Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Strømaggregat - IT eller TN nett?  (Lest 3179 ganger)
ThomasR
Senior
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: Februar 13, 2019, 22:01:20 »

Som overskriften sier:
Er strømmen som aggregatene leverer å betrakte som et TN-nett (nøytralleder koblet sammen med jord/chassis) eller IT-nett (to faseledere fullstendig adskilt fra jord/chassis)?

Aggregatet mitt er et Dometic TEC29.

Årsaken til at jeg grubler på det er en innstilling i Multiplus som heter "Ground relay". Med dette aktivert er Multiplusen (slik jeg forstår det) å betrakte som et TN-nett siden N-leder kobles sammen med chassis/jord. Men når strøm kommer inn på AC-in (f eks fra et aggregat) så åpnes dette releet. Hvis da aggregatet leverer som IT, så vil man få en svitsjing mellom systemer...

Jeg vil jo anta at aggregatene leverer som TN-system, siden det er det de fleste land bruker?
(Vet jo at jeg kan måle spenning mellom ledere og jord neste gang jeg er på hytta for å teste, men ble så nysgjerrig nå..!)
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 4x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
jkirkebo
Veteran
Innlogget Innlogget

« Svar #1 på: Februar 14, 2019, 14:01:08 »

Som overskriften sier:
Er strømmen som aggregatene leverer å betrakte som et TN-nett (nøytralleder koblet sammen med jord/chassis) eller IT-nett (to faseledere fullstendig adskilt fra jord/chassis)?

Årsaken til at jeg grubler på det er en innstilling i Multiplus som heter "Ground relay". Med dette aktivert er Multiplusen (slik jeg forstår det) å betrakte som et TN-nett siden N-leder kobles sammen med chassis/jord. Men når strøm kommer inn på AC-in (f eks fra et aggregat) så åpnes dette releet. Hvis da aggregatet leverer som IT, så vil man få en svitsjing mellom systemer...

Jeg vil jo anta at aggregatene leverer som TN-system, siden det er det de fleste land bruker?
(Vet jo at jeg kan måle spenning mellom ledere og jord neste gang jeg er på hytta for å teste, men ble så nysgjerrig nå..!)

Det velger du normalt selv. Om du lasker den ene fasen til jord har du TN, om du ikke gjør det har du IT. Hos oss er det lasket i skapet der inverterne er koblet til, mellom N og PE. Da har hele hytta TN-nett inkl. aggregatet. Det skal ikke være noen lasking på selve aggregatet da de fleste har kontakter der støpslene kan snus. Fra aggregatet får du mao. IT der begge faser flyter i forhold til jord.
Loggført
ThomasR
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Februar 14, 2019, 14:27:09 »

Som overskriften sier:

Det velger du normalt selv. Om du lasker den ene fasen til jord har du TN, om du ikke gjør det har du IT. Hos oss er det lasket i skapet der inverterne er koblet til, mellom N og PE. Da har hele hytta TN-nett inkl. aggregatet. Det skal ikke være noen lasking på selve aggregatet da de fleste har kontakter der støpslene kan snus. Fra aggregatet får du mao. IT der begge faser flyter i forhold til jord.

Takk for svar!
Aggregatet mitt har ingen kontakt for støpsel, kun L, N og PE for fast tilkobling.
Når anlegget mitt får strømmen fra Multiplus vet jeg at jeg har TN-nett pga et "ground relay" i Multiplusen som jeg har aktivert. Det kobler N og PE sammen.

Men så fort aggregatet sender strøm inn på AC-in på Multiplus, så åpnes dette releet. Da er det strømforsyningen (i dette tilfellet aggregatets) "nettsystem" som gjelder....

For å sikre TN hele tiden kan jeg kanskje bare laske mellom N(neutral) og PE(jord) i sikringsskapet da...? Dette blir jo i såfall "etter" både aggregatet og Multiplusen i kretsen... Eller bør jeg i tilfelle laske mellom aggregat (evt i aggregatets utgang) og Multiplus? Eller har ikke det noe å si..? (Så lenge laskingen skjer før forbrukskursene som har jordfeilbrytere)
Loggført

Hytta (offgrid):
ThomasR
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Februar 15, 2019, 08:39:08 »

Fant dette i installasjonsmanualen. Tyder vel på at man kan laske mellom N og PE direkte på aggregatets terminal..?

Men samtidig:
Hvis man i stedet lasker mellom jordingsskinne (PE) og neutralleder (N) i sikringsskapet, så er kanskje det vel så greit...? Da kan vel også "ground relay" i Multiplus slås av, siden man da uansett vel vil få TN-nett i hele hytta...?

* Aggregatmanual.GIF (98.16 KB, 1005x551 - vist 154 ganger.)
Loggført

Hytta (offgrid):
ThomasR
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Februar 16, 2019, 11:16:57 »

Da kan jeg oppdatere litt selv.
Jeg har vært på hytta, foretatt en del målinger, og jeg har koblet om litt. Jeg vil anbefale dere som har et liknende oppsett som meg å sjekke litt, kanskje jordfeilbryterne deres ikke fungerer i oppsettet til en hver tid.

Slik VAR det i anlegget mitt:
- Multiplus hadde "Ground relay" aktivert, slik at neutral (N) ble lasket sammen med jord (PE) inne i Multiplus under inverterdrift. Denne lasken (et relé) åpnes når Multiplus får strøm inn på AC IN fra f eks et aggregat.
- Aggregatet viste seg å fungere som et IT-anlegg, altså at begge faseledere er adskilt fra jord.

Resultat:

- Det elektriske anlegget i hytta var et TN-anlegg når strømmen kom fra inverter. Jordfeilbryter slo greit ut ved fremprovosert første jordfeil.
- Det elektriske anlegget i hytta ble plutselig et IT-anlegg når aggregatet sveiv. Jordfeilbryterne slo IKKE ut ved fremprovosert jordfeil på én fase...!!!

Slik har jeg koblet det nå:
- Jeg har slått av "Ground relay" i Multiplus
- Jeg har i stedet montert en permanent lask mellom neutral (N) og jordskinne (PE) i sikringsskapet. Dette er altså etter både aggregat og Multiplus, men før forbrukssikringene med jordfeilbryter.

Resultat:

- Nå har jeg TN-anlegg i hytta hele tiden, uavhengig av om det er aggregatet eller Multiplus som produserer 230V.
- Jordfeilbryter slår nå ut som den skal ved fremprovoser jordfeil, både ved aggregatdrift og ved inverterdrift.

Anbefaler folk å ta en sjekk på slike ting!
(Nå skal det sies at første jordfeil i et IT-anlegg normalt sett ikke trenger å være så farlig. Men hvis ikke jordfeilbryter slår ut, så kan den være vanskelig å oppdage. Og får man da en jordfeil på den andre fasen i tillegg, så kan det være ganske skummelt. Så syns mitt nye opplegg er MYE bedre og tryggere)
Loggført

Hytta (offgrid):
elektrikern
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Februar 16, 2019, 14:33:51 »

Det hører også med at IT anlegg er designet for å kunne brukes selv med en jordfeil. Stort sett hele Norge hadde og har IT anlegg. Fram til 1991 var det ikke et generelt krav om utkobling av første feilen. Hvis en bedrift er alene på transformatoren og har et internkontrollsystem etter boka så har de selv i dag ikke krav om utkobling av første jordfeil. Det at en jordfeilbryter ikke slår ut på første jordfeil i et IT anlegg er helt naturlig siden jordsluttningsstrømmen blir nesten null. Det som er viktig er utjevningsforbindelser. Er det kontakt mellom alle jordingene så blir det ikke berøringsfare og anlegget kan fint driftes med en feil.
Loggført
ThomasR
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Februar 16, 2019, 15:42:10 »

Det hører også med at IT anlegg er designet for å kunne brukes selv med en jordfeil. Stort sett hele Norge hadde og har IT anlegg. Fram til 1991 var det ikke et generelt krav om utkobling av første feilen. Hvis en bedrift er alene på transformatoren og har et internkontrollsystem etter boka så har de selv i dag ikke krav om utkobling av første jordfeil. Det at en jordfeilbryter ikke slår ut på første jordfeil i et IT anlegg er helt naturlig siden jordsluttningsstrømmen blir nesten null. Det som er viktig er utjevningsforbindelser. Er det kontakt mellom alle jordingene så blir det ikke berøringsfare og anlegget kan fint driftes med en feil.

Takk for presisering👍
 Jeg er enig i at jordslutningsstrømmen blir nesten null, og antydet derfor også at første jordfeil ikke normalt er farlig i IT.

Men syns likevel at det var noe uryddig å ha et anlegg som vekslet mellom IT og TN alt etter som generator sviver eller ikke. Så derfor valgte jeg å løse det slik jeg gjorde.
Loggført

Hytta (offgrid):
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
November 14, 2019, 05:02:34

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Belastning av AGM nå i den kalde årstiden. Skillenes
Jets toalett Geiri
Brannsikring av teknisk bod fanten
Hydrogenlagring på hytta Ygnastølen
AGM vs litium batteripakke Ygnastølen
Lauvåsen Hyttetrolll
Elektrisk jerrykanne Amatøren
generator instilinger i colorcontroll gx Karlole
Radiolink Bidda
Hvilken ladespenning til aggregatbatteri? Røilern
Ring hytta varm - plasseringsvennlig dieselbrenner Duperbrynte
Oppgradering av El-anlegg på "Strømløs" hytte. Fjellgeita
Spenningsfall under belastning jkirkebo
Hvor fornøyd er du med Solhytten sin oppfølging av byggeprosessen? Hyttefolk
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Jording av el anlegget på hytta KjellG
Nissan Leaf 24 KWH batteri for salg Offpist
Sunpower 327W paneler. Offpist
Hvordan få eBox-WIFI-01 til å virke på iPhone Pungen
Retningstyrt antenne Skillenes
Oppgradere 12V-anlegg på hytte StefanPal
Ild til Strøm OS
Tilbakekaller slange til gassgrill Amatøren
Brannvegg bak stålpipe Eggedal
Wallas brenselslange selges Ygnastølen
Home assistant på hytta (tech.) fanten
SIM kort og abn til styring av Wallas ivanJensen
Styring av Wallas 40 EA til frostsikring fanten
Hvilken type kabel bør / kan man bruke fra regulator rundt om i hytten? Wim_Runar
Vedovn med vannkappe Tottoa
Trykkvannspumpe uten akkumulator Jgytterdal@gmail.com
Aht på batteripakke etsvends
Gasspeis i ny hytte dagern
Frostsikring av Jetstoalett Endeli
4g-modem/router: Ønsker tips ThomasR
Vaskemaskin? Henrikhes
VVS - avløpssil til oppvaskkum Henrikhes
Styring av strøm med gsm remote Amundw99
Jula trykkpumpe MortenF
Hvor kan vi få tak i parafin etter fyringsforbudet inntrer. etsvends
Montering av solcellepaneler på torvtak fatso83
Seriekoble batterier (24V, 48V, etc): hvordan brukes det med 12V-utstyr? fatso83
Isolasjon rundt eksosrør til TEC-29 aggregat jkirkebo
Endelig batteri-til-batteri ladere fra Victron jkirkebo
Avtrekksvifte toalett Jutulhaugen
Vindvifte på gassvannvarmer ThomasR
Nødvendig å avbryte lading? ThomasR