Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kapasitetstest batterier  (Lest 1816 ganger)
ThomasR
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 65



« på: Juli 17, 2018, 09:29:43 »

Er det mange som har foretatt en fullsyklustest av batteriene sine? Jeg ser det er flere på baatplassen.no som anbefaler å gjøre det årlig. Faktisk står det også anbefalt i teknisk datablad for mine Concordebatterier. Altså at man setter på en kontinuerlig belastning som tilsvarer ladestrøm ved 20 timers utladning (5 ampere ved et 100At batteri) og lar denne stå på til polspenningen på batteriet er nede i 10,8V.

Jeg syns en slik test virker noe voldsom, og i overkant stor mishandling av batteriet. Men kanskje er det ok så lenge man lader raskt opp igjen..

Er det evt noen som har gjort noen forsøk med "halve sykluser"? Altså tappet ned til teoretisk 50% gjenværende kapasitet, koblet fra alt, ventet et par timer og lest av hvilespenningen. Har dere i såfall inntrykk av at en slik test er noenlunde pålitelig?

Jeg har programmert releet i min BMV-monitor til å lukke ved 50% SOC (slik at aggregatet starter), men jeg er usikker på om jeg tør stole på at batteriene har kapasiteten jeg har tatt utgangspunkt i når jeg programmerer. Det er derfor jeg vurderer en test.

Hvilken erfaring har dere forresten når det gjelder polspenning under belastning på AGM-batterier? Ved et strømtrekk på i underkant av 100 ampere faller ofte polspenningen ned mot 11,6-12 Volt selv med rundt 80% resterende SOC. Er dette innafor normalen, eller er det et tegn på at kapasiteten har gått noe ned? Jeg har ikke klart å finne hvor mange ohm den indre reistansen i nye Concordebatterier skal være, og klarer derfor ikke beregne en teoretisk verdi for friske batterier.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Jgytterdal@gmail.com
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 399



« Svar #1 på: Juli 17, 2018, 11:21:14 »

Jeg ville nok aldri utsette mine baterier for dette med mindre jeg hadde en klar mistanke om at et eller flere av batteriene virket å være dårlig.
At spenningen synker til under 12V ved så stor belastning er helt normalt, men man bør forvente at spenningen stiger igjen ganske fort etterpå.

JeG ser eksempelvis at når kaffemaskinen går (15-1600w),samt at pumpen går samtidig.
vil spenningen synke til ned mot 12v og kanskje under. Ikke noen dramatikk i det.
Se på dette skjemaet som jeg tror OS la ut for noen mnd siden.
Det beskriver ganske godt hva man kan forvente


* batterispenning.jpg (30.63 KB, 530x231 - vist 254 ganger.)
Loggført

Tristar Mppt60
Victron Multiplus 24/3000/70/16
Dometic Tec29
3 x 260w IBC polysol
460ah batteribank 24V (8 x 600ah 6v Rolls)
Victron Bmv700, Venus GX
Wallas 40CC
A++ kjøleskap , vaffeljern
ThomasR
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 65



« Svar #2 på: Juli 17, 2018, 13:48:40 »

Takk for svar, Ytterdal!

Jeg syns også den fullskalatesten er i drøyeste laget, selv om det selvsagt er den eneste måten å fullt ut vite kapasiteten. Men jeg tenker kanskje jeg skal ta en slik kontrollert, jevn nedtapping til 50% og kontrollere hvilespenning etter det.

Ja, hos meg er det også slik at spenningen fort går opp igjen når stor belastning slås av. Jeg får nok spenningsfall med mindre last enn det du beskriver, men det har jo med batteristørrelse å gjøre også.

Jeg har frem til nå (i fem år) hatt mine to Concordebatterier parallellkoblet og brukt en Multiplus 12/1200/50. Har nå nettopp kjøpt 24/3000/70 og endret til 24V-konfigurasjon, altså seriekoblet de samme batteriene. Det er i den forbindelse jeg tenkte å dykke litt dypere i hvordan kapasiteten på batteriene egentlig er nå.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.156


WW


« Svar #3 på: Juli 17, 2018, 22:19:20 »

Jeg er enig med Ytterdal

Forøvrig gjorde jeg nøyaktig det samme som deg med å gå fra 12V til 24V - jeg gjorde ingen batterisjekk.

Litt usikker på hva du oppnår ved å teste batteriene på denne måten. BMV-monitoren er det beste verktøyet du har til å måle batteriene dine. Når den har nådd 50% kan du koble fra alt, la batteriene hvile i 6 timer, og deretter måle de individuelt. Så sammenligner du med spesifikasjonene til akkurat dine batterier. Ettersom batteriene dine er 5 år gamle må du forvente litt kapasitettap. Når du har funnet det, så korrigerer du kapasiteten i BMV'en. HAr du husket å forandre Ah - kapasiteten i BMV'en når du koblet om til 24V

Hvis du er engstelig for at batteriene ikke lenger er like kan du følge med på spenningen på hvert batteri oer tid nå som de er i serie. Den skal være lik.

Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS
ThomasR
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 65



« Svar #4 på: Juli 17, 2018, 23:38:48 »

Ja, jeg har husket å forandre antall amperetimer etter omkobling til 24V :-) Har stilt den inn relativt konservativt. Satte den på 450Ah da de var i parallell, og på 225Ah nå etter omkobling til serie.

Da blir det nok å foreta en kontrollert nedtapping til 50% og deretter sjekke hvilespenningen. Tror aldri jeg har hatt batteriene under 70% SOC, så en liten snartur ned mot 50% er jo ikke akkurat skadelig  Gliser
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.156


WW


« Svar #5 på: Juli 18, 2018, 07:43:03 »

Ja, jeg har husket å forandre antall amperetimer etter omkobling til 24V :-) Har stilt den inn relativt konservativt. Satte den på 450Ah da de var i parallell, og på 225Ah nå etter omkobling til serie.

Bra

Da blir det nok å foreta en kontrollert nedtapping til 50% og deretter sjekke hvilespenningen. Tror aldri jeg har hatt batteriene under 70% SOC, så en liten snartur ned mot 50% er jo ikke akkurat skadelig  Gliser

Du behøver jo ikke å gå så langt ned som 50%. Concorde dokumentasjonen gir helt sikker  spenning ved andre SOC også.

Lykke til

Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 914



« Svar #6 på: Juli 18, 2018, 10:22:55 »

Jeg gjorde det samme som deg og koblet om to Concorde fra parallell til serie etter noen år. Hos meg var det ene batteriet noen mnd eldre enn det andre. Da gikk det ikke lang tid før det ene batteriet ble ødelagt. Det som skjer er at det gode batteriet vil undertappe det dårlige siden de ikke er helt like. Er dine helt like vil det nok gå bra.
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
jkirkebo
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 298



WWW
« Svar #7 på: Juli 18, 2018, 13:29:27 »

Jeg gjorde det samme som deg og koblet om to Concorde fra parallell til serie etter noen år. Hos meg var det ene batteriet noen mnd eldre enn det andre. Da gikk det ikke lang tid før det ene batteriet ble ødelagt. Det som skjer er at det gode batteriet vil undertappe det dårlige siden de ikke er helt like. Er dine helt like vil det nok gå bra.

Det er vel bare et problem om man tapper batteriene svært langt ned. Har det ene 100% restkapasitet og det andre bare 70% blir det problemer om man tapper for langt ned for da havner det dårlige på 0%.

I en seriekobling går det alltid identisk strøm i alle batteriene, og de blir balansert på topp. Derfor skaper det vanligvis mye mindre problemer enn parallellkobling, der det kan gå forskjellige strømmer i batteriene (avhengig av motstand i kabler og indre motstand i batteriene).
Loggført
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 914



« Svar #8 på: Juli 18, 2018, 16:05:23 »


Det er vel bare et problem om man tapper batteriene svært langt ned. Har det ene 100% restkapasitet og det andre bare 70% blir det problemer om man tapper for langt ned for da havner det dårlige på 0%.

I en seriekobling går det alltid identisk strøm i alle batteriene, og de blir balansert på topp. Derfor skaper det vanligvis mye mindre problemer enn parallellkobling, der det kan gå forskjellige strømmer i batteriene (avhengig av motstand i kabler og indre motstand i batteriene).

Det er nok motsatt! Seriekobling av ulike batterier vil gjøre mer skade enn parallellkobling. Jeg fikk forklaringen på e-mail fra Concorde en gang som jeg la ut her på forumet. Kan grave det frem igjen hvis det er interesse for det.
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
jkirkebo
Veteran
****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 298



WWW
« Svar #9 på: Juli 18, 2018, 18:04:26 »


Det er vel bare et problem om man tapper batteriene svært langt ned. Har det ene 100% restkapasitet og det andre bare 70% blir det problemer om man tapper for langt ned for da havner det dårlige på 0%.

I en seriekobling går det alltid identisk strøm i alle batteriene, og de blir balansert på topp. Derfor skaper det vanligvis mye mindre problemer enn parallellkobling, der det kan gå forskjellige strømmer i batteriene (avhengig av motstand i kabler og indre motstand i batteriene).

Det er nok motsatt! Seriekobling av ulike batterier vil gjøre mer skade enn parallellkobling. Jeg fikk forklaringen på e-mail fra Concorde en gang som jeg la ut her på forumet. Kan grave det frem igjen hvis det er interesse for det.

Gjerne det, for jeg har alltid lest at det er motsatt. Fysikkens lover tilsier jo også at det MÅ gå samme strøm i alle batterier i en seriekobling, mens i en parallellkobling kan det blir ganske store forskjeller. Og store forskjeller er jo ikke spesielt bra Blunker
Loggført
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 914



« Svar #10 på: Juli 18, 2018, 18:07:35 »

Når batteriene har forskjellig kapasitet skal det gå forskjellig strøm og det gjør det ved parallellkobling. Ved seriekobling går set samme strøm gjennom alle og det er ikke bra. Jeg skrev ovenfor at det dårlige batteriet blir ødelagt men det er mulig det er det gode som blir det.
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
ThomasR
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 65



« Svar #11 på: Juli 18, 2018, 18:38:45 »

Jeg har også alltid lært at det er bedre å seriekoble barterier enn å parallellkoble dem. Å seriekoble batterier er jo egentlig bare å koble sammen flere 2V-celler, akkurat slik det allerede er gjort i hvert batteri.

Men ser poenget at det kan være noe utfordrende hvis cellene har ulik kapasitet i utgangspunktet når de kobles sammen...

En måte å sjekke dette er vel å følge med på spenningen over hvert av 12V-batteriene under utladning. Den bør jo være rimelig lik på begge hele veien hvis kapasiteten er lik.. Noen BMV-montorer har en egen alarm for såkalt midtspenningsavik. Avvikt tolereres da til maks 2% før alarmbusseren gir beskjed.

Vi som ikke har den funksjonen i mobitoren kan jo bare måle med voltmeter over polene på hvert av batteriene under utladning. Får man store forskjeller etter hvert, så er vel det et tegn på at ene batteriet har dårligere kapasitet..?? Litt som når vi ser på cellespenningsforskjeller i Leafspy.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
ThomasR
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 65



« Svar #12 på: Juli 18, 2018, 23:23:44 »

Da har jeg dessverre oppdaget at det ene batteriet er i elendig forfatning. Dette har på en måte vært skjult så lenge systemet var 12V og batteriene i parallell..

Men nå viser problemet seg. Testet fra 100% i kveld.  Alt ok i starten, rimelig lik spenning over begge batteriene. Kunne steke vafler uten at spenningen sank lenger enn til 24,2V, og den gikk raskt opp etter vaffelsteikinga.

Så etter at SOC var nede i ca 80%, så begynte plutselig spenninga å synke drastisk. Datt under 20V ved litt høy belastning...

Gikk ut og sjekket polspenning på begge batteriene. 12,6V på det ene, 11,2V på det andre...!!!

Det ene batteriet er altså redusert til et minibatteri...

Dette betyr vel egentlig at batteribanken må byttes ut... Men skal gjøre et forsøk: Concordebatterier tåler å overlade. Concorde anbefaler åtte timer med lading på 15,5V hvis batteriet er sulfater... Må iallfall forsøke. Et problem er at jeg jo ikke vet om det dårlige batteriet er sulfatert eller tørrkokt...!  Men jeg TROR det er mer sannsynlig med sulfatert enn tørkokt. At dette batteriet systematisk har fått mindre ladestrøm enn det andre i parallellkoblingen... Enige??
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.156


WW


« Svar #13 på: Juli 19, 2018, 07:26:56 »

Gikk ut og sjekket polspenning på begge batteriene. 12,6V på det ene, 11,2V på det andre...!!!

Det ene batteriet er altså redusert til et minibatteri...

Dette betyr vel egentlig at batteribanken må byttes ut... Men skal gjøre et forsøk: Concordebatterier tåler å overlade. Concorde anbefaler åtte timer med lading på 15,5V hvis batteriet er sulfater... Må iallfall forsøke. Et problem er at jeg jo ikke vet om det dårlige batteriet er sulfatert eller tørrkokt...!  Men jeg TROR det er mer sannsynlig med sulfatert enn tørkokt. At dette batteriet systematisk har fått mindre ladestrøm enn det andre i parallellkoblingen... Enige??

Batterier på "gravens rand" kan man jo godt misshandle litt i et forsøk på å forlenge levetiden.

Tørrkokte AGM batterier i paralell skjer vel kun hvis du har en regulator som gir for høy spenning. JEg ville uansett gjort et forsøk, Har du mulighet til bare å lade det ene er vel det best, Men uansett så tror jeg aldri de to batteriene blir så like at de vil kunne fungere i en seriell konfigurasjon.

Når jeg satte opp min 24V batteripakke som består av 12 stk 2V celler så hadde jeg mindre enn 0,4% (0,008V) avvik mellom batteriene.

Uansett - lykke til

Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS
ThomasR
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 65



« Svar #14 på: Juli 19, 2018, 15:59:10 »

Nå prøver jeg med en åttetimers ladeseanse på 15,5V på det dårlige batteriet. (Concorde anbefaler dette når kapasiteten har blitt dårlig). Så får vi se i hvilken grad det hjelper...

Hvis jeg ikke klarer å redde batteriene, så blir det nok lithiumionbatterier fra elbil i stedet. Jeg monterte det hos en bekjent tidligere i sommer. Virker jo å være en god løsning. Men selvsagt dyrere enn om jeg slipper å bytte....!
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
ThomasR
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 65



« Svar #15 på: Juli 22, 2018, 21:04:12 »

Batteribanken må byttes, men et spørsmål jeg selv finner interessant:

Oppfører et sulfatert og et uttørket batteri seg på samme måte??
Jeg kan kjøre god belastning (mellom 1 og 2 kW) i omlag en halvtime uten noe form for uvanlig spenningsfall på noe av batteriene. Så ved SOC omlag 85% faller plutselig spenningen over det ene batteriet til under 10V i løpet av et par minutter.

Hva tror dere? Sulfatert eller uttørket??

Ps!
Under opplading igjen stiger spenningen saktere over det dårlige batteriet enn det gode. Det undrer meg litt... Jeg ville tro et dårlig batteri har større indre motstand enn et frisk et. Og siden det MÅ gå like mye strøm gjennom, så burde vel U=R•I gi større spenning over det dårlige..?
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
Jgytterdal@gmail.com
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 399



« Svar #16 på: Juli 22, 2018, 22:03:30 »

Som et utgangspunkt ville jeg satt penger på sulfatert.
Agm batterier er jo i teorien hermetisk lukket, og skal jo ikke fordampe væske egentlig.
De fleste har allikevel etter det jeg skjønner en sikkerhets ventil som skal slippe ut overtrykk.
Mao kan det jo også ha tørket ut.
Viktigste er jo at du har funnet problemet!!


Loggført

Tristar Mppt60
Victron Multiplus 24/3000/70/16
Dometic Tec29
3 x 260w IBC polysol
460ah batteribank 24V (8 x 600ah 6v Rolls)
Victron Bmv700, Venus GX
Wallas 40CC
A++ kjøleskap , vaffeljern
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Oktober 23, 2018, 21:21:16

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
fjernstyre Wallas 40cc med CBW enheten Jgytterdal@gmail.com
Tips til "Ring Hytta varm" produkt (Uten Wifi) Jgytterdal@gmail.com
Vedovn med vannkappe Tottoa
Tristar MPPT 60 ivarw
Varmematte til frostsikring under f.eks. oppvaskmaskin andy
300W helsorte paneler Røilern
Tristar MPPT 60 modul til Color Control GX OS
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Ønske om overvåking av temp og og strøm på hytta. Gussi
Standard dip switch instillinger Victron 12-3000-120-16, alle står til off McNisse
Hvordan unngå "badstue" på hemsen? Amorine
6 Kyocera paneler 135/140W selges Røilern
Victron "over the air" update - Imponerende Ygnastølen
Vindgenerator på hytta Jgytterdal@gmail.com
Morningstar - Justering av parametre Torstein
Kobling av paneler mot TSMPPT60 ivarw
Avstand mellom multiplus og aggregat. Røilern
Fjernstarter Honda nordåned
USB veggboks 12v maghus
Hva tåler best temperatursvingninger. Laminat eller parkett? Sæters
Vy hytte fra Leve Hytter trondeh
Dimensjonering av Victron Blue Solar regulator til solcellepanel etsvends
LED G4 - Hengelampe "Dimbar" - grrrrrr - Råd mottas med takk Røilern
EU30is alternativer? Røilern
Ladeproblemer med Victron Multiplus etsvends
Problem med wallas 4430 (fjernstart) torn
Lav ladestrøm Victron multiplus 24/5000/120 torn
4stk Fullriver 460ah 6v agm batterier selges Jgytterdal@gmail.com
Eksos, friskluft og kjøling Aggregat Ygnastølen
Stor 12V AGM batteribank Røilern
Inverter/ lader- kombi - gode alternativer. McNisse
Gammel hytte McNisse
Ny batteribank nye muligheter! Eggedal
Erfaringer med CoaX "instant varmtvannsbereder" for strøm? Rune Karlsen CoaX
Studer Compact C2600-24 lader-inverter selges. GeirK
Litiumbatterier i kulda ThomasR
Grundfos Scala2 OS
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc