Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ladeproblemer med Victron Multiplus  (Lest 703 ganger)
Richsaw
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: August 23, 2018, 11:30:12 »

Jeg har en Victron MultiPlus C 12/2000/80-30. Den skal lade min 2x350A batteribank med ladestrøm fra et GEBE 2500 aggregat, med Honda motor. Men Multi´n og aggregatet vil ikke samarbeide. Det er ingenting som skjer når jeg starter aggregatet.
Jeg har skjønt at det er noe som heter "Weak AC input", og tenkte å konfigurere dette via PC og USB interfacet til Victron. Men også der møter jeg problemer; PC og Multi´n får heller ikke kontakt...
Er det noen som har liknende erfaringer? Jeg mener jeg har satt opp alt riktig. Kan det være sikring som har gått? Jeg har ikke koplet Multi´n til jord med jordpyd enda; kan det være problemet?

Mottar VELDIG gjerne tips.

Loggført
OS
Legende
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: August 23, 2018, 11:36:09 »

Dette er en kjent svakhet med Victron. Jeg har lignende erfaringer med lading men har ikke problemer med å koble Multiplus til PC. Det er to ting du bør teste hvis du får USB interface til å virke: Skur på Weak AC som du sier og skru av UPS funksjon.

Hvor lenge lot du aggregatet stå? Noen ganger tar det flere minutter før laderen kobler inn.

Se også dette dokuementet:
https://www.victronenergy.com/upload/documents/FAQ-What-to-do-when-a-MultiPlus-does-not-accept-generator-power-EN.pdf

Du kan også legge inn spørsmål på Victron forum:
https://forum.victronenergy.com/
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Richsaw
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: August 23, 2018, 11:39:34 »

Jeg lot aggregatet kjøre ganske lenge ja, og koplet også på 500 w arbeidslampe som ekstrabelastning.
Planen er å konfigurere Weak AC og teste det, men vanskelig når ikke PC´n
finner Multi´n..
Loggført
OS
Legende
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: August 23, 2018, 11:52:49 »

Jeg lot aggregatet kjøre ganske lenge ja, og koplet også på 500 w arbeidslampe som ekstrabelastning.
Planen er å konfigurere Weak AC og teste det, men vanskelig når ikke PC´n
finner Multi´n..
Du bruker VEConfigure på PC?
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
ThomasR
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: August 23, 2018, 12:11:42 »

Min erfaring er at driverne til MK2 USB interfacen (overgangen fra usb til datakabel) noen ganger må lastes ned og installeres «manuelt» på aktuell pc. I tillegg må man ofte prøve seg litt frem med ulike com porter første gang en pc skal brukes.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Vasefis
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: August 23, 2018, 13:49:10 »

Har du andre enheter tilkoblet Multiplus via VE.Bus? F.eks Victron CCGX eller eksternt panel. Disse kobles fra før du prøver å starte VEConfigure ellers får du ikke kontakt!

Står for øvrig med store røde bokstaver når du starter VEConfigure om jeg ikke husker feil, men det har heller ikke vært nok til at jeg har glemt meg bort et par ganger.
Loggført
Phatbass
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: August 25, 2018, 16:23:55 »

Hadde samme problem for noen dager siden. Nektet å lade uansett hva jeg prøvde. (Prøvde også "weak AC")
Tilslutt satte jeg den tilbake til fabrikkinnstillinger, satte den opp på nytt, og vipps alt i orden...
Kan være at en ny FW vil fikse denne "buggen"
Loggført
etsvends
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: August 26, 2018, 16:59:19 »

Jeg har hatt litt problemer med en multiplus 12/2000 selv. Først virket den ikke etter at Dc sikringen gikk flere ganger, men jeg fikk kontakt via Ve.config.
Etter sjekk hos sparelys virker inverter, men får ikke kontakt med PC(annen pc). Jeg har ikke fått testet lading for det virker som den ikke godtar strømmen fra aggregatet mitt. Sikkert ikke så rart. Gammelt rakkverk, men får jo ikke aktivert weak ac for å prøve.
Skal prøve med en annen PC neste gang og teste litt mer. Aggregatet gir bare 210v spenning, men forrige victron lader godtok dette.
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Epsolar tracer 20AMppt
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
etsvends
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: September 11, 2018, 13:23:54 »

Jeg har en Victron MultiPlus C 12/2000/80-30. Den skal lade min 2x350A batteribank med ladestrøm fra et GEBE 2500 aggregat, med Honda motor. Men Multi´n og aggregatet vil ikke samarbeide. Det er ingenting som skjer når jeg starter aggregatet.
Jeg har skjønt at det er noe som heter "Weak AC input", og tenkte å konfigurere dette via PC og USB interfacet til Victron. Men også der møter jeg problemer; PC og Multi´n får heller ikke kontakt...
Er det noen som har liknende erfaringer? Jeg mener jeg har satt opp alt riktig. Kan det være sikring som har gått? Jeg har ikke koplet Multi´n til jord med jordpyd enda; kan det være problemet?

Mottar VELDIG gjerne tips.

Har du fått til tilkoblingen til PC?
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Epsolar tracer 20AMppt
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
September 24, 2018, 04:41:45

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid