Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Elektrisk jerrykanne  (Lest 484 ganger)
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.193


WW


« på: November 28, 2018, 20:08:20 »

Med "mørketid" følger også dårlig med energi fra sola og det selv på dager med strålende vær. Det fører uunngåelig til energitilførsel ved å brenne fossilt brennstoff på aggregatet.

Iløpet av en typisk vinterhelg hos oss så har vi et netto forbruk av elektrisk energi ett eller annet sted mellom 3-8Kwh, med ett energiunderskudd på 1-7Kwh for den tilhørende uken. Dette underskuddet erstatter vi altså ved å kjøre aggregat.

Men det finnes alternativer, og i år skal jeg teste det ut.
Jeg har en stablet med 24V Lithium batterier som hver kan lagre 1,3Kwh timer. Ved hjelp av 3-4 av disse i bilen og en egnet Victron 24V DC-DC omformer så kan jeg potensielt ta med meg på hytta nok bærebare Kwh til å komme gjennom en vinterhelg.

Synspunkter?






* Elektrisk jerrykanne.jpg (41.62 KB, 915x697 - vist 18 ganger.)
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS
Jgytterdal@gmail.com
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 430



« Svar #1 på: November 28, 2018, 20:34:33 »

Smart tankegang. Har også fra tid til annen tenkt på hvordan transportere oppladet energi hjemmefra, da vi har 40 min kjøring til hytta.
Driver å kjøper en 8kwt 24v lithium batteri pakke fra en WV E-up.
Den veier ikke mye.
Har fundert på om jeg kan koble den til tristar regulatoren og la den gjøre ladejobben.
Tenker da på å lage en vender med en tilkobling som tåler strømmen
Loggført

Tristar Mppt60
Multiplus 24/3000/70/16
Dometic Tec29
3 x 260w IBC polysol
24V batteribank (8 x 600ah 6v Rolls)
Victron Bmv702, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, vaffeljern
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 943



« Svar #2 på: November 28, 2018, 20:58:04 »

Smart løsning!

Selv sliter jeg mest med strømforbruket når vi ikke er på hytta. Har etter hvert blitt mange dingser som står på hele tiden: mobilt bredbånd, Venus GX, nettverksswitsch, Tristar MPPT, Control by web, Telldus ruter, Netatmo værstasjon. Dette trekker til sammen 0,5A som gir ca 12Ah/døgn.

Til nødlading har jeg koblet opp fire gamle Concorde 305Ah til en Vicron 24/24 12A DC/DC med variabel utspenning som fungerer som lader. Denne styrer jeg med Control By Web.
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Jgytterdal@gmail.com
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 430



« Svar #3 på: November 28, 2018, 21:21:03 »

Jeg "sliter" også med alle små duppedingser som vil ha strøm kontinuerlig.
Foreløpig løser jeg det med å kjøre aggregat med jevne mellomrom.
Jeg har et forbruk på ca 0,7A 24v.
Dette blir faktisk litt forbruk over tid.
16w x 24 = 384Wh.
Dette må jeg kompensere ved aggregat, på soldager går det akkurat rundt.
Spennende om propellen etterhvert bidrar.
Ironisk nok har det aldri vært så vindstille som etter denne ble montert!! 😀
Loggført

Tristar Mppt60
Multiplus 24/3000/70/16
Dometic Tec29
3 x 260w IBC polysol
24V batteribank (8 x 600ah 6v Rolls)
Victron Bmv702, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, vaffeljern
Jokke
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 10



« Svar #4 på: November 28, 2018, 21:28:21 »

Jeg har gjort dette i påvente av å få satt opp flere paneler. Har fungert greit, men ikke akkurat sømløst. Har et 12v system som forsyner lys og Wallas og lades av solcellepanel. I tillegg har jeg et 48 v system som kun brukes til 240v. Batteriet til 48 v systemet er på 3 kWt og veier vel ca 15 kg. Det består av 280 stk 18650 celler i en Pelicase. Lades i garasjen når jeg er hjemme kobles til inverter når jeg er på hytten.

Tror ikke inverter har spesielt godt av å bli koblet til og fra batteri. Dersom jeg skal fortsette med det bør jeg skaffe en precharge unit i alle fall. En annen utfordring blir å matche spenningen på 2 batterier dersom jeg skal ha et fast 48 v system som skal supplerers et mobilt batteri.

Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.193


WW


« Svar #5 på: November 28, 2018, 22:33:49 »

Har fundert på om jeg kan koble den til tristar regulatoren og la den gjøre ladejobben. 

Hei - det tror jeg ikke
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.193


WW


« Svar #6 på: November 28, 2018, 22:36:49 »

Tror ikke inverter har spesielt godt av å bli koblet til og fra batteri. Dersom jeg skal fortsette med det bør jeg skaffe en precharge unit i alle fall.

Det er vel noen digre kondensatorer som forlanger å bli ladet opp

En annen utfordring blir å matche spenningen på 2 batterier dersom jeg skal ha et fast 48 v system som skal supplerers et mobilt batteri.

Nettopp - det må gjøres via en DC DC omformer slik som OS har gjort
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.193


WW


« Svar #7 på: November 28, 2018, 23:18:39 »

Jeg fant denne teksten på support sidene til Tristar.

Kan jeg koble den elektriske jerrykannen rett inn på kontrolleren?

Synspunkter?


* Midlertidig2.jpg (35.12 KB, 815x494 - vist 15 ganger.)
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS
Tstens
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 20



« Svar #8 på: November 29, 2018, 06:45:52 »

Høres ut som en smart ide. Der må jo Tesla batterimodul være midt i blinken .
24 volt 233Ah 5,2 kWH på 25 kg . Og kurant str . Bruke en gammel trillekoffert og lage noe ut av den , så slipper man å bære også 👍🏼😃.
Må sees på .
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.193


WW


« Svar #9 på: November 30, 2018, 14:59:28 »

HDer må jo Tesla batterimodul være midt i blinken .
24 volt 233Ah 5,2 kWH på 25 kg . Og kurant str . Bruke en gammel trillekoffert og lage noe ut av den , så slipper man å bære også 👍🏼😃.
Må sees på .

2 slike så kan du selge det dyre Honda aggregatet på Finn
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 943



« Svar #10 på: November 30, 2018, 17:30:31 »

Her er et bilde av løsningen min. De fire batteriene til venstre er til "nødlading" via Victron DC/DC som ses på veggen nede til høyre. Dette er i kjelleren i den nye boden som jeg har nevnt tidligere.


* 2018-09-29 13.01.36.jpg (578.18 KB, 1024x1365 - vist 15 ganger.)
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
etsvends
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 169



« Svar #11 på: November 30, 2018, 18:14:40 »

Høres ut som en smart ide. Der må jo Tesla batterimodul være midt i blinken .
24 volt 233Ah 5,2 kWH på 25 kg . Og kurant str . Bruke en gammel trillekoffert og lage noe ut av den , så slipper man å bære også 👍🏼😃.
Må sees på .

Noen som vet hvordan disse tesla modulene er å bruke? Ser ut som de er godt sammensatt og en del elektronikk. Er det egen BMS ferdig på en modul? Kan den lades og brukes direkte?
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Epsolar tracer 20AMppt
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.193


WW


« Svar #12 på: Desember 01, 2018, 08:18:23 »

Noen som vet hvordan disse tesla modulene er å bruke? Ser ut som de er godt sammensatt og en del elektronikk. Er det egen BMS ferdig på en modul? Kan den lades og brukes direkte?

Nei, du må ha en BMS løsning.

De karene her har laget noe som jeg tror kan brukes
https://www.youtube.com/watch?v=QDI4opAMqB8&t=403s
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS
Tstens
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 20



« Svar #13 på: Desember 01, 2018, 08:32:00 »

BMS’n er vist et kapittel for seg selv . Tesla bruker et eget «språk»for kommunikasjon
. Er en amarikaner som har laget en kontroll enhet som snakker med BMS som sitter på hver eneste Batteri modul . Den koster 1250 $ ser jeg . Men da kan man koble opp mot 62 moduler . Dette kan da bli styrt og overvåket m PC og også kontrolleres m feks en SMA sunny Island  . De selger også harness for sammen kobling av moduler samt releer  osv . Grønvolds bildemontering har nå hugget tett oppunder 100 teslaer . De har venteliste på batterier . Allt går hil utlandet og ender opp som powerbank i solcelle anlegg i utlandet . Jeg har spurt Grønvold om han kan sjekke opp m sine kunder om batteristyring i sine anlegg . Den ene sendte tilbake et bilde av en standard BMS . Så tror de bare bruker vanlig BMS . Modulen vil nok da komme i ubalanse etterhvert . Tesla sin som sitter på hver modul (16 moduler i hver bil pakke ) overvåker hver celle . Samt at det sitter en hoved BMS som overvåker alle 16 i bilen . Grønvold selger enkeltmoduler . Og har solgt til noen i Norge også . Ser noen i Statene som bruker en standard BMS og
Programmerer inn standard verdiene til modulen . Og balanserer pakka en gang iblant m en balanserer. Som man kan koble på kontakten til original bms’n . Da lader de opp pakka først og kobler til balansereren og den lader da ned radene/celler som har høyest volt så de blir like . Tungvint m går . Denne balansereren før man for 5$ på eBay . Kommer til å gå for 4 moduler selv på hytta men må lese meg mere opp først . Litt dyrt å eksperimentere m flere tusen $ 🤨.
Loggført
Tstens
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 20



« Svar #14 på: Desember 01, 2018, 08:39:24 »

Noen som vet hvordan disse tesla modulene er å bruke? Ser ut som de er godt sammensatt og en del elektronikk. Er det egen BMS ferdig på en modul? Kan den lades og brukes direkte?

Nei, du må ha en BMS løsning.

De karene her har laget noe som jeg tror kan brukes
https://www.youtube.com/watch?v=QDI4opAMqB8&t=403s

Her her controlleren som har blitt lager som bruker Tesla sin originale BMS
http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=basicsmodulecontroller
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Desember 12, 2018, 08:18:27

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc