ...

Synd du ikke har Jets 230V, det er en mye bedre løsning enn å styre med eget batteri. Trekker ca. 1200W når pumpa går, så null problem for en Multiplus-II.
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 424



WWW
« Svar #6 på: September 25, 2019, 16:33:04 »

Nice, synd det ikke er en 48/12 utgave (enda), da hadde jeg kunne Kjørt 48V batteribank, og ladet et 12V batteri til Jets toalettet. Men jeg ser at MultiPlus-II 24V /3000 er listet på Victron sine sider, og dukker sikkert opp på noen prislister. så da er jo 24V et alternativ...

Du kan bruke Orion-Tr 48/12 DC/DC konverter til dette:
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Orion-Tr-DC-DC-converters-isolated-100-250-400W-EN.pdf

Når det gjelder muligheten for å LADE ET 12V-batteri, så er vel forskjellen mellom den nye DC-DC laderen og DC-DC omformeren hovedsaklig muligheten for å stille inn en ordentlig tretrinns ladealgoritme (bulk, absorpsjon og float) med den nye?

Det vil jeg tro. Man kan selvsagt drive hele Jets-toalettet via DC-DC, men jeg er redd man fort må parallellkoble 4 stk. av de største Victron DC-DCene i så fall. Kanskje 5 stk. også.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Oktober 17, 2019, 01:31:05

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Retningstyrt antenne Skillenes
Ild til Strøm frank2
Tilbakekaller slange til gassgrill Amatøren
Brannvegg bak stålpipe Eggedal
Wallas brenselslange selges Ygnastølen
Home assistant på hytta (tech.) fanten
SIM kort og abn til styring av Wallas ivanJensen
Hvordan få eBox-WIFI-01 til å virke på iPhone Pungen
Styring av Wallas 40 EA til frostsikring fanten
generator instilinger i colorcontroll gx OS
Sunpower 327W paneler. Offpist
Hvilken type kabel bør / kan man bruke fra regulator rundt om i hytten? Wim_Runar
Hvilken ladespenning til aggregatbatteri? StefanPal
Ring hytta varm - plasseringsvennlig dieselbrenner OS
Oppgradering av El-anlegg på "Strømløs" hytte. Fjellgeita
Vedovn med vannkappe Tottoa
Trykkvannspumpe uten akkumulator Jgytterdal@gmail.com
Aht på batteripakke etsvends
Gasspeis i ny hytte dagern
Jets toalett Endeli
Frostsikring av Jetstoalett Endeli
Nissan Leaf 24 KWH batteri for salg Offpist
4g-modem/router: Ønsker tips ThomasR
Vaskemaskin? Henrikhes
VVS - avløpssil til oppvaskkum Henrikhes
Styring av strøm med gsm remote Amundw99
Jula trykkpumpe MortenF
Hvor kan vi få tak i parafin etter fyringsforbudet inntrer. etsvends
Spenningsfall under belastning ThomasR
Montering av solcellepaneler på torvtak fatso83
Seriekoble batterier (24V, 48V, etc): hvordan brukes det med 12V-utstyr? fatso83
Isolasjon rundt eksosrør til TEC-29 aggregat jkirkebo
Endelig batteri-til-batteri ladere fra Victron jkirkebo
Elektrisk jerrykanne ik@guard.no
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Avtrekksvifte toalett Jutulhaugen
Vindvifte på gassvannvarmer ThomasR
Nødvendig å avbryte lading? ThomasR
Beregning av kabeltykkelse Tstens
Bolte bjelke til terrasse på Jackon rsb Tstens
Tilbygg, fuktsperre/isolasjon mellom nytt og gammelt bygg Ygnastølen
Sammenheng mellom maksimal effekt og batteristørrelse ThomasR
AGM SOLAR batterier fra Sparelys - Floatspenning Arctic1827
Stålpipe gjennom torvtak. torn
"Low battery" på Multiplus 48/5000 ThomasR
Turisthytte må fjerne vindmølle Jgytterdal@gmail.com
Ubehandet kledning og jernvitriol Jgytterdal@gmail.com
Forbruk fra paneler ved Float? ThomasR
Hvordan utnytte Color Control GX uten nett? kristianh
Litiumbatterier i kulda ThomasR
Endelig, Victron! ThomasR
48V batteribank tom? rox
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc