Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor stort aggregat trenger jeg egentlig?  (Lest 3260 ganger)
eisvin
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 65



« på: Juli 24, 2019, 08:22:38 »

På hytta nå blir det installert et 48 volt litium anlegg med multipluss 48/5000/70 inverter/lader. Mye takket være gode råd, erfaringer og mye kompetanse på dette forumet.

Men så kommer det til aggregat da. Og da blir jeg litt forvirret..

Multipluss'en kan jo dytte 70A inn på batteriene, 70A x 57V (ladespenning) gir 3990W++.

Så da må jeg ha 4kW aggregat..

Men, det er jo ingen av aggregatene som jeg finner som har så mye strøm å gi..? Større aggregater har jo stort sett bare flere 16A utganger. 16A x 220V = 3500W.

Jeg hadde jo egentlig håpet på å kunne bruke et mindre aggregat - type tec 29 eller noe slikt. Hva skjer om jeg bruker det? Vil aggregatet knele eller vil jeg bare få mindre lading inn på batteriene?
Loggført
Amatøren
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Asker
Innlegg: 263



« Svar #1 på: Juli 24, 2019, 09:29:05 »

Du må programmere inverteren til det den maks skal trekke fra aggregatet.

Dermed kan du bruke for eksempel et Honda EU10i eller EU22i. Små støysvake aggregater som også regulerer turtall ut fra belastning (sparer drivstoff) og de leverer ren sinus for finelektronikk.

Når aggregatet så går vil inverteren fordele effekten mellom forbruk og lading ut fra behov.
Loggført

Man lærer så lenge man lever.
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 612



« Svar #2 på: Juli 24, 2019, 09:29:19 »

Dette er et utdrag fra Victron sin anbafalingstabelll.
Charger Size   Minimum Recommended Generator Size   240V AC Input Current Limit
800VA   2 kVa   5A
1200VA   2.5 kVa   7A
1600VA   3 kVa   10A
3000VA   5 kVa   16A
5000VA   8 kVa   25A

Dette bør vel sees på som veiledende og ikke absolutt.
Vedr stor nok kurs, har eksempelvis mitt Hyundai diesel aggregat en utgang med '' vanlig'' stikk kontakt for maks 16a, samt en større kontakt for 32a kursen.
Hvis du skal benytte Tec29, må du begrense ladestrømmen på Inverteren.
Tec29 blir jo veldig underdimensjonert her da desverre.
Loggført

2x Victron Smartsolar 150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
2230w solpaneler
15kwt lithium miev 12p7s, Rec Q, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, el vvs
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 461



WWW
« Svar #3 på: Juli 24, 2019, 18:33:02 »

Jeg bruker Honda EU65iS, det kan levere 5,5kW kontinuerlig på 230V 1-fase (32A utgang). Jeg må dog begrense ladestrømmen litt da mine invertere kan lade med inntil 120A og det blir litt drøyt med min 53V batterispenning Blunker


EU70iS heter vel erstatteren og den bør fint kunne levere 70A til batteripakken din. Den kan også fjernstartes slik at du kan få et helautomatisk system der Victron-systemet selv styrer aggregatet. Jeg har tilsvarende løsning på min EU65iS, der startes aggregatet automatisk om batterispenningen blir for lav. Også når vi ikke er på hytta.
Loggført
eisvin
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 65



« Svar #4 på: Juli 24, 2019, 19:47:29 »

Men batteriene blir jo fulle om man stiller ned lader til 45A også? Da vil man jo kunne klare seg med et vesentlig rimeligere aggregat. Ulempen er selvfølgelig at man må kjøre det en og en halv time for å oppnå samme lading som en time med et større aggregat. Eller har jeg misforstått helt her nå?

 
Loggført
ThomasR
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 217



« Svar #5 på: Juli 24, 2019, 21:27:46 »

Men batteriene blir jo fulle om man stiller ned lader til 45A også? Da vil man jo kunne klare seg med et vesentlig rimeligere aggregat. Ulempen er selvfølgelig at man må kjøre det en og en halv time for å oppnå samme lading som en time med et større aggregat. Eller har jeg misforstått helt her nå?

 

Du har helt rett! Du kan selvfølgelig bruke et mindre aggregat så lenge du er villig til å la det svive litt lenger!

Personlig syns jeg det er viktigere at det er stillegående enn at det kan utnytte Victronladeren maks (men selvsagt ikke altfor underdimensjonert heller).

Om vinteren (når man egentlig trenger aggregatet) kan/bør man heller ikke lade med for høy effekt på litiumbatterier i minusgrader...
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s fra iMiev elbil
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 461



WWW
« Svar #6 på: Juli 25, 2019, 07:44:19 »

Du har helt rett! Du kan selvfølgelig bruke et mindre aggregat så lenge du er villig til å la det svive litt lenger!

Personlig syns jeg det er viktigere at det er stillegående enn at det kan utnytte Victronladeren maks (men selvsagt ikke altfor underdimensjonert heller).

Om vinteren (når man egentlig trenger aggregatet) kan/bør man heller ikke lade med for høy effekt på litiumbatterier i minusgrader...

Nei, har man vært dum og plassert batteripakken i et uthus så kan man få det problemet. Har man plassert den i et teknisk rom inne i hytta er ikke det noe problem, for da varmes den jo opp sammen med resten av hytta. Normalt går det noen dager fra man kommer opp til man trenger å lade med aggregat så sant solcelleanlegget ikke er svært underdimensjonert.

Loggført
ThomasR
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 217



« Svar #7 på: Juli 25, 2019, 09:03:28 »

Jo da, hvis man har et velegnet rom inne i selve hytta, så blir de selvsagt varmet opp noe. Noe varme får man også i tilstøtende bod. Og selvsagt kommer det an på hvor i landet hytta ligger. Det er heller ikke alle som mener man trenger å ta hensyn til temperatur ved lading. Alternativ Energi i Grimstad sier f eks man bare kan «kjøre på», så vil batteriene begrense selv hva de kan ta i mot.
Poenget mitt var bare å gjøre TS oppmerksom på at vinterkulde KAN representere en utfordring.

Hvorvidt man bør gå for et aggregat som kan utnytte hele laderens effekt, avhenger jo også noe av bruksmønsteret i de mørkeste månedene. Hos oss har det relativt dyre aggregatet med autonom start knapt vært i gang en eneste gang etter vi byttet til 3kW inverter (før måtte det startes pga effektuttaket ved vaffelsteking, vedkløyve etc) og litiumbatteri. Så nå kunne vi klart oss med et simplere aggregat. Men vi er sjelden mange døgn på rad der i desember og januar.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s fra iMiev elbil
eisvin
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 65



« Svar #8 på: Juli 25, 2019, 13:29:26 »

Hehe, kulde og litium virker som en stor kjerne for debatter. Hvilket svar man får avhenger mye av hvilke batterier den du snakker med selger. Det var i hvert fall min erfaring fra en samtalerunde på hyttemessa. Blyselger: "du må ikke finne på ... virker ikke på vinteren..." Litiumselger: "ikke noe problem.. gamle myter og vranglære.."

Men nå tviler jeg på at dette blir et problem. Batteribanken plassert godt inne i et teknisk rom på hytta, og med 1200 w solcelleanlegg. I følge strømregnskapet laget på bakgrunn av kompetansen på dette forum, så skal jeg kunne klare en helg på hytta midtvinters uten å kjøre aggregatet med mindre konas vaffelbehov blir voldsomt. Og har jeg ikke klart å få hytta varm på tre døgn så reiser vi nok hjem.. Gliser

Så teoretisk så trenger jeg bare aggregatet i jule- og vinterferien. Og da kan jeg leve med at den tusler og går en halvtime lenger annenhver dag jamført med hva det koster å skulle ha et aggregat som gir max lading.



Loggført
ThomasR
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 217



« Svar #9 på: Juli 25, 2019, 14:03:06 »

Høres ut som et godt resonnement!

Personlig er jeg iallfall ikke i tvil om at pengene bør legges i god inverter, bra batteri og godt med paneler. Og det ser det absolutt ut til at du har gjort! Aggregatet spiller da en birolle.
Men selvsagt ulike erfaringer og meninger om dette.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s fra iMiev elbil
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 461



WWW
« Svar #10 på: Juli 26, 2019, 08:24:48 »

Hvorvidt man bør gå for et aggregat som kan utnytte hele laderens effekt, avhenger jo også noe av bruksmønsteret i de mørkeste månedene. Hos oss har det relativt dyre aggregatet med autonom start knapt vært i gang en eneste gang etter vi byttet til 3kW inverter (før måtte det startes pga effektuttaket ved vaffelsteking, vedkløyve etc) og litiumbatteri. Så nå kunne vi klart oss med et simplere aggregat. Men vi er sjelden mange døgn på rad der i desember og januar.

Ja, alt avhenger av bruken selvsagt. Vi er ofte på hytta 5-6 dager i strekk i desember og januar så da blir det litt aggregatkjøring for å lade. Med EU65iS må jeg kjøre aggregat i ca. 5 timer for å lade fra ca. 20% til 90%. Det er akseptabelt å gjøre hver 3-4. dag eller så. Et EU30iS ville brukt kanskje 12 timer, da begynner det å bli plagsomt siden vi ikke får gjort det mens vi er ute på tur eller lignende. Så for oss er det verdt det.
Loggført
Jgytterdal@gmail.com
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 612



« Svar #11 på: Juli 26, 2019, 09:14:07 »

En annen ting med aggregat og vinterkjøring er driftsikkerhet.
Siden dette for svært mange er den eneste reele energi kilden for strøm, er det viktig at aggregatet starter ved lave tempr.
Driftsikkerhet og start ved - 20,  var to av mine kriterier.

Hadde et Tec29 som stadig vekk hadde startproblemer på vinterstid, som har ført til at vi har måttet avbryte oppholdet osv.
Loggført

2x Victron Smartsolar 150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
2230w solpaneler
15kwt lithium miev 12p7s, Rec Q, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, el vvs
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Juli 14, 2020, 06:59:55

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Størrelse på inverter StefanPal
Platting på leca Ygnastølen
Strømaggregat - IT eller TN nett? jkirkebo
Solcellepanel Black 400w Røilern
Jording av off grid hytteanlegg med 230v inverter og aggregat Ygnastølen
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Tilkobling trykkluft jkirkebo
Takk for gode tilbakemeldinger. Anlegg ferdig og i drift. EspenE
Tips til lavtbyggende Septiktank / samletank Sortvann jkirkebo
vakuumtoalett vs forbrenningstoalett ( vs wc) jkirkebo
Passende aggregat til vedkløyver. jkirkebo
Rimelig nøkkelferdig fjellhytte 80-90m2 + hems Daria
Male den vite baksiden av solcellepanelene StefanPal
Wallas ,krav til avstand til brennbart Tstens
Frese asfalt Sæters
Råte i stubbloft og gulv Sæters
Autostart av Honda aggregat SeSe
Pris brukt Wallas 4000 Sæters
Dimensjonering av Victron Blue Solar regulator til solcellepanel OS
BMS - for Lithium batterier Jgytterdal@gmail.com
Valg av strømaggregat Slyboy
Dimensjonering av nytt solcelle anlegg i gammel hytte StefanPal
Cami på diesel Ygnastølen
Absopasjonsspenning Skillenes
VVS spørsmål Sæters
Pumpe vann fra innsjø, elektrisk via aggregat, eller bensindrevet? Sæters
Fjell i dagen og stående vann i gammel kjeller Støvle
Lage hagebord til hytta selv gordon
Stor forskjell mellom AC forbruk og batteri forbruk carlfrr
Autonom drift av Honda EU30i TF churchboo
UV filter til rensing av vann Jgytterdal@gmail.com
REC BMS - Victron - Styring av ladespenning carlfrr
VRM Logic to control usage of excess PV energy carlfrr
trykkvannspumpe med tank - FL-43 Eggedal
Søyletrøbbel Eggedal
Batteri monitor/solar regulator via wifi? Mska
Tilbakemelding på offgrid oppsett StefanPal
Bakkestativ fra Sparelys johnlovas
Inneklima og ventilasjon i hytte Arctic1827
Victron 150/35 og 3x315w serie vs paralell EspenE
Victron Multiplus og Venus GX problemer hasandem
Timberframe tomtenisse
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc