Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grundfos scala 2 og frostsikring  (Lest 191 ganger)
Tstens
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: April 16, 2019, 10:23:37 »

Hei folkens jeg har et lite spørsmål ang frostsikring .
Jeg har kjørt konsentrert spylervæske i anlegget mitt for å frostsikre kraner,vannvarmer og pumpe . Det likte ikke pumpa tydeligvis . Når jeg skulle tømme systemet så ville ikke pumpa starte og indikerte at aksling satt fast . Den var veldig treg , så jeg plukket pumpen fra hverandre og smurte opp alle glideflater . Da gikk den greit igjen . Vil tro at spriten i spylervæska renser ut el tørker inn pakninger . Spørsmålet er om det er bedre å bruke kjøleveske ? Tanken var å drenere hele anlegget i stedet for å kjøre frostsikker veske i rørene . Er redd for ikke å få tømt kraner skikkelig for vann . Har en kamerat som fikk ødelagt sine kraner kun v å drenere . Er ikke lett å få ut allt ut av dobbeltvirkende kraner . Kan evt trykkluft få ut siste test av vann også ?
Loggført
jkirkebo
Veteran
Innlogget Innlogget

« Svar #1 på: April 16, 2019, 13:17:39 »

Jeg har kjørt konsentrert spylervæske i anlegget mitt for å frostsikre kraner,vannvarmer og pumpe . Det likte ikke pumpa tydeligvis . Når jeg skulle tømme systemet så ville ikke pumpa starte og indikerte at aksling satt fast . Den var veldig treg , så jeg plukket pumpen fra hverandre og smurte opp alle glideflater . Da gikk den greit igjen . Vil tro at spriten i spylervæska renser ut el tørker inn pakninger . Spørsmålet er om det er bedre å bruke kjøleveske ? Tanken var å drenere hele anlegget i stedet for å kjøre frostsikker veske i rørene . Er redd for ikke å få tømt kraner skikkelig for vann . Har en kamerat som fikk ødelagt sine kraner kun v å drenere . Er ikke lett å få ut allt ut av dobbeltvirkende kraner . Kan evt trykkluft få ut siste test av vann også ?

Jeg legger opp til å bruke trykkluft på hytta. Rørsystemet er bygget opp slik at jeg kan drenere stort sett alt ved å åpne noen få kraner i teknisk rom. Da dreneres buffertanken, trykkpumpa, alt av rør-i-rør til tappestedene og varmtvann-sløyfene i akkumulatortanken. Når det har rent ut stenger jeg kranene og kobler på trykkluft. Da jeg spyle gjennom trykkluft ved alle tappesteder, det bør noenlunde ta siste rest. Trykkpumpa (DAB e.Sybox mini) skal ikke trenge gjennomspyling med trykkluft, den drenerer seg selv når jeg åpner luftingen på toppen.

Glykol (etylenglykol ihvertfall) er giftig, jeg ville aldri hatt noe slikt inn i pumpa. Ikke spylervæske heller for den saks skyld. Slikt etterlater jo såperester. Hvis du først skal bruke noe bør det være ren spritbasert kjølevæske uten såpe, slik som HX35. Eller andre alternativer basert på bioetanol.
Loggført
OS
Legende
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: April 16, 2019, 18:07:25 »

Du må aldri ha annet enn vann i systemet! Hverken mennesker eller utstyr tåler kjølevæske e.l. Gjør som Kirkebø skriver og bruk trykkluft. En håndpumpe går også.

Jeg har selv Scala 2 og tømmer den manuelt. Det er jo avtappingskran på den. Det står beskrevet i manualen hvordan du gjør det. Resten av systemet tømmer jeg med trykkluft.

* 2018-02-23 12.16.10.jpg (2813.29 KB, 3024x4032 - vist 8 ganger.)
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Tstens
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: April 16, 2019, 20:32:37 »

Takker for svar og tips . Jeg har designet systemet så jeg får drenert alle rør og komponenter . Pumpa er jeg ikke bekymret for . Den blir rimelig tom når man skrur av bunnpluggen .
Men det var innmaten i disse kranene  jeg blir usikker på . Går vekk ifra vesker til å frostsikkre med . Får ordne meg en liten kompressor m tank .
Loggført
OS
Legende
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: April 16, 2019, 20:37:33 »

Takker for svar og tips . Jeg har designet systemet så jeg får drenert alle rør og komponenter . Pumpa er jeg ikke bekymret for . Den blir rimelig tom når man skrur av bunnpluggen .
Men det var innmaten i disse kranene  jeg blir usikker på . Går vekk ifra vesker til å frostsikkre med . Får ordne meg en liten kompressor m tank .
Jeg bruker ett-greps kraner både i vask og i dusj. Kjøper de rimeligste de har på Biltema, Jula eller Clas Ohlson. Setter de i midstilling, halvveis åpen etter jeg har drenert alt. Etter jeg begynte med det har jeg aldri hatt frostskader.
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
April 22, 2019, 19:50:11

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
50 A sikring mellom batteri og regulator går ved høyt forbruk på inverter ivanJensen
Nytt solcelleanlegg Eivinn
Filtrere bort sand fra vannbrønn jkirkebo
Nytt solcelleanlegg - beholde AGM-batteriet? jkirkebo
Off-grid laftehytte? etsvends
Tristar MPPT 60 modul til Color Control GX OS
Grundfos scala 2 og frostsikring OS
Forslag til planløsning hytte på fjellet kai.r
Victron MultiPlus og Venus: Skru av/på med bryter OS
Nødvendig med batteribalansering av AGM? Gå for 24 eller 48 volt anlegg? NilsOF
Nissan Leaf 24 KWH batteri for salg jkirkebo
Bra lading om dagen! jkirkebo
Jula trykkpumpe jkirkebo