Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1] 2  Alle
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Victron Multiplus- har mistet sømløs overgang fra 230v lading til inverterdrift  (Lest 3656 ganger)
Terjefa
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 38



« på: Juli 30, 2019, 18:26:05 »

Har en Multiplus 3000/120/12v som drives av 3500w aggregat.
Relativt kort erfaring med oppsettet men har brukt både aggregat og inverterdrift iløpet av oppussing av hytta uten å merke noe til problemet som beskrives nedenfor.

Idag fikk jeg plutselig følgende problem;
Multiplus står i on-posisjon (inverterdrift) når jeg starter aggregat. Etter et par minutter slår lader inn i bulk og starter lading (mener dette har gått raskere tidligere men dette er ikke noe problem o seg selv). Etter en stund kobler lader ut men MP slår ikke over til inverterdrift. Jeg mister altså strømmen i hytta ett minutts tid før lader går på automatisk igjen.

Følgende er nytt; jeg har fått på et solcellepanel som lader parallelt med MP (bør ikke ha noe  betydning ifølge boka) og det er varmere i været. Batteriene står i samme uthus som aggregat som avgir veldig varme. I feilsøkingsliste i manualen står det at ladespenningenkan falle til 0 ved overgang til absorpsjon hvis temp er > 50 grader.
Dette er mye mulig. Særlig siden lader slår seg av, venter litt og starter i bulk igjen.

Men hvorfor slår den ikke sømløst tilbake til inverterdrift?
Noen erfaringer eller tips?


Loggført
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 1.026



« Svar #1 på: Juli 30, 2019, 18:37:34 »

Victron er ganske kresen på generatorstrøm. Prøv å enable "Weak AC" og/eller skru av UPS funksjon. Se også her:
https://www.victronenergy.com/live/multiplus_faq
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Terjefa
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 38



« Svar #2 på: Juli 30, 2019, 18:47:38 »

Victron er ganske kresen på generatorstrøm. Prøv å enable "Weak AC" og/eller skru av UPS funksjon. Se også her:
https://www.victronenergy.com/live/multiplus_faq

Jeg har også tenkt i retning av Weak AC men synes det er merkelig at jeg ikke har opplevd dette før. Aggregatet gir også ren nok strøm til å kjøre f.eks 4g modem/router. Men skal teste det.

Hvorfor anbefaler du å skru av UPS? Det er jo nettopp en "uninterrupted" overgang til inverter jeg ønsker. Det som skjer er at lader skrur seg av og inverter slår ikke inn umiddelbart.
Loggført
ThomasR
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 165



« Svar #3 på: Juli 30, 2019, 20:58:20 »

Victron er ganske kresen på generatorstrøm. Prøv å enable "Weak AC" og/eller skru av UPS funksjon. Se også her:
https://www.victronenergy.com/live/multiplus_faq

Jeg har også tenkt i retning av Weak AC men synes det er merkelig at jeg ikke har opplevd dette før. Aggregatet gir også ren nok strøm til å kjøre f.eks 4g modem/router. Men skal teste det.

Hvorfor anbefaler du å skru av UPS? Det er jo nettopp en "uninterrupted" overgang til inverter jeg ønsker. Det som skjer er at lader skrur seg av og inverter slår ikke inn umiddelbart.

Å skru av UPS tror jeg ikke hjelper i ditt tilfelle. Det er mer hvis man har problemer motsatt vei det, nemlig at Multiplus stadig hopper over til inverterdrift selv om aggregat går (pga spenningsfall v plutselig belastning).

At det tar lang tid før Multiplus «kobler inn» aggregatstrøm KAN bedres med «enable weak AC». Men hovedproblemet ditt, nemlig at Multiplus ikke kobler over til inverterdrift når aggregat slås av, løses neppe av dette.

Men hva feilen faktisk skyldes, er neimen ikke lett å forstå...
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 4x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Terjefa
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 38



« Svar #4 på: August 07, 2019, 19:00:28 »

Etter litt prøving og feiling så mistenker jeg at aggregatet har problemer med å drive Multiplus' en.

Funket ikke å sette på Weak AC.

Stemmer det at 16A modellen faktisk trekker 3.7kw ved maks trekk?
Se tabell nedenfor (forutsatt kva = kw ved power factor lik 1)



* 15652007219713853814730290636627.jpg (4328.65 KB, 4128x3096 - vist 58 ganger.)
Loggført
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 539



« Svar #5 på: August 07, 2019, 19:28:24 »

Når mp lader vil den trekke ca 17-1800w
70a x 25v=1750v
16a referes til passthrough mao hvor mye strøm mp kan videredistribuere fra generator
Loggført

2x Victron Smartsolar 150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
1800w solpaneler
8x600ah 6v Rolls
Victron Bmv702, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap
Terjefa
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 38



« Svar #6 på: August 07, 2019, 19:58:33 »

Takker.

Merkelig, da må det være noe med aggregatet.
Loggført
ThomasR
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 165



« Svar #7 på: August 07, 2019, 20:51:31 »

Takker.

Merkelig, da må det være noe med aggregatet.


Hele greia er ganske merkelig..

For ordens skyld:
Hva skjer hvis du fysisk stopper aggregatet? Kobler da MP direkte over til inverterdrift slik det skal? Eller forsvinner strømmen da også?
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 4x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Terjefa
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 38



« Svar #8 på: August 07, 2019, 22:46:11 »


Hele greia er ganske merkelig..

For ordens skyld:
Hva skjer hvis du fysisk stopper aggregatet? Kobler da MP direkte over til inverterdrift slik det skal? Eller forsvinner strømmen da også?

Ja. Overskriften er ikke særlig beskrivende lenger. Det er nå sømløst skifte mellom lading og inverterdrift men aggregatet klarer ikke alltid å drive laderen.

Det virker som at når lader + aggregat først har fått en høy belastning, slik at MP slår over til inverterdrift, så klarer ikke lader å koble inn igjen. Jeg ser at MP kobler fra inverterdrift til lading og hører at aggregat jobber tyngre et sekund før MP hopper tilbake til inverterdrift.

Kan det være at aggregat gir lavere effekt når det blir (for) varmt? Hendelsesforløpet tyder litt på det.

Jeg har testet å skru av aggregat, vente en halvtime og så starte igjen. Det hjelper...
Loggført
ThomasR
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 165



« Svar #9 på: August 08, 2019, 07:36:08 »

Basert på de siste opplysningene du gir nå, så ville jeg forsøkt følgende:

Gå inn på VeConfig med PC og velg «charger»
Still ned maks ladestrøm fra 70A til f eks 35A.

Hjelper det?
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 4x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
etsvends
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 214



« Svar #10 på: August 08, 2019, 08:53:31 »

Som det er snakk om høyere opp her, UPS mode. Har du prøvd å slå denne av? Jeg opplevde at laderen ikke ville virke med denne på når det ikke var annen belastning på aggregat. Jeg har nå slått UPS av, men ikke slått på Weak AC og har allikevel sømløs overgang mellom aggregat og inverter. Mulig jeg får et veldig kost blink i lyset, men jeg har ingen systemer som ikke tåler et lite blink.
Kan vel også være at aggregatet presterer dårligere i veldig høy tempratur og da gir frekvens/spennings forandring ved belastning som ikke MP tolererer evt i kombinasjon med at MP yter dårligere ved høy temp.
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
Terjefa
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 38



« Svar #11 på: August 08, 2019, 12:25:23 »

Det er å få laderen til å gå i mer enn 5 minutter som nå er problemet. Idag har jeg forsøkt "alt"; Weak AC, UPS off, chrg effic 50%, redusert av til 8A, dynamic AC....

Aggregat fusker og lader kutter...

Nå gjenstår å låne aggregatet til nabohytta og teste.... Glad
Loggført
etsvends
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 214



« Svar #12 på: August 08, 2019, 14:29:02 »

Det er å få laderen til å gå i mer enn 5 minutter som nå er problemet. Idag har jeg forsøkt "alt"; Weak AC, UPS off, chrg effic 50%, redusert av til 8A, dynamic AC....

Aggregat fusker og lader kutter...

Nå gjenstår å låne aggregatet til nabohytta og teste.... Glad
Høres ut som aggregatet er problemet. Hvordan aggregat er det?
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
Terjefa
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 38



« Svar #13 på: August 08, 2019, 19:48:38 »

Det er et Honda EC4000 (altså ikke inverter aggr). Har nå testet med et Honda EU22i. Samme sak. MP går ut av Bulk-lade modus og over til inverterdrift. Forsøkte Weak av, UPS off, 50% lading. Det var først når jeg satte ned AC belastning til 6A at turtallet på EU22i sank. Da klarte lader også å holde lading igang lenge, men riktignok i absorption (som var oppnådd etter all testingen).

Hvis regnestykket til Jgytterdal over stemmer så burde et EU22i kunne drive dette med fabrikkinnstilling for AGM (80% lading)

Skjønner ikke helt dette her...

Jeg har 2x350 AGM fra Sparelys. Det burde vel fungere å kjøre GEL/AGM seleksjon på battetitype?
Loggført
etsvends
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 214



« Svar #14 på: August 09, 2019, 08:39:03 »

har du annet forbruk på samtidig? langt kabelstrekk med for tynne kabler?
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
Terjefa
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 38



« Svar #15 på: August 09, 2019, 20:54:46 »

Har ikke annet forbruk.
Mindre enn 1meter  50mm2 mellom MP og batteri.

Kjørte EU22i på nytt idag meg strømbegrensing på 6A etter å ha lest enn eldre tråd her inne med identisk problem der trådstarter måtte redusere trekket til 7A på en EU30 for å få ladet.

Stemmer brukbart overens med Victrons FAQ over dimensjonering av generator.

Idag gikk lader med bare ett kort avbrekk og så tilbake til bulk igjen, i godt over en halvtime. La også på forbruk på 500w i form av varmtvannsbereder uten at lader koblet ut.

Tenker det blir EU22 eller EU30 på sikt.
Loggført
etsvends
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 214



« Svar #16 på: August 11, 2019, 07:06:02 »

Har ikke annet forbruk.
Mindre enn 1meter  50mm2 mellom MP og batteri.

Kjørte EU22i på nytt idag meg strømbegrensing på 6A etter å ha lest enn eldre tråd her inne med identisk problem der trådstarter måtte redusere trekket til 7A på en EU30 for å få ladet.

Stemmer brukbart overens med Victrons FAQ over dimensjonering av generator.

Idag gikk lader med bare ett kort avbrekk og så tilbake til bulk igjen, i godt over en halvtime. La også på forbruk på 500w i form av varmtvannsbereder uten at lader koblet ut.

Tenker det blir EU22 eller EU30 på sikt.

Syntes dette er rart. Kjører selv MP 2000/80/12 på et gammelt aggregat som har maks på 1700W og nominell effekt på 1500w med 6,5A trekk. Fungerer helt smertefritt og sømløst. Når vaffeljernet kobler inn lader den fortsatt med 30A og ladingen spretter opp med en gang termostat kobler ut.
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.262


WW


« Svar #17 på: August 11, 2019, 08:07:09 »

Tenker det blir EU22 eller EU30 på sikt.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor du vil lade batteriopakken med et  Inverteraggregat. Du har allerede en inverter - hva skal du med en til?

Når aggregated først går så er det vel like greit på lade max av hva aggregatet kan levere for å redusere ladetiden? Den eneste fordelen med et inverteraggregat er hvis du vil lade batteriet 100%, de siste prosentene går tregt, og det passer et inverter aggregate bra.

Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
torn
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 135



« Svar #18 på: August 11, 2019, 08:26:43 »

Jeg har EU70 og bruker også multiplus til å lade. Jeg ser poenget ditt men likevel: Npr aggregatet går er det vel strømmen fra det som kommer t på anlegget. Greit at strømkvaliteten da er best mulig. I tilleg er vel EU eneste støysvake alternativ, og eneste slternativ med skikkelig varmluft og eksosstuss når man skal bygge inn.
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.262


WW


« Svar #19 på: August 12, 2019, 20:34:16 »

Enig i det - det krever mer å få til noe tilsvarende med for eks Honda EM 5500 CXS, men det koster også 20.000,- mindre
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Terjefa
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 38



« Svar #20 på: August 14, 2019, 11:09:31 »

En liten oppdatering;

På lørdag fikk jeg ikke til å lade med EC4000 aggregatet i det hele tatt. Har konkludert med at det muligens er defekt etter noen varmkjøringer, det vil ihvertfall ikke drive laderen på Multiplus'en.

Kjørte 4 timer på EU22i samme dag med fabrikkinnstillinger, altså ikke nødvendig å begrense trekket fra aggregat. Det er fortsatt noe som ikke er helt i vater; lader kobler ut og slår over til inverterdrift når kjøleskap kobler inn (et lite Liebherr kjøleskap med lavt forbruk). Lader kobler inn igjen etter kort tid. Bulk fase.

I absorption fase så krangler MP fortsatt litt. Lader kobler ut og MP slår seg helt av (altså ingen sømløs overgang til inverterdrift).  MP kommer på etter 10-20 sekunder igjen.

Men jeg får i det minste ladet. Litt uklare resultater fra dag til dag, men gjentatte tester viser at MP krangler i absorption fase og kobler helt ut. Jeg sitter jo ikke standby ved MP'en men en gang opplevde jeg at det blinket rødt på 2 lamper => for høy spenning på batteripolene. Blir ikke helt klok på dette her. Men pri 1 blir å anskaffe et aggregat som kan drive laderen, noe det gamle aggregatet ikke klarer p.t. EU22i er bestilt Glad

@Røilern; ønsker primært inverteraggregat fordi det ikke avgir så mye varme som mitt EC4000 og derfor kan bygges inn. Dyrere ja, men har vist seg å fungere. Og som nevnt over her, ren sinus ved routing av aggregatstrøm direkte til hytta ved lading.
Loggført
ThomasR
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 165



« Svar #21 på: August 14, 2019, 12:41:12 »

Det er fortsatt noe som ikke er helt i vater; lader kobler ut og slår over til inverterdrift når kjøleskap kobler inn (et lite Liebherr kjøleskap med lavt forbruk). Lader kobler inn igjen etter kort tid. Bulk fase.

Akkurat dette skjer sannsynligvis fordi du får et spenningsfall fra aggregatet i det kjøleskapet slår inn (høy startstrøm). Hvis spenningen på AC in (fra aggregatet) til Multiplus faller lavere enn "Low AC voltage shut down", så kobles aggregatet bort og inverter inn.

Aktivering av "Dynamic current limit" kan hjelpe på det. Da assisterer Multiplus slik at aggregatet rekker å komme opp i turtall før det skal levere all strømmen.


Men:
Dette løser jo ikke de andre problemene du har med anlegget. Det virker å være flere "feil" ute og går...
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 4x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Terjefa
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 38



« Svar #22 på: August 14, 2019, 14:40:31 »


Men:
Dette løser jo ikke de andre problemene du har med anlegget. Det virker å være flere "feil" ute og går...

Ja, det er nok noe mer enn spenningsfallet. MP skrur seg helt av i dette tilfellet (absorption). Men det er ikke kritisk. Har akkurat flyttet inn etter oppussings-mania så behøver bare å få på plass det kritiske i første omgang: bulklading
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.262


WW


« Svar #23 på: August 15, 2019, 19:31:01 »

Har du slått på PowerAssist?

Hvis ikke vil all forbruk gå rett til aggregat som neppe er istand til å drive full lading på MP + oppstart av kjøleskap
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Terjefa
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 38



« Svar #24 på: August 15, 2019, 20:33:28 »

Har du slått på PowerAssist?

Hvis ikke vil all forbruk gå rett til aggregat som neppe er istand til å drive full lading på MP + oppstart av kjøleskap

Det har jeg nok muligens ikke (med mindre funksjonen heter noe annet enn power assist, kan ikke huske å ha sett det). Er ikke på hytta nå. Men kjøleskapet gjør bare at bulk lading avbrytes en kort tid når MP slår over til inverter. Men takk for tips 👍

Men i absorpsjon fasen så skrur MP seg helt av i kanskje 10-20 sekunder. Usikker på om det henger sammen med start av kjøleskap-kompressor. Tror kanskje ikke det. Dette er et litt større mysterium og litt irriterende fordi det bryter all strøm i hytta.
Loggført
Sider: [1] 2  Alle
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Desember 14, 2019, 04:02:50

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Skjøting.... Nybygger
Regulatorer og omformere man kan styre (skru av) over nett? ThomasR
Nissan Leaf selges 24 kWh ivanJensen
Varmekabler i vannrør som ligger over bakken KjellG
Farge på trapp? Henrikhes
Hvor kan vi få tak i parafin etter fyringsforbudet inntrer. Tottoa
Oppvarming med åpen flamme fra kokeapparat vs infrarød gassovn Jgytterdal@gmail.com
Prosjekt Lithium batterier Jgytterdal@gmail.com
Hvordan få "brukt" ekstra batterier? etsvends
Takåsanker i metall, i kontakt med fuktsperre Eggedal
REC BMS - Victron - Styring av ladespenning carlfrr
Mysteriet med de forsvunnede watt.. Røilern
BMS - for Lithium batterier - Utkast til oppslagsverk - ikke for spørsmål Røilern
Sikring mellom batteri og Multiplus johnlovas
Hvordan feste antenne med stort takutspring? jkirkebo
Lengde på kabler fra panel. Pungen
Bms og Victron Mska
Er dette riktig eller feil? StefanPal
1000 liter vanntank om vinteren? pjot
Tracer 4210 , 40a, nye paneler jkirkebo
Kobling paneler? Pungen
Erfaring med Separett Villa og trangt nedfallsrør? KjellG
Switche sømløst mellom Victron Multiplus og Phoenix invertere johnlovas
Plassering av vanntank Ygnastølen
Honda EU10i - inverter feil Amatøren
12V pumpe går - lysene slukker etsvends
Noen med erfaring av Arona Trehytter? texer
Jets toalett KjellG
AGM vs litium batteripakke Offpist
Belastning av AGM nå i den kalde årstiden. Skillenes
Brannsikring av teknisk bod fanten
Hydrogenlagring på hytta Ygnastølen
Lauvåsen Hyttetrolll
Elektrisk jerrykanne Amatøren
generator instilinger i colorcontroll gx Karlole
Radiolink Bidda
Hvilken ladespenning til aggregatbatteri? Røilern
Ring hytta varm - plasseringsvennlig dieselbrenner Duperbrynte
Oppgradering av El-anlegg på "Strømløs" hytte. Fjellgeita
Spenningsfall under belastning jkirkebo
Hvor fornøyd er du med Solhytten sin oppfølging av byggeprosessen? Hyttefolk
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Jording av el anlegget på hytta KjellG
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc