Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ladespenning litium fra elbil  (Lest 2853 ganger)
ThomasR
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 97



« på: Juli 31, 2018, 17:52:34 »

Jeg har byttet batteribank til en 8,2kWt litiumbank fra brukte elbilceller. Det er Alternativ energi i Grimstad som har bygd om og levert pakken.

Jeg har fått litt underlige råd/beskjeder fra firmaet når det gjelder programmering av ladespenning. Jeg har derfor rådført meg litt med Kirkebø her på forumet, da han er den jeg vet om med kanskje lengst erfaring med bruk av brukte elbilbatterier i solcelleanlegg. Han er flink til å dele med oss andre av sin erfaring!! Jeg syns Kirkebøs råd virker mest logisk basert på det jeg selv vet om litiumceller og hva som dreper disse og hva som gir lengst levetid. Men litt artig å høre hvordan flere har gjort det, eller hva slags råd andre har fått fra leverandører.

Pakken er bygd opp sju seriekoblinger.

Alternativ Energi anbefaler:
- Absorbsjonsspenning: 28,70V (4,1V/celle)
- Floatspenning: 28,2V (4,03V/celle)

Problemet med denne konfigureringen, slik jeg ser det, er at hvis batteriet først er ladet opp til 28,70V, og hytta ikke er i bruk noen uker, så blir jo spenningen liggende så høyt i ukesvis...

Kirkebøs anbefaling basert på eget anlegg og generell kunnskap om litiumceller:
- Både absorbsjons- og floatspenning på 28,35V (4,05V/celle)
- Man reserverer altså en buffer i topp man ikke bruker for å unngå at batteriet står med høy cellespenning over tid.

Alternativ energi mener 28,7V er nødvendig for celleutjevning..
(Jeg har sendt dem en e-post der jeg ber de redegjøre for om BMSen de bruker virkelig krever 4,1V/celle for å utjevne, men venter på svar. Er nok litt ferieavvikling der.

Flere som har vært borti problemstillingen eller har tanker?
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
elektrikern
Fersking
*
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 37



« Svar #1 på: August 01, 2018, 14:51:24 »

Har samme batteripakka fra Alternativ Energi. Solcelleregulatoren lader opp til ca 28,2v. Dette er innstilt fra Alternativ Energi og skulle være passe for denne pakka.
Loggført
ThomasR
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 97



« Svar #2 på: August 01, 2018, 19:47:34 »

Har samme batteripakka fra Alternativ Energi. Solcelleregulatoren lader opp til ca 28,2v. Dette er innstilt fra Alternativ Energi og skulle være passe for denne pakka.

Vil det si at både absorbsjon og float er innstillt på 28,2V? Eller lader den kortvarig med høyere spenning? Jeg fikk som sagt beskjed om 28,2V som floatspenning, men 28,7V som absorbsjon.

Hvis de har stilt inn din regulator til å stoppe på 28,2V, så kolliderer jo iallfall det med det de sier om behov for 28,7V for at celleutjevning skal skje. 28,2V er jo bare ca 4,03V per celle.

Er du forresten fornøyd med batteriet? Hatt det lenge?
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
dybis
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 124



« Svar #3 på: August 02, 2018, 17:00:26 »

Begge rådene gir mening...

Det er mest vanlig å balansere batteriene når de er fullladet (eller nesten tom). Ellers er det vanskelig å balansere p.g.a. relativt flat spenning.

Samtidlig så er det ikke optimalt å lagre batteriene på full spenning med tanke på levetid.

Spørsmåølet er hvor ofte trenger du å balansere... kan du se spenningen på de ulike cellene?
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 338



WWW
« Svar #4 på: August 02, 2018, 17:13:26 »

Begge rådene gir mening...

Det er mest vanlig å balansere batteriene når de er fullladet (eller nesten tom). Ellers er det vanskelig å balansere p.g.a. relativt flat spenning.

Samtidlig så er det ikke optimalt å lagre batteriene på full spenning med tanke på levetid.

Spørsmåølet er hvor ofte trenger du å balansere... kan du se spenningen på de ulike cellene?

Min BMS begynner balansering når battericellene er over 4,00V (konfigurerbart). Jeg ser som regel maks 60mV forskjell mellom de, så det fungerer nok fint.
Loggført
ThomasR
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 97



« Svar #5 på: August 06, 2018, 11:27:33 »

Jeg fikk følgende svar fra Alternativ Energi vedrørende hvorvidt man MÅ lade til 4,1V/celle for at balansering skal skje:


Hei Thomas.
 
Balansering fungerer etter prinsippet om å tappe høyeste celle/r. I slike system tapper man kun når spenning når ønsket nivå. Celler som eventuelt når opp til 4,1Volt før de andre vil da holdes på 4,1 inntil de andre også har 4,1Volt. Samme system har vi i flere år brukt på EL-bil ombygginger. Det har vist seg å være det absolutt sikreste systemet, og har gitt helt perfekt balansering av batteripakkene. De vil så vidt kunne begynne å balansere litt før 4,1Volt, og øker på med tapping desto høyere spenningen går. Dermed blir balanseringen veldig nøyaktig.
 
Det er også forskjell på celler, slik at noen fint tåler standard lading opp til 4,1-4,2Volt uten at det går ut over levetiden. Batteriretur har testet dette over tid, og kjører 4,14 Volt på sine anlegg, for da er de godt under anbefalt spenning for cellene (er ikke sikker på hvilke celler de har)
Tesla kjører nærmere 4,20Volt, og har nå justert sin anbefaling om standardlading opp fra 80%, til 90%.
 
De cellene som sitter i din batterikasse er bygd for å lades som standard opp til 4,1Volt.
Hvis du ønsker å bare lade til 4,05Volt, så kan du kjøre automatisk equalizing en gang pr uke, eller hver 14dag til 4,1Volt. Hvis du gjør det for sjelden, så risikerer du å få ubalanse i cellene over tid. Vi mener at det ut ifra en nytte / levetids beregning ikke vil lønne seg å bare lade til 4,0-4,05Volt, men hvis du ikke har behov for større kapasitet så vil det ikke skade cellene.
 
 
Med Hilsen
Svein Teistedal
 Alternativ Energi AS
Industriveien 26
4879 Grimstad
 www.alternativenergi.no
s.teiste@online.no
tlf: +47  37049446
 


Det ser med andre ord ut til at jeg med denne pakka med jevne mellomrom må/bør lade opp til 28,7V (4,1V/celle) for å være trygg på at cellene balanserer. Han anbefaler å programmere denne spenningen inn som equalize hver 14. dag hvis jeg på det jevne kun ønsker å lade til 4,05V/celle.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Jgytterdal@gmail.com
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 460



« Svar #6 på: Desember 20, 2018, 04:20:25 »

Kan dere som har kjøpt pakka fra Alt. Energi dele erfaringer med dette.
Opplevd ytelse, kapasitet vinter osv....
Loggført

Tristar Mppt60
Multiplus 24/3000/70/16
Dometic Tec29
3 x 260w IBC polysol
24V batteribank (8 x 600ah 6v Rolls)
Victron Bmv702, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, vaffeljern
ThomasR
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 97



« Svar #7 på: Desember 28, 2018, 14:14:36 »

Kan dere som har kjøpt pakka fra Alt. Energi dele erfaringer med dette.
Opplevd ytelse, kapasitet vinter osv....

Vi har ikke hatt batteripakka gjennom noe vinter enda, men kan jo si noen få ord foreløpig:

- Battericellene er bygd inn i et solid stålkabinett. Positivt!

- BMS som er brukt er utrolig enkel. Den gjør nok jobben, men mangler justeringsmuligheter og mulighet for monitoring. Negativt!

- Kapasitetsmessig ser det foreløpig ut til å være som forventet! Man kan trekke stor effekt uten særlig stort spenningsfall, og ellers ingen indikasjon på at man får færre kWt enn man betaler for. Men mangler brukererfaring fra mange minusgrader. Rundt 0 grader virket iallfall alt uproblematisk!
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Jgytterdal@gmail.com
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 460



« Svar #8 på: Desember 28, 2018, 22:03:27 »

Takker for svar. Høres jo positivt ut.
Noen mulighet for å monitorere dette på noen annen måte en å skifte bms?
Loggført

Tristar Mppt60
Multiplus 24/3000/70/16
Dometic Tec29
3 x 260w IBC polysol
24V batteribank (8 x 600ah 6v Rolls)
Victron Bmv702, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, vaffeljern
ThomasR
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 97



« Svar #9 på: Desember 29, 2018, 09:56:54 »

Takker for svar. Høres jo positivt ut.
Noen mulighet for å monitorere dette på noen annen måte en å skifte bms?


Da må man i så fall montere en monitorløsning med separate spenningsmålere over hver av de seriekoblede cellegruppene.

BMS i dette batteriet fungerer som følger:

(La oss for enkelthets skyld si at batteriet består av 7 celler. I virkeligheten er det 7 grupper av parallellkoblede celler som så er seriekoblet)

CELLEBALANSERING:
Dette foregår individuelt og uavhengig på hver enkelt celle. Det sitter en motstand mellom + og - på hver celle som aktiveres hvis spenningen nærmer seg 4,1V. Denne motstanden «svir av» opptil 1 A, økende etter hvor høy cellespenningen er. (Tilsammen har altså batteriet 7 slike)

SIKKERHET MOT OVER- OG UNDERLADING:
Fra en kontrollboks går det en kabel ut via alle de 7 cellebalansererne og tilbake til boksen. Hvis en enkelt celle får for høy (over 4,24V) spenning eller for lav spenning (tror det er under 3,2V), så sendes et signal via denne kabelen til kontrollboksen. Kontrollboksen vil da skru av et relé, slik at all strøm til og fra batteriet kuttes.

Fordeler:
Et enkelt og rimelig system. Sikkerheten bør være bra ivaretatt her. Balansering fungerer bra så lenge man av og til topplader til 28,7V (4,1V/celle)

Ulemper:
- Ingen monitoring på cellenivå
- Ikke mulig å justere ved hvilken spenning balansering skal starte
- Releet slår av strømmen begge veier hvis grensene for høy/lav spenning brytes. Med andre ord: Hvis releet slår ut grunnet lav spenning, så vil også lading avbrytes. (Dette siste syns jeg personlig ikke betyr så mye, all den tid dette bare er sikkerhetsmekanismer. Jeg har programmert både Multiplus og MPPT-regulator til å slå ut FØR BMS gjør det!)

Skulle gjerne hatt en REC BMS eller liknende med masse justeringsmuligheter og bedre oversikt, men føler meg samtidig trygg på at denne ivaretar nødvendig sikkerhet for batteriet.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 338



WWW
« Svar #10 på: Desember 29, 2018, 18:35:57 »

Ulemper:
- Ingen monitoring på cellenivå
- Ikke mulig å justere ved hvilken spenning balansering skal starte
- Releet slår av strømmen begge veier hvis grensene for høy/lav spenning brytes. Med andre ord: Hvis releet slår ut grunnet lav spenning, så vil også lading avbrytes. (Dette siste syns jeg personlig ikke betyr så mye, all den tid dette bare er sikkerhetsmekanismer. Jeg har programmert både Multiplus og MPPT-regulator til å slå ut FØR BMS gjør det!)

Høres ut som det er brukt en billig Kina-BMS?

At strømmen slås av begge veier ved underspenning er en STOR ulempe. La oss si at hytta har et visst grunnforbruk. Så går det mange dager uten lading (f.eks i desember) og pakken tappes ned. Til slutt slår BMS av alt, og når sola plutselig skinner neste dag så lades ikke pakken opp igjen men blir stående utladet lenge og blir kanskje ødelagt.

Greit at Multiplus kan programmeres til å kutte ut tidlig, men det er ikke alltid det er nok. Man kan ha andre forbrukere som går utenom den. Jeg har f.eks en DC-DC for å lage 12V samt en PoE-switch som går rett på 53V batterispenning. Disse kan ikke programmeres til å kutte selv, de må stoppes av BMS ved for lav spenning.

Det er visse ting som jeg ville satt som absolutte krav for å kjøpe en ferdig pakke:

- Mulighet til å lese ut spenning på cellenivå (helst med display men i det minste med PC)
- Balansering også når pakken ikke er toppladet (f.eks fra 4,0V)
- Separat utkobling av lading og forbruk

Det høres ut som Alternativ Energi burde satse på en litt mer avansert modell. Den de bruker nå høres ut som den passer best på et elsykkelbatteri.

Om BMS kutter lading/utlading samtidig, hvordan får du koblet inn lading igjen?
Loggført
ThomasR
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 97



« Svar #11 på: Desember 29, 2018, 20:10:50 »

Ved en evt utkobling resettes releet ved en manuell bryter.

Jeg er jo helt enig med deg, Kirkebø! De burde definitivt valgt en mer avansert BMS-løsning!

Samtidig så vil den nok gjøre nytten i de fleste anlegg. Hvis egetforbruket til «standby utstyr» kan tappe ned hele batteripakka på en måned eller to, så har man kanskje en litt uheldig dimensjonering..?

Personlig overvåker jeg spenningen hjemmefra, og vil få en alarm hvis spenningen i anlegget blir for lav. Da kan jeg (hvis så skulle skje) starte aggregatet og lading hjemmefra.

Så ja, er jo enig med deg! Og hadde jeg kunnet like mye om BMS-er da jeg kjøpte batteriet som jeg kan nå, så hadde jeg nok vært litt mer opptatt av å sjekke dette nærmere. Personlig syns jeg det er kjipere at man ikke kan monitore på cellenivå og at man ikke kan justere når balansering starter, enn at den kutter både lading og forbruk hvis yttergrenser nås.

Men jeg tror likevel denne BMS-en gjør jobben i de fleste installasjoner.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
frank2
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Fana, Bergen
Innlegg: 31



« Svar #12 på: Januar 01, 2019, 20:45:11 »

Det er vel litt urealistisk at produsenter av små batteripakker skal bruke en dyr BMS
De fleste forbrukere er vel ikke heller interessert i å ha en PC e.l. for å sitte og følge med på cellespenninger, dette blir jo for de av oss som er litt spesielt interessert.
Noen hevder jo også at en enkel BMS faktisk kan være tryggere enn en avansert.
Enten vi vil eller ikke så er nok BMSer produsert i Kina fremtiden, det meste av elektronikk lages jo der allerede.
Det som er spesielt med hyttebruk er jo at vi kanskje ønsker å holde cellespenningen på et ganske stabilt nivå som gir lengst mulig levetid, ikke hurtig opplading med etterfølgende utlading.
Da er jo en justerbar BMS veldig nyttig, men utvalget er jo ganske begrenset, spesielt til en rimelig pris.
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 338



WWW
« Svar #13 på: Januar 01, 2019, 23:37:26 »

Det er vel litt urealistisk at produsenter av små batteripakker skal bruke en dyr BMS
De fleste forbrukere er vel ikke heller interessert i å ha en PC e.l. for å sitte og følge med på cellespenninger, dette blir jo for de av oss som er litt spesielt interessert.
Noen hevder jo også at en enkel BMS faktisk kan være tryggere enn en avansert.
Enten vi vil eller ikke så er nok BMSer produsert i Kina fremtiden, det meste av elektronikk lages jo der allerede.
Det som er spesielt med hyttebruk er jo at vi kanskje ønsker å holde cellespenningen på et ganske stabilt nivå som gir lengst mulig levetid, ikke hurtig opplading med etterfølgende utlading.
Da er jo en justerbar BMS veldig nyttig, men utvalget er jo ganske begrenset, spesielt til en rimelig pris.

Mer avanserte BMSer kommer nok til å falle mye i pris fremover når produksjonen og utvalget øker.

Ellers er jeg uenig i at forbrukere ikke er interessert i en noe mer avansert BMS. Å måtte resette BMS med en bryter for å få startet lading er ikke god design. Det logiske ville vært at lading startet når man startet aggregatet. Å måtte lete etter manualen for å finne ut hvordan man får igang lading er kronglete, spesielt når hytta er mørklagt Blunker

Å måtte lade batteripakken til en spenning som over tid er skadelig for pakken for å få balansert den er heller ikke god design. Forbruker bør kunne velge et ladenivå som gir batteripakken lang levetid uten at det går ut over muligheten for balansering.

Visning av cellespenning er ikke så viktig, og trenger ikke være med i standardpakka. Men det bør være mulighet for å kjøpe en display som viser dette og annen info som SOC om man ønsker det. Det er dumt å måtte bruke ekstern batteriovervåkning når BMS har full oversikt over dette.

I forhold til kostnaden for hele batteripakka er ikke en god BMS dyr. For sluttbruker ligger de på ca. 5000,-, for de som kjøper mange en del under dette. På en batteripakke til kanskje 50.000,- er det ikke de 3-4.000,- man bør spare.
Loggført
ThomasR
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 97



« Svar #14 på: Januar 22, 2019, 11:30:09 »

Litt oppdatert info om foreløpig erfaring med 8,2kWt lithiumpakka levert av Alternativ energi.

Jeg har fortsatt aldri foretatt noe fullstendig nedtapping ned til BMS slår av forbruk, så vanskelig å si noe nøyaktig om kapasiteten. Men erfaringen så langt er god. Den største effekten jeg har trukket ut er ca 2,5kW, og da synker spenningen rundt 0,5V under belastning.

Jeg har i følge batterimonitoren vært nede i 40% gjenstående energimengde. Jeg har da en hvilespenning på 27,10V (3,87V/celle)

Men:
Jeg savner en mer avansert BMS med mulighet for avlesning på cellenivå. Jeg har ingen mulighet til å følge med på hvor stor ubalanse det evt er i cellene, og må derfor også bare gjette på hvor ofte jeg bør lade til 28,7V for å balansere.

Jeg tror på mange måter batteribakka er veldig grei for "hvermansen" som bare skal ha noe som fungerer. For det opplever jeg den gjør, og så lenge man med jevne mellomrom lader til 28,7V, så er jeg rimelig sikker på at den balanserer greit.

Men for de av oss som liker å følge med, og kanskje også gjøre noen egne innstillinger (f eks når balansering skal starte), så blir det litt mangelfullt.

Personlig har jeg nok gode nok elektronikkunnskaper til å kunne ha bygd meg et eget batteri av moduler fra Nissan Leaf, og investert i en skikkelig REC-BMS. Så jeg angrer på at jeg ikke gjorde det.

Men det sagt:
Jeg har stor tro på at denne pakken vil levere problemfritt i mange år :-)
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Jgytterdal@gmail.com
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 460



« Svar #15 på: Januar 22, 2019, 17:38:06 »

Takk for bra oppdatering på denne pakka , greit å høre at tingene fungerer som forventet!

Jeg tror den enkle BMSén kan fungere greit så lenge man sørger for å unngå å lade batteriene helt ut.

Selv er jeg skrudd sammen slike at eg lader heller oftere en sjelden!

etter hver kan jo  vurdere å bytte ut BMS selv med en litt mere avansert model med litt mere overvåking og styringsmuligheter
Loggført

Tristar Mppt60
Multiplus 24/3000/70/16
Dometic Tec29
3 x 260w IBC polysol
24V batteribank (8 x 600ah 6v Rolls)
Victron Bmv702, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, vaffeljern
Offpist
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 48



« Svar #16 på: Januar 24, 2019, 10:53:28 »

Er det mulig å poste noen bilder av denne pakken?
Lite info å finne..

Selv har jeg bygget en god del batteri pakker nå av el-bil batterier.. bare litt nysgjerrig på hvordan Alternativ Energi har bygget sine løsninger.

Er også enig i det som nevnes over at man bør ha BMS med to rele`r.. en for under spenning og en for overspenning.

Generell vil jeg også si at 4,1V spenning på celle nivå er ganske safe. Ville ikke bekymret med om å senke det lavere enn det.
Loggført

Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097
ThomasR
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 97



« Svar #17 på: Januar 25, 2019, 11:23:33 »

Er det mulig å poste noen bilder av denne pakken?
Lite info å finne..

Selv har jeg bygget en god del batteri pakker nå av el-bil batterier.. bare litt nysgjerrig på hvordan Alternativ Energi har bygget sine løsninger.

Er også enig i det som nevnes over at man bør ha BMS med to rele`r.. en for under spenning og en for overspenning.

Generell vil jeg også si at 4,1V spenning på celle nivå er ganske safe. Ville ikke bekymret med om å senke det lavere enn det.

Jeg skal se om jeg kan få tatt noen bilder en dag, men pakka mi er litt godt innebygd...

Du nevner at du vurderer 4,1V/celle som "ganske safe". Kan du utdype litt hva du legger i det? Tenker du at det er uproblematisk i forhold til degradering å la pakken stå med 4,1V/celle, selv om det kan bli stående i ukesvis slik?

Siden man med denne BMSen uansett MÅ lade opp til 4,1V/celle med jevne mellomrom, så hadde det selvsagt vært enklest å bare la den stå på dette hele tiden. Selv har jeg vurdert det slik at 4,1 virker i ovrkant høyt for "oppbevaring", særlig sommerstid i varmen. Å lade opp til 4,1V/celle, for så å bruke pakken umiddelbart etterpå, er jo selvsagt helt uproblematisk!

Jeg har derfor valgt å ha MPPT-regulatoren på 4,05V/celle på det jevne, for så å skru den opp på 4,1V/celle et par dager inne i mellom.

Men kanskje er det lite reell forskjell på dette og å bare ha den på 4,1V/celle hele tiden. Iallfall vinterstid, da er degraderingen mindre, samt at den på grunn av lite sol faktisk sjeldnere vil nå maks innstilt spenning...
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Offpist
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 48



« Svar #18 på: Januar 25, 2019, 13:09:05 »

Ladespenningen er faktisk lavere om vinteren enn om sommeren.
Sånn sett burde man være mer forsiktig med høy ladespenning om vinteren, enn det man er om sommeren.

Får komme tilbake med mer utfyllende svar en annen gang.
Loggført

Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097
ThomasR
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 97



« Svar #19 på: Januar 25, 2019, 13:38:37 »

Ladespenningen er faktisk lavere om vinteren enn om sommeren.
Sånn sett burde man være mer forsiktig med høy ladespenning om vinteren, enn det man er om sommeren.

Får komme tilbake med mer utfyllende svar en annen gang.

Ja, følger deg på den. Men som nevnt tidligere er det ikke selve ladespenningen jeg er bekymret for. Effekten det lades med siste bit opptil 4,1V/celle er vinterstid (iallfall i mitt anlegg) svært lav. Med aggregat lader jeg uansett ikke høyere enn til 4,05V/celle.

Det er helst det at batteriet etter å ha nådd de 4,1V/celle blir stående slik i noen uker, jeg tenker på. Og DEN BITEN bør jo være mindre problemtatisk vinterstid enn sommerstid...?

Som nevnt lader jeg i dag på det jevne til 4,05V/celle, og topplader til 4,1V/celle bare av og til.
Men det ble interessant å diskutere det litt igjen, basert på at du nevnte at "4,1V/celle bør være ganske så safe". Men mulig du snakket helst om selve ladespenningen, ikke det å bli stående slik.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Offpist
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 48



« Svar #20 på: Januar 25, 2019, 21:52:13 »

Ja, du har rett i at 4,1 er nok ikke ideell spennnig for lagring over lengre tid.
Så hvis ingenting står og trekker strøm og du ikke skal bruke hytten på en stund er det lurt å gå noe ned.
Loggført

Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Februar 17, 2019, 20:52:36

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Gassvannvarmer og eksos . Ygnastølen
Energiforbruk med vannbåren gulvvarme jkirkebo
Frostsikring av toalett jkirkebo
Selges: Ctek MXT 14 24V/14A batterilader OS
Strømaggregat - IT eller TN nett? ThomasR
Hjelp til layout på hytte på støl/støyl. bonamassa
Jording av 230V anlegg med Multiplus og aggregat StefanPal
Multiplus II Røilern
Byggeperm familiehytta Nomi
Beregning av belysning Slyboy
Autostart av Dometic TEC 29 aggregat vha Victron inverter/lader rox
Parafin eller avgiftsfri diesel - pris, tilgjengelighet, fordeler og ulemper Røilern
Gode og dårlige vannpumper Geiri
Nissan Leaf 24 KWH batteri for salg Offpist
VVS - avløpssil til oppvaskkum Nordielanger
Plassering av solpanel på tak i fast vinkel hele året. Slyboy
Krav ventilasjon i maskin laft / tømmerhytte/hus Nordielanger
Tilkobling Wallas Jgytterdal@gmail.com
Victron Color Control / Venus GX artig med egen logo Jgytterdal@gmail.com
Passion gasskomfyr Jutulhaugen
Tap i sikring ved 80A lading? KjellG
Reinsdyrskinn Eggedal
Victron Venus og REC BMS TurboJens
Venus GX: Hvordan styre rellé nr 2 OS
Gasskomfyr inn i kjøkken DOnjully
Dometic Tec29 aggregat selges Jgytterdal@gmail.com
Lakke gulv Ygnastølen
Victron CCGX html5 app OS
Kjøleskap ORB153BKL A+++ bestilt. jkirkebo
MARATHON L6V160 DAVIDSEN
Ladespenning litium fra elbil Offpist
Gøy med vintersol jkirkebo
Huawei B525s 4G-ruter Jings
Victron Multiplus - hva trigger egentlig Bulk? ThomasR
Nytt bad - kva kan ein gjere sjølv? Tstens
Ladning med aggregat 12V 30ampere Blekeld
Plutselig defekt batteri? Røilern
Oppvaskmaskin på hytte uten strøm - frostsikring Slyboy
Problemer med lading fra solcelle på vinteren. ivanJensen
Wallas 40 på høy pipe Sæters
Tilbud om strøm på hytta qhans
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc