Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: A123 Ombygging av 1.3Kwh LiFePO4 moduler  (Lest 1333 ganger)
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.249


WW


« på: Mai 05, 2019, 07:59:33 »

Jeg har et større antall LiPo mouler som er bygget opp som 7s3p - (3 og 3 celler i parallel - 7 av disse i serie) Fordi dette er LiFePO4 celler som har en nominell spenning på 3.3V så er det ikke ideelt i et 24V anlegg, men det går, problemet er bare at jeg får så mange enheter som må overvåkes når en BMS skal på plass. 7 pr modul x 40 = Svært kostbar BMS

Jeg ha derfor konkludert med at de må bygges om. Det har jeg tenkt til å gjøre ved å kutte opp den opprinnelige strengen som gir 7 x 3.3V og punktsveise inn en ny skinnen som kobler alle 21 cellene i parallel.

En mulig utfordring er at tilgjengelig punktsveise utstyr ikke ser ut til å håndtere mer enn 0.3mm "skinne" - Til hver celleguppe er det plass til 4-5mm x 2 av slik 0.3mm "skinne".   Spørsmål nr 1 er om dette blir nok gitt at hver celle kan belastes med 4A (5000W / 56 cellegrupper - hvis jeg bare har innkoblet 8 moduler)

Synspunkter og innspill mottas med takk.







* A123 Original konstruksjon.jpg (133.66 KB, 1004x775 - vist 78 ganger.)

* A123 ombygging.jpg (163.39 KB, 1002x779 - vist 74 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.249


WW


« Svar #1 på: Mai 16, 2019, 21:51:18 »

Har justert litt på batteribank design


* Batteri bank config 1s5p(x21p).jpg (104.09 KB, 898x557 - vist 70 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Amatøren
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Asker
Innlegg: 260



« Svar #2 på: Mai 21, 2019, 13:07:35 »

Hva slags celler er det du har når du opererer med cellespenning på 3,3 V?

jkirkebo opererer med cellespenning på 4,05 volt på Leaf celler:

Jeg anbefaler å kjøre 16S pakke (8 moduler i serie) og toppspenning på 64,8V. Nominelt blir dette en 60V batteripakke. Victron-utstyret håndterer opptil 66-70V avhengig av modell/type så 64,8V på topp skal gå fint. Da får man utnyttet en Leaf-pakke optimalt. Med 14S trenger man en ekstra modul (7x7=49, mens med 16S blir det 8x6=48).

Leaf-moduler er 2S2P ja, og du får koblet til BMS på midten så den får lest alle cellene. Det er mao. 3 tilkoblinger på hver modul. Derfor blir det 8 moduler i serie for 16S.

Anbefalt cellespenning på maks er 4,05V om batteriene skal vare LENGE.


Spør fordi jeg trenger å lære...

Dine celler vs. Leaf celler  Hæ
Loggført

Man lærer så lenge man lever.
ThomasR
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 149



« Svar #3 på: Mai 21, 2019, 14:25:28 »

Det er fordi cellene han bruker er av typen LiFePO4
Disse har en lavere nominell spenning enn den type litiumionbatteri som bla Nissan Leaf bruker. 3,3V mot 3,7V


4,05V er den cellespenningen JKirkebø, undertegnede og flere har stilt vår laderegulator til å lade cellene opp til.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 4x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.249


WW


« Svar #4 på: Mai 21, 2019, 18:19:41 »

Det er fordi cellene han bruker er av typen LiFePO4

Korrekt - Dette er LiFePO4 celler. Det er litt tilfeldig at jeg landet på denne teknologien, men hvis jeg forstår det korrekt, så er disse cellene mindre "aggressive" enn de som er vanlig i El-biler idag. De har mistet El-bil markedet fordi de er tyngre, og fordi BMS løsningene for de andre teknologiene er blir bedre og tryggere

Men for mitt +40Kwh hyttebatteriprosjekt så gjør det ikke så mye, og kanskje sover jeg bedre fordi jeg inbiller meg at de er sikrere.


* A123 20Ah prismatic cell.jpg (9.86 KB, 337x234 - vist 155 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Amatøren
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Asker
Innlegg: 260



« Svar #5 på: Mai 22, 2019, 06:45:07 »

Tusen takk for utredningene.

Da var det som jeg antok. - Man lærer så lenge man lever.  Blunker
Loggført

Man lærer så lenge man lever.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
September 21, 2019, 02:06:32

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Vindvifte på gassvannvarmer ThomasR
Nødvendig å avbryte lading? ThomasR
Avtrekksvifte toalett ivanJensen
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Beregning av kabeltykkelse Tstens
Bolte bjelke til terrasse på Jackon rsb Tstens
Tilbygg, fuktsperre/isolasjon mellom nytt og gammelt bygg Ygnastølen
Seriekoble batterier (24V, 48V, etc): hvordan brukes det med 12V-utstyr? Amatøren
Sammenheng mellom maksimal effekt og batteristørrelse ThomasR
AGM SOLAR batterier fra Sparelys - Floatspenning Arctic1827
Stålpipe gjennom torvtak. torn
"Low battery" på Multiplus 48/5000 ThomasR
Turisthytte må fjerne vindmølle Jgytterdal@gmail.com
Ubehandet kledning og jernvitriol Jgytterdal@gmail.com
4g-modem/router: Ønsker tips ThomasR
Forbruk fra paneler ved Float? ThomasR
Hvordan utnytte Color Control GX uten nett? kristianh
Litiumbatterier i kulda ThomasR
Endelig, Victron! ThomasR
48V batteribank tom? rox
Styring av strøm med gsm remote Skillenes
Montere solcellepaneler tett på vegg. jkirkebo
Lage hull i 8" tømmer Jutulhaugen
Batterilading og temperatur kompensasjon Amatøren
Lading stopper på 93%; forklaring? johnlovas
Utvide solcelleanlegget ThomasR
Laminat eller vinylklikk i gammel hytte jkirkebo
BMS (Batteriovervåking) - Litium batterier jkirkebo
Vaskemaskin? kristianh
Erfaring med Shurflow vannpumper ivarw
Dimensjonere brønn/vannverk for fem hytter Håvard
Krav til takhøyde i soverom og bad steinis
Dimensjonering av 12V anlegg for weekenbruk haskibr
Batteri BMv 700 å colorkontroll gx etsvends
Victron Multiplus- har mistet sømløs overgang fra 230v lading til inverterdrift Phatbass
Gjenbruk av lagret elbilbatteri jkirkebo
Marathon m12v105ft Tottoa
Drive hytta med Nissan Leaf batteripakke. Amatøren
AGM eller Lithium batteribank Skillenes
Ny AGM batteripakke Skillenes
Venus GX: Hvordan styre rellé nr 2 OS
Hyundai vs Honda bensinaggregater etsvends
Hva trengs for å fjernstarte aggregat gjennom VRM app? Røilern
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc