Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Innspill på solcelle anlegg med Lithium pakke  (Lest 1274 ganger)
Mska
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 8



« på: Mai 25, 2019, 18:27:34 »

Har kjøpt en strømløs hytte, og planlegger å installere solcelle anlegg.
Tenker følgende oppsett (se vedlagt tegning):
- 2 x 310W solcelle panel koblet i serie.
- 24V 550Ah (16KWh brutto) lithium pakke fra trilling elbil (11P 7S) (24v -28v)
- REC Q BMS med Shunt og rele for å koble fra batteripakken
- Axpert MEX 3k 24 (3000VA inverter, 24V, 40A MMPT (80V), 60A batterilader)
- Generator
(24V i stømbod med inverter, og 230V derfra til hytten)

Ser Victron er foretrukket av mange her, men synes det er heftige priser når man skal opp i litt effekt (2-3Kw).  Vurderer derfor å benytte Axpert MEX 3k 24 som inverter/lader. 
Den bruker riktignok dobbelt så mye strøm som Victron i standby (25w), og ser ikke ut til å kunne kommunisere med BMS.  Men er manglende kommunikasjon med BMS kritisk? 
Tenkte sette opp laderen til å lade til celle spenning er 4.05v og BMS til å koble ut batteri dersom spenning likevel skulle nå 4.15v.  Tilsvarende ved lav spenning skal lader/inverter koble ut last en god stund før BMS kobler fra batteri for å beskytte det.
Så det burde kun være ved balansering at BMS kobler fra batteri.  Noen opplagte problemer med dette som jeg har oversett?

BMS fra Rec er også heftig priset (kr 5 450), men her finner jeg ikke noe alternativ. Noen som har brukt noe annet med hell?

Må hele eller deler av et slikt anlegg ha samsvarserklæring fra et elektro firma?


* skjema.jpg (350.96 KB, 1516x1044 - vist 91 ganger.)
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 417



WWW
« Svar #1 på: Mai 26, 2019, 10:18:05 »

Må si jeg blir litt skeptisk til en 3kW inverter som veier bare 7kg. Kvalitetsinvertere ligger typisk på rundt 25-30kg, med en vekt på bare fjerdeparten av dette vil jeg tro det er spart inn ganske kraftig på en del komponenter.

Er det noen grunn til at du vil gå for 24V? Personlig hadde jeg nok heller gått for 6p13s, dvs. 48V nominelt. Evt. 5p16s (60v nominelt) om utstyret klarer høy nok spenning.

Jeg har en 3kW Outback inverter (VFX3048E) til overs forøvrig, som kan selges til en hyggelig pris. Den klarer opptil 68V, dvs. null problem på 16S.
Loggført
Mska
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 8



« Svar #2 på: Mai 26, 2019, 11:52:15 »

24V er kun fordi det virker som om utvalget av utstyr (Laderegulatorer og invertere) er mye større enn på 48V. (egetforbruk på de rimlige inverterene er også mindre på 24V versjonene).  Ellers ser jeg absolutt fordelene med å få strømstyrken ned med høyere batterispenning.

Får høre med sparelys om de har noen erfaringer fra salg av denne modellen.

Outback ser solid ut ja Glad
Slik jeg leser spekken på Outback Inverteren kan den lade batteriet via aggregat (2+kw) og koble ut last ved lav batterispenning.
Men hvordan blir dette når man kjører solcelleregulator separat.  Vil den påvirke spenningen som inverter oppfatter?  (For høy batterispenning slik at last ikke kobles fra, eller for høy spenning slik at lading fra aggregat stoppes?)




Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 417



WWW
« Svar #3 på: Mai 26, 2019, 13:08:31 »

24V er kun fordi det virker som om utvalget av utstyr (Laderegulatorer og invertere) er mye større enn på 48V. (egetforbruk på de rimlige inverterene er også mindre på 24V versjonene).  Ellers ser jeg absolutt fordelene med å få strømstyrken ned med høyere batterispenning.

Får høre med sparelys om de har noen erfaringer fra salg av denne modellen.

Outback ser solid ut ja Glad
Slik jeg leser spekken på Outback Inverteren kan den lade batteriet via aggregat (2+kw) og koble ut last ved lav batterispenning.
Men hvordan blir dette når man kjører solcelleregulator separat.  Vil den påvirke spenningen som inverter oppfatter?  (For høy batterispenning slik at last ikke kobles fra, eller for høy spenning slik at lading fra aggregat stoppes?)

Du klarer ikke å påvirke spenningen på en slik lithium-pakke med mer enn noen få tidels volt med et normalt solcelleanlegg. Jeg har over 5kW med paneler og forskjellen mellom sol/ikke sol er kanskje 0,2V. Så det har null betydning. Dessuten har du jo nok strøm om spenningen er høy pga. mye lading, ikke noe behov for å koble fra da.
Loggført
Knerten
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 91



« Svar #4 på: Mai 27, 2019, 19:59:54 »

Må si jeg blir litt skeptisk til en 3kW inverter som veier bare 7kg. Kvalitetsinvertere ligger typisk på rundt 25-30kg, med en vekt på bare fjerdeparten av dette vil jeg tro det er spart inn ganske kraftig på en del komponenter.

Er det noen grunn til at du vil gå for 24V? Personlig hadde jeg nok heller gått for 6p13s, dvs. 48V nominelt. Evt. 5p16s (60v nominelt) om utstyret klarer høy nok spenning.

Jeg har en 3kW Outback inverter (VFX3048E) til overs forøvrig, som kan selges til en hyggelig pris. Den klarer opptil 68V, dvs. null problem på 16S.
Er enig med jkirkebo her, kvalitet veier, vår SMA SI 4.4 veier f.eks gode 43kg og snakker uten problemer med REC BMS via CAN bus
Loggført

Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)
etsvends
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 197



« Svar #5 på: Mai 27, 2019, 20:46:22 »

Går du foe 48v syntes jeg multiplus 2 fra Victron gir en del for pengene. Rett over 10000 for 3kw utgave.
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
Mska
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 8



« Svar #6 på: Mai 28, 2019, 09:23:43 »

Går du foe 48v syntes jeg multiplus 2 fra Victron gir en del for pengene. Rett over 10000 for 3kw utgave.

Ja, denne er jo overkommelig priset, og et OK alternativ.  48V regulator koster en del mer, så totalprisen på lader/inverter fra Victron blir likevel ca dobbelt av Axpert 24V.

jeg har valgt å kjøpe Outback inverteren fra jkirkebo, og tror jeg går for Victron Smarsolar 150/35. Dette er jeg trygg på er solide komponenter.

Men jeg fikk svar fra Sparelys at de har solgt mange av Axpert løsningen og at det er en fungerende løsning med minimalt reklamasjon (dog noen prosent mer enn Victron).  Så jeg hadde nok tatt sjansen på denne dersom jeg gikk for en rimligere 24V pakke (uten Lithium.)

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
September 21, 2019, 01:38:40

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Vindvifte på gassvannvarmer ThomasR
Nødvendig å avbryte lading? ThomasR
Avtrekksvifte toalett ivanJensen
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Beregning av kabeltykkelse Tstens
Bolte bjelke til terrasse på Jackon rsb Tstens
Tilbygg, fuktsperre/isolasjon mellom nytt og gammelt bygg Ygnastølen
Seriekoble batterier (24V, 48V, etc): hvordan brukes det med 12V-utstyr? Amatøren
Sammenheng mellom maksimal effekt og batteristørrelse ThomasR
AGM SOLAR batterier fra Sparelys - Floatspenning Arctic1827
Stålpipe gjennom torvtak. torn
"Low battery" på Multiplus 48/5000 ThomasR
Turisthytte må fjerne vindmølle Jgytterdal@gmail.com
Ubehandet kledning og jernvitriol Jgytterdal@gmail.com
4g-modem/router: Ønsker tips ThomasR
Forbruk fra paneler ved Float? ThomasR
Hvordan utnytte Color Control GX uten nett? kristianh
Litiumbatterier i kulda ThomasR
Endelig, Victron! ThomasR
48V batteribank tom? rox
Styring av strøm med gsm remote Skillenes
Montere solcellepaneler tett på vegg. jkirkebo
Lage hull i 8" tømmer Jutulhaugen
Batterilading og temperatur kompensasjon Amatøren
Lading stopper på 93%; forklaring? johnlovas
Utvide solcelleanlegget ThomasR
Laminat eller vinylklikk i gammel hytte jkirkebo
BMS (Batteriovervåking) - Litium batterier jkirkebo
Vaskemaskin? kristianh
Erfaring med Shurflow vannpumper ivarw
Dimensjonere brønn/vannverk for fem hytter Håvard
Krav til takhøyde i soverom og bad steinis
Dimensjonering av 12V anlegg for weekenbruk haskibr
Batteri BMv 700 å colorkontroll gx etsvends
Victron Multiplus- har mistet sømløs overgang fra 230v lading til inverterdrift Phatbass
Gjenbruk av lagret elbilbatteri jkirkebo
Marathon m12v105ft Tottoa
Drive hytta med Nissan Leaf batteripakke. Amatøren
AGM eller Lithium batteribank Skillenes
Ny AGM batteripakke Skillenes
Venus GX: Hvordan styre rellé nr 2 OS
Hyundai vs Honda bensinaggregater etsvends
Hva trengs for å fjernstarte aggregat gjennom VRM app? Røilern
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc