Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forbud mot fossilt brensel eller ikke?  (Lest 821 ganger)
eisvin
Fersking
*
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 8



« på: Februar 06, 2018, 15:38:48 »

Hei! Først av alt, mye spennende lesning på dette forumet. Takk til alle som deler.

Jeg har akkurat skaffet meg hyttetomt, så det blir nok kanskje et og annet spørsmål her fremover. Du verden så mye man må sette seg inn i..

Først av alt; forbud mot fossilt brensel (gass/parafin) eller ikke? Hyttetomten vår er ikke tilknyttet vann eller strøm, så vi må finne på noe annet.

I Forskrift om forbud av mineralolje.. gis det unntak unntak for fritidsboliger som ikke er knyttet til strømnettet (§2-a). I Tek 17, som er av nyere dato enn forskriften så finner jeg ingen ting om at det er noen unntak, eneste unntak der er hytter under 70 kvadrat BRA. (Kap 14-1).

Så hva gjelder? Forskrift eller Tek 17?
Loggført
Knerten
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 57



« Svar #1 på: Februar 06, 2018, 19:23:44 »

Etter som jeg leser av forskriften som er ferdigbehandlet, er fritidsboliger som ikke er tilknyttet strømnettet untatt. Finner ingenting om størrelses begrensninger.

Forskrift om forbud mot bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger.

§ 1. Formål
Formålet med denne forskriften er å redusere utslipp av klimagasser fra oppvarming av
bygninger, samtidig som hensynet til forsyningssikkerheten ivaretas.

§ 2. Virkeområde
Denne forskriften gjelder for bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger.
Unntatt fra bestemmelsene i denne forskriften er bruk av mineralolje i fjernvarmeanlegg med nominell termisk effekt fra og med 1 MW.

Unntatt fra bestemmelsene i denne forskriften er bruk av mineralolje til oppvarming av
a) fritidsboliger og fyrstasjoner som ikke er tilkoblet strømnettet
Loggført

MSTS45MPPT
4 x Innotech Solar 250W
16kWt Li-Ion 48V
SMA SI 4.4M 48V,REC-SI-BMS
Honda EM5500CSX
Ring hytta varm 12V
Cinderella Gas, gass vannvarmer, El.komfyr m/gasstopp
Resten går på 230V
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 714



« Svar #2 på: Februar 06, 2018, 22:32:44 »

Se her også:
https://www.sunwind.no/pages/tips/read/?id=217
Loggført
KjellG
Junior
**
Utlogget Utlogget

Innlegg: 93



« Svar #3 på: Februar 06, 2018, 22:51:31 »

«Unntatt fra bestemmelsene i denne forskriften er bruk av mineralolje i fjernvarmeanlegg med nominell termisk effekt fra og med 1 MW.»

Så det er forbudt å forurense lite, men mye er ok?
Loggført
eisvin
Fersking
*
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 8



« Svar #4 på: Februar 08, 2018, 10:32:11 »

Tror kanskje jeg må presisere spørsmålet mitt, problemet er at forskriften nevner et unntak som ikke er nevnt i Tek17. Tek 17 er av nyere dato enn forskriften, vil da Tek 17 overgå forskriften? Eller er det forskriften som er gjeldende? Forvirrende nok er det jo ikke mange dager forskjell på disse, men jeg syntes det er rart at unntak i forskrift ikke er ført inn i Tek 17..
Loggført
Sæters
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 128



« Svar #5 på: Februar 08, 2018, 10:40:50 »

«Unntatt fra bestemmelsene i denne forskriften er bruk av mineralolje i fjernvarmeanlegg med nominell termisk effekt fra og med 1 MW.»

Så det er forbudt å forurense lite, men mye er ok?


Så vidt jeg forstår, så er ikke utfasing av oljefyringsanlegg kun grunnet global forurensning, men også lokal. Et fjernvarmeanlegg har en langt bedre og renere forbrenning enn hva private anlegg har, mulig dette er noe av forklaringen?
 
Loggført
eisvin
Fersking
*
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 8



« Svar #6 på: Februar 13, 2018, 11:26:41 »

Jeg endte opp med å sende en epost til direktoratet for byggkvalitet. Svaret gir ikke mye håp for å installere en Wallas med parafin:

Sitat
Vi viser til e-post 11.2.2018.

TEK17 regulerer bygningsmessige tiltak. Etter TEK17 § 14-4 første ledd er det forbudt å installere varmeinstallasjon for fossilt brensel. Dette er ikke et forbud mot bruk av eksisterende anlegg, men et forbud mot å installere nye anlegg eller bytte ut anlegg med nye anlegg for fossil brensel.

Dokumentet du viser til er ikke en vedtatt forskrift, men et forslag til en forskrift som er notifisert til ESA.

Reguleringen som er foreslått vil forby bruk av eksisterende anlegg. Så vidt vi kan se er ikke saken ferdig behandlet hos Klima- og miljødepartementet, som kan gi videre opplysninger om saken. Vi imidlertid understreke at selv om forskriften blir vedtatt med den foreslåtte ordlyden vil dette ikke påvirke forbudet mot installasjon av nye anlegg etter TEK17.

(Min utheving).

Jaha.. Og takk for den.

Da står vi igjen med: "Fornybart biobrensel, som for eksempel ved, trepellets, bioolje og biogass er ikke fossilt brensel."
Loggført
Sæters
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 128



« Svar #7 på: Februar 13, 2018, 12:59:05 »

Jeg har ikke prøvd biodrivstoff på min Wallas enda, men det blir antagelig ikke så lenge til.

Vil tro man kommer til å ha alternativer etterhvert som parafin og vanlig diesel fases ut/forbys

http://innovativeanskaffelser.no/wp-content/uploads/2017/09/10-biodrivstoff-utfordringer-og-muligheter-geiringeborgrud.pdf

https://www.bunkeroil.no/om-bunker-oil/aktuelt/nyhet-hvo-100-syntetisk-biodiesel-

Loggført
eisvin
Fersking
*
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 8



« Svar #8 på: Februar 13, 2018, 14:13:12 »

Interessant, men jeg finner ingen priser på nettsidene deres. Og hva mener Wallas om bruk av syntetisk diesel? Mener jeg leste noe om *ikke biodiesel* et eller annet sted.
Loggført
Sæters
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 128



« Svar #9 på: Februar 13, 2018, 14:51:26 »

Jeg har aldri prøvd annet enn parafin selv, men det påstås at Wallas går på diesel også.

Tar jeg ikke feil, ligger biodiesel et sted mellom parafin og diesel i hvor lett den brenner, hva som skal være problemet da vet jeg ikke.
Loggført
eisvin
Fersking
*
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 8



« Svar #10 på: Februar 13, 2018, 21:10:33 »

Sitat
Wallas 40CC
Spesifikasjoner
Drivstoff:   HVO-diesel, Dristoff lett varmeolje, dieselolje, parafin
(Fra Wallas hjemmesider)

Så da ser det ut som om det går ganske bra med andre ord. :-D Tror jeg vil ha en slik en Wallas i hytta jeg skal bygge nemlig.
Loggført
Sæters
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 128



« Svar #11 på: Februar 13, 2018, 21:23:00 »

Jeg tror ikke du gjør noe galt i det. Om det er noen forskjell på Wallas og Cami, vet jeg ikke.

Uansett, hadde jeg skullet bygge en ny hytte i dag, hadde jeg lagt ned en ganske stor innsats for å bygge en frostfri oppbevaringsmulighet for batteribanken. Alle batterier har det best i frostfrie omgivelser, Lithium, som det virker som er fremtiden i batteriteknologi, i særdeleshet.
Loggført
Tottoa
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Tromsø
Innlegg: 28



« Svar #12 på: Februar 14, 2018, 11:27:59 »

Vet ikke helt om jeg er enig. Frost skader ikke nødvendigvis batterier, min påstand er at den til en viss grad konserverer batterier.

Sist sommer fant jeg en pakke med Duracel batterier i fryseboksen til min mor. Batteriene var grønne, militærfarget, 25 stk D celler i en grå eske. Da kom jeg på det, dette var en pakke jeg tok med mens jeg var i militæret, i 1984. Etter oppvarming var spenningen 1,56 volt og de virket helt fint. Holdbarhet på de var 9/87.
Loggført
Knerten
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 57



« Svar #13 på: Februar 14, 2018, 13:32:39 »

Jeg tror ikke du gjør noe galt i det. Om det er noen forskjell på Wallas og Cami, vet jeg ikke.

Uansett, hadde jeg skullet bygge en ny hytte i dag, hadde jeg lagt ned en ganske stor innsats for å bygge en frostfri oppbevaringsmulighet for batteribanken. Alle batterier har det best i frostfrie omgivelser, Lithium, som det virker som er fremtiden i batteriteknologi, i særdeleshet.

Hva skal de med el-biler gjøre nå om vinteren?  Om ikke batteriene tåler minus grader?
Ser ikke annet en at de ruller og går selv om temperaturen er mange blå.
Regner det er systemer i disse som overvåker riktig lading uansett temperatur.
Noe som må ses på i hytte anlegg også.
At kapasiteten reduseres pga kulden gjelder alle batterityper.

Men hvordan ser du for deg frostfrie omgivelser for batteribanken i en strømløs hytte som står ubenyttet i perioder?
Loggført

MSTS45MPPT
4 x Innotech Solar 250W
16kWt Li-Ion 48V
SMA SI 4.4M 48V,REC-SI-BMS
Honda EM5500CSX
Ring hytta varm 12V
Cinderella Gas, gass vannvarmer, El.komfyr m/gasstopp
Resten går på 230V
Sæters
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 128



« Svar #14 på: Februar 14, 2018, 16:43:46 »

Jeg tror ikke du gjør noe galt i det. Om det er noen forskjell på Wallas og Cami, vet jeg ikke.

Uansett, hadde jeg skullet bygge en ny hytte i dag, hadde jeg lagt ned en ganske stor innsats for å bygge en frostfri oppbevaringsmulighet for batteribanken. Alle batterier har det best i frostfrie omgivelser, Lithium, som det virker som er fremtiden i batteriteknologi, i særdeleshet.

Hva skal de med el-biler gjøre nå om vinteren?  Om ikke batteriene tåler minus grader?
Ser ikke annet en at de ruller og går selv om temperaturen er mange blå.
Regner det er systemer i disse som overvåker riktig lading uansett temperatur.
Noe som må ses på i hytte anlegg også.
At kapasiteten reduseres pga kulden gjelder alle batterityper.

Men hvordan ser du for deg frostfrie omgivelser for batteribanken i en strømløs hytte som står ubenyttet i perioder?

Det er ikke noe problem å få frostfrie omgivelser, bare man har det i tankene når man bygger. Jordvarme er tilstrekkelig hvis man isolerer godt nok. Det være seg en jordkjeller eller en godt isolert, ikke for stor kjeller.

Når det kommer til elbiler og vinter, er det en kjensgjerning at batteriene i en bil med batterivarmer kan hurtiglade på en annen og bedre måte enn en uten. På en hytte med et Lithium-batteri som står iskaldt, kan det være direkte farlig å prøve å hurtiglade før batteriet er oppvarmet. Står batteriet i omgivelser som ikke blir varmet opp kan det visst i verste fall eksplodere hvis man lader med for stor strømstyrke. Disse tingene er vel ivaretatt på en bil, er ikke sikkert man er like proff på disse tingene om man kjøper et Lithiumbatteri hos en tilfeldig leverandør.

Med en frostfri kjeller har man et bedre og sikrere miljø for batteriet.
Loggført
Knerten
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 57



« Svar #15 på: Februar 14, 2018, 23:23:35 »

Takk for svar, igjen deler deltaker på forumet av sin viten og erfaringer Glad

Om det trengs, topper vi batteriene før vi forlater hytten med aggregatet, når de er varme.
Dermed er det kun minimal lading som tillates av BMS’en som forøvrig har 4 temp. sensorer plassert rundt på batteri pakken med temp kompensering ned til -10.
Det er kun inverter, router og værstasjon som trekker strøm mens vi er borte.
Slik at døgn forbruket ligger på rundt 400Wt
I denne årstiden når batteriene er på sitt kaldeste er forøvrig ikke solen på sitt høyeste, slik at kraft lading ser jeg ikke på som et stort problem. Max lading ifra panelene er på 18A ved overskyet vær typisk 3A
Har 84 LEV50 celler ifra GS Yuasa, så ingen lurium leverandør her Blunker

Det med isolert jordkjeller var et bra tips, skal sjekke opp dette når snøen og telen forsvinner uti juni engang ( håper jeg)
Loggført

MSTS45MPPT
4 x Innotech Solar 250W
16kWt Li-Ion 48V
SMA SI 4.4M 48V,REC-SI-BMS
Honda EM5500CSX
Ring hytta varm 12V
Cinderella Gas, gass vannvarmer, El.komfyr m/gasstopp
Resten går på 230V
Sæters
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 128



« Svar #16 på: Februar 15, 2018, 08:20:38 »

I en jordkjeller kan man holde temperaturer som i et kjøleskap året gjennom. Fungerer bra for matvarer og mineralvann som skal holdes kjølig, men frostfritt i tillegg. Mitt neste prosjekt på hytta, til beste for batterier og husholdningsting, noe jeg har ønsket meg i mange år.

@Knerten: At du har en batteribank med full overvåking, stående i tempererte omgivelser, betyr ikke nødvendigvis at alle har det. Jeg vil tro mange, muligens de aller fleste, har batteribanken i et uoppvarmet uthus. Man får kjøpt Lithiumbatterier med forskjellig BMS fra samme leverandør, regner med at en del fristes av rimelige batterier og de rimeligeste har liten eller muligens ingen BMS. Skriver muligens, da leverandørene som vanlig har dårlig, eller i beste fall dobbelkommunikasjon vedrørende sitt utvalg, så det kan være vanskelig å få full oversikt.

Sakset fra leverandør av Lithiumbatterier:
"Hurtiglading ved lav temperatur må unngås, da det kan skade batteriet. Dette gjelder alle slike batterier! Normal vedlikeholdslading med solceller er som regel ikke noe problem, da ladestrømmen er liten. Skal man hurtiglade, må man passe på at batteriet er temperert før man starter ladingen."

Optimalt vil man toppe batteriene før avreise fra hytta etter en ferieperiode, f.eks en juleferie, der batteribanken er ganske kraftig redusert. Står batteriene i uthuset i -15 blå grader, vil det si at man ikke kan hurtiglade disse, det vil være direkte farlig.

@Tottoa: Dine erfaringer med tørrbatterier kan ikke overføres til en batteribank i en hytte, der batteriene ved jevne mellomrom blir tappet ned. Bly/syre batterier vil fryse i stykker om de blir utsatt for nok kuldegrader om de ikke har god nok spenning og dermed for lavt syrenivå, mens ladingen for Lithiumbatterier vil preges sterkt av temperaturen. Les deg opp på ladeproblemer med el-biler, så forstår du at vinter ikke er optimalt for slike batterier.      
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Februar 23, 2018, 01:21:18

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc