Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: A123 Ombygging av 1.3Kwh LiFePO4 moduler  (Lest 545 ganger)
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.235


WW


« på: Mai 05, 2019, 07:59:33 »

Jeg har et større antall LiPo mouler som er bygget opp som 7s3p - (3 og 3 celler i parallel - 7 av disse i serie) Fordi dette er LiFePO4 celler som har en nominell spenning på 3.3V så er det ikke ideelt i et 24V anlegg, men det går, problemet er bare at jeg får så mange enheter som må overvåkes når en BMS skal på plass. 7 pr modul x 40 = Svært kostbar BMS

Jeg ha derfor konkludert med at de må bygges om. Det har jeg tenkt til å gjøre ved å kutte opp den opprinnelige strengen som gir 7 x 3.3V og punktsveise inn en ny skinnen som kobler alle 21 cellene i parallel.

En mulig utfordring er at tilgjengelig punktsveise utstyr ikke ser ut til å håndtere mer enn 0.3mm "skinne" - Til hver celleguppe er det plass til 4-5mm x 2 av slik 0.3mm "skinne".   Spørsmål nr 1 er om dette blir nok gitt at hver celle kan belastes med 4A (5000W / 56 cellegrupper - hvis jeg bare har innkoblet 8 moduler)

Synspunkter og innspill mottas med takk.







* A123 Original konstruksjon.jpg (133.66 KB, 1004x775 - vist 20 ganger.)

* A123 ombygging.jpg (163.39 KB, 1002x779 - vist 20 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.235


WW


« Svar #1 på: Mai 16, 2019, 21:51:18 »

Har justert litt på batteribank design


* Batteri bank config 1s5p(x21p).jpg (104.09 KB, 898x557 - vist 9 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Amatøren
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 240



« Svar #2 på: Mai 21, 2019, 13:07:35 »

Hva slags celler er det du har når du opererer med cellespenning på 3,3 V?

jkirkebo opererer med cellespenning på 4,05 volt på Leaf celler:

Jeg anbefaler å kjøre 16S pakke (8 moduler i serie) og toppspenning på 64,8V. Nominelt blir dette en 60V batteripakke. Victron-utstyret håndterer opptil 66-70V avhengig av modell/type så 64,8V på topp skal gå fint. Da får man utnyttet en Leaf-pakke optimalt. Med 14S trenger man en ekstra modul (7x7=49, mens med 16S blir det 8x6=48).

Leaf-moduler er 2S2P ja, og du får koblet til BMS på midten så den får lest alle cellene. Det er mao. 3 tilkoblinger på hver modul. Derfor blir det 8 moduler i serie for 16S.

Anbefalt cellespenning på maks er 4,05V om batteriene skal vare LENGE.


Spør fordi jeg trenger å lære...

Dine celler vs. Leaf celler  Hæ
Loggført

Man lærer så lenge man lever.
ThomasR
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 108



« Svar #3 på: Mai 21, 2019, 14:25:28 »

Det er fordi cellene han bruker er av typen LiFePO4
Disse har en lavere nominell spenning enn den type litiumionbatteri som bla Nissan Leaf bruker. 3,3V mot 3,7V


4,05V er den cellespenningen JKirkebø, undertegnede og flere har stilt vår laderegulator til å lade cellene opp til.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.235


WW


« Svar #4 på: Mai 21, 2019, 18:19:41 »

Det er fordi cellene han bruker er av typen LiFePO4

Korrekt - Dette er LiFePO4 celler. Det er litt tilfeldig at jeg landet på denne teknologien, men hvis jeg forstår det korrekt, så er disse cellene mindre "aggressive" enn de som er vanlig i El-biler idag. De har mistet El-bil markedet fordi de er tyngre, og fordi BMS løsningene for de andre teknologiene er blir bedre og tryggere

Men for mitt +40Kwh hyttebatteriprosjekt så gjør det ikke så mye, og kanskje sover jeg bedre fordi jeg inbiller meg at de er sikrere.


* A123 20Ah prismatic cell.jpg (9.86 KB, 337x234 - vist 76 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Amatøren
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 240



« Svar #5 på: Mai 22, 2019, 06:45:07 »

Tusen takk for utredningene.

Da var det som jeg antok. - Man lærer så lenge man lever.  Blunker
Loggført

Man lærer så lenge man lever.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Mai 26, 2019, 02:04:50

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Innspill på solcelle anlegg med Lithium pakke Mska
Anneks på Slettefjell ved Beitostølen rogers
50 A sikring mellom batteri og regulator går ved høyt forbruk på inverter ivanJensen
Gress på fjellet rogers
Inverter - Batteriforbruk 12v / 230v SvaBirk
A123 Ombygging av 1.3Kwh LiFePO4 moduler Amatøren
Diffusjonsåpen duk - overgang fra tak til vegg? Eggedal
Wallas M40 stopper Fjellgeita
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Vannbåren varme med gasskjele og gasstank Jgytterdal@gmail.com
Victron MultiPlus og Venus: Skru av/på med bryter PerMarius
Dimensjonering av takbjelker carport Are123
Paralellkoble 12v . 8 stykk batteri oddm
Kontinuerlig inverterdtift fanten
Vannbåren varme, hytte uten innlagt strøm (splittet emne) jkirkebo
Røropplegg til gassinstallasjon Slyboy
Victron inverter i IT nett? StefanPal
Kompostbeholder for do avfall (Separett) ivanJensen
Understøtte drager i vegg Eggedal
Victron Color Control GX OS
Auto start Honda EU-serien SvaBirk
Nytt solcelleanlegg Jgytterdal@gmail.com
Filtrere bort sand fra vannbrønn jkirkebo
Nytt solcelleanlegg - beholde AGM-batteriet? jkirkebo
Off-grid laftehytte? etsvends
Tristar MPPT 60 modul til Color Control GX OS
Grundfos scala 2 og frostsikring OS
Forslag til planløsning hytte på fjellet kai.r
Nødvendig med batteribalansering av AGM? Gå for 24 eller 48 volt anlegg? NilsOF
Nissan Leaf 24 KWH batteri for salg jkirkebo
Bra lading om dagen! jkirkebo
Jula trykkpumpe jkirkebo
Overflatebehandling flytebrygge Arild81
Dispensasjon fra Tek 17 for sommerhytte? Eggedal
Sentralvarme på hytte uten srøm Torma
Hvordan få hytta på nett? haskibr
6V 160Ah UPS batterier selges Batterimann
Hvor kan vi få tak i parafin etter fyringsforbudet inntrer. jkirkebo
Krav til solcelleanlegg og aggregat bonamassa
La Nordica vedkomfyr og stålpipe ut veggen. bonamassa
Kjøleskap i kaldt rom under 15° (delt opp tråd) Zappa
Oppvarming og drift av ny hytte. ThomasR
Utlegg flytebrygge Howard
Wallas 40cc lanseringsår Jgytterdal@gmail.com
Venus GX: Hvordan styre rellé nr 2 OS
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc