Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Varmekabel på bad , hytte uten innlagt strøm  (Lest 1089 ganger)
Tstens
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: September 19, 2018, 05:41:29 »

Hei , et lite spørsmål/råd . Jeg pusser opp hytta og har ikke innlagt strøm . Foreløpig ingen planer om dette på hyttefeltet i uoverskuelig fremtid . Men jeg har lyst til å støpe inn varmekabler i gulvet (som flislegges ) allikevel , så slipper man å styre med dette senere . Jeg har aggregat som jeg kan bruke til å få opp litt varme i gulvet i tilegg til et planlagt "voksent" solselleanlegg og batterier . Badet er ikke stort(ca 5-6 kvm ) ser litt på kabel på ca 400watt det vil jo bli 9,6kw i døgnet hvis den går kontinuerlig da. Da skal man ha svært batteri og masse  paneler . Men hva med p bruke feks 2 kurser m 200w i stedet og bare kjøre ene foreløpig . Vil det bli  mindre trekk i stedet for en 400w kabel ?. Går jo raskere opp m en kraftigere kabel riktig nok . Regner med de pulser når de skal vedlikeholde varmen i gulvet ? Vil jo også bli dyrere m 2 kontrollere også . Hva tror dere ? Vil (når jeg har funnet ut hvordan , bruke 4 stk Tesla batterimoduler på ca tot 20 kw. Og 4 stk 360W paneler . Så vil jo ha litt kapasitet å bruke fra .
Terje
Loggført
etsvends
Senior
Innlogget Innlogget

« Svar #1 på: September 19, 2018, 10:56:24 »

Hva med å legge vannrør og ha en vedovn med vannkappe? Det vil du kunne bruke hvis du får strøm hvis du har en elektrisk kolbe. Denne kan du bruke til å dumpe overskuddstrøm også..
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Epsolar tracer 20AMppt
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
Slyboy
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: September 19, 2018, 15:48:10 »

Legg to kabler. En på 250W på det arealet du bår mest på og en på 450 på restarealet. På kablene monterer du en vanlig 1-2-3 bryter. Dette for at når du kommer på hytta så kan du sette bryteren i trinn 3 for hurtig oppvarming. Når du så har fått opp tempen så setter du bryteren på trinn 1 for å holde varmen i det arealet du bruker mest.

Monterer du i tillegg en gammeldag bimetalltermostat inne på badet så vil dette bli bare lykken Glad
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Innlogget Innlogget

WW

« Svar #3 på: September 19, 2018, 17:38:56 »

Jeg har et påbyggningsprosjekt hvor jeg tenker å legge vannbåren varmekabler i gulvene. Her kommer jeg til å varme opp vannet ved hjelp av en vedovn med vannkappe, en vannvarmer alla "motorvarmer" som går på diesel og ved hjelp av strøm som hentes fra solpanelene.

Løsningen vil ha en vanntank som magasiner varmen, og denne tanken inneholder ca 0,5Kwh 0,05Kwh energi pr liter.

Oppvarming av vanntanken med generator vil jeg fraråde fordi dette er en særdeles kostbar og lite effektiv metode. Typisk så koster slike kwh rundt 10,- og det er bedre å bruke drivstoffet til å varme vannet direkte.

Idag så henter jeg ut typisk 1000W i noen timer på gode soldager fra solpanelene som jeg bruker til frostsikring ved hjelp av elektriske ovner. I fremtiden vil jeg bruke dette til å varme opp vannet i vanntanken.

* Midlertidig (5).jpg (5.72 KB, 194x152 - vist 318 ganger.)
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS
jkirkebo
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: September 19, 2018, 17:49:55 »

Jeg har et påbyggningsprosjekt hvor jeg tenker å legge vannbåren varmekabler i gulvene. Her kommer jeg til å varme opp vannet ved hjelp av en vedovn med vannkappe, en vannvarmer alla "motorvarmer" som går på diesel og ved hjelp av strøm som hentes fra solpanelene.

Løsningen vil ha en vanntank som magasiner varmen, og denne tanken inneholder ca 0,5Kwh energi pr liter.

Er du sikker på at det er såpass? Jeg har en 750L akkumulatortank jeg holder på å koble opp, mener jeg regnet meg fram til ca. 50kWh lagret i den mellom 95 grader og 30 grader. Da med 45% propylenglykol i tanken, noe som gir ca. 12,5% mindre energi enn med vann. Mao. 0,066kWh/liter. Så du har kanskje satt kommaet feil, om du regnet med litt mindre temperaturspenn, f.eks 90-40 grader?
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Innlogget Innlogget

WW

« Svar #5 på: September 19, 2018, 19:25:19 »

Du har rett, det skulle vært 0,05Kwh/liter

Fra boken Energyunlimted

"But now the theoretical background, which is very simple:
As stated in section 6.3.3, the heat capacity of water is 1.16 Wh per °C. Bringing 1 litre of water of 20 °C to the
boil would therefore take 1.16 x (100 – 20) = 93 Wh. In practice it takes more than 100 Wh, depending on the
heat capacity of the pan and other losses, which can be reduced by starting with warm water from the boiler
instead. So the figure to remember is 100 Wh per litre."

1,16Wh x 87.5% =1,015Wh for kjøleveske

Hvis man øker temperaturen på en liter kjøleveske fra 30 til 80 grader så har man tilført 50Wh/liter.
For   10liter  500Wh
For 100liter 5000Wh, 5Kwh
For 300liter 15Kwh

Loggført

830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Honda EM5500CXS
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Innlogget Innlogget

WW

« Svar #6 på: September 19, 2018, 19:35:01 »

Jeg har en 750L akkumulatortank jeg holder på å koble opp,.....

Hvilke komponenter har du valgt?
Hvor har du handlet løsningen?
Har du lyst til å dele design med oss?
Loggført

830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Honda EM5500CXS
jkirkebo
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: September 19, 2018, 20:12:44 »

Jeg har en 750L akkumulatortank jeg holder på å koble opp,.....

Hvilke komponenter har du valgt?
Hvor har du handlet løsningen?
Har du lyst til å dele design med oss?

Tanken er fra Effecta, isolert BBS-modell (dvs. med dobbel vv-sløyfe og solsløyfe.

Ovnen er en Kratki Amelia 30kW med heisedør.

Styring skal bli Sorel XHCC men har ikke kommet så langt at den er handlet inn enda.

Doble bivalente shunter til to separate gulvvarmekretser (1 for tregulv og en for betonggulv). Styrt med PW, ARA598 motor.

Vexve Termovar for lading av tanken fra ovnen.

Gira termostater i hvert som styrer 230V termoelementer på samlestokkene. Luftføler i soverom/stue med tregulv, gulvføler i gang/bad med betonggulv.

Alle gulv med 20mm PEX. Spaltegulv med 22x123mm bord på trebjelkelag med 12,5mm gulvgips oppå (og varmefordelingsplater selvsagt). PEX-rør stripset til armeringsnett i betonggulvene.

Det gjenstår egentlig å finne ut hvor jeg skal handle XHCC og ARA598 motorene (som er et OEM-produkt som kun kan kjøpes via Sorel).
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Innlogget Innlogget

WW

« Svar #8 på: September 19, 2018, 20:24:05 »

Takker
Loggført

830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Honda EM5500CXS
OS
Legende
Innlogget Innlogget

« Svar #9 på: September 19, 2018, 20:31:42 »

Interessant med vannboren varme!

Lurer på en ting. Det er jo ikke så lett å regulere varmen i en vedovn. Hva skjer hvis vannet blir for varmt etter en har stormfyrt en iskald vinterdag?
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Innlogget Innlogget

WW

« Svar #10 på: September 19, 2018, 20:44:33 »

Lurer på en ting. Det er jo ikke så lett å regulere varmen i en vedovn. Hva skjer hvis vannet blir for varmt etter en har stormfyrt en iskald vinterdag?

Arne Bergli skriver at ovnen må ha
"Innbygd kjølespiral med montert termisk sikkerhetsventil"

Den kjøler ned ovnen ved å bruke "kaldtvann fra kranen" og dumpe det rett ut. Dette er selvfølgelig en utfordring på en hytte med begrensede vannressurser
Loggført

830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Honda EM5500CXS
jkirkebo
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: September 20, 2018, 09:49:28 »

Arne Bergli skriver at ovnen må ha
"Innbygd kjølespiral med montert termisk sikkerhetsventil"

Den kjøler ned ovnen ved å bruke "kaldtvann fra kranen" og dumpe det rett ut. Dette er selvfølgelig en utfordring på en hytte med begrensede vannressurser

Det vil ikke fungere her, da kjølespiralen er laget slik at det ikke går an å tømme den for vann. Den vil i så fall fryse.

Jeg har tenkt å plassere en tank med 100-200L glykolblanding under hytta, koblet til kjølespiralen via en pumpe. Om "alarmen" går, dvs. temperaturen blir for høy, vil XHCC starte pumpa. Den henter kald glykol fra bunnen av tanken, kjører den gjennom kjølespiralen før den dumpes på toppen av tanken. Det bør gi meg tid nok til å håndtere situasjonen.

Ellers bør man selvsagt følge med på temperaturdisplayet under fyring. Det skal nok ikke så mye erfaring til før man vet hvor mange grader tanken heves på et innlegg av slik og slik størrelse.
Loggført
Slyboy
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: September 20, 2018, 15:06:18 »

Jeg fikk tilbud på dette anlegget fra en leverandør der det skulle benyttes vannkappe og vannbåren varme via en tank på 600 liter og kom frem til at dette kostet ca 90 000,- ferdig montert. Når jeg da har montert ett lifepo4 batteri på 20 kW over solcelle valgte jeg det bort siden jeg aldri vil klare å få dette lønnsomt.

Spørsmålet er jo; hvor mye penger skal du bruke på noe som absolutt ikke er evigvarende og vil generere kostnader hele veien i form av ventiler, termostater og rens?
Loggført
jkirkebo
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: September 20, 2018, 23:10:54 »

Jeg fikk tilbud på dette anlegget fra en leverandør der det skulle benyttes vannkappe og vannbåren varme via en tank på 600 liter og kom frem til at dette kostet ca 90 000,- ferdig montert. Når jeg da har montert ett lifepo4 batteri på 20 kW over solcelle valgte jeg det bort siden jeg aldri vil klare å få dette lønnsomt.

Spørsmålet er jo; hvor mye penger skal du bruke på noe som absolutt ikke er evigvarende og vil generere kostnader hele veien i form av ventiler, termostater og rens?

For vår del er det snakk om å få fordelt varmen i en ganske lang og smal hytte. Verdien av varmt badegulv og varme gulv generelt er også ganske stor for oss. Å sprengfyre i stua for å få lunk i bad og soverom er vi ganske lei av, fryser på do og svetter i sofaen Blunker
Loggført
Endeli
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: September 24, 2018, 10:07:35 »

Alternativet et å gå for en «bobil» løsning med vannbåren varme på gass.
Vurderte selv en Alde vannvarmer på gass før vi gikk for innlagt strøm.
Importert fra England så kom det på rundt 15K.
Loggført
Tstens
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #15 på: September 29, 2018, 16:29:08 »

Da ble det varmekabel i gulvet på hytta . 760w kabel 10w  fra Nexsans. Blir som i et vanlig bad hjemme det . Tenkte på 2 stk 200w men det vill ta lengre tid . Fikk råd fra en elektriker . Forbruket for å varme opp gulvet blir omtrent den samme om jeg har kraftig el svak varmekabel . Da er det bedre med en kraftig . Får bruke aggregatet for å få opp temp og evt gå over til batteri , etter hvert .
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Oktober 22, 2018, 15:10:17

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Tips til "Ring Hytta varm" produkt (Uten Wifi) ivanJensen
Varmematte til frostsikring under f.eks. oppvaskmaskin andy
300W helsorte paneler Røilern
Tristar MPPT 60 modul til Color Control GX OS
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Vedovn med vannkappe Gussi
Ønske om overvåking av temp og og strøm på hytta. Gussi
fjernstyre Wallas 40cc med CBW enheten Offgrid
Standard dip switch instillinger Victron 12-3000-120-16, alle står til off McNisse
Hvordan unngå "badstue" på hemsen? Amorine
6 Kyocera paneler 135/140W selges Røilern
Victron "over the air" update - Imponerende Ygnastølen
Vindgenerator på hytta Jgytterdal@gmail.com
Morningstar - Justering av parametre Torstein
Kobling av paneler mot TSMPPT60 ivarw
Avstand mellom multiplus og aggregat. Røilern
Fjernstarter Honda nordåned
USB veggboks 12v maghus
Hva tåler best temperatursvingninger. Laminat eller parkett? Sæters
Vy hytte fra Leve Hytter trondeh
Dimensjonering av Victron Blue Solar regulator til solcellepanel etsvends