Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lade opp hytta med bensinbilen (eller diesel)  (Lest 378 ganger)
etsvends
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 63



« på: Oktober 19, 2017, 19:12:34 »

Min Volvo har en 210A dynamo med nominell ladespenning på 14V. Den vil gi oppunder 3kw så kobler jeg en 2kw inverter rett på batteriet og starter bilen har jeg et 2kw diesel aggregat. Ikke helt grønn strøm, men bør vel gå i prinsippet det også. En hybrid har kanskje enda større dynamo...
Loggført
Rypesteggen
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 53



« Svar #1 på: Oktober 19, 2017, 19:52:05 »

Spennende tanke!
Her snakker vi sveisekabler!
Hvor korte kabler kan du klare deg med?
1000-200W 12V DC. Tap i kablene?
Har du regnet på dimensjonering?
Loggført
Sæters
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 83



« Svar #2 på: Oktober 19, 2017, 21:13:48 »

Får ikke håpe dere har nære hyttenaboer hvis dere gjennomfører et slikt prosjekt. Jeg kjører 3 liters diesel og får dårlig samvittighet når jeg lar turboen kjøle seg 5 minutter etter endt tur opp på fjellet. Vi er mange strømløse hytter og kun èn av naboene forsyner de andre med lyd fra uisolert aggregat.
Loggført
etsvends
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 63



« Svar #3 på: Oktober 20, 2017, 07:20:08 »

Får ikke håpe dere har nære hyttenaboer hvis dere gjennomfører et slikt prosjekt. Jeg kjører 3s liters diesel og får dårlig samvittighet når jeg lar turboen kjøle seg 5 minutter etter endt tur opp på fjellet. Vi er mange strømløse hytter og kun èn av naboene forsyner de andre med lyd fra uisolert aggregat.

Vi beveger oss litt vekk fra trådstarter sitt tema, men vil påstå at vår 2l diesel bråker vesentlig mindre en vårt gamle uisolerte aggregat som også er ganske tørst.
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 952


WW


« Svar #4 på: Oktober 20, 2017, 16:56:34 »

Jeg har tillatt meg å splitte tema - Det er ikke uaktuelt å bruke bilen til dette
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W - Kyocera paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS (autonom
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 952


WW


« Svar #5 på: Oktober 20, 2017, 16:59:08 »

Spennende tanke!
Her snakker vi sveisekabler!
Hvor korte kabler kan du klare deg med?
1000-200W 12V DC. Tap i kablene?
Har du regnet på dimensjonering?

Det skal ikke så mange meterne til før man må gå via "høyspenning"

1000W 12V til 230V inverter i bilen
40 meter skjøteledning
1000W (minus tap) 230V til 12V lader ved batteripakken

Vola - så lader bilen opp hytta
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W - Kyocera paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS (autonom
Sæters
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 83



« Svar #6 på: Oktober 21, 2017, 09:36:21 »

Får ikke håpe dere har nære hyttenaboer hvis dere gjennomfører et slikt prosjekt. Jeg kjører 3s liters diesel og får dårlig samvittighet når jeg lar turboen kjøle seg 5 minutter etter endt tur opp på fjellet. Vi er mange strømløse hytter og kun èn av naboene forsyner de andre med lyd fra uisolert aggregat.

Vi beveger oss litt vekk fra trådstarter sitt tema, men vil påstå at vår 2l diesel bråker vesentlig mindre en vårt gamle uisolerte aggregat som også er ganske tørst.
Nå var jo trådstarters tema i den opprinnelige tråden å forsyne hytta med ren lydløs strøm bragt til hytta med en elektrisk bil. Jeg ville bare påpeke at en bensin eller dieseldreven bil på høy tomgang er en lyd og luftforurenser av rang. Skal man gå til ytterligheten å tenke, som min hyttenabo gjør, nemlig å forsyne hytta med strøm helt utenom sol eller vindkraft, begår man en stor urett mot naboene om man ikke lydisolerer kilden. Er hytta uten naboer, stiller saken seg helt annerledes.

Et aggregat kan nærmest gjøres helt lydløst, det kan man neppe klare med en bil. Selv om en bil ikke avgir særlig hørbar lyd for en selv, kan resonansen fra spesielt en dieselmotor skape problematiske forhold for naboen.

Snakker kun ut ifra egen erfaring, hvor vi har hytter ganske nært oss på de fleste kanter. Hadde syntes det var uholdbart om det skulle stå biler med motoren igang rundt omkring i hyttefeltet.

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
November 21, 2017, 01:51:22

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc