Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Endelig batteri-til-batteri ladere fra Victron  (Lest 2860 ganger)
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 1.054



« på: September 23, 2019, 06:39:00 »

Sjekk:
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Orion-Tr-Smart-DC-DC-chargers-isolated-250-400W-EN.pdf
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Jings
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 17



« Svar #1 på: September 24, 2019, 08:50:39 »

Nice, synd det ikke er en 48/12 utgave (enda), da hadde jeg kunne Kjørt 48V batteribank, og ladet et 12V batteri til Jets toalettet. Men jeg ser at MultiPlus-II 24V /3000 er listet på Victron sine sider, og dukker sikkert opp på noen prislister. så da er jo 24V et alternativ...

Loggført
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 1.054



« Svar #2 på: September 24, 2019, 09:08:33 »

Nice, synd det ikke er en 48/12 utgave (enda), da hadde jeg kunne Kjørt 48V batteribank, og ladet et 12V batteri til Jets toalettet. Men jeg ser at MultiPlus-II 24V /3000 er listet på Victron sine sider, og dukker sikkert opp på noen prislister. så da er jo 24V et alternativ...

Du kan bruke Orion-Tr 48/12 DC/DC konverter til dette:
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Orion-Tr-DC-DC-converters-isolated-100-250-400W-EN.pdf
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
ThomasR
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 217



« Svar #3 på: September 24, 2019, 09:14:32 »

Nice, synd det ikke er en 48/12 utgave (enda), da hadde jeg kunne Kjørt 48V batteribank, og ladet et 12V batteri til Jets toalettet. Men jeg ser at MultiPlus-II 24V /3000 er listet på Victron sine sider, og dukker sikkert opp på noen prislister. så da er jo 24V et alternativ...

Du kan bruke Orion-Tr 48/12 DC/DC konverter til dette:
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Orion-Tr-DC-DC-converters-isolated-100-250-400W-EN.pdf

Når det gjelder muligheten for å LADE ET 12V-batteri, så er vel forskjellen mellom den nye DC-DC laderen og DC-DC omformeren hovedsaklig muligheten for å stille inn en ordentlig tretrinns ladealgoritme (bulk, absorpsjon og float) med den nye?
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s fra iMiev elbil
Jings
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 17



« Svar #4 på: September 24, 2019, 17:11:14 »

Nice, synd det ikke er en 48/12 utgave (enda), da hadde jeg kunne Kjørt 48V batteribank, og ladet et 12V batteri til Jets toalettet. Men jeg ser at MultiPlus-II 24V /3000 er listet på Victron sine sider, og dukker sikkert opp på noen prislister. så da er jo 24V et alternativ...

Du kan bruke Orion-Tr 48/12 DC/DC konverter til dette:
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Orion-Tr-DC-DC-converters-isolated-100-250-400W-EN.pdf

Ja, jeg så på løsningen din(?) for noen måneder tilbake :-)
https://community.victronenergy.com/questions/4808/battery-to-battery-charging.html

Står den ladingen av en av bankene på permanent, eller er det noe du skrur av og på (og eventuelt reverserer) etter behov?
« Siste redigering: September 24, 2019, 20:02:51 av Jings » Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 461



WWW
« Svar #5 på: September 25, 2019, 16:31:30 »

Nice, synd det ikke er en 48/12 utgave (enda), da hadde jeg kunne Kjørt 48V batteribank, og ladet et 12V batteri til Jets toalettet. Men jeg ser at MultiPlus-II 24V /3000 er listet på Victron sine sider, og dukker sikkert opp på noen prislister. så da er jo 24V et alternativ...

Synd du ikke har Jets 230V, det er en mye bedre løsning enn å styre med eget batteri. Trekker ca. 1200W når pumpa går, så null problem for en Multiplus-II.
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 461



WWW
« Svar #6 på: September 25, 2019, 16:33:04 »

Nice, synd det ikke er en 48/12 utgave (enda), da hadde jeg kunne Kjørt 48V batteribank, og ladet et 12V batteri til Jets toalettet. Men jeg ser at MultiPlus-II 24V /3000 er listet på Victron sine sider, og dukker sikkert opp på noen prislister. så da er jo 24V et alternativ...

Du kan bruke Orion-Tr 48/12 DC/DC konverter til dette:
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Orion-Tr-DC-DC-converters-isolated-100-250-400W-EN.pdf

Når det gjelder muligheten for å LADE ET 12V-batteri, så er vel forskjellen mellom den nye DC-DC laderen og DC-DC omformeren hovedsaklig muligheten for å stille inn en ordentlig tretrinns ladealgoritme (bulk, absorpsjon og float) med den nye?

Det vil jeg tro. Man kan selvsagt drive hele Jets-toalettet via DC-DC, men jeg er redd man fort må parallellkoble 4 stk. av de største Victron DC-DCene i så fall. Kanskje 5 stk. også.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Juli 14, 2020, 07:32:43

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Størrelse på inverter StefanPal
Platting på leca Ygnastølen
Strømaggregat - IT eller TN nett? jkirkebo
Solcellepanel Black 400w Røilern
Jording av off grid hytteanlegg med 230v inverter og aggregat Ygnastølen
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Tilkobling trykkluft jkirkebo
Takk for gode tilbakemeldinger. Anlegg ferdig og i drift. EspenE
Tips til lavtbyggende Septiktank / samletank Sortvann jkirkebo
vakuumtoalett vs forbrenningstoalett ( vs wc) jkirkebo
Passende aggregat til vedkløyver. jkirkebo
Rimelig nøkkelferdig fjellhytte 80-90m2 + hems Daria
Male den vite baksiden av solcellepanelene StefanPal
Wallas ,krav til avstand til brennbart Tstens
Frese asfalt Sæters
Råte i stubbloft og gulv Sæters
Autostart av Honda aggregat SeSe
Pris brukt Wallas 4000 Sæters
Dimensjonering av Victron Blue Solar regulator til solcellepanel OS
BMS - for Lithium batterier Jgytterdal@gmail.com
Valg av strømaggregat Slyboy
Dimensjonering av nytt solcelle anlegg i gammel hytte StefanPal
Cami på diesel Ygnastølen
Absopasjonsspenning Skillenes
VVS spørsmål Sæters
Pumpe vann fra innsjø, elektrisk via aggregat, eller bensindrevet? Sæters
Fjell i dagen og stående vann i gammel kjeller Støvle
Lage hagebord til hytta selv gordon
Stor forskjell mellom AC forbruk og batteri forbruk carlfrr
Autonom drift av Honda EU30i TF churchboo
UV filter til rensing av vann Jgytterdal@gmail.com
REC BMS - Victron - Styring av ladespenning carlfrr
VRM Logic to control usage of excess PV energy carlfrr
trykkvannspumpe med tank - FL-43 Eggedal
Søyletrøbbel Eggedal
Batteri monitor/solar regulator via wifi? Mska
Tilbakemelding på offgrid oppsett StefanPal
Bakkestativ fra Sparelys johnlovas
Inneklima og ventilasjon i hytte Arctic1827
Victron 150/35 og 3x315w serie vs paralell EspenE
Victron Multiplus og Venus GX problemer hasandem
Timberframe tomtenisse
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc