Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor stort aggregat trenger jeg egentlig?  (Lest 651 ganger)
eisvin
Fersking
*
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 43



« på: Juli 24, 2019, 08:22:38 »

På hytta nå blir det installert et 48 volt litium anlegg med multipluss 48/5000/70 inverter/lader. Mye takket være gode råd, erfaringer og mye kompetanse på dette forumet.

Men så kommer det til aggregat da. Og da blir jeg litt forvirret..

Multipluss'en kan jo dytte 70A inn på batteriene, 70A x 57V (ladespenning) gir 3990W++.

Så da må jeg ha 4kW aggregat..

Men, det er jo ingen av aggregatene som jeg finner som har så mye strøm å gi..? Større aggregater har jo stort sett bare flere 16A utganger. 16A x 220V = 3500W.

Jeg hadde jo egentlig håpet på å kunne bruke et mindre aggregat - type tec 29 eller noe slikt. Hva skjer om jeg bruker det? Vil aggregatet knele eller vil jeg bare få mindre lading inn på batteriene?
Loggført
Amatøren
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Asker
Innlegg: 254



« Svar #1 på: Juli 24, 2019, 09:29:05 »

Du må programmere inverteren til det den maks skal trekke fra aggregatet.

Dermed kan du bruke for eksempel et Honda EU10i eller EU22i. Små støysvake aggregater som også regulerer turtall ut fra belastning (sparer drivstoff) og de leverer ren sinus for finelektronikk.

Når aggregatet så går vil inverteren fordele effekten mellom forbruk og lading ut fra behov.
Loggført

Man lærer så lenge man lever.
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 511



« Svar #2 på: Juli 24, 2019, 09:29:19 »

Dette er et utdrag fra Victron sin anbafalingstabelll.
Charger Size   Minimum Recommended Generator Size   240V AC Input Current Limit
800VA   2 kVa   5A
1200VA   2.5 kVa   7A
1600VA   3 kVa   10A
3000VA   5 kVa   16A
5000VA   8 kVa   25A

Dette bør vel sees på som veiledende og ikke absolutt.
Vedr stor nok kurs, har eksempelvis mitt Hyundai diesel aggregat en utgang med '' vanlig'' stikk kontakt for maks 16a, samt en større kontakt for 32a kursen.
Hvis du skal benytte Tec29, må du begrense ladestrømmen på Inverteren.
Tec29 blir jo veldig underdimensjonert her da desverre.
Loggført

2x Victron Smartsolar 150/35
Multiplus 24/3000/70/16
SDMO DX6000 diesel aggregat
1800w solpaneler
8 x 600ah 6v Rolls
Victron Bmv702, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 407



WWW
« Svar #3 på: Juli 24, 2019, 18:33:02 »

Jeg bruker Honda EU65iS, det kan levere 5,5kW kontinuerlig på 230V 1-fase (32A utgang). Jeg må dog begrense ladestrømmen litt da mine invertere kan lade med inntil 120A og det blir litt drøyt med min 53V batterispenning Blunker


EU70iS heter vel erstatteren og den bør fint kunne levere 70A til batteripakken din. Den kan også fjernstartes slik at du kan få et helautomatisk system der Victron-systemet selv styrer aggregatet. Jeg har tilsvarende løsning på min EU65iS, der startes aggregatet automatisk om batterispenningen blir for lav. Også når vi ikke er på hytta.
Loggført
eisvin
Fersking
*
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 43



« Svar #4 på: Juli 24, 2019, 19:47:29 »

Men batteriene blir jo fulle om man stiller ned lader til 45A også? Da vil man jo kunne klare seg med et vesentlig rimeligere aggregat. Ulempen er selvfølgelig at man må kjøre det en og en halv time for å oppnå samme lading som en time med et større aggregat. Eller har jeg misforstått helt her nå?

 
Loggført
ThomasR
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 123



« Svar #5 på: Juli 24, 2019, 21:27:46 »

Men batteriene blir jo fulle om man stiller ned lader til 45A også? Da vil man jo kunne klare seg med et vesentlig rimeligere aggregat. Ulempen er selvfølgelig at man må kjøre det en og en halv time for å oppnå samme lading som en time med et større aggregat. Eller har jeg misforstått helt her nå?

 

Du har helt rett! Du kan selvfølgelig bruke et mindre aggregat så lenge du er villig til å la det svive litt lenger!

Personlig syns jeg det er viktigere at det er stillegående enn at det kan utnytte Victronladeren maks (men selvsagt ikke altfor underdimensjonert heller).

Om vinteren (når man egentlig trenger aggregatet) kan/bør man heller ikke lade med for høy effekt på litiumbatterier i minusgrader...
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 4x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 407



WWW
« Svar #6 på: Juli 25, 2019, 07:44:19 »

Du har helt rett! Du kan selvfølgelig bruke et mindre aggregat så lenge du er villig til å la det svive litt lenger!

Personlig syns jeg det er viktigere at det er stillegående enn at det kan utnytte Victronladeren maks (men selvsagt ikke altfor underdimensjonert heller).

Om vinteren (når man egentlig trenger aggregatet) kan/bør man heller ikke lade med for høy effekt på litiumbatterier i minusgrader...

Nei, har man vært dum og plassert batteripakken i et uthus så kan man få det problemet. Har man plassert den i et teknisk rom inne i hytta er ikke det noe problem, for da varmes den jo opp sammen med resten av hytta. Normalt går det noen dager fra man kommer opp til man trenger å lade med aggregat så sant solcelleanlegget ikke er svært underdimensjonert.

Loggført
ThomasR
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 123



« Svar #7 på: Juli 25, 2019, 09:03:28 »

Jo da, hvis man har et velegnet rom inne i selve hytta, så blir de selvsagt varmet opp noe. Noe varme får man også i tilstøtende bod. Og selvsagt kommer det an på hvor i landet hytta ligger. Det er heller ikke alle som mener man trenger å ta hensyn til temperatur ved lading. Alternativ Energi i Grimstad sier f eks man bare kan «kjøre på», så vil batteriene begrense selv hva de kan ta i mot.
Poenget mitt var bare å gjøre TS oppmerksom på at vinterkulde KAN representere en utfordring.

Hvorvidt man bør gå for et aggregat som kan utnytte hele laderens effekt, avhenger jo også noe av bruksmønsteret i de mørkeste månedene. Hos oss har det relativt dyre aggregatet med autonom start knapt vært i gang en eneste gang etter vi byttet til 3kW inverter (før måtte det startes pga effektuttaket ved vaffelsteking, vedkløyve etc) og litiumbatteri. Så nå kunne vi klart oss med et simplere aggregat. Men vi er sjelden mange døgn på rad der i desember og januar.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 4x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
eisvin
Fersking
*
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 43



« Svar #8 på: Juli 25, 2019, 13:29:26 »

Hehe, kulde og litium virker som en stor kjerne for debatter. Hvilket svar man får avhenger mye av hvilke batterier den du snakker med selger. Det var i hvert fall min erfaring fra en samtalerunde på hyttemessa. Blyselger: "du må ikke finne på ... virker ikke på vinteren..." Litiumselger: "ikke noe problem.. gamle myter og vranglære.."

Men nå tviler jeg på at dette blir et problem. Batteribanken plassert godt inne i et teknisk rom på hytta, og med 1200 w solcelleanlegg. I følge strømregnskapet laget på bakgrunn av kompetansen på dette forum, så skal jeg kunne klare en helg på hytta midtvinters uten å kjøre aggregatet med mindre konas vaffelbehov blir voldsomt. Og har jeg ikke klart å få hytta varm på tre døgn så reiser vi nok hjem.. Gliser

Så teoretisk så trenger jeg bare aggregatet i jule- og vinterferien. Og da kan jeg leve med at den tusler og går en halvtime lenger annenhver dag jamført med hva det koster å skulle ha et aggregat som gir max lading.



Loggført
ThomasR
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 123



« Svar #9 på: Juli 25, 2019, 14:03:06 »

Høres ut som et godt resonnement!

Personlig er jeg iallfall ikke i tvil om at pengene bør legges i god inverter, bra batteri og godt med paneler. Og det ser det absolutt ut til at du har gjort! Aggregatet spiller da en birolle.
Men selvsagt ulike erfaringer og meninger om dette.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 4x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 407



WWW
« Svar #10 på: Juli 26, 2019, 08:24:48 »

Hvorvidt man bør gå for et aggregat som kan utnytte hele laderens effekt, avhenger jo også noe av bruksmønsteret i de mørkeste månedene. Hos oss har det relativt dyre aggregatet med autonom start knapt vært i gang en eneste gang etter vi byttet til 3kW inverter (før måtte det startes pga effektuttaket ved vaffelsteking, vedkløyve etc) og litiumbatteri. Så nå kunne vi klart oss med et simplere aggregat. Men vi er sjelden mange døgn på rad der i desember og januar.

Ja, alt avhenger av bruken selvsagt. Vi er ofte på hytta 5-6 dager i strekk i desember og januar så da blir det litt aggregatkjøring for å lade. Med EU65iS må jeg kjøre aggregat i ca. 5 timer for å lade fra ca. 20% til 90%. Det er akseptabelt å gjøre hver 3-4. dag eller så. Et EU30iS ville brukt kanskje 12 timer, da begynner det å bli plagsomt siden vi ikke får gjort det mens vi er ute på tur eller lignende. Så for oss er det verdt det.
Loggført
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 511



« Svar #11 på: Juli 26, 2019, 09:14:07 »

En annen ting med aggregat og vinterkjøring er driftsikkerhet.
Siden dette for svært mange er den eneste reele energi kilden for strøm, er det viktig at aggregatet starter ved lave tempr.
Driftsikkerhet og start ved - 20,  var to av mine kriterier.

Hadde et Tec29 som stadig vekk hadde startproblemer på vinterstid, som har ført til at vi har måttet avbryte oppholdet osv.
Loggført

2x Victron Smartsolar 150/35
Multiplus 24/3000/70/16
SDMO DX6000 diesel aggregat
1800w solpaneler
8 x 600ah 6v Rolls
Victron Bmv702, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
August 22, 2019, 08:00:25

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Vaskemaskin? Henrikhes
Erfaring med Shurflow vannpumper ivarw
Dimensjonere brønn/vannverk for fem hytter Håvard
Krav til takhøyde i soverom og bad steinis
Dimensjonering av 12V anlegg for weekenbruk haskibr
Batteri BMv 700 å colorkontroll gx etsvends
Victron Multiplus- har mistet sømløs overgang fra 230v lading til inverterdrift Phatbass
Gjenbruk av lagret elbilbatteri jkirkebo
Marathon m12v105ft Tottoa
BMS (Batteriovervåking) - Litium batterier Amatøren
Drive hytta med Nissan Leaf batteripakke. Amatøren
AGM eller Lithium batteribank Skillenes
Ny AGM batteripakke Skillenes
Venus GX: Hvordan styre rellé nr 2 OS
Hyundai vs Honda bensinaggregater etsvends
Hva trengs for å fjernstarte aggregat gjennom VRM app? Røilern
Hvor lang tid før 12cm betong tåler belastning? Amatøren
LG Chem RESU Lithium batterier eisvin
Eksos fra aggregathus Jgytterdal@gmail.com
Erstatte Anneks i LNF området Håvard
Konvertere fra 12 V til 48 V batteribank? Amatøren
Jets toalett jkirkebo
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Ventil åpen på vinterstid uten å få snø inn kristianh
Hyttedør vs. ytterdør vs. boddør StefanPal
Ladespenning litium fra elbil ThomasR
Grundfos Scala2 Slyboy
Kraftpakke til salgs. Tec 29, Multipluss, etc 2re
Betydelig høyere trekk gra batteri en oppgitt effekt Hod
Hvor stort aggregat trenger jeg egentlig? Jgytterdal@gmail.com
Finnes det 12 V vannpumper som løfter minimum 4 m? KjellG
Hvordan forbedre koblingene til solcelleregulatoren? eisvin
Regulator 20A Victron Smartsolar MPPT 100/20 Arctic1827
Aquatec hyttepumpe 230V KjellG
Lithium pakke fra Nissan Leaf ca119
Kjøpe IBC vanntank Knerten
Oppvaskmaskin med vann levert fra vanndunk KjellG
Kan jeg flytte vannposten? KjellG
VVS - avløpssil til oppvaskkum KjellG
Gasskomfyr inn i kjøkken elektrikern
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc