Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: A123 Ombygging av 1.3Kwh LiFePO4 moduler  (Lest 837 ganger)
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.237


WW


« på: Mai 05, 2019, 07:59:33 »

Jeg har et større antall LiPo mouler som er bygget opp som 7s3p - (3 og 3 celler i parallel - 7 av disse i serie) Fordi dette er LiFePO4 celler som har en nominell spenning på 3.3V så er det ikke ideelt i et 24V anlegg, men det går, problemet er bare at jeg får så mange enheter som må overvåkes når en BMS skal på plass. 7 pr modul x 40 = Svært kostbar BMS

Jeg ha derfor konkludert med at de må bygges om. Det har jeg tenkt til å gjøre ved å kutte opp den opprinnelige strengen som gir 7 x 3.3V og punktsveise inn en ny skinnen som kobler alle 21 cellene i parallel.

En mulig utfordring er at tilgjengelig punktsveise utstyr ikke ser ut til å håndtere mer enn 0.3mm "skinne" - Til hver celleguppe er det plass til 4-5mm x 2 av slik 0.3mm "skinne".   Spørsmål nr 1 er om dette blir nok gitt at hver celle kan belastes med 4A (5000W / 56 cellegrupper - hvis jeg bare har innkoblet 8 moduler)

Synspunkter og innspill mottas med takk.







* A123 Original konstruksjon.jpg (133.66 KB, 1004x775 - vist 42 ganger.)

* A123 ombygging.jpg (163.39 KB, 1002x779 - vist 41 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.237


WW


« Svar #1 på: Mai 16, 2019, 21:51:18 »

Har justert litt på batteribank design


* Batteri bank config 1s5p(x21p).jpg (104.09 KB, 898x557 - vist 38 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Amatøren
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 240



« Svar #2 på: Mai 21, 2019, 13:07:35 »

Hva slags celler er det du har når du opererer med cellespenning på 3,3 V?

jkirkebo opererer med cellespenning på 4,05 volt på Leaf celler:

Jeg anbefaler å kjøre 16S pakke (8 moduler i serie) og toppspenning på 64,8V. Nominelt blir dette en 60V batteripakke. Victron-utstyret håndterer opptil 66-70V avhengig av modell/type så 64,8V på topp skal gå fint. Da får man utnyttet en Leaf-pakke optimalt. Med 14S trenger man en ekstra modul (7x7=49, mens med 16S blir det 8x6=48).

Leaf-moduler er 2S2P ja, og du får koblet til BMS på midten så den får lest alle cellene. Det er mao. 3 tilkoblinger på hver modul. Derfor blir det 8 moduler i serie for 16S.

Anbefalt cellespenning på maks er 4,05V om batteriene skal vare LENGE.


Spør fordi jeg trenger å lære...

Dine celler vs. Leaf celler  Hæ
Loggført

Man lærer så lenge man lever.
ThomasR
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 111



« Svar #3 på: Mai 21, 2019, 14:25:28 »

Det er fordi cellene han bruker er av typen LiFePO4
Disse har en lavere nominell spenning enn den type litiumionbatteri som bla Nissan Leaf bruker. 3,3V mot 3,7V


4,05V er den cellespenningen JKirkebø, undertegnede og flere har stilt vår laderegulator til å lade cellene opp til.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.237


WW


« Svar #4 på: Mai 21, 2019, 18:19:41 »

Det er fordi cellene han bruker er av typen LiFePO4

Korrekt - Dette er LiFePO4 celler. Det er litt tilfeldig at jeg landet på denne teknologien, men hvis jeg forstår det korrekt, så er disse cellene mindre "aggressive" enn de som er vanlig i El-biler idag. De har mistet El-bil markedet fordi de er tyngre, og fordi BMS løsningene for de andre teknologiene er blir bedre og tryggere

Men for mitt +40Kwh hyttebatteriprosjekt så gjør det ikke så mye, og kanskje sover jeg bedre fordi jeg inbiller meg at de er sikrere.


* A123 20Ah prismatic cell.jpg (9.86 KB, 337x234 - vist 113 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Amatøren
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 240



« Svar #5 på: Mai 22, 2019, 06:45:07 »

Tusen takk for utredningene.

Da var det som jeg antok. - Man lærer så lenge man lever.  Blunker
Loggført

Man lærer så lenge man lever.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Juni 25, 2019, 06:37:21

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Solcelle panel på tak Røilern
Utvidelse av solcelleanlegg Goosewater
Kjøpe brukt Victron Multiplus - risiko? jkirkebo
Kjøleskap med myk startstrøm som fungerer på 300W inverter? Jgytterdal@gmail.com
Utvide solcelleanlegget Skillenes
Hvordan finne beste løsning for hytte uten strøm? Ygnastølen
Overvåkningskamera og batteriløsning Offgrid
Utnytte overskuddsenergi i sollcelle løsningen på hytta Fyker
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Ladning med aggregat 12V 30ampere ivanJensen
Dimensjonering av 12V anlegg for weekenbruk Gjaevert
Victron BVM 700 oppsett hjelp ivanJensen
Tine frossen vanntank med propan? jkirkebo
E-Golf batteri David
Wallas-instalasjon Ygnastølen
Gode og dårlige vannpumper jkirkebo
Ubehandet kledning og jernvitriol Even
Batteri BMv 700 å colorkontroll gx OS
Anneks på Slettefjell ved Beitostølen eisvin
Kombinert gass- og induksjonplatetopp Mska
Diesel varmer for bil i offgrid hytte? movering
FLYTTET: Dimensjonering av 12V anlegg for weekenbruk Røilern
Innspill på solcelle anlegg med Lithium pakke Mska
50 A sikring mellom batteri og regulator går ved høyt forbruk på inverter ivanJensen
Gress på fjellet rogers
Inverter - Batteriforbruk 12v / 230v SvaBirk
A123 Ombygging av 1.3Kwh LiFePO4 moduler Amatøren
Diffusjonsåpen duk - overgang fra tak til vegg? Eggedal
Wallas M40 stopper Fjellgeita
Vannbåren varme med gasskjele og gasstank Jgytterdal@gmail.com
Victron MultiPlus og Venus: Skru av/på med bryter PerMarius
Dimensjonering av takbjelker carport Are123
Paralellkoble 12v . 8 stykk batteri oddm
Kontinuerlig inverterdtift fanten
Vannbåren varme, hytte uten innlagt strøm (splittet emne) jkirkebo
Røropplegg til gassinstallasjon Slyboy
Victron inverter i IT nett? StefanPal
Kompostbeholder for do avfall (Separett) ivanJensen
Understøtte drager i vegg Eggedal
Victron Color Control GX OS
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc