Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Spenning på AGM batterier  (Lest 530 ganger)
maghus
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 5



« på: Januar 12, 2018, 10:04:58 »

Hei!

Jeg har to 12V AGM Solar 350 fra Sparelys i mitt solcellesystem på hytta. Foruten lite lading nå i mørketiden fungerer systemet bra men jeg trenger litt hjelp med å tolke spenningen på batteriene. På kvelden på sommeren er spenningen vanligvis rundt 13v. På vinteren har spenningen vært nede i 11,9 på samme tidspunkt.

Har forstått at det ikke er bra å la batteriene stå lenge med lav spenning, men hva regnes som lav spenning i en slik pakke?
Loggført
Ygnastølen
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 77



« Svar #1 på: Januar 12, 2018, 11:37:45 »

Hei

Nå er ikke jeg ekspert, men 11.9 V er for lavt tror jeg bestemt.
Har 4x350A fra Sparelys, i 24 konfigurasjon.
Mine er nede i 12.8-12.9V om kveld natt nå.

Men jeg er "flink" og topper opp med aggregat før jeg forlater hytta etter endt helg nå på svarte vinteren:-)
Loggført

Victron Blue Solar MPPT 100/50
1020W Sainty GES-6M255 paneler
24V 700Ah AGM Solar (4x12V 350A)
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, støvsuger m.m.
Cami diesel ovn med Sikom styr
perg
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 106



« Svar #2 på: Januar 12, 2018, 12:26:21 »

Hei!

Jeg har to 12V AGM Solar 350 fra Sparelys i mitt solcellesystem på hytta. Foruten lite lading nå i mørketiden fungerer systemet bra men jeg trenger litt hjelp med å tolke spenningen på batteriene. På kvelden på sommeren er spenningen vanligvis rundt 13v. På vinteren har spenningen vært nede i 11,9 på samme tidspunkt.

Har forstått at det ikke er bra å la batteriene stå lenge med lav spenning, men hva regnes som lav spenning i en slik pakke?

Det er nok for lav spenning ja. Det som er problemet er når du lar dem stå med lav spenning og det i tillegg er veldig kaldt. Da kan de få redusert kapasitet eller i verste fall bli ødelagt. Sjekk databladet på batteriet ditt så ser du hva du kan forvente av spenning på batteriet.

Når mine batterier er toppladet ligger de på 28,2 volt (halvparten for deg ettersom jeg har 24V anlegg) så vil jo normalt spenningen synke noe når sola går ned og det ikke genereres noe strøm, mens man bare har belastning.
Nå på vinteren er løsningen å kjøre aggregat for å toppe opp batteriene før man forlater hytta.  Jeg har ca 400Ah kapasitet og kjører en lader som kan levere 60A.
Loggført
maghus
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 5



« Svar #3 på: Januar 12, 2018, 13:57:56 »

Takk for svar! Skjønner at 11,9 er for lavt så lader når jeg kommer så lavt. Det jeg er ute etter er en slags grense som jag kan ha når jeg skal forlate hytta, feks om spenningen er under 12,2 bør jeg lade før jeg drar. Hvordan kan jeg regne meg fram til en slik verdi?
Loggført
perg
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 106



« Svar #4 på: Januar 12, 2018, 15:52:43 »

Personlig ville jeg ladet dersom spenningen var under 13 volt og det er kaldt, men folk har sikkert forskjellige meninger der.

Se flg datablad siste side hvor Victron sier noe om spenning på AGM og GEL batterier.

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-GEL-and-AGM-Batteries-EN.pdf
Loggført
etsvends
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 70



« Svar #5 på: Januar 12, 2018, 18:39:12 »

Jeg har også 2 batterier på350 fra sparelys og ikke hatt dem under 12,4 v. Jeg ser typisk at toppladet batteri synker raskt til 13v og videre til 12,9. Der ligger de lenge og går sakt nedover. Jeg kjører ikke store belastninger, men ungene bruker tv-en ganske mye og noen lys står på døgnet rundt på denne årstiden. Sparelys har en blekke med innføring i bruk av solstrømannlegg. Der er det en graf som viser at 50% utladning er hvilespenning på 12,3-12,4 et sted. Jeg drar derfor igang aggregat på 12,4v
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 983


WW


« Svar #6 på: Januar 13, 2018, 09:45:00 »

Jeg Googlet batteriet ditt og fant denne:
https://www.sparelys.no/filer/Agmsolar350.pdf

Dessverre står det svært lite om spenning relatert til SOC (State of Charge) og det er litt symptomatisk for semi proffe produsenter fra det fjerne østen.

Av spesifikasjonen kan man tolke seg frem til at batteriet når 12V etter å ha blitt belastet med 0.17C i 3 timer. 1C er batteriets kapasitet på 350Ah. 3x0.17x350 = 178.5Ah = 51%

Mao ved 12V har man benyttet 50% av batteriets kapasitet, og noe mer skal man jo ikke hente ut av et AGM batteri.

Når dette er sagt så skal slike spenninger måles etter 6 timers hvile for batteriet uten både lading og belastning, og det er det jo en sjeldent situasjon. Hvorvidt spesifikasjonen til dette batteriet angir hvilespenning i det skjema jeg refererer til vet jeg ikke. Jeg synes 13.2V som utgangspunkt er merkelig høyt. Mine egne Getek batterier har 2.1V per celle når batteriet er fulladet (12.6V for et 12V batteri) og 12.23V ved 50%


* Solar 350AGM.jpg (15.16 KB, 316x239 - vist 135 ganger.)
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W - Kyocera paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS (autonom
etsvends
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 70



« Svar #7 på: Januar 13, 2018, 18:15:57 »

Jeg Googlet batteriet ditt og fant denne:
https://www.sparelys.no/filer/Agmsolar350.pdf

Dessverre står det svært lite om spenning relatert til SOC (State of Charge) og det er litt symptomatisk for semi proffe produsenter fra det fjerne østen.

Av spesifikasjonen kan man tolke seg frem til at batteriet når 12V etter å ha blitt belastet med 0.17C i 3 timer. 1C er batteriets kapasitet på 350Ah. 3x0.17x350 = 178.5Ah = 51%

Mao ved 12V har man benyttet 50% av batteriets kapasitet, og noe mer skal man jo ikke hente ut av et AGM batteri.

Når dette er sagt så skal slike spenninger måles etter 6 timers hvile for batteriet uten både lading og belastning, og det er det jo en sjeldent situasjon. Hvorvidt spesifikasjonen til dette batteriet angir hvilespenning i det skjema jeg refererer til vet jeg ikke. Jeg synes 13.2V som utgangspunkt er merkelig høyt. Mine egne Getek batterier har 2.1V per celle når batteriet er fulladet (12.6V for et 12V batteri) og 12.23V ved 50%
Takk for hjelp med tolkningen av grafen Røilern. Min opplevelse med batteriene er at de fulladet ligger på rundt 13,2 v typisk når jeg kommer opp i mørket på en dag uten lading. Ganske kort tid etter at jeg setter på belastning ser jeg at de faller til 12,9 og det stemmer god med grafen at de faller raskt med en gang. På 12,4 v har jeg med andre ord grei margin til 50%

Klarer du å finne noe fornuftig om lading der. 14,4-14,9v. Syntes det er stort spenn. Bør man bruke equalize på slike batterier?

Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 983


WW


« Svar #8 på: Januar 13, 2018, 20:44:56 »

Det er ikke uvanlig at produsentene oppgir et slikt spenn i ladespenning. Mine batterier i en 12V konfigurasjon har 14.1-14-7V som oppgitt ladespenning.

Jeg synes nok 14.9V er høyt  en maksspenning.

AGM batterier skal ikke equalizes

Jeg ser ingen opplysninger om temp kompensering av ladespenning, det er et litt dårlig tegn

Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W - Kyocera paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS (autonom
maghus
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 5



« Svar #9 på: Januar 14, 2018, 18:51:16 »

Tusen takk for gode svar, da vet jeg hvilke verdier jeg har å forholde meg til!
Loggført
glamsland
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 69



« Svar #10 på: Januar 14, 2018, 20:37:34 »

Hei.
Det er uansett viktig å unngå å la batterien stå tomme(under 12.2 ish v )  . Jeg effarte dette etter en utleie av hytta for noen år siden. Leietageren glemte å skru av inverter men noe belastning på når han reiste. Dermef ble batteriene tappet tomme etter noen dager. Dette var i januar. Mye snøvær, ingen lading. Da jeg kom opp , så var batteriene tomme og sto der i 15 minus. Ødelagt. Tok dem med ned til min batterileverandør og testet dem. Alle ødelagt.
Passer nå alltid på å lade batteriene hvis dem kommer under 12.4v.
Kjører alltid aggregat på vinteren før jeg går hjem.
Loggført
glamsland
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 69



« Svar #11 på: Januar 14, 2018, 20:42:54 »

Jeg bruker denne her. Veldig fornøyd med denne. Den viser hvor mye kapasitet du har igjen i %.


* MidNite-Solar-battery-capacity-meter-MNBCM.jpg (101.78 KB, 800x800 - vist 6 ganger.)
Loggført
Ygnastølen
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 77



« Svar #12 på: I går kl. 09:18:49 »

Det er ikke uvanlig at produsentene oppgir et slikt spenn i ladespenning. Mine batterier i en 12V konfigurasjon har 14.1-14-7V som oppgitt ladespenning.

Jeg synes nok 14.9V er høyt  en maksspenning.

AGM batterier skal ikke equalizes

Jeg ser ingen opplysninger om temp kompensering av ladespenning, det er et litt dårlig tegn

Vedlagt ligger dokument jeg fikk fra Sparelys ang temp kompensering av Solar AGM 350A batteri.
Finner du noe ut av den Røilern?

På forhånd takk:-)

* 3.CHARGING.pdf (141.97 KB - lastet ned 13 ganger.)
Loggført

Victron Blue Solar MPPT 100/50
1020W Sainty GES-6M255 paneler
24V 700Ah AGM Solar (4x12V 350A)
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, støvsuger m.m.
Cami diesel ovn med Sikom styr
perg
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 106



« Svar #13 på: I går kl. 10:49:46 »

Jeg var på hytta i helga og det er nok dårlig med kapasitet nå i vintermånedene.
I tillegg er solcellepanelene mine ugunstig plassert og de skal flyttes til sommeren.
Etter å ha kjørt Cami natt til lørdag og natt til søndag samt ha brukt noe strøm til inverter dagen før så var spenningen på batteriene lav på søndag formiddag og SOC viste 29%.
Jeg ladet da med aggregat noen timer til SOC viste 67% og da hadde ladestrømmen gått ned fra 42 A til 8 A. Spenning på batteriene var 28,2 Volt under lading, men droppet umiddelbart til 27 Volt når aggregatet ble slått av.
Gleder meg til det blir mer sol og batteriene kan lades av solen.
Loggført
etsvends
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 70



« Svar #14 på: I går kl. 14:17:35 »

Det er ikke uvanlig at produsentene oppgir et slikt spenn i ladespenning. Mine batterier i en 12V konfigurasjon har 14.1-14-7V som oppgitt ladespenning.

Jeg synes nok 14.9V er høyt  en maksspenning.

AGM batterier skal ikke equalizes

Jeg ser ingen opplysninger om temp kompensering av ladespenning, det er et litt dårlig tegn

Vedlagt ligger dokument jeg fikk fra Sparelys ang temp kompensering av Solar AGM 350A batteri.
Finner du noe ut av den Røilern?

På forhånd takk:-)


Jeg fikk dette svaret fra sparelys med det samme vedlegget som over

Hei,

Still den inn på GEL.
Skal ikke ha equalize.

14,9 er absolutt MAKS som batteriene tåler. Vi anbefaler lading på 14,4-14,6 med temperaturkompensasjon.

Se også vedlegg for mer detaljer.

Ha en fortsatt god dag.

Med vennlig hilsen

Petter
Sparelys.no
www.sparelys.no
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 983


WW


« Svar #15 på: I går kl. 18:29:30 »

Vedlagt ligger dokument jeg fikk fra Sparelys ang temp kompensering av Solar AGM 350A batteri.
Finner du noe ut av den Røilern?

På forhånd takk:-)


Tempkompensering på 5mV pr grad pr celle høres fornuftig ut. Det gir 30mV pr 12B batteri pr grad med utgangspunkt i +25° dvs +30x30mV ved -5° =0.9V høyere ladespenning. Dette er viktige "volt" for å sikre korrekt lading av batteriet
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W - Kyocera paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS (autonom
Ygnastølen
Junior
**
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 77



« Svar #16 på: I går kl. 19:56:20 »

Tusen takk for klart og opplysende svar for en "dummy som meg Røilern!!!😁😁
Loggført

Victron Blue Solar MPPT 100/50
1020W Sainty GES-6M255 paneler
24V 700Ah AGM Solar (4x12V 350A)
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, støvsuger m.m.
Cami diesel ovn med Sikom styr
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Januar 16, 2018, 12:14:34

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Beregning av strøm på ny hytte Jonkis78
Spenning på AGM batterier Ygnastølen
Snøhøvel - noen som har erfaring med bruk av denne? perg
CLSF Overvåkingskamera bambus
"Større" hytte med varme maghus
Røykvarsler med releutgang Slyboy
Tristar MPPT60 - merkelige laderverdier OS
Solcelleløsning på ny hytte. rtsu
Beste knott-fanger på markedet? (Den må gjerne ta noen mygg også) slitar
Victron Multi Plus rapportering gjennom vrm onlineportal Jgytterdal@gmail.com
På tide med ny Dass Oddbakk
JKirkebo's "Mega" anlegg Sæters
koble sammen solpaneler av ulik størrelse Røilern
Anneks på Slettefjell ved Beitostølen rogers
Energi tilskudd i de mørke månedene Røilern
Victron Multiplus firmware oppgradering Jgytterdal@gmail.com
Høyt Juleforbruk og utilgjengelige 30Kwh på p-plassen Røilern
Victron BlueSolar MPPT og temperatur kompensert lading Røilern
Septiktan KjellG
Controlbyweb Slyboy
God Jul til alle hytte entusiaster ivarw
Sommerhytta i Nord Moen
Høy strømgjennomgang og sikkringer glamsland
Hvor mye får du ut av solcellepanelet nå på vinterstid? ivarw
Solcelleanlegg på hytta Røilern
Vindkraft alternativer rolfm
Pipehatt på høgfjellet - regn i pipa rolfm
Gjennomføring til vann i yttervegg Røilern
Victron Multi Plus rele styring av generator Jgytterdal@gmail.com
Utnytte overskuddsenergi i sollcelle løsningen på hytta Knerten
Serie eller parallellkopling av solcellepanel etsvends
Android app for Tristar MPPT 60 OS
CBW app oppgradering og cloud service OS
Batterilading og temperatur kompensasjon Jgytterdal@gmail.com
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc