Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Utnytte overskuddsenergi i sollcelle løsningen på hytta  (Lest 5390 ganger)
Jgytterdal@gmail.com
Senior
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: Mars 20, 2017, 12:49:49 »

Ønsker med dette emnet å starte en diskusjon rundt de forskjellige mulighetene til å utnytte energipotensialet i solcelle løsningen hytta.
I disse dager og utover sommeren har man jo mye energi som går til spille (alle Float charge minuttene viser jo det)

Dette er i teorien energi som kunne blitt brukt til oppvarming ,spesielt nå på senvinter og vårparten.
Noen som har gjort seg noen tanker , eller har lagd løsninger som utnytter overskuddsenergi?

Bildet er bare sist helg og hittil i dag!

* ladelog.jpg (20.89 KB, 528x140 - vist 649 ganger.)
Loggført

Tristar Mppt60
Victron Multiplus 12/3000/120/16
Dometic Tec29
3 x 260w IBC polysol
920ah batteribank (4 x 460ah 6v Fullriver)
Victron Bmv700, Venus GX
A++ kjøleskap , vaffeljern mm..
jkirkebo
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Mars 20, 2017, 13:16:22 »

Ønsker med dette emnet å starte en diskusjon rundt de forskjellige mulighetene til å utnytte energipotensialet i solcelle løsningen hytta.
I disse dager og utover sommeren har man jo mye energi som går til spille (alle Float charge minuttene viser jo det)

Dette er i teorien energi som kunne blitt brukt til oppvarming ,spesielt nå på senvinter og vårparten.
Noen som har gjort seg noen tanker , eller har lagd løsninger som utnytter overskuddsenergi?

Bildet er bare sist helg og hittil i dag!

Jeg har vurdert det. Skal ha inn en akkumulatortank for varme på hytta som skal fyres med ved og sol. Men det hadde vært greit å også dumpet overskuddsenergien fra solcellepanelene dit, slik at den er varmest mulig når vi kommer opp. Er dog usikker på om det er noe poeng, da solfangerne antageligvis vil varme den godt opp i den tiden det er sol nok til å gi mye overskuddsstrøm fra solcellepanelene. Måtte da også fått tak i et varmeelement til tanken som kunne gått på 48V.

Loggført
Slyboy
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Mars 20, 2017, 20:15:59 »

Ja, elementene finnes di. Kan man benytte ett slik til dumplast?

https://www.altestore.com/store/charge-controllers/dump-loads-dump-load-controllers/diversion-loadsdump-loads/water-heating-element-for-24v-or-48v-dc-1-npt-male-p2327/

Eller denne komplette løsningen.

https://thesolarstore.com/xantrex-c40-40-stage-pwm-solar-charge-controller-diversion-load-controller-40-amp-12-24-or-48-volt-p-464.html?osCsid=fbf32e71ae84521aa028c625182d7a9e
Loggført
jkirkebo
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Mars 21, 2017, 09:08:08 »

Takk for link.

Siden nevner Outback Flexmax 60, jeg har en Flexmax 80 som er forberedt for dette. Dessverre er elementet alt for lite, jeg har over dobbelt så mye paneler som den kan ta og planlegger å øke ennå mer. Burde nok hatt et som klarte 6kW i så fall.

Når vi er der oppe bruker jeg elbilen som "dump load" Blunker
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Innlogget Innlogget

WW

« Svar #4 på: Mars 21, 2017, 18:19:37 »

Jeg har syslet med dette noen år uten å finne noen god løsning.

Jeg tror det enkleste er å kjøre store energiuttak via 230V - det er vanskelig dog ikke umulig å hente flere kw via lavvolt likestrøm.

Jeg har testet en manuell dog fjernstyrt løsning som burde kunne fungere i et automatisk oppsett hvis man kan hente ut parameterne fra regulatoren.

Den løsningen har basert seg på at jeg fjernstyrer en varmovn. Jeg har slått den på hvis regulatoren er ute av bulk.

Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W - Kyocera paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS (autonom
Slyboy
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Mars 21, 2017, 21:29:13 »

Takk for link.

Siden nevner Outback Flexmax 60, jeg har en Flexmax 80 som er forberedt for dette. Dessverre er elementet alt for lite, jeg har over dobbelt så mye paneler som den kan ta og planlegger å øke ennå mer. Burde nok hatt et som klarte 6kW i så fall.

Når vi er der oppe bruker jeg elbilen som "dump load" Blunker

Da kjøper 3 slike elementer:

http://www.ebay.com/itm/Aiicioo-Heating-Element-48V-1500W-DC-Submersible-Water-Heater-with-1NPT-Flange-/322051503330?hash=item4afbc3f4e2:g:HiUAAOSw3mpXGIQY

Og monterer dem inn i en slik bereder:

https://www.billigvvs.no/Varmesystemer-Varmtvannsberedere-Hoeiax-Varmtvannsberedere--Hoeiax-DMK-400-15kW-Dobbeltmantlet-Bereder-678141.html?gclid=CJqlg-K36NICFRfgGQod_lcBUg

Da har du både varmtvann og vann til vannbåren varme.

Evt. gjør du det som dette:

http://solarhomestead.com/ac-elements-as-dump-loads/
Loggført
jkirkebo
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Mars 22, 2017, 08:39:16 »

Den berederen er nok alt for liten for å kunne ta imot varmen fra vedfyringen eller lagre varme over natten. Dobbeltmantlet bereder er også knotete å frosttømme når man drar fra hytta, jeg må derfor ha tank med kobberspiral. Har allerede bestilt en 750L Dalatanken med 3 spiraler. Denne kan ta 1 stk. varmeelement, 3 går ikke å montere.
Loggført
Jgytterdal@gmail.com
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Mars 23, 2017, 12:04:13 »

Jeg har ikke lyst til å bytte ut Tristar MPPT60 controlleren for å få en controller som har dump load ,da denne har så mange gode egenskaper ellers.
Jeg har syslet litt med en tanke på fjernstyre et kraftuttak basert på ladestatus på controller. Eksempelvis når controller går i Float modus så lukkes et rele.
Har dessverre ikke nok kunnskap til å vite hvordan dette kunne gjøres

Loggført

Tristar Mppt60
Victron Multiplus 12/3000/120/16
Dometic Tec29
3 x 260w IBC polysol
920ah batteribank (4 x 460ah 6v Fullriver)
Victron Bmv700, Venus GX
A++ kjøleskap , vaffeljern mm..
Einar_S
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Mars 26, 2017, 01:59:30 »

Om du ikke er sikker på å kunne varme opp berederen til høyere temperatur enn det  Legionella tåler, så er det kanskje like greit å la være.

Om den blir liggende i det området der Legionella trives best så kan de første rundene i dusjen best gjennomføres med gassmaske. Er tanken bare til vannvarme så er jo ikke dette noe å tenke på.

Loggført
jkirkebo
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Mars 26, 2017, 11:06:46 »

Om du ikke er sikker på å kunne varme opp berederen til høyere temperatur enn det  Legionella tåler, så er det kanskje like greit å la være.

Om den blir liggende i det området der Legionella trives best så kan de første rundene i dusjen best gjennomføres med gassmaske. Er tanken bare til vannvarme så er jo ikke dette noe å tenke på.

Akkumulatortanken jeg skal benytte blir fylt med 50% glykol siden det blir kaldt her på vinteren. Den skal også lage varmtvann, men det blir via to kobberspiraler inne i tanken. Disse blir tømt når vi drar derfra.
Loggført
OS
Legende
Innlogget Innlogget

« Svar #10 på: Mai 05, 2017, 10:47:20 »

I siste nummer (Mai/Juni 2017) av Home Power Magazine er det en artikkel om dette med tittel "Harvesting Surplus Energy off-grid". Den tar for seg forskjellige kontrollere, relè osv. Interessant artikkel. Dere kan abbonere her: www.homepower.com
Loggført
OS
Legende
Innlogget Innlogget

« Svar #11 på: Mai 08, 2017, 07:35:58 »

Jeg fortsetter å diskutere med meg selv her Glad
Artikkelen er lagt ut på web:
https://www.homepower.com/articles/solar-electricity/design-installation/harvesting-surplus-energy-grid
Loggført
etsvends
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Mai 08, 2017, 12:20:54 »

Spennende lesning! Jeg har pr i dag et 80w panel så ikke så mye overskudd å skryte av, men 355w panel er på vei i dag.
Ikke det at dette heller er helt stort nok til å varme opp så mye, men kanskje det blir flere paneler i fremtiden.
Andre måter en vannvarming som kan brukes til dumping av overskudd energi??
Loggført
OS
Legende
Innlogget Innlogget

« Svar #13 på: Mai 08, 2017, 12:52:41 »

Jeg har en gammel batteripakke som jeg kan starte lader remote via relè. Om vinteren bruker jeg den andre veien; til å lade hovedbatteriene. Har også alle batteripakkene (4stk 5Ah/18V) til verktøyet koblet til en liten inverter som jeg kan starte remote.

Loggført
OS
Legende
Innlogget Innlogget

« Svar #14 på: Juni 07, 2017, 22:59:50 »

Kjøpte nettopp vannkoker og det anbefales til dere som har kraftig nok inverter. Jeg kjøpte en rimelig variant på 2KW på Jula til kr 149. Den koker 1,7 liter vann på 5min. Fint å bruke vår-høst når en har gratis overskuddsenergi.
Loggført
Tottoa
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #15 på: September 29, 2017, 23:20:23 »

Interessant lesing i Homepower artikkelen. Jeg har vell 1000 w PV kobla opp mot min MPP Solar inverter, batteribanken er 48 V og inverteren gir max 4 kw kontinuerlig. Nå planlegger jeg installering av vindgenerator på 1,5-2 kw. Denne vil få av-på bryter, men den trenger også dumplast.
Til dumplast har jeg kjøpt 48 V varmeelementer som jeg tenker å montere i en vvb.

Jeg tenker å justere mpp regulatoren til litt høyere spenning enn foreskrevet og overlate til dumplast regulatoren og regulere lading og spenning til batteriene. Til dette vil jeg bruke en Xantrex C40 regulator.

Alt overskudds lading vil bli ført over i varmt vann. Den opprinnelige termostaten i varmtvannstanken (glykol) vil styre en en pumpe til gulvvarme.

Er det noen synspunkter på framgangsmåten?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Desember 13, 2017, 02:21:45

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid