Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Jets 24v vakumarator eller 230v versjon  (Lest 2205 ganger)
Tstens
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 25



« på: September 06, 2018, 18:57:26 »

Hei Folkens
Skal til å investerte i en Jets toalett .
Jeg er også igang med å prosjektere et elektrisk anlegg og er godt igang med å trekke ledninger til 230 volt anlegg i hytta og annekset . Planen var å kjøpe 230volt Jets og bruke da inverter (som skal fore resten av anlegget også) på ca 5000w . Ble anbefalt å gå for 12 volt , men siden jeg kommer til å bruke 24volt pakke. Kunne de bygge å levere 24 volt versjon . Dette for at 230 volt kunne skape flimmer og påvirke annen elektronikk . Noen som har vært borti dette ? Vil tro at med en god og kraftig inverter , så takler den en oppstart på 230 volt pumpa ? Har allerede trukket kabling i veggene til stikkontakt til pumpa .
Mvh
Terje
Loggført
ThomasR
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 104



« Svar #1 på: September 06, 2018, 20:13:10 »

Dette er sikkert et velment råd fra Jets, men det er ikke nødvendigvis et godt råd. Det virker ikke som de har fått helt med seg den utviklingen som har vært i når det gjelder strømløse hytter. Hvis du har en kvalitetsinverter på hele 5000W (f. eks fra Victron), så skal dette overhode ikke være noe problem.
   At man kan få problemer med små invertere, er nok derimot riktig.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Tstens
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 25



« Svar #2 på: September 06, 2018, 22:24:38 »

Jepp da får jeg se på det hva jeg kjøper. Takker for svar .
Terje
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 366



WWW
« Svar #3 på: September 07, 2018, 09:58:06 »

Null problem med Jets 230V på en 3kW inverter her ihvertfall. Jeg anbefaler også 230V utgaven.
Loggført
SeSe
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Ringerike
Innlegg: 53

A


« Svar #4 på: September 07, 2018, 13:07:05 »

Kan bekrefte at Jets 220v går ok på Victron 3k inverter
(Selv om selger av Jets sterkt frarådet dette med litt ikke holdbare , fantasifulle erfaringshistorier)
Vi har 220V Jets , men med 12V , separat vanntank for spylevann.  Lettere å bruke når det er frost.  Bruker frostvæske når det er minusgrader
 
Loggført
OS
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 997



« Svar #5 på: September 07, 2018, 13:12:26 »

Vi har også 230V Jets på Victron Multiplus og det fungere veldig bra. Men Jets fungerer ikke når aggregatet går for da sender Victron spenningen fra aggregatet ut. Har testet med to forskjellige aggregat og samme problem. Du hører Jets forsøker men den stopper før vakuumatoren starter. Hadde jeg visst dette før jeg handlet Jets hadde jeg nok gått for 12V og eget batteri som står sammen med Jets.
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
SeSe
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Ringerike
Innlegg: 53

A


« Svar #6 på: September 07, 2018, 16:28:11 »

Vi har også 230V Jets på Victron Multiplus og det fungere veldig bra. Men Jets fungerer ikke når aggregatet går for da sender Victron spenningen fra aggregatet ut. Har testet med to forskjellige aggregat og samme problem. Du hører Jets forsøker men den stopper før vakuumatoren starter. Hadde jeg visst dette før jeg handlet Jets hadde jeg nok gått for 12V og eget batteri som står sammen med Jets.

Ser det samme, avogtil hos oss.  Noen ganger klarer ikke aggregate å levere nok til frekvensomformeren i Jet's toalettet.  Jeg har tenkt at det er mulig å sette opp Victron til å  ikke være så treg til å hjelpe til når forbruket blir stort & raskt.  har ikke lykkes så langt, men ikke gjort noe seriøst forsøk, egentlig.  Antagelig er det noen her som vet... hvordan sette opp Victron med litt 'svakt' aggregat
Loggført
Jutulhaugen
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 11



« Svar #7 på: September 07, 2018, 20:34:17 »

Hvis man ser bort fra behovet for et ekstra batteri for 12v-versjonen, er det noen andre klare fordeler med 220v- vs 12v-versjonen?
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 366



WWW
« Svar #8 på: September 08, 2018, 13:07:59 »

Vi har også 230V Jets på Victron Multiplus og det fungere veldig bra. Men Jets fungerer ikke når aggregatet går for da sender Victron spenningen fra aggregatet ut. Har testet med to forskjellige aggregat og samme problem. Du hører Jets forsøker men den stopper før vakuumatoren starter. Hadde jeg visst dette før jeg handlet Jets hadde jeg nok gått for 12V og eget batteri som står sammen med Jets.

Hmm, ikke noe problem med det her, men jeg har jo et Honda EU65iS. Det er antageligvis mer enn stort nok.
Loggført
SeSe
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Ringerike
Innlegg: 53

A


« Svar #9 på: September 09, 2018, 14:04:43 »

Hvis man ser bort fra behovet for et ekstra batteri for 12v-versjonen, er det noen andre klare fordeler med 220v- vs 12v-versjonen?
Fordel 220V: Man slipper å tenke på kabeltverrrsniitt og avstand til batteri, aventuellt et ekstra batteri nær Jets.   
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
April 24, 2019, 17:04:52

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
50 A sikring mellom batteri og regulator går ved høyt forbruk på inverter haskibr
Nytt solcelleanlegg Eivinn
Filtrere bort sand fra vannbrønn jkirkebo
Nytt solcelleanlegg - beholde AGM-batteriet? jkirkebo
Off-grid laftehytte? etsvends
Tristar MPPT 60 modul til Color Control GX OS
Grundfos scala 2 og frostsikring OS
Forslag til planløsning hytte på fjellet kai.r
Victron MultiPlus og Venus: Skru av/på med bryter OS
Nødvendig med batteribalansering av AGM? Gå for 24 eller 48 volt anlegg? NilsOF
Nissan Leaf 24 KWH batteri for salg jkirkebo
Bra lading om dagen! jkirkebo
Jula trykkpumpe jkirkebo
Overflatebehandling flytebrygge Arild81
Dispensasjon fra Tek 17 for sommerhytte? Eggedal
Sentralvarme på hytte uten srøm Torma
Kontinuerlig inverterdtift ThomasR
Hvordan få hytta på nett? haskibr
6V 160Ah UPS batterier selges Batterimann
Hvor kan vi få tak i parafin etter fyringsforbudet inntrer. jkirkebo
Krav til solcelleanlegg og aggregat bonamassa
La Nordica vedkomfyr og stålpipe ut veggen. bonamassa
Kjøleskap i kaldt rom under 15° (delt opp tråd) Zappa
Oppvarming og drift av ny hytte. ThomasR
Utlegg flytebrygge Howard
Wallas 40cc lanseringsår Jgytterdal@gmail.com
Venus GX: Hvordan styre rellé nr 2 OS
Konvertere fra 12 V til 48 V batteribank? jkirkebo
Budsjett "Ring hytta varm" med Calmax pellet ovn Erland
Startproblem med aggregat Røilern
Hjelp til layout på hytte på støl/støyl. bonamassa
Drifts- og vedlikeholdsavtale for privat renseanlegg og vannforsyning Morten75
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Varmepumpe på hytte med solstrøm Torma
Ladestrøm for batterier i parallell Arild81
Kipor IG3000 sluttet å starte etter 4 år StefanPal
Kjøleskap ORB153BKL A+++ bestilt. Arild81
Tristar Morningstar mppt 60 vurderes solgt Jgytterdal@gmail.com
Dump load Victron Røilern
Omforme 230v til 12v Ygnastølen
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc