Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lading av Lithium-batterier på vinteren  (Lest 1178 ganger)
dybis
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 124



« på: Juli 22, 2018, 23:00:12 »

Jeg vet at dette har vært diskutert før uten noen klar konklusjon og jeg har søkt mye på internett for å finne svar. Noen påstår at man kan lade 0.02 på -30 grader, men jeg har ikke klart å finne kilden til denne påstanden.

En ting som meg her om dagen. Nissan Leaf har batterivarmer på batteriene. Ved en gitt batteritemperatur slår denne inn og kobler seg av igjen ved ca -10c (gitt at man har over 30% batterikapasitet igjen). Det må vel bety at man da kan lade relativt raskt ved f.eks. -10c? Spesielt ved den kjemien som brukes i Nissan Leaf, kanskje andre også. Eller er det noe jeg har misforstått eller glemt?

Eller så står det i alle datablader jeg har snublet over at man ikke skal lade ved kuldegrader. Dette er litt motstridene.

Hva tenker dere som har el-bil eller andre lithiumbatteri på hyttene? Håper at det går bra? Lader kun når det er varmt? Jeg har forstått det som at hurtliglading går saktere når det er kaldt, men jeg tenker mest på lading fra solcelle <1kw. Jeg tenker lading ned til -10c og kutte lading ved kaldere temperatur kan gi mening?
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 329



WWW
« Svar #1 på: Juli 23, 2018, 07:39:46 »

Det stemmer nok at man kan lade saaakte i streng kulde. Vi har kjørt Leaf på hytta noen ganger tidligere og etter noen dager parkert i -25 så ville den ikke lade med mer enn 500W. Men det er jo 0,02C da. Varmeteppe? Ja, det slår seg av ved -17 grader. Kaldere enn det blir det aldri inni hytta.

Så da har jeg forholdt meg til 0,02C, som jeg også har sett andre steder. Siden mitt batteri er på 56kWh brutto betyr det ca. 1100W. Mer effekt enn det får jeg neppe fra solcelleanlegget i desember/januar, som er den tiden på året det kan bli skikkelig kaldt inne. I mer solrike måneder er temperaturen inne mye høyere pga. at hytta varmes opp av sola. Dermed varmes også batteriene, som igjen tåler raskere lading. Så jeg tror dette regulerer seg selv, for de som har batteriene innendørs.

Står batteriene i et kaldt uthus ville jeg vært mer skeptisk.
Loggført
dybis
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 124



« Svar #2 på: Juli 23, 2018, 20:51:18 »

Takk for svar! Da tenker jeg at jeg er godt innenfor hvis jeg skrur ned ladingen til 0.02C og kutter helt under -12 eller noe sånt på vinteren. Det vil vel i praksis si å lade alt man klarer likevel.

Leaf'en er vel kanskje et "bevis" på 0.02C regelen i praksis, hvis den da ikke bruker det første kvarteret på å varme batteriene (men det tror jeg ikke, varmeteppet dekker bare noen av batteriene og det vil ta lang tid å jevne ut temperaturen, samt med 300w på 200-300 kg tar nok litt tid).
Loggført
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 950



« Svar #3 på: Juli 24, 2018, 18:26:02 »

En jeg kjenner har Wibston Lithium (LiFeYPo4) batterier. De kan lades på 0,5C ned til -45C:
http://www.evlithium.com/thunder-sky-winston-battery/lifepo4-100ah-a.html
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Januar 21, 2019, 01:12:25

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Huawei B525s 4G-ruter Jings
Victron Multiplus - hva trigger egentlig Bulk? ThomasR
Gassvannvarmer og eksos . Tstens
Victron CCGX html5 app Jgytterdal@gmail.com
Nytt bad - kva kan ein gjere sjølv? Tstens
Ladning med aggregat 12V 30ampere Blekeld
Plutselig defekt batteri? Røilern
Oppvaskmaskin på hytte uten strøm - frostsikring Slyboy
Problemer med lading fra solcelle på vinteren. ivanJensen
Kjøleskap ORB153BKL A+++ bestilt. Røilern
Wallas 40 på høy pipe Sæters
Tilbud om strøm på hytta qhans
God Jul og Godt Nytt hytteår! eisvin
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Ladespenning litium fra elbil jkirkebo
Ladeproblemer med Victron Multiplus Røilern
Defa + værstasjon Jgytterdal@gmail.com
Gass vannvarmer/bereder lav vann temperatur Eventyrbua
Isolering av gulv i nybygg Eggedal
Servitutter Henrikhes
2-Volt Batterier fra 2 Soler AS Henrikhes
10% avslag på arbeidsklær fra Vernekompaniet Henrikhes
Lime takåser selv Tottoa
Ospehytte i Sigdal Eggedal
Jorkjeller som temperert rom. OS
Venus GX: Hvordan styre rellé nr 2 Jgytterdal@gmail.com
Victron Multiplus Feil ThomasR
Vindgenerator på hytta Jgytterdal@gmail.com
Victron OS
Tekniske spørsmål - inverter, fjernstyring og aggregat jkirkebo
Elektrisk jerrykanne ik@guard.no
Valg av brønnpumpe jkirkebo
Inverter av eller på? jkirkebo
Vera gassvannvarmer Howard
Safire vs Wallas Knerten
Honda EU30is som stopper Eggedal
Diesel varmer for bil i offgrid hytte? Doof
Dimensjonering av Victron Blue Solar regulator til solcellepanel hel1017
MPPT 150/70 max spenning OS
Erfaring fra å bygge om Litiumbatterier fra bil? jkirkebo
Tristar MPPT 60 modul til Color Control GX OS
Overspenning / vern mot lyn offgrid OS
BMS - for Lithium batterier - Utkast til oppslagsverk - ikke for spørsmål jkirkebo
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc