Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Strømaggregat - IT eller TN nett?  (Lest 5406 ganger)
ThomasR
Senior
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: Februar 13, 2019, 22:01:20 »

Som overskriften sier:
Er strømmen som aggregatene leverer å betrakte som et TN-nett (nøytralleder koblet sammen med jord/chassis) eller IT-nett (to faseledere fullstendig adskilt fra jord/chassis)?

Aggregatet mitt er et Dometic TEC29.

Årsaken til at jeg grubler på det er en innstilling i Multiplus som heter "Ground relay". Med dette aktivert er Multiplusen (slik jeg forstår det) å betrakte som et TN-nett siden N-leder kobles sammen med chassis/jord. Men når strøm kommer inn på AC-in (f eks fra et aggregat) så åpnes dette releet. Hvis da aggregatet leverer som IT, så vil man få en svitsjing mellom systemer...

Jeg vil jo anta at aggregatene leverer som TN-system, siden det er det de fleste land bruker?
(Vet jo at jeg kan måle spenning mellom ledere og jord neste gang jeg er på hytta for å teste, men ble så nysgjerrig nå..!)
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s fra iMiev elbil
jkirkebo
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Februar 14, 2019, 14:01:08 »

Som overskriften sier:
Er strømmen som aggregatene leverer å betrakte som et TN-nett (nøytralleder koblet sammen med jord/chassis) eller IT-nett (to faseledere fullstendig adskilt fra jord/chassis)?

Årsaken til at jeg grubler på det er en innstilling i Multiplus som heter "Ground relay". Med dette aktivert er Multiplusen (slik jeg forstår det) å betrakte som et TN-nett siden N-leder kobles sammen med chassis/jord. Men når strøm kommer inn på AC-in (f eks fra et aggregat) så åpnes dette releet. Hvis da aggregatet leverer som IT, så vil man få en svitsjing mellom systemer...

Jeg vil jo anta at aggregatene leverer som TN-system, siden det er det de fleste land bruker?
(Vet jo at jeg kan måle spenning mellom ledere og jord neste gang jeg er på hytta for å teste, men ble så nysgjerrig nå..!)

Det velger du normalt selv. Om du lasker den ene fasen til jord har du TN, om du ikke gjør det har du IT. Hos oss er det lasket i skapet der inverterne er koblet til, mellom N og PE. Da har hele hytta TN-nett inkl. aggregatet. Det skal ikke være noen lasking på selve aggregatet da de fleste har kontakter der støpslene kan snus. Fra aggregatet får du mao. IT der begge faser flyter i forhold til jord.
Loggført
ThomasR
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Februar 14, 2019, 14:27:09 »

Som overskriften sier:

Det velger du normalt selv. Om du lasker den ene fasen til jord har du TN, om du ikke gjør det har du IT. Hos oss er det lasket i skapet der inverterne er koblet til, mellom N og PE. Da har hele hytta TN-nett inkl. aggregatet. Det skal ikke være noen lasking på selve aggregatet da de fleste har kontakter der støpslene kan snus. Fra aggregatet får du mao. IT der begge faser flyter i forhold til jord.

Takk for svar!
Aggregatet mitt har ingen kontakt for støpsel, kun L, N og PE for fast tilkobling.
Når anlegget mitt får strømmen fra Multiplus vet jeg at jeg har TN-nett pga et "ground relay" i Multiplusen som jeg har aktivert. Det kobler N og PE sammen.

Men så fort aggregatet sender strøm inn på AC-in på Multiplus, så åpnes dette releet. Da er det strømforsyningen (i dette tilfellet aggregatets) "nettsystem" som gjelder....

For å sikre TN hele tiden kan jeg kanskje bare laske mellom N(neutral) og PE(jord) i sikringsskapet da...? Dette blir jo i såfall "etter" både aggregatet og Multiplusen i kretsen... Eller bør jeg i tilfelle laske mellom aggregat (evt i aggregatets utgang) og Multiplus? Eller har ikke det noe å si..? (Så lenge laskingen skjer før forbrukskursene som har jordfeilbrytere)
Loggført

Hytta (offgrid):
- Victron MPPT 100/50
ThomasR
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Februar 15, 2019, 08:39:08 »

Fant dette i installasjonsmanualen. Tyder vel på at man kan laske mellom N og PE direkte på aggregatets terminal..?

Men samtidig:
Hvis man i stedet lasker mellom jordingsskinne (PE) og neutralleder (N) i sikringsskapet, så er kanskje det vel så greit...? Da kan vel også "ground relay" i Multiplus slås av, siden man da uansett vel vil få TN-nett i hele hytta...?

* Aggregatmanual.GIF (98.16 KB, 1005x551 - vist 263 ganger.)
Loggført

Hytta (offgrid):
- Victron MPPT 100/50
ThomasR
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Februar 16, 2019, 11:16:57 »

Da kan jeg oppdatere litt selv.
Jeg har vært på hytta, foretatt en del målinger, og jeg har koblet om litt. Jeg vil anbefale dere som har et liknende oppsett som meg å sjekke litt, kanskje jordfeilbryterne deres ikke fungerer i oppsettet til en hver tid.

Slik VAR det i anlegget mitt:
- Multiplus hadde "Ground relay" aktivert, slik at neutral (N) ble lasket sammen med jord (PE) inne i Multiplus under inverterdrift. Denne lasken (et relé) åpnes når Multiplus får strøm inn på AC IN fra f eks et aggregat.
- Aggregatet viste seg å fungere som et IT-anlegg, altså at begge faseledere er adskilt fra jord.

Resultat:

- Det elektriske anlegget i hytta var et TN-anlegg når strømmen kom fra inverter. Jordfeilbryter slo greit ut ved fremprovosert første jordfeil.
- Det elektriske anlegget i hytta ble plutselig et IT-anlegg når aggregatet sveiv. Jordfeilbryterne slo IKKE ut ved fremprovosert jordfeil på én fase...!!!

Slik har jeg koblet det nå:
- Jeg har slått av "Ground relay" i Multiplus
- Jeg har i stedet montert en permanent lask mellom neutral (N) og jordskinne (PE) i sikringsskapet. Dette er altså etter både aggregat og Multiplus, men før forbrukssikringene med jordfeilbryter.

Resultat:

- Nå har jeg TN-anlegg i hytta hele tiden, uavhengig av om det er aggregatet eller Multiplus som produserer 230V.
- Jordfeilbryter slår nå ut som den skal ved fremprovoser jordfeil, både ved aggregatdrift og ved inverterdrift.

Anbefaler folk å ta en sjekk på slike ting!
(Nå skal det sies at første jordfeil i et IT-anlegg normalt sett ikke trenger å være så farlig. Men hvis ikke jordfeilbryter slår ut, så kan den være vanskelig å oppdage. Og får man da en jordfeil på den andre fasen i tillegg, så kan det være ganske skummelt. Så syns mitt nye opplegg er MYE bedre og tryggere)
Loggført

Hytta (offgrid):
- Victron MPPT 100/50
elektrikern
Junior
**
Innlogget Innlogget

« Svar #5 på: Februar 16, 2019, 14:33:51 »

Det hører også med at IT anlegg er designet for å kunne brukes selv med en jordfeil. Stort sett hele Norge hadde og har IT anlegg. Fram til 1991 var det ikke et generelt krav om utkobling av første feilen. Hvis en bedrift er alene på transformatoren og har et internkontrollsystem etter boka så har de selv i dag ikke krav om utkobling av første jordfeil. Det at en jordfeilbryter ikke slår ut på første jordfeil i et IT anlegg er helt naturlig siden jordsluttningsstrømmen blir nesten null. Det som er viktig er utjevningsforbindelser. Er det kontakt mellom alle jordingene så blir det ikke berøringsfare og anlegget kan fint driftes med en feil.
Loggført

7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater
ThomasR
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Februar 16, 2019, 15:42:10 »

Det hører også med at IT anlegg er designet for å kunne brukes selv med en jordfeil. Stort sett hele Norge hadde og har IT anlegg. Fram til 1991 var det ikke et generelt krav om utkobling av første feilen. Hvis en bedrift er alene på transformatoren og har et internkontrollsystem etter boka så har de selv i dag ikke krav om utkobling av første jordfeil. Det at en jordfeilbryter ikke slår ut på første jordfeil i et IT anlegg er helt naturlig siden jordsluttningsstrømmen blir nesten null. Det som er viktig er utjevningsforbindelser. Er det kontakt mellom alle jordingene så blir det ikke berøringsfare og anlegget kan fint driftes med en feil.

Takk for presisering👍
 Jeg er enig i at jordslutningsstrømmen blir nesten null, og antydet derfor også at første jordfeil ikke normalt er farlig i IT.

Men syns likevel at det var noe uryddig å ha et anlegg som vekslet mellom IT og TN alt etter som generator sviver eller ikke. Så derfor valgte jeg å løse det slik jeg gjorde.
Loggført

Hytta (offgrid):
- Victron MPPT 100/50
etsvends
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Juli 06, 2020, 18:39:22 »

Da kan jeg oppdatere litt selv.
Jeg har vært på hytta, foretatt en del målinger, og jeg har koblet om litt. Jeg vil anbefale dere som har et liknende oppsett som meg å sjekke litt, kanskje jordfeilbryterne deres ikke fungerer i oppsettet til en hver tid.

Slik VAR det i anlegget mitt:
- Multiplus hadde "Ground relay" aktivert, slik at neutral (N) ble lasket sammen med jord (PE) inne i Multiplus under inverterdrift. Denne lasken (et relé) åpnes når Multiplus får strøm inn på AC IN fra f eks et aggregat.
- Aggregatet viste seg å fungere som et IT-anlegg, altså at begge faseledere er adskilt fra jord.

Resultat:

- Det elektriske anlegget i hytta var et TN-anlegg når strømmen kom fra inverter. Jordfeilbryter slo greit ut ved fremprovosert første jordfeil.
- Det elektriske anlegget i hytta ble plutselig et IT-anlegg når aggregatet sveiv. Jordfeilbryterne slo IKKE ut ved fremprovosert jordfeil på én fase...!!!

Slik har jeg koblet det nå:
- Jeg har slått av "Ground relay" i Multiplus
- Jeg har i stedet montert en permanent lask mellom neutral (N) og jordskinne (PE) i sikringsskapet. Dette er altså etter både aggregat og Multiplus, men før forbrukssikringene med jordfeilbryter.

Resultat:

- Nå har jeg TN-anlegg i hytta hele tiden, uavhengig av om det er aggregatet eller Multiplus som produserer 230V.
- Jordfeilbryter slår nå ut som den skal ved fremprovoser jordfeil, både ved aggregatdrift og ved inverterdrift.

Anbefaler folk å ta en sjekk på slike ting!
(Nå skal det sies at første jordfeil i et IT-anlegg normalt sett ikke trenger å være så farlig. Men hvis ikke jordfeilbryter slår ut, så kan den være vanskelig å oppdage. Og får man da en jordfeil på den andre fasen i tillegg, så kan det være ganske skummelt. Så syns mitt nye opplegg er MYE bedre og tryggere)

Hei

Hvordan provoserer du frem jordfeil? Hvor måler du for å se forskjellen på et IT og TN nett?
Får du spenning på jord på TN nett?
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
Jgytterdal@gmail.com
Legende
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Juli 06, 2020, 19:39:04 »

Jeg kjenner jeg nok er litt på gyngende grunn her, men stiller et spørsmål
I mitt oppsett har jeg et jordspyd på chassis på MP, samt et som er koblet til jordklemme på aggregat, og et jordspyd direkte inn i koblingsboks der sikring og jordfeilbryter sitter i hytta.
Har jeg ikke da i praksis et TN anlegg hele tiden?
Forutsatt at jeg har lav nok motstand mot jord.
Mao da har jeg utjevning slik at det ikke blir jordpotensiale anlegget.
Alle elementer har samme jord potensiale

Alle deler av anlegget har jo utjevningsjord gjennom kabellppøegget..
Loggført

2x Victron Smartsolar 150/35
Multiplus 24/3000/70/16
Hyundai DHY8500 diesel aggregat
2230w solpaneler
15kwt lithium miev 12p7s, Rec Q, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, el vvs
etsvends
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Juli 06, 2020, 20:24:13 »

Hjemme har jeg IT nett. Der måler jeg 225V mellom fasene og 127v mot jord.
Vil et TN nett ha 230V både mellom fasene og mot jord hvis N er lasket mot jord?
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Bmv-712
jkirkebo
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Juli 07, 2020, 21:48:36 »

Hjemme har jeg IT nett. Der måler jeg 225V mellom fasene og 127v mot jord.
Vil et TN nett ha 230V både mellom fasene og mot jord hvis N er lasket mot jord?

TN 3-fase har 400V mellom fasene og 230V mellom fase og N. N er lasket til jord så du har 230V fra fase til jord også.

TN 1-fase har kun en faseleder så der finner du ingen 400V spenning. Om du måler i en kontakt vil den ene pinnen ha 230V mot jord (faselederen) og den andre (N-leder) ha 0V mot jord.
Loggført
etsvends
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Juli 08, 2020, 13:10:26 »

Vil en 30mA jordfeilautomat løse ut ved første jordfeil i et slikt TN-1fas anlegg selv om det ikke er koblet mot jord? Altså alt er koblet som jordet anlegg, men ikke koblet mot jord.

Dere som skriver at dere provoserer frem jordfeil for test, hvordan gjøres dette?
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Bmv-712
jkirkebo
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Juli 10, 2020, 17:45:44 »

Vil en 30mA jordfeilautomat løse ut ved første jordfeil i et slikt TN-1fas anlegg selv om det ikke er koblet mot jord? Altså alt er koblet som jordet anlegg, men ikke koblet mot jord.

Dere som skriver at dere provoserer frem jordfeil for test, hvordan gjøres dette?

Det kommer an på. Om feilen er mot jord i anlegget og jord ikke er tilkoblet noe så vil det jo ikke gå noen strøm, så automaten kan ikke løse ut. Om feilen er at du tar på faseleder så strømmen går gjennom deg og til jord vil den løse ut. En jordfeilautomat er ikke tilkoblet jord i det hele tatt, den måler (i TN 1-fase nett) strømforskjellen mellom N og L1. Om det går strøm ut i L1 som ikke returnerer i N (der forskjellen overstiger 30mA) løser den ut.
Loggført
ThomasR
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Juli 14, 2020, 21:40:53 »

Det kommer an på. Om feilen er mot jord i anlegget og jord ikke er tilkoblet noe så vil det jo ikke gå noen strøm, så automaten kan ikke løse ut. Om feilen er at du tar på faseleder så strømmen går gjennom deg og til jord vil den løse ut. En jordfeilautomat er ikke tilkoblet jord i det hele tatt, den måler (i TN 1-fase nett) strømforskjellen mellom N og L1. Om det går strøm ut i L1 som ikke returnerer i N (der forskjellen overstiger 30mA) løser den ut.

Hvis N og PE (jord) er lasket sammen FØR jordfeilbryter, så bør vel jordfeilbryteren slå ut hvis det er lekkasje fra faselederen selv om ikke hytta er koblet til et utendørs jordingspunkt..?

La oss si at faselederen i vaffeljernet pga kabelbrudd får kontakt med metalldekselet. Da vil strømmen gå fra faseleder, vis jordkabel og tilbake til Multiplus/aggregat UTENOM jordfeilbryteren (her blir en sluttet krets) Følgende vil denne slå ut siden det er ulik strøm på L og N lederen.

Slik vurderer i alle fall jeg det.
Loggført

Hytta (offgrid):
- Victron MPPT 100/50
KjellG
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Juli 24, 2020, 21:59:21 »

Når en her med aggregat rett ved husveggen snakker om IT, så må en tenke over endel fenomener som kan skille dette IT-nettet fra vanlig IT hjemme.

Om du holder et batteri i løse lufta, så har du en lokal «DC-generator» i et IT-nett. Du kan koble en lyspære mellom polene og den lyser. Du kan koble en av polene til jord og strømmen blir 0,0 A. Du kan måle spenningen fra en pol til jord og du får 0V, fra den andre polen også 0V.

Om du bytter ut batteriet med et aggregat og kobler en pol til jord, så blir strømmen nær 0,0 A. Spenningen fra en av polene L eller N til jord = 0V.

Årsaken til større jordstrømmer og ca 132V mot jord i et ordinært IT-nett er den kapasitive koblingen som oppstår mellom kraftlinjene og jord på den lange veien mot deg.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
August 06, 2020, 13:45:47

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Kaffemaskin i kuldegrader Ygnastølen
Solventilator med varmeveksler ? Hytteboka
Når er et solcelleanlegg å regne som fast installasjon mtp maks 200VA / 48V? Ygnastølen
Erstatningskammer TODO snurredass Ygnastølen
Tømming av snurredo trenger tips Medusa
Batteridrevet støvesuger - Hvilken fungerer best på hytte? KjellG
Valg av strømaggregat etsvends
Tilkobling trykkluft Tstens
Hjelp med hytteanlegg StefanPal
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
6 Kyocera paneler 135/140W selges Røilern
Montering av solstrømanlegg OS
Strømaggregat - IT eller TN nett? KjellG
230v Solstrømsanlegg og samsvarserklæring Jgytterdal@gmail.com
Bråkete Multiplus - hvor har dere plassert boksen? Jgytterdal@gmail.com