Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ladespenning litium fra elbil  (Lest 1116 ganger)
ThomasR
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: Juli 31, 2018, 17:52:34 »

Jeg har byttet batteribank til en 8,2kWt litiumbank fra brukte elbilceller. Det er Alternativ energi i Grimstad som har bygd om og levert pakken.

Jeg har fått litt underlige råd/beskjeder fra firmaet når det gjelder programmering av ladespenning. Jeg har derfor rådført meg litt med Kirkebø her på forumet, da han er den jeg vet om med kanskje lengst erfaring med bruk av brukte elbilbatterier i solcelleanlegg. Han er flink til å dele med oss andre av sin erfaring!! Jeg syns Kirkebøs råd virker mest logisk basert på det jeg selv vet om litiumceller og hva som dreper disse og hva som gir lengst levetid. Men litt artig å høre hvordan flere har gjort det, eller hva slags råd andre har fått fra leverandører.

Pakken er bygd opp sju seriekoblinger.

Alternativ Energi anbefaler:
- Absorbsjonsspenning: 28,70V (4,1V/celle)
- Floatspenning: 28,2V (4,03V/celle)

Problemet med denne konfigureringen, slik jeg ser det, er at hvis batteriet først er ladet opp til 28,70V, og hytta ikke er i bruk noen uker, så blir jo spenningen liggende så høyt i ukesvis...

Kirkebøs anbefaling basert på eget anlegg og generell kunnskap om litiumceller:
- Både absorbsjons- og floatspenning på 28,35V (4,05V/celle)
- Man reserverer altså en buffer i topp man ikke bruker for å unngå at batteriet står med høy cellespenning over tid.

Alternativ energi mener 28,7V er nødvendig for celleutjevning..
(Jeg har sendt dem en e-post der jeg ber de redegjøre for om BMSen de bruker virkelig krever 4,1V/celle for å utjevne, men venter på svar. Er nok litt ferieavvikling der.

Flere som har vært borti problemstillingen eller har tanker?
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
elektrikern
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: August 01, 2018, 14:51:24 »

Har samme batteripakka fra Alternativ Energi. Solcelleregulatoren lader opp til ca 28,2v. Dette er innstilt fra Alternativ Energi og skulle være passe for denne pakka.
Loggført
ThomasR
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: August 01, 2018, 19:47:34 »

Har samme batteripakka fra Alternativ Energi. Solcelleregulatoren lader opp til ca 28,2v. Dette er innstilt fra Alternativ Energi og skulle være passe for denne pakka.

Vil det si at både absorbsjon og float er innstillt på 28,2V? Eller lader den kortvarig med høyere spenning? Jeg fikk som sagt beskjed om 28,2V som floatspenning, men 28,7V som absorbsjon.

Hvis de har stilt inn din regulator til å stoppe på 28,2V, så kolliderer jo iallfall det med det de sier om behov for 28,7V for at celleutjevning skal skje. 28,2V er jo bare ca 4,03V per celle.

Er du forresten fornøyd med batteriet? Hatt det lenge?
Loggført

Hytta (offgrid):
dybis
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: August 02, 2018, 17:00:26 »

Begge rådene gir mening...

Det er mest vanlig å balansere batteriene når de er fullladet (eller nesten tom). Ellers er det vanskelig å balansere p.g.a. relativt flat spenning.

Samtidlig så er det ikke optimalt å lagre batteriene på full spenning med tanke på levetid.

Spørsmåølet er hvor ofte trenger du å balansere... kan du se spenningen på de ulike cellene?
Loggført
jkirkebo
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: August 02, 2018, 17:13:26 »

Begge rådene gir mening...

Det er mest vanlig å balansere batteriene når de er fullladet (eller nesten tom). Ellers er det vanskelig å balansere p.g.a. relativt flat spenning.

Samtidlig så er det ikke optimalt å lagre batteriene på full spenning med tanke på levetid.

Spørsmåølet er hvor ofte trenger du å balansere... kan du se spenningen på de ulike cellene?

Min BMS begynner balansering når battericellene er over 4,00V (konfigurerbart). Jeg ser som regel maks 60mV forskjell mellom de, så det fungerer nok fint.
Loggført
ThomasR
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: August 06, 2018, 11:27:33 »

Jeg fikk følgende svar fra Alternativ Energi vedrørende hvorvidt man MÅ lade til 4,1V/celle for at balansering skal skje:

Hei Thomas.

Balansering fungerer etter prinsippet om å tappe høyeste celle/r. I slike system tapper man kun når spenning når ønsket nivå. Celler som eventuelt når opp til 4,1Volt før de andre vil da holdes på 4,1 inntil de andre også har 4,1Volt. Samme system har vi i flere år brukt på EL-bil ombygginger. Det har vist seg å være det absolutt sikreste systemet, og har gitt helt perfekt balansering av batteripakkene. De vil så vidt kunne begynne å balansere litt før 4,1Volt, og øker på med tapping desto høyere spenningen går. Dermed blir balanseringen veldig nøyaktig.

Det er også forskjell på celler, slik at noen fint tåler standard lading opp til 4,1-4,2Volt uten at det går ut over levetiden. Batteriretur har testet dette over tid, og kjører 4,14 Volt på sine anlegg, for da er de godt under anbefalt spenning for cellene (er ikke sikker på hvilke celler de har)
Tesla kjører nærmere 4,20Volt, og har nå justert sin anbefaling om standardlading opp fra 80%, til 90%.

De cellene som sitter i din batterikasse er bygd for å lades som standard opp til 4,1Volt.
Hvis du ønsker å bare lade til 4,05Volt, så kan du kjøre automatisk equalizing en gang pr uke, eller hver 14dag til 4,1Volt. Hvis du gjør det for sjelden, så risikerer du å få ubalanse i cellene over tid. Vi mener at det ut ifra en nytte / levetids beregning ikke vil lønne seg å bare lade til 4,0-4,05Volt, men hvis du ikke har behov for større kapasitet så vil det ikke skade cellene.

Med Hilsen
Svein Teistedal
 Alternativ Energi AS
Industriveien 26
4879 Grimstad
 www.alternativenergi.no
s.teiste@online.no
tlf: +47  37049446

Det ser med andre ord ut til at jeg med denne pakka med jevne mellomrom må/bør lade opp til 28,7V (4,1V/celle) for å være trygg på at cellene balanserer. Han anbefaler å programmere denne spenningen inn som equalize hver 14. dag hvis jeg på det jevne kun ønsker å lade til 4,05V/celle.
Loggført

Hytta (offgrid):
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Desember 12, 2018, 06:05:05

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid