Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: 1 [2]  Alle
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kombi lader/inv 1200W/2400W, Axpert MEX 1.5K-12, fra Sparelys, erfaring ?  (Lest 1297 ganger)
perg
Senior
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #25 på: Februar 12, 2018, 09:30:40 »

Ladespenning kan reguleres i menyen. 👍

Ja, greit nok, men fremdeles er vel ikke dette bra nok om ikke regulator automatisk kompenserer for temperaturen batteriene står i? Som OS skriver, et AGM batteri skal typisk ha over 15 V ladespenning ved -15C, men en helt annen spenning ved -5C og igjen ved +5C. Da går det ikke bare å regulere spenningen i menyen, dette må jo regulatoren gjøre automatisk, ellers må en jo stå stand by og regulere spenning i forhold til temperatur?

Håper vi vi ikke snakker forbi hverandre, dette tror jeg er et meget viktig poeng for mang en hytteeier. Feil spenning ved lading av batterier har vært en gjenganger i årevis.

Bl.a. tyske biler var kjent for å ha for lav ladespenning og kostet bileiere mange ergrelser og kroner når vinteren kom og bilen ikke ville starte. Bosh, som jeg mistenker hadde eierinteresser i batterifabrikker var kjent for å ha regulatorer med manglende effekt, noe som gjorde at batteriene på biler de leverte elektronikk til, hadde langt lavere levetid enn f.eks japanske biler. Selvsagt et større problem i Norge enn på kontinentet, hvor det knapt er kuldegrader.

Jeg tviler på at du får noe særlig temperaturkompensering på disse "billige" inverterne, men hvorfor spør du ikke sparelys.
De pleier å yte god kundeservice og svare raskt og har rimelig grei peiling.

Loggført

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
8 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring
Sæters
Senior
Innlogget Innlogget

« Svar #26 på: Februar 12, 2018, 14:46:59 »

Klart jeg kan spørre leverandør, men hadde håpet å få svar på spørsmålet her inne. Det bør være til manges fordel at slike ting kommer frem i dagens lys, det er noe av poenget med slike forum.
Loggført
Toillball
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #27 på: Februar 13, 2018, 19:12:41 »

Men utifra at mppt regulatoren får kritikk, samt jeg er ikke overbevist om pwm regulatoren i mitt kombiapperat er helt suveren,  så kan man vel si at apparatene først og fremst er gode invertere med litt middels regulatorer.
Så hvis trådstarter ikke er så avhengig av inverter så er vel en god regulator å foretrekke til oppgaven.
Loggført

Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL
Sæters
Senior
Innlogget Innlogget

« Svar #28 på: Februar 13, 2018, 21:13:22 »

Du har absolutt et poeng. Med kostbar batteripakke vil jeg mene at det er viktigst med optimal lading, jeg dropper heller inverteren hvis det ikke er optimalt med denne kombiløsningen.
Loggført
Tottoa
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #29 på: Februar 14, 2018, 11:15:31 »

Jeg kjøpte min PIP-MS 4048 via ebay direkte fra fabrikken i Taiwan, og hadde på forhånd spurt produsenten om temperatur kompensering. Svaret jeg fikk var at denne egenskapen ikke var tilgjengelig for gjeldende modeller, men at de jobbet med problemstillingen. Hva det nå enn måtte bety vet ikke jeg.

Uansett, jeg kjøpte min derfra og er godt fornøyd. Ladespenningen har jeg justert opp til 64 volt, men har i tillegg koblet på en Xantrex pwm regulator med temperatur kompensering og dump last. Til dumplast har jeg 2x1600w 48v vvb elementer som varmer en tank med kjøleveske som jeg kan gjøre nytte av på forskjellig vis.

På den måten er det ingen solenergi som går til spille, enten blir det strøm til batteriene eller så blir den brukt til varme.
Loggført
perg
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #30 på: Februar 19, 2018, 15:45:08 »

Klart jeg kan spørre leverandør, men hadde håpet å få svar på spørsmålet her inne. Det bør være til manges fordel at slike ting kommer frem i dagens lys, det er noe av poenget med slike forum.

Var på hytta nå i helga og avleste spenning på batteriene med det samme jeg kom opp og da var spenningen på 28,7 Volt, dvs nesten 2 volt høyere enn tidligere.
4 uker siden jeg var der sist.
Forskjellen nå er at jeg har brukt en MPPT tracer 2215RN som solcellelader og ikke startet Cami på forhånd, men jeg mener likevel at jeg kan konkludere med at MPP Solar sin MPPT lader leverer mye lavere spenning under samme forhold enn den burde uansett om det er pga feil eller at det er et dårligere produkt.

Loggført

8 x 100Ah GEL batterier
Toillball
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #31 på: Februar 19, 2018, 21:17:31 »

Og det er ikke pga at vårsola banker på døra? 😅
Loggført

Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL
perg
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #32 på: Februar 20, 2018, 10:19:49 »

Og det er ikke pga at vårsola banker på døra? 😅

Det kan nok være litt av forklaringen, men ikke hele i og med at jeg har erfart at den gir lavere spenning tidligere også.
Loggført

8 x 100Ah GEL batterier
Sider: 1 [2]  Alle
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Februar 23, 2018, 01:29:38

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid