Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Innlagt vann på hytte uten strøm  (Lest 7930 ganger)
ik@guard.no
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 21



« på: Mai 03, 2017, 15:55:47 »

Hei.
Vi har en hytte med en "kraftpakke" på 5kW, dvs. egenprodusert strøm fra solceller. Vi ønsker å få innlagt vann fra en borebrønn. Problemet er selvfølgelig utfordringene med frost når 230V ikke er permanent tilgjengelig.

Er det mulig å få til en løsning hvor brønnpumpa fyller trykktanken, men når pumpa stopper dreneres vannledningen mellom brønn og trykktank (selvfall)? Trykktanken står selvfølgelig inne og frostfritt når den er i bruk. Når vi forlater hytta tømmes trykktanken (vannledningen vil også ha en varmekabel som kan benyttes hvis den skulle fryse).

Vet at ovennevnte løsning benyttes når vann leveres til "hytteveggen", dvs. en løsning uten trykktank.
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 324



WWW
« Svar #1 på: Mai 03, 2017, 18:55:00 »

Hei.
Vi har en hytte med en "kraftpakke" på 5kW, dvs. egenprodusert strøm fra solceller. Vi ønsker å få innlagt vann fra en borebrønn. Problemet er selvfølgelig utfordringene med frost når 230V ikke er permanent tilgjengelig.

Er det mulig å få til en løsning hvor brønnpumpa fyller trykktanken, men når pumpa stopper dreneres vannledningen mellom brønn og trykktank (selvfall)? Trykktanken står selvfølgelig inne og frostfritt når den er i bruk. Når vi forlater hytta tømmes trykktanken (vannledningen vil også ha en varmekabel som kan benyttes hvis den skulle fryse).

Vet at ovennevnte løsning benyttes når vann leveres til "hytteveggen", dvs. en løsning uten trykktank.

Ikke noe problem dette om du bruker en buffertank inne. Vi har dette oppsettet. Senkepumpa i brønnen fyller en 140L buffertank inne som trykkpumpa (e.Sybox mini) leverer trykkvann fra. Har koblet overløp på buffertanken. Slår på brønnpumpa og lar den stå på et par minutter til buffertanken er full. Når vi slår den av renner vannet i slangen tilbake ned i brønnen via et 3mm hull som er boret i slangen 3m under bakkenivå. Viktig at det er jevnt fall fra innløpet til buffertanken og ned i brønnen så det ikke samler seg vann i lommer.
Loggført
ik@guard.no
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 21



« Svar #2 på: Mai 03, 2017, 19:42:50 »

Hei og takk for svar. Høres bra ut, men vannledningen fra brønn til buffertank blir på minst 12m. Er det ikke fare for at vannet (5-10l i ledningen) kan fryse før det har rent ut av røret? Bruker du varmekabel ved hver fylling?

Hvordan fungerer e.Sybox mini mht tømming/drenering? Har sett på Scala2 fra Grundfos som jeg tror har ganske lik funksjon. Noen som kan anbefale den ene fremfor den andre?
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 324



WWW
« Svar #3 på: Mai 04, 2017, 06:50:42 »

Hei og takk for svar. Høres bra ut, men vannledningen fra brønn til buffertank blir på minst 12m. Er det ikke fare for at vannet (5-10l i ledningen) kan fryse før det har rent ut av røret? Bruker du varmekabel ved hver fylling?

Hvordan fungerer e.Sybox mini mht tømming/drenering? Har sett på Scala2 fra Grundfos som jeg tror har ganske lik funksjon. Noen som kan anbefale den ene fremfor den andre?

Så lenge det er jevnt fall tviler jeg sterkt på at det vil fryse. Du kan evt. isolere ledningen litt om du vil sikre deg.

Tømming/drenering av e.Sybox har vært helt uproblematisk i vinter. Jeg har alle tilkoblinger under den (man kan velge foran eller under, trenger veggfeste for å bruke de under) og for å tømme den stenger jeg bare krana inn og åpner en tømmekran på trykksiden. Så løsner jeg luftenippelen på toppen. Da renner alt vannet ut av seg selv.
Loggført
Jgytterdal@gmail.com
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 431



« Svar #4 på: Mai 05, 2017, 10:28:43 »

du kunne jo eventuelt vurdere en slange med varmekabel innebygget
https://smartstables.com/produkt/polarflex-pirit-pro-frostfri-vannslange/

Jeg tar vann fra en bekk i nærheten av hytta med en synkepumpe.
Denne slangen ligger opp på bakken og snør ned.
Jeg har tappet vann ved -20 kuldegrader, og den bruker 2-3 minutter på å tine slangen
den bruker ca 550-600w

Veldig fornøyd med denne løsningen
Loggført

Tristar Mppt60
Multiplus 24/3000/70/16
Dometic Tec29
3 x 260w IBC polysol
24V batteribank (8 x 600ah 6v Rolls)
Victron Bmv702, Venus GX
Wallas 40CC, El stekeovn,
a++ kjøleskap, vaffeljern
torn
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 123



« Svar #5 på: Mai 16, 2017, 20:52:55 »

Jeg har solcelle og 5kv multiplus. Har grundfoss konstanttrykkpakke med 8l trykktank inne. Frostsikringsventil og fall på alt slik at vannet renner tilbake til borrehullet når jeg forlater hytta. Har varmekabel på vannledning fra borrehull og inn i hytta. Har ikke trengt å bruke varmekabel ennå. Ledningen ligger på 1-1,5 m dybde og er godt isolert. Hele løsningen funker supert! Rørlegger har montert trykklyfttilkobling på innvendig ledningsnett så jeg kan blåse ut siste evt vannrest selv om det er fall på alt til avtappingspunkt.
Loggført
KjellG
Senior
***
Utlogget Utlogget

Innlegg: 119



« Svar #6 på: Mai 22, 2017, 09:04:50 »

Hva med følgende oppsett:

3mm hull i brønnslange nede i brønnen under frostdybde.
Jevnt fall til brønn fra trykktank.
Tilbakeslagsventil og luftepotte ved trykktank.
Vanlig Start/stopp-trykkbryter for pumpe på tanken.


Brønnslangen renner tom for vann etter at tanken er fylt. Luft i slangen blåses ut via luftepotte før tanken fylles.

Dette er ikke forsøkt i praksis, vi har nedgravd brønnslange.
Loggført
ik@guard.no
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 21



« Svar #7 på: Mars 07, 2018, 20:41:20 »

Jeg har solcelle og 5kv multiplus. Har grundfoss konstanttrykkpakke med 8l trykktank inne. Frostsikringsventil og fall på alt slik at vannet renner tilbake til borrehullet når jeg forlater hytta. Har varmekabel på vannledning fra borrehull og inn i hytta. Har ikke trengt å bruke varmekabel ennå. Ledningen ligger på 1-1,5 m dybde og er godt isolert. Hele løsningen funker supert! Rørlegger har montert trykklyfttilkobling på innvendig ledningsnett så jeg kan blåse ut siste evt vannrest selv om det er fall på alt til avtappingspunkt.

Hei "torn" (eller andre som kan hjelpe),

viser til et innlegg du svarte på for snart et år siden. Ting har tatt litt tid, men i løpet av sommeren kommer jeg til å borre etter vann samtidig med at vi utvider hytta med et tilbygg. Løsningen du presenterte virker veldig interessant. Man slipper stor vanntank inne og har alltid vann tilgjengelig. Du nevner at vannrøret fra brønn ligger dypt og er godt isolert. Hytta vår har krypkjeller og vannrøret må nødvendigvis gå i "fritt rom" ca 1m. Vil selvfølgelig isolere denne ekstra godt, men har du noen formening om det vil fungere uten at varmekabel står på for mye? Har du støpt plate?

I tillegg så lurer jeg på følgende:
1) Når dere drar fra hytta, hvordan tømmes vannrøret fra trykktank til brønn. Vil det sive ut når strømmen til pumpa blir tatt? Har ikke pumpa tilbakeslagsventil slik at vannet i røret ikke siver ut?
2) Dreneres trykktanken samtidig med vannrøret? Jeg har ingen erfaring med trykktanker, men de kan bare fylles og tømmes ved hvert hyttebesøk uten problemer?
2) Du nevner også frostsikringsventil. I hvilken sammenheng blir den brukt (utekran?)?

Setter pris på svar  Glad
Loggført
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 324



WWW
« Svar #8 på: Mars 07, 2018, 22:30:05 »

Det er ikke alltid det hjelper å isolere rørene godt. Vi har for høy vannstand i brønnen, det er under 50cm fra toppen av brønnen og ned til der vannet står. Dette førere til at brønnen fryser utover vinteren, da fryser det en propp rundt slangen som igjen fryser det som er inne i slangen. De første par gangene tinte jeg proppen inni slangen ved å stikke ned en PEX-slange som hadde en hevert i andre enden der vi fylte på kokende vann. Proppen var da anslagsvis 50cm lang. Etter andre gangs tining gikk jeg lei og kjøpte en 5m varmekabel på Megaflis inkl. pakning slik at den kan føres inn i rør. Satte på et T-stykke på røret og fikk kabelen inn slik. Nå tar det bare 5m med varmekabel før det er tint nok til at pumpa klarer å pumpe vann igjennom og fylle buffertanken.

Glad jeg fikk fikset den varmekabelen for en måneds tid siden for nå ligger hele brønnen under 2m snø måkt ned fra taket Blunker
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.193


WW


« Svar #9 på: Mars 10, 2018, 18:18:50 »

Check

Jeg har 30 meter varmekabel inne o slangen fra brønnen av akkurat samme årsak. Erfaring er at 3-5 min er tilstrekkelig for å tine evt "propper"
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS
EG
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 16



« Svar #10 på: Mars 10, 2018, 22:15:43 »

Jeg har solcelle og 5kv multiplus. Har grundfoss konstanttrykkpakke med 8l trykktank inne. Frostsikringsventil og fall på alt slik at vannet renner tilbake til borrehullet når jeg forlater hytta. Har varmekabel på vannledning fra borrehull og inn i hytta. Har ikke trengt å bruke varmekabel ennå. Ledningen ligger på 1-1,5 m dybde og er godt isolert. Hele løsningen funker supert! Rørlegger har montert trykklyfttilkobling på innvendig ledningsnett så jeg kan blåse ut siste evt vannrest selv om det er fall på alt til avtappingspunkt.
Hvilken pumpe er det, og hvilket oppsett har du på pumpa med tanke på å få drenert ut alt vann?
Loggført
ik@guard.no
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 21



« Svar #11 på: Mars 10, 2018, 22:34:54 »

Tipper det er en Grundfos SQE (https://us.grundfos.com/products/find-product/sqe.html). Jeg er også veldig interessert i hvordan dreneringen fungerer, da hytta fryser ned mellom hvert besøk. Tror jeg skal få til en løsning med godt isolert rør fra brønn, med selvfall og varmekabel uten at det krever for mye energi for å holde røret frostfritt under oppholdet på hytta. Problemet er hvordan vannet i  røret dreneres ut ved avreise.
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.193


WW


« Svar #12 på: Mars 10, 2018, 23:14:48 »

Trikset er å ha pumpe i brønn og fall tilbake til denne.

Da begrenser behovet for tining seg til den lille ispluggen som dannes der slangen bryter vannflaten i brønnen, og bare om høsten før snøen legger et isolerende lag over det hele.

Dette forutsetter selvfølgelig at du har fall tilbake til brønn slik at slangen tømmer seg selv.  Min slange tømmer seg nesten men ikke helt pga mange meter og lite fall så jjeg må kjøre tinekabelen noen minutter hver gang.
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS
ik@guard.no
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 21



« Svar #13 på: Mars 10, 2018, 23:49:03 »

Tror det kanskje er noen misforståelser her. Jeg tenker meg en SQE pumpe sammen med kontrollboksen CU301 og en liten trykktank på 8l. Da er det ikke nødvendig å  ha egen vanntank inne i hytta. Pumpa starter automatisk ved behov (egen trykksensor) og regulerer trykket selv. Utfordringen blir da at røret fra brønn til trykktank i hytta alltid vil være fylt med vann og utsatt for frost under oppholdet. Mulig at varmekabel må kjøres noe under oppholdet ved streng kulde. Det jeg ikke har fått svar på er om det er mulig å drenere røret med denne pumpeløsningen.
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.193


WW


« Svar #14 på: Mars 11, 2018, 07:22:59 »

.......Da er det ikke nødvendig å  ha egen vanntank inne i hytta. Pumpa starter automatisk ved behov (egen trykksensor) og regulerer trykket selv. Utfordringen blir da at røret fra brønn til trykktank i hytta alltid vil være fylt med vann og utsatt for frost under oppholdet. Mulig at varmekabel må kjøres noe under oppholdet ved streng kulde. Det jeg ikke har fått svar på er om det er mulig å drenere røret med denne pumpeløsningen.

Har du tilgang til nettstrøm kan du selvfølgelig kjøre varmekabel kontinuerlig, med mindre hele anlegget inklusive slange til hytta ligger frostfritt. Kan du få til det?

En slik løsning du beskriver bruker i praksis vannet til å starte og stoppe pumpen. Drenering krever tilgang til brønn (der du har montert pumpen) og det er ikke alltid like praktisk med mye snø
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 943



« Svar #15 på: Mars 11, 2018, 15:37:37 »

Tror det kanskje er noen misforståelser her. Jeg tenker meg en SQE pumpe sammen med kontrollboksen CU301 og en liten trykktank på 8l. Da er det ikke nødvendig å  ha egen vanntank inne i hytta. Pumpa starter automatisk ved behov (egen trykksensor) og regulerer trykket selv. Utfordringen blir da at røret fra brønn til trykktank i hytta alltid vil være fylt med vann og utsatt for frost under oppholdet. Mulig at varmekabel må kjøres noe under oppholdet ved streng kulde. Det jeg ikke har fått svar på er om det er mulig å drenere røret med denne pumpeløsningen.

Skal pumpa stå inne i hytta? Husk at du ikke kan suge vann høyere enn 10m uansett pumpe og i praksis en del mindre enn 10m. Det er ikke uten grunn brønnpumper står ned i brønnen.
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
jkirkebo
Veteran
****
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 324



WWW
« Svar #16 på: Mars 11, 2018, 19:06:58 »

Tror det kanskje er noen misforståelser her. Jeg tenker meg en SQE pumpe sammen med kontrollboksen CU301 og en liten trykktank på 8l. Da er det ikke nødvendig å  ha egen vanntank inne i hytta. Pumpa starter automatisk ved behov (egen trykksensor) og regulerer trykket selv. Utfordringen blir da at røret fra brønn til trykktank i hytta alltid vil være fylt med vann og utsatt for frost under oppholdet. Mulig at varmekabel må kjøres noe under oppholdet ved streng kulde. Det jeg ikke har fått svar på er om det er mulig å drenere røret med denne pumpeløsningen.

Skal pumpa stå inne i hytta? Husk at du ikke kan suge vann høyere enn 10m uansett pumpe og i praksis en del mindre enn 10m. Det er ikke uten grunn brønnpumper står ned i brønnen.

Grundfos SQE er en dykkpumpe som står nede i brønnen. Jeg har en slik selv, står ca. 50m under bakkenivå.
Loggført
KjellG
Senior
***
Utlogget Utlogget

Innlegg: 119



« Svar #17 på: Mars 12, 2018, 23:35:20 »

Tror det kanskje er noen misforståelser her. Jeg tenker meg en SQE pumpe sammen med kontrollboksen CU301 og en liten trykktank på 8l. Da er det ikke nødvendig å  ha egen vanntank inne i hytta. Pumpa starter automatisk ved behov (egen trykksensor) og regulerer trykket selv. Utfordringen blir da at røret fra brønn til trykktank i hytta alltid vil være fylt med vann og utsatt for frost under oppholdet. Mulig at varmekabel må kjøres noe under oppholdet ved streng kulde. Det jeg ikke har fått svar på er om det er mulig å drenere røret med denne pumpeløsningen.

Du bør velge en noe større akkumulatortank slik at pumpa ikke starter så ofte.

En løsning for «frostrør» er å bore et 2-3 mm hull i brønnrøret på frostfri dybde og kjøre med «åpen slange» inne. Det forutsetter fall tilbake til brønnen.  Ulempen er at du ikke får trykk inne fra brønnpumpe. En «enkel» metode er en fødetank inne og en innepumpe om en vil ha trykk inne. Fødetanken kan fylles med bryter til brønnpumpa, eller fra flottørbrytere i fødetanken. .
Loggført
KjellG
Senior
***
Utlogget Utlogget

Innlegg: 119



« Svar #18 på: Mars 13, 2018, 08:59:43 »

Mulig en kan foorbedre dette:

Fra brønnen, forbi 3mm hull, videre jevnt opp og avslutt i en luftepotte. Fra luftepotte, rør ned og inn i akkumulatortank via tilbakeslagsventil.

Funksjon: akkumulator mangler vann og starter pumpa. Luft i røret blåses ut via luftepotte. Når fullt av vann vil det sprute ut 3mm hull, luftepotte holder tett og vann tilføres akkumulator. Når 4 bar stopper akkumulator pumpe. Vann i stigerøret renner ut 3 mm hull, luftepotte slipper inn falsk luft.

Ulempen med løsningen er at det kan snike seg inn luft i vannsystemet og kranene vil hoste. Finnes nok løsning på det òg, men mer rørdeler.

En luftepotte for test kan kanskje lages av en gammel toa-cisterne med et lite blødehull i bunnen. Ellers finnes de som en «knyttneve» stor ventil. For systemtest kan 3mm hullet flyttes opp til noe under avgrening til akkumulatortank. Da kan en også eksperimentere litt med hullstørrelse.

Obs, dette er bare tankespinn, har ingen egen erfaring.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Desember 13, 2018, 22:27:01

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc