Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Beregning av kabeltykkelse  (Lest 1481 ganger)
Tstens
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 34



« på: September 13, 2019, 22:28:21 »

Hei folkens . Jeg får snart en SMA Sunny Island 4,4 i hus .
Den kan levere 230volt 4,4 KW kontinuerlig . Spørsmålet er ang beregning av kabel tykkelse mellom og fra batteriet til inverter . Skal man gå ut ifra hva inverteren leverer kontinuerlig , eller  peak som
Er 11kw i noe sec (for å kunne trigge sikringer ) jeg har 24 volt bank som blir koblet 4S2P
Så batteri banken  blir på 48volt . Jeg har sett litt på dette og kommet frem til 16mm2 kabel . De blir ikke mere en 50 cm lange mellom batterier og inverter .
Loggført
StefanPal
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Alder: 56
Innlegg: 42



« Svar #1 på: September 13, 2019, 22:48:45 »

Victron rekomenderer i sin manual 70mm2 på sin 5KW 48V inverter for avstand 0-5m.
Så hvorfor ønsker du 16mm2 hvis det bare er 0,5m?
Jeg ville sagt ju tykkere desto bedre...
Loggført

1530W Solcellepaneler (2x255W i serie x 3)
Victron BlueSolar MPPT 150/85
BMV-700 Batterimonitor
2 stk AGM 12V Solar batteri 350Ah i serie
Victron Phoenix Inverter 5K/24V
Kipor IG3000 aggregat
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 560



« Svar #2 på: September 14, 2019, 09:06:55 »

16mm2 er for lite selv om avstanden er kort.
Jeg ville ha brukt 50mm2.
Jeg kjøpte 50mm2 kobber batterikabel på biltema.
Fungerer helt supert.

Loggført

2x Victron Smartsolar 150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
1800w solpaneler
10kwt lithium miev 8p7s, Rec Q
Victron Bmv702, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøl
jkirkebo
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 434



WWW
« Svar #3 på: September 14, 2019, 13:06:49 »

Victron rekomenderer i sin manual 70mm2 på sin 5KW 48V inverter for avstand 0-5m.
Så hvorfor ønsker du 16mm2 hvis det bare er 0,5m?
Jeg ville sagt ju tykkere desto bedre...

70mm2 var da voldsomt. Det er tross alt bare snakk om 110-120A maks over tid. 16mm2 blir for lite, jeg vil si minst 25mm2 på 0,5m. 35mm2 er mer enn nok. Selv har jeg 10kW maks strømtrekk fra batteribank (3x3kW invertere, 1x800W inverter, 1x200W DC-DC) og 53V nominell spenning. Maks trekk ca. 200A altså, opp mot 250A over kortere tid (sikring er på 250A). Lengde på batterikabler er ca. 3m. Bruker 50mm RK uten problemer eller merkbart spenningsfall.
Loggført
haskibr
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 21



« Svar #4 på: September 14, 2019, 13:57:55 »

Blir ikke spenningsfallet ved 115Ampere, 0,5meter 16mm² kobber = ca 0,13Volt?
Og ved 25mm² ca 0,08Volt?

https://www.trainor.no/cms/Tjenester/Beregning-av-spenningsfall
Loggført
Knerten
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 96



« Svar #5 på: September 14, 2019, 22:00:25 »

Jeg har samme inverter og 52V nominell spenning på en Li-Ion batteribank.
Mellom batteribank og inverter har jeg 35mm2 kabler med lengde på 70cm.
Dette har fungert problemfritt i 2 1/2 år.
Største strøm inn eller ut har vært en topp på 63A, i det daglige aldri mer enn 48A, når komfyren, kjøleskap og tv står på.
Grunnen til 35mm2 var at jeg hadde et startkabelsett i bilen så den ble i utgangspunktet montert for test, men forble permanent Blunker
Loggført

Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)
Tstens
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 34



« Svar #6 på: September 15, 2019, 04:13:36 »

Takk for info folkens . Blir nok da 35mm2 kabler selv om det blir trangt . Jeg bruker foreløpig noen flybatterier som ikke har vanlige poler . Så må få lagd meg noen flere messing hylser som jeg monterer kabelskjuler på . Jeg bruker koblingsskjema som finnes her inne så trekket blir likt fra alle batteriene . Blir endel kabel sko og kabler . På 8 batterier .
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Januar 19, 2020, 11:12:15

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Familiehytta Varden eller Furutangen Marianne 75
Parallellkobling av Multiplus Inverter/Lader elektrikern
Familiehytta - Lytt mellom rom/etasje eisvin
God jul og godt nytt hytteår! Jgytterdal@gmail.com
24V eller 48V Lithium Ion batteri pakke selges. Offpist
REC BMS - Victron - Styring av ladespenning Offpist
Lading av lithiumceller i kulde Skillenes
Autonom drift av Honda EU30i TF Torstein
Oppvarming og drift av ny hytte. ksae
Oppgradering av El-anlegg på "Strømløs" hytte. EG
Oppvaskmaskin med vann levert fra vanndunk Villen
CBW til autonom drift av Honda EU30is fs Røilern
Ventil for å prioritere vannet til håndvask fremfor toalett? Knerten
Årsforbruk brennstoff, Safire/Wallas/Cami haskibr
Valg av strømaggregat Røilern
VictronConnect Jgytterdal@gmail.com
Prosjekt Lithium batterier Jgytterdal@gmail.com
Mysteriet med de forsvunnede watt.. OS
Regulator viser full-ladet batteri raskt under ladning etsvends
Ulyd i Wallas Jutulhaugen
Vurderer Wallas 40. Tips og råd mottas med glede. eisvin
Autostart av Dometic TEC 29 aggregat vha Victron inverter/lader ThomasR
Blanding av forskjellige AGM batterier i parallel virker OK. Riktig? Røilern
"Conditioning charge" - hvor får man tak i "manuelle" ladere? Røilern
Oppvarming med åpen flamme fra kokeapparat vs infrarød gassovn Hyttesol
Hvor kan vi få tak i parafin etter fyringsforbudet inntrer. erstokke
Varmekabler i vannrør som ligger over bakken elektrikern
Plassering av vanntank KjellG
Tørke ut lukket hyttebygg Amundw99
Honda Eu30 Autonomt aggregat Howard
Regulatorer og omformere man kan styre (skru av) over nett? jkirkebo
Skjøting.... Nybygger
Nissan Leaf selges 24 kWh ivanJensen
Hvordan få "brukt" ekstra batterier? etsvends
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc