Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: 1 [2]  Alle
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Beregning av strøm på ny hytte  (Lest 11036 ganger)
OS
Legende
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #25 på: Januar 11, 2018, 12:07:02 »

Hei igjen

Jeg skjønte det, men hvordan koble det rele til internett o.l.....
Dette er en ukjent verden for meg, men det høres flott ut.

Har nå Sikom styring med app som ikke fungerer på ny android telefon, har ei heller bredbånd på hytta:-)

To fluer i en smekk hadde vært flott det:-)
Jeg har et relè fra Control By Web:
www.controlbyweb.com
Du plugger det i ruteren med en vanlig nettverkskabel. Du må konfigurere ruteren til å sende forespørsler videre til releet.
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Ygnastølen
Senior
Innlogget Innlogget

« Svar #26 på: Januar 11, 2018, 12:43:16 »

Hei Gliser

Tusen takk for enkelt, men for meg verdifullt svar OS:-)

/Kurt
Loggført

Victron Blue Solar MPPT 100/50
1020W Sainty GES-6M255 paneler
24V 700Ah AGM Solar (4x12V 350A)
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, støvsuger m.m.
Cami diesel ovn med Sikom styr
Jonkis78
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #27 på: Januar 15, 2018, 19:32:40 »

Har tenkt litt på dette med "ring hytta varm" basert på forskjellige tips her inne. Holder på å legge inn strøm med elektriker i disse dager, siste dag på torsdag. Er det noe spesielt folk vil anbefale? Har etterhvert tenkt at i annekset ville det være greit med en gsm-modul og egen 24/230V omformer som sender strøm til egen kurs i sikringsskapet i hytta. Denne kursen tenker jeg å ha 2 stikkontakter på, 1 til laserkamin for å forvarme hytta om vinteren. Den andre til kjøleskapet så det kan stå konstant på i sommerhalvåret. Er dette en ide?

Er det andre ting som er lurt å legge opp nå som kurser legges opp og veggene er åpne?   
Loggført
Ygnastølen
Senior
Innlogget Innlogget

« Svar #28 på: Januar 15, 2018, 19:53:12 »

Hei

Ikke for å være vanskelig, bare med tanke på at jeg gjerne gir gode tips.
Kan du ikke kjapt liste opp bygninger, hva som du planlegger bruker strøm, samt ønsker/tanker?

Mye letter med gode tips da👍😉

Loggført

Jonkis78
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #29 på: Januar 15, 2018, 20:03:30 »

Kan jo prøve, hehe. Hytta har to etasjer. 1.etasje blir planlagt med vv-bereder (2000W), Jets-toalett (pumpe 750 w), kjøleskap, steikeovn, kjøkkenvifte og oppvaskmaskin. Steiketoppen blir på gass, siden vi er litt usikre på om forbruket blir veldig stort på strøm. Ellers blir det utelys og innelys på LED og stikkontakter til vanlig forbruk.
2.etasje blir planlagt med TV, riks-tv dekoder, Playstation og 4G modem/router. Har lagt rør gjennom vegg til riks-tv og 4G antenner. Tenker å kjøre trådløst nett i hele hytta. Ellers et par utelys og stikkontakter til vanlig forbruk her og.
Aggregat, solcellepaneler, batteripakke og inverter (Victron 5000/24) blir plassert i anneks.
(Har prøvd å forklare litt angående dette tidligere i tråden, hehe).

Høres det greit ut forklart? :-)
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Utlogget Utlogget

WW

« Svar #30 på: Januar 15, 2018, 20:56:27 »

Jeg ville ha lagt smarthusrele som kan fjernstyres over internett på samtlige "dingser" Samtidig hopper du over alle lysbrytere. De erstatter du med batterienheter som du fester rett på veggen.

Hjemme har jeg Xcomfort, på hytta det mye billigere NEXA. Begge deler kan fjernstyres over internett.

Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W - Kyocera paneler
12x2V 1100Ah Getek
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS (autonom
Jonkis78
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #31 på: Januar 16, 2018, 08:08:52 »

Jeg ville ha lagt smarthusrele som kan fjernstyres over internett på samtlige "dingser" Samtidig hopper du over alle lysbrytere. De erstatter du med batterienheter som du fester rett på veggen.

Hjemme har jeg Xcomfort, på hytta det mye billigere NEXA. Begge deler kan fjernstyres over internett.

Spennende tanker, Røilern. Har planlagt å ha et 4G modem/router oppe i TV-stua, med rør ut til antenne. Dette vil kun stå på når det er folk der og Victron 24/5000 står på. Burde jeg ha en egen router til å ha på når jeg er borte, som feks får strøm via PoE fra et 4G modem (rett fra batterier) i annekset? De duppedingsene jeg vil styre som feks kamera og røykvarslere må jo også ha strøm? Selve internettilgangen og strøm til "duppedingsene" uten å ha på Victron 24/5000 er vel "nøkkelen til suksess" her, kanskje?
Loggført
OS
Legende
Utlogget Utlogget

« Svar #32 på: Januar 16, 2018, 09:14:58 »

Jeg har to bredbånd. Ett med minste datapakke som jeg bruker til styring og overvåking som står på hele tiden og ett med kontantkort som vi fyller på ved behov.
Loggført

12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Jonkis78
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #33 på: Januar 16, 2018, 09:58:02 »

Jeg har to bredbånd. Ett med minste datapakke som jeg bruker til styring og overvåking som står på hele tiden og ett med kontantkort som vi fyller på ved behov.

Aha, begynner så smått å skjønne..:-). Hva styrer/overvåker du? Parafinovn, kamera osv? Har du alt på egen kurs fra anneks?
Loggført
OS
Legende
Utlogget Utlogget

« Svar #34 på: Januar 16, 2018, 10:10:36 »

Aha, begynner så smått å skjønne..:-). Hva styrer/overvåker du? Parafinovn, kamera osv? Har du alt på egen kurs fra anneks?
Jeg styrer tre ting: "nødlader" til batteriene, 12V til Wallas parafinovn og inverter av/på.

Jeg logger temperaturer, batterispenning og ladestrøm til server som står hjemme.

Har planer om webkamera også men har ikke funnet et jeg liker enda.

Ruter og rele er koblet til batteriene via BM, sikring og 24V til 12V omformer.
Loggført

12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Jonkis78
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #35 på: Januar 16, 2018, 10:50:07 »

Jeg styrer tre ting: "nødlader" til batteriene, 12V til Wallas parafinovn og inverter av/på.

Jeg logger temperaturer, batterispenning og ladestrøm til server som står hjemme.

Har planer om webkamera også men har ikke funnet et jeg liker enda.

Ruter og rele er koblet til batteriene via BM, sikring og 24V til 12V omformer.

Jeg kunne og godt tenke meg 1 webkamera inne og 1-2 ute. Jeg tenker jeg må legge en egen kurs til dette, som kan fjernstyres. Her vil jeg ha (muligens) laserkamin, kjøleskap (som kan stå på sommerhalvåret) og evt duppedingser som feks kamera, alarmer og sensorer. Tenker jeg riktig her?
Loggført
OS
Legende
Utlogget Utlogget

« Svar #36 på: Januar 16, 2018, 11:37:53 »

Jeg kunne og godt tenke meg 1 webkamera inne og 1-2 ute. Jeg tenker jeg må legge en egen kurs til dette, som kan fjernstyres. Her vil jeg ha (muligens) laserkamin, kjøleskap (som kan stå på sommerhalvåret) og evt duppedingser som feks kamera, alarmer og sensorer. Tenker jeg riktig her?
Du bør skille det som skal stå på hele tiden (f.eks bredbånd) fra det som skal skrus av/på som kjøleskap osv.

Når det gjelder laserkamin så bør du lese andre tråder her samt google. Jeg vurderte en laserkamin  for noen år siden men slo det fra meg etter all negativ omtale.  Jeg gikk opp et par hakk og installerte Wallas parafinkamin og angrer ikke ett sekund!
Loggført

12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Jonkis78
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #37 på: Januar 16, 2018, 12:13:17 »

Du bør skille det som skal stå på hele tiden (f.eks bredbånd) fra det som skal skrus av/på som kjøleskap osv.

Når det gjelder laserkamin så bør du lese andre tråder her samt google. Jeg vurderte en laserkamin  for noen år siden men slo det fra meg etter all negativ omtale.  Jeg gikk opp et par hakk og installerte Wallas parafinkamin og angrer ikke ett sekund!

Når det gjelder ting på egen kurs tenker jeg slik: Det kan være greit å ha kjøleskap/frys stående på hele sommerhalvåret, så jeg tenker å kjøre en egen 1000W omformer 24/230V til dette. På samme kursen kan jeg sette på en laserkamin om vinteren og da bruke fjernstyring. Kjøleskapet blir da enten dratt ut eller startet noen timer før ankomst. Eller evt å ha kursen på om vinteren og heller bruke fjernstyrte kontakter til laserkamin istedet for å skru av/på hele kursen.
Når det gjelder laserkamin/gassovn er det dette som er mest aktuelt siden det ikke passer med en Wallas noe sted langs yttervegg.

Er jeg helt på jordet her? Alle ideer og tanker mottas med takk :-)
Loggført
Zappa
Junior
**
Innlogget Innlogget

« Svar #38 på: Januar 16, 2018, 13:39:30 »

En kort kommentar: Kjøleskapet bør være åpent når det ikke er i bruk. Ellers får du ikke sirkulasjon og ender opp med vond lukt som setter seg i kjøleskapet. Det er derfor vanskelig å fjernstarte/-stoppe det.
Loggført
Jonkis78
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #39 på: Januar 16, 2018, 13:55:53 »

En kort kommentar: Kjøleskapet bør være åpent når det ikke er i bruk. Ellers får du ikke sirkulasjon og ender opp med vond lukt som setter seg i kjøleskapet. Det er derfor vanskelig å fjernstarte/-stoppe det.

Ah, enda en grei opplysning. Vel, vi har tenkt et innebygd kjøleskap med frys fra Ikea (Råkall). Kanskje lurere å bare la det stå på vinterstid og? Vet ikke hvordan kjøleskap reagerer om det blir minus i hytta...
Loggført
etsvends
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #40 på: Januar 16, 2018, 14:32:09 »

Ah, enda en grei opplysning. Vel, vi har tenkt et innebygd kjøleskap med frys fra Ikea (Råkall). Kanskje lurere å bare la det stå på vinterstid og? Vet ikke hvordan kjøleskap reagerer om det blir minus i hytta...

De fleste kjøleskap er laget for drift i temperatur over 16 grader, noen ned mot 10.
Loggført
Jonkis78
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #41 på: Januar 24, 2018, 09:04:57 »

Dette med «ring hytta varm»...er det ikke bare lettere å
ha et gsm relé på Multiplus? Og et til på en kamin inne i hytta? Da går alt på eksisterende 230 v?
Et av problemene er at det går bort mye energi på å lage 230V. En Multiplus 5000/24 bruker 30W i eget forbruk.  Dessuten går de fleste kaminene på 12V og da må du konvertere ned igjen og da går det enda mere i svinn.

Jeg lurer på å legge opp en egen kurs til Laserkamin og (muligens) kjøleskap. Laserkaminen til å stå på om vinteren og kjøleskapet om sommeren. En leverandør av solcelleanlegg mente det kunne lønne seg å heller plusse på fra 2 til 4 solcellepaneler sommerstid. Dermed kunne jeg klare å drifte Multiplus 5000/24 + kjøleskap på dette. Er usikker på om samme løsning klarer å drifte en laserkamin i 10-16 timer før ankomst hytta. Vi snakker jo om 300-480 Wh ekstra. Hvor mye ca forbruk har en løsning med omformer fra 24-1000W til å drifte laserkaminen?

PS: Vi ser ikke helt hvor vi evt skulle hatt en Cami eller Wallas, i og med at det er masse vinduer og lite plass mot yttervegg.
Loggført
Jgytterdal@gmail.com
Veteran
Innlogget Innlogget

« Svar #42 på: Januar 24, 2018, 09:08:38 »

Wallas/ Cami kan ev plasseres mot pipe hvis man har plass til det!
Loggført

Tristar Mppt60
Victron Multiplus 12/3000/120/16
Dometic Tec29
3 x 260w IBC polysol
920ah batteribank (4 x 460ah 6v Fullriver)
Victron Bmv700, Venus GX
Wallas M4000
A++ kjøleskap , vaffeljern mm
Jonkis78
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #43 på: Januar 24, 2018, 13:56:24 »

Wallas/ Cami kan ev plasseres mot pipe hvis man har plass til det!

Det er ikke plass til Wallas/Cami. Det er kun snakk om laserkamin.
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Utlogget Utlogget

WW

« Svar #44 på: Januar 24, 2018, 19:01:12 »

Har du laget et energibudsjett - det vil i praksis gi deg svaret.

Ulempen med disse ovnene er et betydelig energitap fordi man må bruke en inverter.

Jeg ville ha studert om det er mulig å kjøre en slik ovn på 12/24DC - det ville gitt et vesentlig lavere forbruk
Loggført

830W - Kyocera paneler
12x2V 1100Ah Getek
Honda EM5500CXS (autonom
Jonkis78
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #45 på: Januar 24, 2018, 19:05:37 »

Ulempen med disse ovnene er et betydelig energitap fordi man må bruke en inverter.

Jeg ville ha studert om det er mulig å kjøre en slik ovn på 12/24DV - det ville gitt et vesentlig lavere forbruk

Takker for svar Røilern. Er det mulig å få sett et slikt energibudsjett? Tenker jeg setter opp et slikt en av de første dagene, men regner med dere "ekspertene" har et mye mere riktig oppsett enn det jeg kommer til å sette opp :-)
Loggført
perg
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #46 på: Januar 25, 2018, 07:50:49 »

Laserkaminen har vel ikke utlufting vær oppmerksom på det så du ikke bruker den på natta.
Loggført

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring
Ygnastølen
Senior
Innlogget Innlogget

« Svar #47 på: Januar 25, 2018, 10:15:33 »

Jeg ville ha studert om det er mulig å kjøre en slik ovn på 12/24DV - det ville gitt et vesentlig lavere forbruk

Takker for svar Røilern. Er det mulig å få sett et slikt energibudsjett? Tenker jeg setter opp et slikt en av de første dagene, men regner med dere "ekspertene" har et mye mere riktig oppsett enn det jeg kommer til å sette opp :-)

Røilern har et flott oppsett som er delt her inne flere ganger:-)
Loggført

Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Utlogget Utlogget

WW

« Svar #48 på: Januar 25, 2018, 11:09:16 »

Done - sjekk personlig melding
Loggført

830W - Kyocera paneler
12x2V 1100Ah Getek
Honda EM5500CXS (autonom
Sider: 1 [2]  Alle
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
August 21, 2018, 17:17:52

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Varmest gulv uten varme Sæters
Montering av solcellepanel på stolpe over tak Sæters
vindmølle airbreze oddm
Wallas M40 stopper Jgytterdal@gmail.com
Kabeldimensjonering av batterikabler OS
Stativ til solceller Terjefa
Victron Blue Solar trøbbel dybis
Hvor i Valdres bør man bygge / kjøpe hytte erstokke
Hvor kjøpe aktuator Vasefis