Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Varmepumpe på hytte med solstrøm  (Lest 1711 ganger)
Torma
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 7



« på: Mars 16, 2019, 21:15:32 »

Jeg vil gjerne ha en fossilfri grunnoppvarming i hytta mellom hver gang vi  bruker hytta. Jeg ser at brukte li-batterier fra elbiler kan benyttes som batteribank for solstrøm. Kan varmepumper fra elbiler brukes til å holde litt varme i hytta ved hjelp av solstrøm?
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 417



WWW
« Svar #1 på: Mars 17, 2019, 00:08:21 »

Jeg vil gjerne ha en fossilfri grunnoppvarming i hytta mellom hver gang vi  bruker hytta. Jeg ser at brukte li-batterier fra elbiler kan benyttes som batteribank for solstrøm. Kan varmepumper fra elbiler brukes til å holde litt varme i hytta ved hjelp av solstrøm?

Kort svar: Nei. På den tiden du trenger mye oppvaring er det lite å hente fra sola. Vil du bruke sola til oppvarming slipper du mye enklere unna med en vacuumrørsolfanger og en radiator inne, i så fall. Men det hjelper ikke det heller om sola ikke er fremme.

Enkleste fossilfrie alternativ er nok en Wallas 40CC på biofyringsolje.
Loggført
Torma
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 7



« Svar #2 på: Mars 17, 2019, 09:27:44 »

Takk  til jkirkebo for kjapt svar.
Hytta er ikke i bruk i perioden fra 15.11. til 15.2. og jeg forventer ikke oppvarming i den perioden.
Kan det være verdt å prøve med solstrøm for mellomvarme i periodene mars-april og september- oktober?
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 417



WWW
« Svar #3 på: Mars 17, 2019, 13:06:58 »

Takk  til jkirkebo for kjapt svar.
Hytta er ikke i bruk i perioden fra 15.11. til 15.2. og jeg forventer ikke oppvarming i den perioden.
Kan det være verdt å prøve med solstrøm for mellomvarme i periodene mars-april og september- oktober?

Sol kan brukes i den perioden, men som sagt blir det nok både rimeligere og mer effektivt med solfanger fremfor solcellepanel. Med solcellepanel vil det bli en ganske komplisert sak. Paneler, laderegultor, lithium-batteri med BMS, stor nok inverter, varmepumpe, styring for å slå den av og på i forhold til ladetilstanden på batteriet osv.

En solfangerløsning kan lages med en solfanger, ekspansjonskar, liten sirkulasjonspumpe, en radiator + en liten og billig styring som tar hensyn til temperatur i solfangeren og i hytta. Evt kan det brukes en viftekonvektor istedenfor radiator.

Jeg tipper solstrømløsningen blir ca. 3-4 ganger så dyr som solfangerløsningen. Solfangerløsningen kan utvides til å også produsere varmtvann om man ønsker det.
Loggført
Torma
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 7



« Svar #4 på: Mars 18, 2019, 11:37:16 »

Elektrisk oppvarming blir mer konkurransedyktig dersom man kan benytte varmepumpe. Men de varmepumpene som selges til boliger krever 220 v og gjerne 1kW eller mer i tilført strøm. De fleste elbiler er nå utstyrt med varmepumper for oppvarming av kupeen. Dersom disse går på lavere spenning og krever mindre mengde strøm for å virke, kunne det kanskje benyttes i samband med solstrøm.
Noen som vet mer om varmepumper som brukes i biler?
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 417



WWW
« Svar #5 på: Mars 19, 2019, 08:24:29 »

Elektrisk oppvarming blir mer konkurransedyktig dersom man kan benytte varmepumpe. Men de varmepumpene som selges til boliger krever 220 v og gjerne 1kW eller mer i tilført strøm. De fleste elbiler er nå utstyrt med varmepumper for oppvarming av kupeen. Dersom disse går på lavere spenning og krever mindre mengde strøm for å virke, kunne det kanskje benyttes i samband med solstrøm.
Noen som vet mer om varmepumper som brukes i biler?

Varmepumpene som brukes i biler går på 300-400V DC. Så det krever en relativt "voksen" batteripakke Blunker (som man vil få problemer med å få ladet).
Loggført
Torma
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 7



« Svar #6 på: Mars 19, 2019, 10:07:59 »

Takk igjen til jkirkebo for nyttig informasjon.
Da har jeg fått svar på de spørsmålene som utløste denne denne tråden.
 Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
September 21, 2019, 01:47:13

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Vindvifte på gassvannvarmer ThomasR
Nødvendig å avbryte lading? ThomasR
Avtrekksvifte toalett ivanJensen
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Beregning av kabeltykkelse Tstens
Bolte bjelke til terrasse på Jackon rsb Tstens
Tilbygg, fuktsperre/isolasjon mellom nytt og gammelt bygg Ygnastølen
Seriekoble batterier (24V, 48V, etc): hvordan brukes det med 12V-utstyr? Amatøren
Sammenheng mellom maksimal effekt og batteristørrelse ThomasR
AGM SOLAR batterier fra Sparelys - Floatspenning Arctic1827
Stålpipe gjennom torvtak. torn
"Low battery" på Multiplus 48/5000 ThomasR
Turisthytte må fjerne vindmølle Jgytterdal@gmail.com
Ubehandet kledning og jernvitriol Jgytterdal@gmail.com
4g-modem/router: Ønsker tips ThomasR
Forbruk fra paneler ved Float? ThomasR
Hvordan utnytte Color Control GX uten nett? kristianh
Litiumbatterier i kulda ThomasR
Endelig, Victron! ThomasR
48V batteribank tom? rox
Styring av strøm med gsm remote Skillenes
Montere solcellepaneler tett på vegg. jkirkebo
Lage hull i 8" tømmer Jutulhaugen
Batterilading og temperatur kompensasjon Amatøren
Lading stopper på 93%; forklaring? johnlovas
Utvide solcelleanlegget ThomasR
Laminat eller vinylklikk i gammel hytte jkirkebo
BMS (Batteriovervåking) - Litium batterier jkirkebo
Vaskemaskin? kristianh
Erfaring med Shurflow vannpumper ivarw
Dimensjonere brønn/vannverk for fem hytter Håvard
Krav til takhøyde i soverom og bad steinis
Dimensjonering av 12V anlegg for weekenbruk haskibr
Batteri BMv 700 å colorkontroll gx etsvends
Victron Multiplus- har mistet sømløs overgang fra 230v lading til inverterdrift Phatbass
Gjenbruk av lagret elbilbatteri jkirkebo
Marathon m12v105ft Tottoa
Drive hytta med Nissan Leaf batteripakke. Amatøren
AGM eller Lithium batteribank Skillenes
Ny AGM batteripakke Skillenes
Venus GX: Hvordan styre rellé nr 2 OS
Hyundai vs Honda bensinaggregater etsvends
Hva trengs for å fjernstarte aggregat gjennom VRM app? Røilern
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc