Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Jets 24v vakumarator eller 230v versjon  (Lest 477 ganger)
Tstens
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 14



« på: September 06, 2018, 18:57:26 »

Hei Folkens
Skal til å investerte i en Jets toalett .
Jeg er også igang med å prosjektere et elektrisk anlegg og er godt igang med å trekke ledninger til 230 volt anlegg i hytta og annekset . Planen var å kjøpe 230volt Jets og bruke da inverter (som skal fore resten av anlegget også) på ca 5000w . Ble anbefalt å gå for 12 volt , men siden jeg kommer til å bruke 24volt pakke. Kunne de bygge å levere 24 volt versjon . Dette for at 230 volt kunne skape flimmer og påvirke annen elektronikk . Noen som har vært borti dette ? Vil tro at med en god og kraftig inverter , så takler den en oppstart på 230 volt pumpa ? Har allerede trukket kabling i veggene til stikkontakt til pumpa .
Mvh
Terje
Loggført
ThomasR
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 57



« Svar #1 på: September 06, 2018, 20:13:10 »

Dette er sikkert et velment råd fra Jets, men det er ikke nødvendigvis et godt råd. Det virker ikke som de har fått helt med seg den utviklingen som har vært i når det gjelder strømløse hytter. Hvis du har en kvalitetsinverter på hele 5000W (f. eks fra Victron), så skal dette overhode ikke være noe problem.
   At man kan få problemer med små invertere, er nok derimot riktig.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Tstens
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 14



« Svar #2 på: September 06, 2018, 22:24:38 »

Jepp da får jeg se på det hva jeg kjøper. Takker for svar .
Terje
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 281



WWW
« Svar #3 på: September 07, 2018, 09:58:06 »

Null problem med Jets 230V på en 3kW inverter her ihvertfall. Jeg anbefaler også 230V utgaven.
Loggført
SeSe
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Ringerike
Innlegg: 43

A


« Svar #4 på: September 07, 2018, 13:07:05 »

Kan bekrefte at Jets 220v går ok på Victron 3k inverter
(Selv om selger av Jets sterkt frarådet dette med litt ikke holdbare , fantasifulle erfaringshistorier)
Vi har 220V Jets , men med 12V , separat vanntank for spylevann.  Lettere å bruke når det er frost.  Bruker frostvæske når det er minusgrader
 
Loggført
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 897



« Svar #5 på: September 07, 2018, 13:12:26 »

Vi har også 230V Jets på Victron Multiplus og det fungere veldig bra. Men Jets fungerer ikke når aggregatet går for da sender Victron spenningen fra aggregatet ut. Har testet med to forskjellige aggregat og samme problem. Du hører Jets forsøker men den stopper før vakuumatoren starter. Hadde jeg visst dette før jeg handlet Jets hadde jeg nok gått for 12V og eget batteri som står sammen med Jets.
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
SeSe
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Ringerike
Innlegg: 43

A


« Svar #6 på: September 07, 2018, 16:28:11 »

Vi har også 230V Jets på Victron Multiplus og det fungere veldig bra. Men Jets fungerer ikke når aggregatet går for da sender Victron spenningen fra aggregatet ut. Har testet med to forskjellige aggregat og samme problem. Du hører Jets forsøker men den stopper før vakuumatoren starter. Hadde jeg visst dette før jeg handlet Jets hadde jeg nok gått for 12V og eget batteri som står sammen med Jets.

Ser det samme, avogtil hos oss.  Noen ganger klarer ikke aggregate å levere nok til frekvensomformeren i Jet's toalettet.  Jeg har tenkt at det er mulig å sette opp Victron til å  ikke være så treg til å hjelpe til når forbruket blir stort & raskt.  har ikke lykkes så langt, men ikke gjort noe seriøst forsøk, egentlig.  Antagelig er det noen her som vet... hvordan sette opp Victron med litt 'svakt' aggregat
Loggført
Jutulhaugen
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 9



« Svar #7 på: September 07, 2018, 20:34:17 »

Hvis man ser bort fra behovet for et ekstra batteri for 12v-versjonen, er det noen andre klare fordeler med 220v- vs 12v-versjonen?
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 281



WWW
« Svar #8 på: September 08, 2018, 13:07:59 »

Vi har også 230V Jets på Victron Multiplus og det fungere veldig bra. Men Jets fungerer ikke når aggregatet går for da sender Victron spenningen fra aggregatet ut. Har testet med to forskjellige aggregat og samme problem. Du hører Jets forsøker men den stopper før vakuumatoren starter. Hadde jeg visst dette før jeg handlet Jets hadde jeg nok gått for 12V og eget batteri som står sammen med Jets.

Hmm, ikke noe problem med det her, men jeg har jo et Honda EU65iS. Det er antageligvis mer enn stort nok.
Loggført
SeSe
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Ringerike
Innlegg: 43

A


« Svar #9 på: September 09, 2018, 14:04:43 »

Hvis man ser bort fra behovet for et ekstra batteri for 12v-versjonen, er det noen andre klare fordeler med 220v- vs 12v-versjonen?
Fordel 220V: Man slipper å tenke på kabeltverrrsniitt og avstand til batteri, aventuellt et ekstra batteri nær Jets.   
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
September 24, 2018, 04:40:15

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc