Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: A123 Ombygging av 1.3Kwh LiFePO4 moduler  (Lest 2070 ganger)
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.289


WW


« på: Mai 05, 2019, 07:59:33 »

Jeg har et større antall LiPo mouler som er bygget opp som 7s3p - (3 og 3 celler i parallel - 7 av disse i serie) Fordi dette er LiFePO4 celler som har en nominell spenning på 3.3V så er det ikke ideelt i et 24V anlegg, men det går, problemet er bare at jeg får så mange enheter som må overvåkes når en BMS skal på plass. 7 pr modul x 40 = Svært kostbar BMS

Jeg ha derfor konkludert med at de må bygges om. Det har jeg tenkt til å gjøre ved å kutte opp den opprinnelige strengen som gir 7 x 3.3V og punktsveise inn en ny skinnen som kobler alle 21 cellene i parallel.

En mulig utfordring er at tilgjengelig punktsveise utstyr ikke ser ut til å håndtere mer enn 0.3mm "skinne" - Til hver celleguppe er det plass til 4-5mm x 2 av slik 0.3mm "skinne".   Spørsmål nr 1 er om dette blir nok gitt at hver celle kan belastes med 4A (5000W / 56 cellegrupper - hvis jeg bare har innkoblet 8 moduler)

Synspunkter og innspill mottas med takk.







* A123 Original konstruksjon.jpg (133.66 KB, 1004x775 - vist 138 ganger.)

* A123 ombygging.jpg (163.39 KB, 1002x779 - vist 129 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.289


WW


« Svar #1 på: Mai 16, 2019, 21:51:18 »

Har justert litt på batteribank design


* Batteri bank config 1s5p(x21p).jpg (104.09 KB, 898x557 - vist 120 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Amatøren
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Asker
Innlegg: 263



« Svar #2 på: Mai 21, 2019, 13:07:35 »

Hva slags celler er det du har når du opererer med cellespenning på 3,3 V?

jkirkebo opererer med cellespenning på 4,05 volt på Leaf celler:

Jeg anbefaler å kjøre 16S pakke (8 moduler i serie) og toppspenning på 64,8V. Nominelt blir dette en 60V batteripakke. Victron-utstyret håndterer opptil 66-70V avhengig av modell/type så 64,8V på topp skal gå fint. Da får man utnyttet en Leaf-pakke optimalt. Med 14S trenger man en ekstra modul (7x7=49, mens med 16S blir det 8x6=48).

Leaf-moduler er 2S2P ja, og du får koblet til BMS på midten så den får lest alle cellene. Det er mao. 3 tilkoblinger på hver modul. Derfor blir det 8 moduler i serie for 16S.

Anbefalt cellespenning på maks er 4,05V om batteriene skal vare LENGE.


Spør fordi jeg trenger å lære...

Dine celler vs. Leaf celler  Hæ
Loggført

Man lærer så lenge man lever.
ThomasR
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 185



« Svar #3 på: Mai 21, 2019, 14:25:28 »

Det er fordi cellene han bruker er av typen LiFePO4
Disse har en lavere nominell spenning enn den type litiumionbatteri som bla Nissan Leaf bruker. 3,3V mot 3,7V


4,05V er den cellespenningen JKirkebø, undertegnede og flere har stilt vår laderegulator til å lade cellene opp til.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s fra iMi
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.289


WW


« Svar #4 på: Mai 21, 2019, 18:19:41 »

Det er fordi cellene han bruker er av typen LiFePO4

Korrekt - Dette er LiFePO4 celler. Det er litt tilfeldig at jeg landet på denne teknologien, men hvis jeg forstår det korrekt, så er disse cellene mindre "aggressive" enn de som er vanlig i El-biler idag. De har mistet El-bil markedet fordi de er tyngre, og fordi BMS løsningene for de andre teknologiene er blir bedre og tryggere

Men for mitt +40Kwh hyttebatteriprosjekt så gjør det ikke så mye, og kanskje sover jeg bedre fordi jeg inbiller meg at de er sikrere.


* A123 20Ah prismatic cell.jpg (9.86 KB, 337x234 - vist 212 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Amatøren
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Asker
Innlegg: 263



« Svar #5 på: Mai 22, 2019, 06:45:07 »

Tusen takk for utredningene.

Da var det som jeg antok. - Man lærer så lenge man lever.  Blunker
Loggført

Man lærer så lenge man lever.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Januar 29, 2020, 09:00:31

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Parallellkoble panelstrenger med ulikt antall celler Skillenes
Opplevd støy EU20/22 vs EU30 vs EU70 Tstens
Oppvarming og drift av ny hytte. Tstens
Ringmur vs. støpt såle hel1017
Hvordan utbedre sti til hytta KjellG
Utnytte overskuddsenergi i sollcelle løsningen på hytta Røilern
CBW / CCGX / Multiplus - autonom drift OS
Hvor mye input går på en 20A laderegulator haskibr
Familiehytta Varden eller Furutangen eisvin
Service på parafinovn Eventyrbua
Oppsette av Victron BMV-xxx batterimonitor Røilern
Autostart av Dometic TEC 29 aggregat vha Victron inverter/lader ThomasR
Bygge hytte og tilvalg EG
Regulator viser full-ladet batteri raskt under ladning polar47
Årsforbruk brennstoff, Safire/Wallas/Cami Jgytterdal@gmail.com
Tank/drivstoffmåler OS
Dometic tec 29 Autonom selges Howard
Parallellkobling av Multiplus Inverter/Lader Røilern
Foreløpige erfaringer med Victron Connect Beta app Offpist
Familiehytta - Lytt mellom rom/etasje eisvin
God jul og godt nytt hytteår! Jgytterdal@gmail.com
24V eller 48V Lithium Ion batteri pakke selges. Offpist
REC BMS - Victron - Styring av ladespenning Offpist
Lading av lithiumceller i kulde Skillenes
Autonom drift av Honda EU30i TF Torstein
Oppgradering av El-anlegg på "Strømløs" hytte. EG
Oppvaskmaskin med vann levert fra vanndunk Villen
CBW til autonom drift av Honda EU30is fs Røilern
Ventil for å prioritere vannet til håndvask fremfor toalett? Knerten
Valg av strømaggregat Røilern
VictronConnect Jgytterdal@gmail.com
Prosjekt Lithium batterier Jgytterdal@gmail.com
Mysteriet med de forsvunnede watt.. OS
Ulyd i Wallas Jutulhaugen
Vurderer Wallas 40. Tips og råd mottas med glede. eisvin
Blanding av forskjellige AGM batterier i parallel virker OK. Riktig? Røilern
"Conditioning charge" - hvor får man tak i "manuelle" ladere? Røilern
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc