Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Biologisk toalett eller forbrenningstoalett  (Lest 458 ganger)
ik@guard.no
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: Juni 27, 2017, 17:54:56 »

Hei.

Vi har hytte i et området hvor kommune nå har strammet inn mht utslippstillatelse. Vi hadde bestilt JETs vakuumtoalett, min fikk avbestilt da kommunen ikke gav utslippstillatelse.

Vi har bygd et toalettrom inne i hytta. Vi står da igjen med to alternativer: biologisk toalett eller forbrenningstoalett på gass - hytta har bare solcelle og stor batteribank. Er det trygt å gå for et biologisk toalett med urinseparasjon mht luktproblematikken? Pga batteribank kan vi ikke benytte varmekabel, men en kraftig vifte som går under oppholdet har vi kapasitet til. Toalettrommet ligger sentralt i hytta, så luktproblematikken blir sentralt når vi bestemmer oss for type toalett. Jeg har ingen erfaring med forbrenningstoalett. Noen som har erfaringer og anbefalinger?
Loggført
hel1017
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Juni 27, 2017, 21:15:14 »

Hei,

Sviger's har Cinderella forbrenningstoalett.
Funker helt utmerket. Ingen problemer med lukt fra dette.
Det kan lukte litt svidd utendørs fra ventilasjonsrøret rett etter oppstart av forbrenningsprosessen.
Men det er ikke plagsomt.

Hvis jeg skal sette fingern på noe så vil det være at forbrenningsprosessen tar ganske lang tid.
Når vi er en hel familie på hytta som består av tre jenter som alle benytter toalettet til bimmelim og bommelom, så går toalettet nesten kontinuerlig og det har litt viftestøy.
Men det får du kanskje med biotoalett også?
Og så går det jo litt propan da, men ikke mer enn at det er til å leve med.
Men hvis du har en urinal ved siden av til å håndtere urin, så kan man sikkert redusere bruken av selve forbrenningstoalettet en del.
Loggført
jkirkebo
Senior
Innlogget Innlogget

« Svar #2 på: Juni 28, 2017, 07:15:53 »

Hei.

Vi har hytte i et området hvor kommune nå har strammet inn mht utslippstillatelse. Vi hadde bestilt JETs vakuumtoalett, min fikk avbestilt da kommunen ikke gav utslippstillatelse.

Hva slags løsning søkte dere om? Biotank og infiltrasjonsgrøft? Sier de nei til tett tank også, eller er det evt. andre grunner til at det ikke kan brukes?

De er ganske strenge her hos oss også, men vi fikk grei tillatelse til tett tank for både gråvann og svartvann. Med krav om tømming en gang i året. Er meget fornøyd med løsningen.
Loggført
ik@guard.no
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Juni 28, 2017, 19:48:55 »

Hei. Vi var åpen for alle løsninger, men kommunen avviste tett tank kategorisk. Infiltrasjons kan kanskje tillates på lang sikt, men da må det først utarbeides VA plan for området m.m. Vi må imidlertid ha et toalett nå...
Slik det ser ut nå er snurredass med urinseparasjon (f.eks Vera 90 fra Hyttetorget) som er mest aktuell.

Håper å få tilbakemelding fra noen brukere som har erfaring med en slik løsning, og om den er egnet til å ha på et bad som er inni selve hytta.
Loggført
Sæters
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Juli 03, 2017, 22:12:40 »

Du er helt avhengig av en balansering av avtrekk og tilluft. Svikter det ene, får du lukt inn i hytta. Det blir som en peis, får du for lite tilluft vil peisen brenne dårlig.

For å illustrere: Jeg har hatt en snurredass i ca 30 år uten noen form for vifte, kun naturlig trekk. Hytta ligger på ca 950 moh. Fra dotanken har det gått et 160 mm rør over tak. Inn til dorommet har jeg 2 stk 100 mm friskluftventiler. Aldri luktproblem.

Forrige året kjøpte jeg en brukt mulltoa, nærmest en snurredass, men med 5 løse kammer som gjør det enklere å tømme. Forrige eiers sønn klagde på at de var plaget av lukt og poden var glad faren endelig kvittet seg med problemdassen. Når jeg monterte den, satt jeg inn det gamle avtrekksrøret på 160 mm i stedet for det tynne røret som var originalt på denne, mener det var kun 75 mm tykt. Resultatet er et totalt luktfritt toalettrom.

Har i tillegg montert en vindvifte på taket, mest for ikke å få snø ned i røret, uansett en glimrende løsning. Har i tillegg siste året hatt en urinseparerende toalettskål, den bedrer nok resultatet, men vi har greid oss 30 år uten.

Hører enkelte har problemer med lukt fra biodo, men det tror jeg kun forårsakes av for lite luftgjennomstrømming.

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Juli 21, 2017, 17:41:14

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid