Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Varmepumpe på hytte med solstrøm  (Lest 3001 ganger)
Torma
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 7



« på: Mars 16, 2019, 21:15:32 »

Jeg vil gjerne ha en fossilfri grunnoppvarming i hytta mellom hver gang vi  bruker hytta. Jeg ser at brukte li-batterier fra elbiler kan benyttes som batteribank for solstrøm. Kan varmepumper fra elbiler brukes til å holde litt varme i hytta ved hjelp av solstrøm?
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 434



WWW
« Svar #1 på: Mars 17, 2019, 00:08:21 »

Jeg vil gjerne ha en fossilfri grunnoppvarming i hytta mellom hver gang vi  bruker hytta. Jeg ser at brukte li-batterier fra elbiler kan benyttes som batteribank for solstrøm. Kan varmepumper fra elbiler brukes til å holde litt varme i hytta ved hjelp av solstrøm?

Kort svar: Nei. På den tiden du trenger mye oppvaring er det lite å hente fra sola. Vil du bruke sola til oppvarming slipper du mye enklere unna med en vacuumrørsolfanger og en radiator inne, i så fall. Men det hjelper ikke det heller om sola ikke er fremme.

Enkleste fossilfrie alternativ er nok en Wallas 40CC på biofyringsolje.
Loggført
Torma
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 7



« Svar #2 på: Mars 17, 2019, 09:27:44 »

Takk  til jkirkebo for kjapt svar.
Hytta er ikke i bruk i perioden fra 15.11. til 15.2. og jeg forventer ikke oppvarming i den perioden.
Kan det være verdt å prøve med solstrøm for mellomvarme i periodene mars-april og september- oktober?
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 434



WWW
« Svar #3 på: Mars 17, 2019, 13:06:58 »

Takk  til jkirkebo for kjapt svar.
Hytta er ikke i bruk i perioden fra 15.11. til 15.2. og jeg forventer ikke oppvarming i den perioden.
Kan det være verdt å prøve med solstrøm for mellomvarme i periodene mars-april og september- oktober?

Sol kan brukes i den perioden, men som sagt blir det nok både rimeligere og mer effektivt med solfanger fremfor solcellepanel. Med solcellepanel vil det bli en ganske komplisert sak. Paneler, laderegultor, lithium-batteri med BMS, stor nok inverter, varmepumpe, styring for å slå den av og på i forhold til ladetilstanden på batteriet osv.

En solfangerløsning kan lages med en solfanger, ekspansjonskar, liten sirkulasjonspumpe, en radiator + en liten og billig styring som tar hensyn til temperatur i solfangeren og i hytta. Evt kan det brukes en viftekonvektor istedenfor radiator.

Jeg tipper solstrømløsningen blir ca. 3-4 ganger så dyr som solfangerløsningen. Solfangerløsningen kan utvides til å også produsere varmtvann om man ønsker det.
Loggført
Torma
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 7



« Svar #4 på: Mars 18, 2019, 11:37:16 »

Elektrisk oppvarming blir mer konkurransedyktig dersom man kan benytte varmepumpe. Men de varmepumpene som selges til boliger krever 220 v og gjerne 1kW eller mer i tilført strøm. De fleste elbiler er nå utstyrt med varmepumper for oppvarming av kupeen. Dersom disse går på lavere spenning og krever mindre mengde strøm for å virke, kunne det kanskje benyttes i samband med solstrøm.
Noen som vet mer om varmepumper som brukes i biler?
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 434



WWW
« Svar #5 på: Mars 19, 2019, 08:24:29 »

Elektrisk oppvarming blir mer konkurransedyktig dersom man kan benytte varmepumpe. Men de varmepumpene som selges til boliger krever 220 v og gjerne 1kW eller mer i tilført strøm. De fleste elbiler er nå utstyrt med varmepumper for oppvarming av kupeen. Dersom disse går på lavere spenning og krever mindre mengde strøm for å virke, kunne det kanskje benyttes i samband med solstrøm.
Noen som vet mer om varmepumper som brukes i biler?

Varmepumpene som brukes i biler går på 300-400V DC. Så det krever en relativt "voksen" batteripakke Blunker (som man vil få problemer med å få ladet).
Loggført
Torma
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 7



« Svar #6 på: Mars 19, 2019, 10:07:59 »

Takk igjen til jkirkebo for nyttig informasjon.
Da har jeg fått svar på de spørsmålene som utløste denne denne tråden.
 Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Februar 19, 2020, 03:27:21

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Honda EU30FS is - koblingsskjema ivarw
Hvor mye input går på en 20A laderegulator Pungen
Erfaring med nevnte hvitevarer fra Ikea Marianne 75
Foreløpige erfaringer med Victron Connect Beta app ThomasR
Ovn med futt Hod
Ny batteribank StefanPal
Bioparafin eller Biodiesel på CAMI og Wallas ovner Jutulhaugen
MPPT i mørketida - et par spørsmål StefanPal
Nødstrøm Aggregat + batteripakke Røilern
Ecofan reparasjon Røilern
Utnytte overskuddsenergi i sollcelle løsningen på hytta Røilern
Energibudsjett? - Begynn alltid her! Røilern
Balansering av lithiumbatteri ThomasR
Lading av lithiumceller i kulde duppen
Ikke eikegulv i hytte uten strøm? ksae
Minisykluser vs konstant spenning ThomasR
Vedkomfyr Romantica Nero 3,5 roskipp
Forskjellige spenninger i batteribanken Støvle
Tail current Victron MPPT Støvle
AGM vs Lithium Kraftpakke 230V duppen
12 stk Concorde 100AH batterier fra 2004 selges til "gi bort pris". Offpist
Solcellepaneler i forskjellige himmelretininger Støvle
inspirasjon til Smarthus på hytta ronnya
Autostart av Dometic TEC 29 aggregat vha Victron inverter/lader ThomasR
Tips til valg av solpaneler Ygnastølen
Vertikal vindgenerator på hytta. Røilern
Multiplus II Røilern
Parallellkoble panelstrenger med ulikt antall celler ThomasR
Familiehytta Varden eller Furutangen Jutulhaugen
Service på parafinovn Ygnastølen
Ringmur vs. støpt såle ksae
Tilkobling temperatursensor Multiplus EG
Opplevd støy EU20/22 vs EU30 vs EU70 Tstens
Oppvarming og drift av ny hytte. Tstens
Hvordan utbedre sti til hytta KjellG
CBW / CCGX / Multiplus - autonom drift OS
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc