Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lade opp hytta med el-bilen?  (Lest 723 ganger)
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 952


WW


« på: Oktober 17, 2017, 22:02:10 »

Med en ny el-bil i stallen med tilstrekkelig batterikapasitet, så har tankene begynt å snurre rundt muligheten til å bruke den til å frakte energi til hytta.

Regnestykket er ganske enkelt:

På de mørkeste dagene av året er energiunderskuddet for en helg i mitt anlegg i området 6-10kwh - det greier min el-bli glatt å levere via en 1000W inverter tilkoblet bilens 12V "bil batteri" Det har seg nemlig slik at vanlige el-biler har en innebygget 12V lader som kan produsere i området 1000W fa bilens hovedbatteri.

En 20 liters jerrykanne gir ikke mer enn 25kwh når innholdet brukes til å produsere strøm via mitt aggregat.  Et par "helge turer" med el-bil tilsvarer fort en kanne bensin.

Synspunkter på dette?

PS - Bilen er ikke produsert  i California

Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W - Kyocera paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS (autonom
etsvends
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 63



« Svar #1 på: Oktober 18, 2017, 07:25:51 »

Morsom tanke. Tenkte litt samme opplegg hvis aggregat skulle streike med dieselbilen. Bråker mindre en aggregatet, men hvor effektivt det blir er vel kanskje tvilsomt. Med elbil blir det litt annerledes.
Loggført
Hod
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 50



« Svar #2 på: Oktober 18, 2017, 08:48:53 »

Jeg har nettopp bestilt den nye leafen 40kwh, som har Nissan vehicle to home.
Prøvde å intervjue selger ift dette og bruk på hytta. Men han snakka da om at dette var noe som ville komme som en integrering mot "smarte hurtighladere" som du kan ha hjemme. Type 11kw/22kw. Litt skuffa.

Jeg har 30min til hytta så drømmen er jo å droppe utvidelse av batteripakka og heller bruke bilen.

Men mener du med dette at el-bilen har ett uttak som kan belastes 1kwh? heftig i så fall!
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 952


WW


« Svar #3 på: Oktober 18, 2017, 20:58:40 »

Ikke direkte, men det er ganske enkelt.

Jeg ble inspirert av en Youtube channel jeg følger: "Transport Evolved" - den  anbefales

De fleste elektriske biler har fortsatt et 12V batteri som driver de vanlige bilelektriske tingene som lys, radio, instrumenter, varmesete etc. I tillegg leverer dette batteriet strøm til noen heftige releer som kobler til bilens hovedbatteri.

Dette 12V batterier trenger lading, og det får det fra en DC-DC konverter som konverterer bilens hovedbatteri fra f.eks 400V ned til en typisk ladespenning på i underkant av 14V.

Det er denne konverterens evne til å produsere 12V DC strøm man kan utnytte ved å koble til  en liten 12V inverter rett på 12V batteriet. Det hevdes at de leverer mellom 1000W og 2000W

Så er det bare å koble til inverteren, strekke kabel frem til hyttas batteripakke, koble ledningen til batteriladeren og slå på bilen - Vola!



Her er linken til videoen som inspirerte meg: https://youtu.be/ADqk4IjzjXs
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W - Kyocera paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS (autonom
Toillball
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 16



« Svar #4 på: Oktober 19, 2017, 11:54:55 »

Skulle hatt et direkte uttak på batteripakken koblet til inverter etter nedtrapping av spenning og likeså laderrgulator til batteripakken så hadde bilen blitt hyttas batteripakke.   

Vært moro prosjekt med eldre Opel ampera så har du aggregat også  Gliser
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 952


WW


« Svar #5 på: Oktober 20, 2017, 17:12:45 »

Skulle hatt et direkte uttak på batteripakken koblet til inverter etter nedtrapping av spenning og likeså laderrgulator til batteripakken så hadde bilen blitt hyttas batteripakke.  

Kanskje noen flinke bilforhandlere kan lage "hytteladebilen" med eget 230V uttak som man kan plugge hytta rett inn i. Hvis løsningen også kunne stoppe ladingen når det var igjen nok strøm til å komme hjem igjen så hadde løsningen vært perfekt.
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W - Kyocera paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS (autonom
KjellG
Junior
**
Utlogget Utlogget

Innlegg: 85



« Svar #6 på: Oktober 21, 2017, 20:44:07 »

Biler med DC hurtigladerkontakt har jo den fysiske porten. Spørsmålet er hva som skal til av «lurium» for å få strøm på porten. Ligger sikkert noe sikkerhet her.

En må da trolig forholde seg til kanskje 400V DC.
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 952


WW


« Svar #7 på: Oktober 21, 2017, 22:23:07 »

En må da trolig forholde seg til kanskje 400V DC.

Det er en ganske heftig "kontroll" bak teknikken som kobler DC 400V til fast charge porten. Jeg tviler på om det er mulig å få den koblet til, ikke sikker på om det er ønskelig heller. 400V DC med potensiale for  400A er farlige greier.

Ettersom bilene allerede har en DC DC 400-12 omformer på 1000-2000W så er det nok tryggest å bruke den
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W - Kyocera paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS (autonom
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
November 21, 2017, 01:49:02

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc