Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ringmur vs. støpt såle  (Lest 631 ganger)
Håvard
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: Juni 21, 2018, 10:24:58 »

Har hytteplaner, og grubler på fundamentering: Ringmur eller støpt såle.

Er det stor forskjell i pris på dette? Eg ser det stort sett anbefales støpt såle. Er det andre argument enn pris for å eventuelt velge ringmur?

Aktuell plassering har 20-100 cm jorddekke over fjell, ca. 1-1,5 m forskjell i høgde på høgaste/lågaste hjørne. Total lengde mur: 54 m, totalt areal plate: 64 kv.m.
Loggført
jkirkebo
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Juni 21, 2018, 12:06:10 »

Er det stor forskjell i pris på dette? Eg ser det stort sett anbefales støpt såle. Er det andre argument enn pris for å eventuelt velge ringmur?

Aktuell plassering har 20-100 cm jorddekke over fjell, ca. 1-1,5 m forskjell i høgde på høgaste/lågaste hjørne. Total lengde mur: 54 m, totalt areal plate: 64 kv.m.

Plate gir mindre sjanse for fuktproblemer og et mye stivere gulv. Jeg hadde helt klart valgt støpt såle så sant tomta ikke var veldig skrånende og man gjerne vil ha lagringsplass under hytta.
Loggført
hel1017
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Juni 21, 2018, 17:43:28 »

Vi holdt på med dette i fjor.  Det er ikke alltid så lett å velge løsning.
Det kommer jo litt an på budsjett og hva man er komfortabel med å utføre selv.
Eller om man tenker å sette bort jobben til andre.

Vi endte opp med glava ringmurelementer.
Først armering og støp av ringmur. Før oppfylling, isolasjon og støp av plate.

Vi valgte å sette bort jobben, men jeg tror det er veldig overkommelig arbeid hvis man ikke har 10 tommeltotter.
Grunnarbeid og betong arbeid er tungt og møysommelig arbeid så det gjelder å ikke stresse.
Jeg angrer ikke på at jeg satte det bort, selv om jeg nok skulle ha klart det selv også.

Vi hadde ca samme størrelse på vår såle. Husker ikke nøyaktig hva vi betalte, men tror det var i området 100 000 all in.

* F99D4FB4-F542-4001-BE40-3DD458A486ED.jpeg (2400.77 KB, 3264x2448 - vist 65 ganger.)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
September 24, 2018, 00:46:23

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid