Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lading av Lithium-batterier på vinteren  (Lest 1376 ganger)
dybis
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 124



« på: Juli 22, 2018, 23:00:12 »

Jeg vet at dette har vært diskutert før uten noen klar konklusjon og jeg har søkt mye på internett for å finne svar. Noen påstår at man kan lade 0.02 på -30 grader, men jeg har ikke klart å finne kilden til denne påstanden.

En ting som meg her om dagen. Nissan Leaf har batterivarmer på batteriene. Ved en gitt batteritemperatur slår denne inn og kobler seg av igjen ved ca -10c (gitt at man har over 30% batterikapasitet igjen). Det må vel bety at man da kan lade relativt raskt ved f.eks. -10c? Spesielt ved den kjemien som brukes i Nissan Leaf, kanskje andre også. Eller er det noe jeg har misforstått eller glemt?

Eller så står det i alle datablader jeg har snublet over at man ikke skal lade ved kuldegrader. Dette er litt motstridene.

Hva tenker dere som har el-bil eller andre lithiumbatteri på hyttene? Håper at det går bra? Lader kun når det er varmt? Jeg har forstått det som at hurtliglading går saktere når det er kaldt, men jeg tenker mest på lading fra solcelle <1kw. Jeg tenker lading ned til -10c og kutte lading ved kaldere temperatur kan gi mening?
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 348



WWW
« Svar #1 på: Juli 23, 2018, 07:39:46 »

Det stemmer nok at man kan lade saaakte i streng kulde. Vi har kjørt Leaf på hytta noen ganger tidligere og etter noen dager parkert i -25 så ville den ikke lade med mer enn 500W. Men det er jo 0,02C da. Varmeteppe? Ja, det slår seg av ved -17 grader. Kaldere enn det blir det aldri inni hytta.

Så da har jeg forholdt meg til 0,02C, som jeg også har sett andre steder. Siden mitt batteri er på 56kWh brutto betyr det ca. 1100W. Mer effekt enn det får jeg neppe fra solcelleanlegget i desember/januar, som er den tiden på året det kan bli skikkelig kaldt inne. I mer solrike måneder er temperaturen inne mye høyere pga. at hytta varmes opp av sola. Dermed varmes også batteriene, som igjen tåler raskere lading. Så jeg tror dette regulerer seg selv, for de som har batteriene innendørs.

Står batteriene i et kaldt uthus ville jeg vært mer skeptisk.
Loggført
dybis
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 124



« Svar #2 på: Juli 23, 2018, 20:51:18 »

Takk for svar! Da tenker jeg at jeg er godt innenfor hvis jeg skrur ned ladingen til 0.02C og kutter helt under -12 eller noe sånt på vinteren. Det vil vel i praksis si å lade alt man klarer likevel.

Leaf'en er vel kanskje et "bevis" på 0.02C regelen i praksis, hvis den da ikke bruker det første kvarteret på å varme batteriene (men det tror jeg ikke, varmeteppet dekker bare noen av batteriene og det vil ta lang tid å jevne ut temperaturen, samt med 300w på 200-300 kg tar nok litt tid).
Loggført
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 974



« Svar #3 på: Juli 24, 2018, 18:26:02 »

En jeg kjenner har Wibston Lithium (LiFeYPo4) batterier. De kan lades på 0,5C ned til -45C:
http://www.evlithium.com/thunder-sky-winston-battery/lifepo4-100ah-a.html
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Mars 25, 2019, 19:55:48

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Venus GX: Hvordan styre rellé nr 2 OS
Drifts- og vedlikeholdsavtale for privat renseanlegg og vannforsyning Morten75
Hjelp til layout på hytte på støl/støyl. bonamassa
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Varmepumpe på hytte med solstrøm Torma
Overflatebehandling flytebrygge Arild81
Ladestrøm for batterier i parallell Arild81
Kipor IG3000 sluttet å starte etter 4 år StefanPal
Nissan Leaf 24 KWH batteri for salg sgrevskott
Kjøleskap ORB153BKL A+++ bestilt. Arild81
Tristar Morningstar mppt 60 vurderes solgt Jgytterdal@gmail.com
Dump load Victron Røilern
Omforme 230v til 12v Ygnastølen
Krav til beskyttelse av brennbart gulv foran ildstedet Sæters
Frostsikring av toalett Tstens
Energiforbruk med vannbåren gulvvarme Slyboy
El- bil batteri 24 Kw - til hyttestrøm sgrevskott
Hyundai aggregat autonom drift johnlovas
Auto start Honda EU-serien johnlovas
Flere paneler - diode/interferens StefanPal
Nytt anlegg solcelle johnlovas
Lading av GEL batteri fra netthandelen. Arild81
Home Power Magazine OS
Luftdistribusjon fra stue til soverom og bad - 12 volt Røilern
48V 3kW inverter selges jkirkebo
Støydemping av aggregatet eisvin
E-Golf batteri Ponsseman
Familiehytta - Lytt mellom rom/etasje Eggedal
Sterk og varig undertaksduk? Eggedal
Tilkobling Wallas Howard
"Hybrid" batteripakke ved hjelp av DC-DC "to-veis" omformer(e) OS
Victron Energy VE.Direct LoRaWAN - modul SeSe
Lydisolering Offgrid
Hjelp: Bruk av lenker og bilder i innlegg eisvin
Kompakt-tak. Overgang vegg-tak Laftehytte22
Multiplus II steinis
Gassvannvarmer og eksos . Tommy
Selges: Ctek MXT 14 24V/14A batterilader OS
Strømaggregat - IT eller TN nett? ThomasR
Jording av 230V anlegg med Multiplus og aggregat StefanPal
Byggeperm familiehytta Nomi
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc