Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Innlagt vann på hytte uten strøm  (Lest 2378 ganger)
ik@guard.no
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: Mai 03, 2017, 15:55:47 »

Hei.
Vi har en hytte med en "kraftpakke" på 5kW, dvs. egenprodusert strøm fra solceller. Vi ønsker å få innlagt vann fra en borebrønn. Problemet er selvfølgelig utfordringene med frost når 230V ikke er permanent tilgjengelig.

Er det mulig å få til en løsning hvor brønnpumpa fyller trykktanken, men når pumpa stopper dreneres vannledningen mellom brønn og trykktank (selvfall)? Trykktanken står selvfølgelig inne og frostfritt når den er i bruk. Når vi forlater hytta tømmes trykktanken (vannledningen vil også ha en varmekabel som kan benyttes hvis den skulle fryse).

Vet at ovennevnte løsning benyttes når vann leveres til "hytteveggen", dvs. en løsning uten trykktank.
Loggført
jkirkebo
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Mai 03, 2017, 18:55:00 »

Hei.
Vi har en hytte med en "kraftpakke" på 5kW, dvs. egenprodusert strøm fra solceller. Vi ønsker å få innlagt vann fra en borebrønn. Problemet er selvfølgelig utfordringene med frost når 230V ikke er permanent tilgjengelig.

Er det mulig å få til en løsning hvor brønnpumpa fyller trykktanken, men når pumpa stopper dreneres vannledningen mellom brønn og trykktank (selvfall)? Trykktanken står selvfølgelig inne og frostfritt når den er i bruk. Når vi forlater hytta tømmes trykktanken (vannledningen vil også ha en varmekabel som kan benyttes hvis den skulle fryse).

Vet at ovennevnte løsning benyttes når vann leveres til "hytteveggen", dvs. en løsning uten trykktank.

Ikke noe problem dette om du bruker en buffertank inne. Vi har dette oppsettet. Senkepumpa i brønnen fyller en 140L buffertank inne som trykkpumpa (e.Sybox mini) leverer trykkvann fra. Har koblet overløp på buffertanken. Slår på brønnpumpa og lar den stå på et par minutter til buffertanken er full. Når vi slår den av renner vannet i slangen tilbake ned i brønnen via et 3mm hull som er boret i slangen 3m under bakkenivå. Viktig at det er jevnt fall fra innløpet til buffertanken og ned i brønnen så det ikke samler seg vann i lommer.
Loggført
ik@guard.no
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Mai 03, 2017, 19:42:50 »

Hei og takk for svar. Høres bra ut, men vannledningen fra brønn til buffertank blir på minst 12m. Er det ikke fare for at vannet (5-10l i ledningen) kan fryse før det har rent ut av røret? Bruker du varmekabel ved hver fylling?

Hvordan fungerer e.Sybox mini mht tømming/drenering? Har sett på Scala2 fra Grundfos som jeg tror har ganske lik funksjon. Noen som kan anbefale den ene fremfor den andre?
Loggført
jkirkebo
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Mai 04, 2017, 06:50:42 »

Hei og takk for svar. Høres bra ut, men vannledningen fra brønn til buffertank blir på minst 12m. Er det ikke fare for at vannet (5-10l i ledningen) kan fryse før det har rent ut av røret? Bruker du varmekabel ved hver fylling?

Hvordan fungerer e.Sybox mini mht tømming/drenering? Har sett på Scala2 fra Grundfos som jeg tror har ganske lik funksjon. Noen som kan anbefale den ene fremfor den andre?

Så lenge det er jevnt fall tviler jeg sterkt på at det vil fryse. Du kan evt. isolere ledningen litt om du vil sikre deg.

Tømming/drenering av e.Sybox har vært helt uproblematisk i vinter. Jeg har alle tilkoblinger under den (man kan velge foran eller under, trenger veggfeste for å bruke de under) og for å tømme den stenger jeg bare krana inn og åpner en tømmekran på trykksiden. Så løsner jeg luftenippelen på toppen. Da renner alt vannet ut av seg selv.
Loggført
Jgytterdal@gmail.com
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Mai 05, 2017, 10:28:43 »

du kunne jo eventuelt vurdere en slange med varmekabel innebygget
https://smartstables.com/produkt/polarflex-pirit-pro-frostfri-vannslange/

Jeg tar vann fra en bekk i nærheten av hytta med en synkepumpe.
Denne slangen ligger opp på bakken og snør ned.
Jeg har tappet vann ved -20 kuldegrader, og den bruker 2-3 minutter på å tine slangen
den bruker ca 550-600w

Veldig fornøyd med denne løsningen
Loggført

Tristar Mppt60
Victron Multiplus 12/3000/120/16
Dometic Tec29
3 x 260w IBC polysol
920ah batteribank (4 x 460ah 6v Fullriver)
Victron Bmv700, Venus GX
A++ kjøleskap , vaffeljern mm..
torn
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Mai 16, 2017, 20:52:55 »

Jeg har solcelle og 5kv multiplus. Har grundfoss konstanttrykkpakke med 8l trykktank inne. Frostsikringsventil og fall på alt slik at vannet renner tilbake til borrehullet når jeg forlater hytta. Har varmekabel på vannledning fra borrehull og inn i hytta. Har ikke trengt å bruke varmekabel ennå. Ledningen ligger på 1-1,5 m dybde og er godt isolert. Hele løsningen funker supert! Rørlegger har montert trykklyfttilkobling på innvendig ledningsnett så jeg kan blåse ut siste evt vannrest selv om det er fall på alt til avtappingspunkt.
Loggført
KjellG
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Mai 22, 2017, 09:04:50 »

Hva med følgende oppsett:

3mm hull i brønnslange nede i brønnen under frostdybde.
Jevnt fall til brønn fra trykktank.
Tilbakeslagsventil og luftepotte ved trykktank.
Vanlig Start/stopp-trykkbryter for pumpe på tanken.

Brønnslangen renner tom for vann etter at tanken er fylt. Luft i slangen blåses ut via luftepotte før tanken fylles.

Dette er ikke forsøkt i praksis, vi har nedgravd brønnslange.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Desember 13, 2017, 02:22:38

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid